Edgerouter x+unifi ap ac lite strul efter eljobb...

Permalänk
Medlem

Edgerouter x+unifi ap ac lite strul efter eljobb...

Hej!
Försöker hålla mig så kort som går...

Häromdagen när jag skulle installera en dörrklocka var jag tvungen att bryta strömmen i flera omgångar genom att fälla ner samtliga automatsäkringar i huset för att vara på säkra sidan. När jag var klar slog jag igång strömmen igen och sedan dess har mitt nätverk fungerat väldigt dåligt.

Jag har i källaren en fiberanslutning som jag har en edgerouter x kopplad till. Denna förser min unifi ap ac lite på ovanvåningen med ström över poe. Min unifi ap ac lite delar ut wifi till alla prylar i hemmet såsom iphones, ipad, robotdammsugare, mac mini, smart tv m.m.

Flera gånger per dag tappar jag anslutningen till internet, trots att mitt wifi är synligt och jag kan koppla upp mig, men det står ”ingen internetåtkomst”. Min unifi lyser med blått fast sken som sig bör, hela tiden.
Jag har försökt med att fabriksåterställa både edgeroutern och unifin utan resultat, problemet kvarstår. Har uppdaterat till senaste firmware, både för controllern samt unifin.
När internet ligger nere så går jag ner i pannrummet och lossar ethernetkabeln mellan edgeroutern och unifin och trycker in den igen och då funkar internet igen en stund, ibland några minuter, ibland ett par timmar... precis som om det vore glappkontakt.

Vad kan vara fel? Skadade jag min edgerouter när jag bröt strömmen? Några idéer?

Måste tillägga att jag är väldigt novis på nätverk, så försök förklara enkelt och sakligt tack!

Permalänk
Medlem

Pröva att göra tjänstefördelaren strömlös i ~30s och sätt igång igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Pröva att göra tjänstefördelaren strömlös i ~30s och sätt igång igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du detta hade kunnat lösa det? Vad får dig att tro det? Är absolut värt ett försök, gör det vid nästa dipp...

Permalänk
Medlem

Testa andra nätadaptrar, ta en pryl i taget.
Låter som en adapter som gått sönder och som inte riktigt orkar ge tillräcklig ström i alla lägen.

När du håller på att bryta strömmen sådär och sätta på den kan saker gå sönder.
Lärdom till nästa gång är att dra ut elektronik från vägguttagen innan du ska börja hålla på att slå av och på strömmen. Speciellt dyrare saker som tv, datorer etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BalleR:

Testa andra nätadaptrar, ta en pryl i taget.
Låter som en adapter som gått sönder och som inte riktigt orkar ge tillräcklig ström i alla lägen.

När du håller på att bryta strömmen sådär och sätta på den kan saker gå sönder.
Lärdom till nästa gång är att dra ut elektronik från vägguttagen innan du ska börja hålla på att slå av och på strömmen. Speciellt dyrare saker som tv, datorer etc.

Det är sant, borde förmodligen varit mer försiktig.
Tror du att det är poe-injektorn som tagit stryk eller kan det vara edgeroutern själv? Borde inte vara unifin?

Skickades från m.sweclockers.com