Permalänk

Biltips?

Min gamla Renault närmar sig slutet på sin bana, och jag måste köpa "ny" bil. Grejen är att jag är ointresserad av bilar, och tar därför gärna emot tips på vad jag borde köpa.
Mina önskemål på bil:
* Stort lastutrymme och baksätet måste gå att ta ut eller vika platt.
* God markfrigång och hyfsad på att hantera dålig terräng. Jag kör ofta på skogsbilvägar.
* Låg bensinförbrukning (och inte diesel).
* Billig service, eller enkel att serva själv.
* Inte över 120 000:-
* Gärna 4WD men inte krav.

Några jag funderat på är Volvo XC60, Nissan Qashqai, och Dacia Duster, men det kanske finns bättre alternativ?

Permalänk
Medlem

Kika på Skoda Octavia Scout eller Subaru Outback eller Forrester.

XC60 tror jag inte på, det är mest en stadsbil.

Själv skulle jag nog satsat på en Skoda Scout med diesel. Diesel är bra..

Skoda Yeti 4x4 är bra också.

Permalänk
Medlem

Med din beskrivning så låter det som att Dacia Duster är helt rätt bil.

Begagnad Skoda kan nog också fungera. Men jag har tvivel på VAG:s drivlinor.

Subaru Outback är dyrare men säkert en jättebra bil.

Volvo XC60 låter inte som det du är ute efter. Funktion och pris har fått stryka på foten för design och prestige. Kanske XC70 vore något? Men den är också dyrare i stil med Subaru.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Kika på Skoda Octavia Scout eller Subaru Outback eller Forrester. Skoda Yeti 4x4 är bra också.

Tackar! Bra tips. Scouten verkar utanför mitt prisområde, men Yetin ligger bra till.

Skrivet av Calsoe:

Med din beskrivning så låter det som att Dacia Duster är helt rätt bil.

Japp. Duster eller Yeti verkar vara vad jag ska leta efter.
Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Min gamla Renault närmar sig slutet på sin bana, och jag måste köpa "ny" bil. Grejen är att jag är ointresserad av bilar, och tar därför gärna emot tips på vad jag borde köpa.
Mina önskemål på bil:
* Stort lastutrymme och baksätet måste gå att ta ut eller vika platt.
* God markfrigång och hyfsad på att hantera dålig terräng. Jag kör ofta på skogsbilvägar.
* Låg bensinförbrukning (och inte diesel).
* Billig service, eller enkel att serva själv.
* Inte över 120 000:-
* Gärna 4WD men inte krav.

Några jag funderat på är Volvo XC60, Nissan Qashqai, och Dacia Duster, men det kanske finns bättre alternativ?

Toyota avensis
Kia Sportage
Hyundai santa fe
Renault Megane
Skoda Octavia
Skoda Superb

Volvo XC60 Och låg bränsleförbrukning som inte är diesel går inte...

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Jag tror att en Dacia Duster hade passat dig. Titta även på Nissan Juke eller Suzuki SX4.
Annars får du nog skippa bensinare som krav, det finns mer att välja mellan om du hade varit öppen för diesel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Kika på Skoda Octavia Scout eller Subaru Outback eller Forrester.

XC60 tror jag inte på, det är mest en stadsbil.

Att XC60 skulle vara en "stadsbil" är ett märkligt uttalande. Min -11 , D5 har 23cm markfrigång(mest bland alla suvar och halvsuvar jag kollade på) (läste inte så mycket positivt om Foresterns karaktär på vägar eller dess inredning) och med de minsta fälgarna sväljer den ojämnheter rimligt väl. Med AWD har jag inte haft några problem på skogsvägarna jag kört på (därför samt längre resor längs motorväg som jag har en sån bil). I stan däremot vid jämna start och stopp hör man motorns traktorkaraktär och bilen verkar undra vad jag egentligen håller på med. Nej den är inte en Niva men jag skulle säga att den är minst lika bra skogsbil som XC70 eller andra Suvar i samma klass. På motorvägen hör man inte motorn och den har rätt så låga varv på 6ans växel i 110. Eftersom jag sällan kör i stan älskar jag den, superuppgradering över den lilla småbil jag hade förut som definitivt inte var en motorvägsbil.

Skrivet av nickhe:

Volvo XC60 Och låg bränsleförbrukning som inte är diesel går inte...

Sant. Mins dator säger 0,61l/mil, detta för att jag inte gasar som en tok och sällan kör i stan eller korta sträckor och det är som nämnt ovan en D5. (Har hört och läst högre siffror för T5 o T6)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Att XC60 skulle vara en "stadsbil" är ett märkligt uttalande. Min -11 , D5 har 23cm markfrigång(mest bland alla suvar och halvsuvar jag kollade på) (läste inte så mycket positivt om Foresterns karaktär på vägar eller dess inredning) och med de minsta fälgarna sväljer den ojämnheter rimligt väl. Med AWD har jag inte haft några problem på skogsvägarna jag kört på (därför samt längre resor längs motorväg som jag har en sån bil). I stan däremot vid jämna start och stopp hör man motorns traktorkaraktär och bilen verkar undra vad jag egentligen håller på med. Nej den är inte en Niva men jag skulle säga att den är minst lika bra skogsbil som XC70 eller andra Suvar i samma klass. På motorvägen hör man inte motorn och den har rätt så låga varv på 6ans växel i 110. Eftersom jag sällan kör i stan älskar jag den, superuppgradering över den lilla småbil jag hade förut som definitivt inte var en motorvägsbil.

Sant. Mins dator säger 0,61l/mil, detta för att jag inte gasar som en tok och sällan kör i stan eller korta sträckor och det är som nämnt ovan en D5. (Har hört och läst högre siffror för T5 o T6)

Min S60 2014 T6 drar runt 0.9-1.2 i stadstrafik,(Göteborg), 0.7 motorväg...D2-D5 fungerar mycket bättre i stadstrafik, motorväg/landsväg så drar de runt lika mycket.
Personligen hade jag nog velat välja D4 AWD när man kör i stan , men ville prova på 6cyl med turbo och kompressor

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Har nu ägt en 2016 Dacia Duster 1.2Tce 4x4 ett tag, här är mina tidiga intryck:

* Känns mer kvalitativ än jag väntade mig med tanke på hur billig bilen är. Har inte hittat något utom kanske växellådan som känns dålig/billig. Mer om växellådan senare.
* Däremot har den ett antal mycket tveksamma designbeslut. Värst är att den inte har automatisk av/påslagning av instrumentpanelsbelysning och halvljus. Det går att eftermontera, men kostar 3000:-. Måste ändå skaffa det, för jag glömmer hela tiden att slå på lyset, och om jag skulle råka komma ihåg det så glömmer jag sen att stänga av det och får slut på batteri. Ett annat tveksamt designbeslut är att de sluttande rutorna och sidorna gör att jag måste ducka när jag kliver i/ur bilen, och att sikten är ganska dålig. Bakåtsikten är direkt usel, men bilen har backsensor så det funkar ändå.
* Den uppgivna bensinförbrukningen för bilen är 0.57 L/mil vid blandad körning. Det är ren lögn, har absolut ingenting med verkligheten att göra. Faktisk förbrukning vid blandad körning är strax under 1 liter milen, omkring 0.8 på landsväg. Den är törstig.
(Fast alla biltillverkare ljuger om bränsleförbrukningen. Staten borde slå ned på biltillverkarnas glädjesiffror.)
* Lastutrymmet är förvånansvärt litet för en så stor bil. Baksätena är delbara och fällbara men blir inte platt med golvet, och med maximalt fällda säten går det in mindre än i en Renault Scenic med baksätena bortplockade. Tror inte de fällda sätena tål vikt heller.
* Den är inte pigg men inte heller trött. Det är som att köra volvo. Samma gungiga fjädring också.
* GPS, radio etc är integrerat i ett program som heter Media Nav och kontrolleras med touchskärm. Det fungerar OK.
* Det enda jag verkligen inte gillar med bilen är växellådan. Den lågt växlad (ettan är bara användbar vid krypkörning i uppförsbackar, från 20 får man köra på trean, allt över 70 är sjätteväxel) men det är förståeligt för en bil som ska klara terräng. Värre är att växellådan är degig och tung. Att växla från tvåan till trean och fyran till femman kräver att man tar i ganska rejält, och eftersom lägena inte är distinkta så är risken alltid att man av misstag istället växlar ner till ettan eller trean. Känns som växellådan i en gammal lastbil.

I sammanfattning: i stort sett nöjd, förutom med växellådan och att jag måste köpa till automatisk tändning/släcking av halvljus och instrumentpanel för 3000:-. Helt OK bil för pengarna så här långt.

Värt att veta: Bilia, bilverkstädernas Postnord, är officiell verkstad för Dacia, dvs service och verkstad är dyr och kvaliteten osäker.