Permalänk

Tappar uppkoppling. Fel på router?

Hej

Har sedan påskhelgen haft en hel del problem med nätverket hemma i form av att anslutning tappas. Detta sker både över trådat som trådlöst.

Routern är en Thomson TG799TSvn v2 från Telia och varken återställning eller urkoppling av routern har avhjälpt problemet, vet inte om det är relevant men i takt med avbrotten har jag noterat att routern ger i från sig ett klick-ljud (strömrelaterat?) Kan inte heller se att det skulle vara några driftstörningar i mitt område.

Några tips på ytterligare felsökning som kan göras?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk

har du testat att köra utan routern med kabeln direkt i uttaget? om du inte kör ADSL/VDSL dvs.

mest för att utesluta att det inte är något kabeltrassel eller störning hos leverantören.

klickandet du hör kan va ett tecken på att den gör en reboot har för mig att den klickar till lite när den startas om och kan ev vara ett tecken på överhettning eller trasig hårdvara isf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

har du testat att köra utan routern med kabeln direkt i uttaget? om du inte kör ADSL/VDSL dvs.

mest för att utesluta att det inte är något kabeltrassel eller störning hos leverantören.

klickandet du hör kan va ett tecken på att den gör en reboot har för mig att den klickar till lite när den startas om och kan ev vara ett tecken på överhettning eller trasig hårdvara isf.

Tack för svar!

Ja, tyvärr sitter jag på ADSL så kan inte testa direkt igenom en medieomvandlare... Blir att ringa telia.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |