Köpråd bil, Passat 2.0 TDI -15 och framåt

Permalänk

Köpråd bil, Passat 2.0 TDI -15 och framåt

Hej!
Vi har fastnat för Passat Tdi 2.0 med automatlåda och den modell som kom 2015
Tänker oss prisklass under 200k och då verkar de flesta gått mellan 6-12000 mil

Önskar lite tips vad man ska tänka på inför köp.
Vanliga fel?
Är det någon dyr service vid något miltal man ska tänka på och eventuellt pruta bort?

Sen vad gäller utrustning har vi lite svårt att veta vad som är "ett måste" förutom dragkrok då vi kommer dra kärra en del.
Vilken mer utrustning tycker du är viktigt?

Tacksamma för alla inspel och generella tips

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Avstängd

Hej
Jag har exakt den bilen du tittar på och har haft den sen ny, förmånsbil.
Hade inte rekommenderat er att köpa denna bil och kan inte förstå varför den blivit så älskad i hela världen. Jag har kört straxt över 10 000mil med bilen.
Positivt:
Billig
Bra utrustad
Säker
Drar ok, ca 0,55.
Automatlådan går bra och lägger man i sport så blir den riktigt kvick.
Bra lastförmåga

Negativt:
Sitter illa i den
BT till telefonen låter skräp
Bullrig
Bromsarna bytta en gång och dax igen.
Ingen app till dieselvärmare och andra funktioner.
Navigation väldigt seg att starta
Hela skärmen i mittkonsolen strular när det är kallt.

Jag skulle ha valt en Volvo alla dagar i veckan eller annat märke som man gillar.

Om du nu ändå bestämmer dig för en passat. Viktigaste utrustningen är adaptiv farthållare och dieselvärmare.

Fick för några veckor sen problem med att dieselförvärmarlampan började blinka gult under färd. Bilen blev orkeslös men gick att köra. Efter en omstart av bilen började även motorlampan lysa gult. Fortfarande gick bilen att köra och då jag hade sju mil hem så var jag glad för det. På verkstaden hittade de en kabel som skavt sönder av plastkåpan som byttes ut, kostnad 3000kr. Nu går den som vanligt igen.

Jag kommer inte välja passat igen som förmånsbil och min går redan nu på övertid men det beror på företaget där jag jobbar. Jag har tyvärr ingen koll på kostnader för service då jag inte betalar dessa själv utan bara skriver på.

Lycka till med din nya bil.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Hej
Jag har exakt den bilen du tittar på och har haft den sen ny, förmånsbil.
Hade inte rekommenderat er att köpa denna bil och kan inte förstå varför den blivit så älskad i hela världen. Jag har kört straxt över 10 000mil med bilen.
Positivt:
Billig
Bra utrustad
Säker
Drar ok, ca 0,55.
Automatlådan går bra och lägger man i sport så blir den riktigt kvick.
Bra lastförmåga

Negativt:
Sitter illa i den
BT till telefonen låter skräp
Bullrig
Bromsarna bytta en gång och dax igen.
Ingen app till dieselvärmare och andra funktioner.
Navigation väldigt seg att starta
Hela skärmen i mittkonsolen strular när det är kallt.

Jag skulle ha valt en Volvo alla dagar i veckan eller annat märke som man gillar.

Om du nu ändå bestämmer dig för en passat. Viktigaste utrustningen är adaptiv farthållare och dieselvärmare.

Fick för några veckor sen problem med att dieselförvärmarlampan började blinka gult under färd. Bilen blev orkeslös men gick att köra. Efter en omstart av bilen började även motorlampan lysa gult. Fortfarande gick bilen att köra och då jag hade sju mil hem så var jag glad för det. På verkstaden hittade de en kabel som skavt sönder av plastkåpan som byttes ut, kostnad 3000kr. Nu går den som vanligt igen.

Jag kommer inte välja passat igen som förmånsbil och min går redan nu på övertid men det beror på företaget där jag jobbar. Jag har tyvärr ingen koll på kostnader för service då jag inte betalar dessa själv utan bara skriver på.

Lycka till med din nya bil.

Tack för svar!
Kan du utveckla strulet med skärmen i mittkonsolen?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dalledalle:

Tack för svar!
Kan du utveckla strulet med skärmen i mittkonsolen?

Navigationen tar lång tid på sig att starta, gäller inte bara kalla dagar.
Är det kallt ute så går det inte att trycka på skärmen alls, tar helt enkelt inga kommandon från varken rattknappar eller tryck på skärm. Går alltså inte att ställa in navigation, lyssna på en specifik kanal på radion eller via spotify. Den brukar hoppa igår efter tio minuter när bilen blivit lite varm.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har en 240 GTS -15 som jag älskar. Jag har inte haft några problem med skärmen som föregående har nämnt. Lastutrymmet är väl det som jag tycker är mest negativt då jag hade en V70 -06 innan som man kunde lasta in vadsomhelst. Nu får man mecka lite för att få in en barnvagn.
Har ett Dynaudio ljudpaket som hade vibrationer i dörrsidorna när man drog på lite, fast det ordnade verkstaden kostnadsfritt.
Tycker att det är en underbar bil att köra och känns riktigt pigg när man vill.

Adaptiv farthållare/dieselvärmare är det som jag uppskattar mest utrustningmässigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem

Kör också exakt samma bil som hade gått 7700 när jag köpte den i fjol.
Känner inte alls vad @Stefflo tycker.

Bilen i dagsläget har gått 10500 ish och bromsarna är fortfarande OK, vill dock byta skivor till luftande samt ok som är färgade(Hihi). Jag sitter otroligt bra i bilen även i längre sträckor och då är jag en större kille.

Som sagt är den billig för all den utrustning man får. Jag har aldrig haft något problem med displayen däremot, den har alltid varit responsiv än vilket väderlag det varit. Mitt ljud är otroligt bra tycker jag. Man kanske inte kan jämföra med ett ljudsystem för 10.000:- liksom men för att vara "standard" är det otroligt bra tycker jag. Däremot är den bullrig, men det verkar vara ett förekommande problem hos vw rent generellt. Jag kör en VW Crafter i jobbet och även den låter mycket. Dock inte störigt mycket.

Vet inte varför man behöver en app till dieselvärmaren när det finns en remote-knapp för det?
Jag rekommenderar Passat b8 otroligt mycket.

Funderar faktiskt att dra på med steg1 på bilen enbart för momentet och bättre förbrukning. Högre växel på lägre varvtal är aldrig dåligt.
De hade fuskat lite på min bil dock och inte bytt olja på växellådan eller 4-hjulsdriften, så jag kostade på 4-hjulsdriften sist och ska göra växellådan i år tänkte jag. Förstnämnda gick på ca 9000kr med oljebyte, filter osv och växellådan kommer gå på samma.

Vi får se om jag kanske gör det själv istället. Har inte riktigt bestämt mig.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Navigationen tar lång tid på sig att starta, gäller inte bara kalla dagar.
Är det kallt ute så går det inte att trycka på skärmen alls, tar helt enkelt inga kommandon från varken rattknappar eller tryck på skärm. Går alltså inte att ställa in navigation, lyssna på en specifik kanal på radion eller via spotify. Den brukar hoppa igår efter tio minuter när bilen blivit lite varm.

Var du någonsin i kontakt med verkstad angående skärmens problem? Känns som att det inte är rimligt att man ska acceptera det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Vet inte varför man behöver en app till dieselvärmaren när det finns en remote-knapp för det?

För att ibland är man för långt ifrån bilen för att använda en fjärrkontroll. I exempelvis Volvo on call så kan man ställa in den var man än är, och även ställa in timern. Otroligt bra när man inte vet när man ska iväg igen när man kliver ur bilen.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem

Flera på jobbet kör just den modellen. Ett gemensamt fel är att låset fryser ihop vintertid vilket gör att du inte kan öppna eller stänga. Så risken är att du kommer få klättra runt i bilen

Annars är det en rätt bra bil. Är det inte årsmodell 15 och nedåt som inte får köra i stockholm?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calsoe:

För att ibland är man för långt ifrån bilen för att använda en fjärrkontroll. I exempelvis Volvo on call så kan man ställa in den var man än är, och även ställa in timern. Otroligt bra när man inte vet när man ska iväg igen när man kliver ur bilen.

Nu vet jag inte hur det var med 2015 års modeller, men det finns ju som tillval på VW med åtminstone sen 2016 när jag köpte min Tiguan.
Tyckte inte det var värt pengarna dock, men jag kan starta från huset med fjärren och på jobbet får jag helt enkelt ta en bensträckare eller sätta timern.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Hej
Jag har exakt den bilen du tittar på och har haft den sen ny, förmånsbil.
Hade inte rekommenderat er att köpa denna bil och kan inte förstå varför den blivit så älskad i hela världen. Jag har kört straxt över 10 000mil med bilen.
Positivt:
Billig
Bra utrustad
Säker
Drar ok, ca 0,55.
Automatlådan går bra och lägger man i sport så blir den riktigt kvick.
Bra lastförmåga

Negativt:
Sitter illa i den
BT till telefonen låter skräp
Bullrig
Bromsarna bytta en gång och dax igen.
Ingen app till dieselvärmare och andra funktioner.
Navigation väldigt seg att starta
Hela skärmen i mittkonsolen strular när det är kallt.

Jag skulle ha valt en Volvo alla dagar i veckan eller annat märke som man gillar.

Om du nu ändå bestämmer dig för en passat. Viktigaste utrustningen är adaptiv farthållare och dieselvärmare.

Fick för några veckor sen problem med att dieselförvärmarlampan började blinka gult under färd. Bilen blev orkeslös men gick att köra. Efter en omstart av bilen började även motorlampan lysa gult. Fortfarande gick bilen att köra och då jag hade sju mil hem så var jag glad för det. På verkstaden hittade de en kabel som skavt sönder av plastkåpan som byttes ut, kostnad 3000kr. Nu går den som vanligt igen.

Jag kommer inte välja passat igen som förmånsbil och min går redan nu på övertid men det beror på företaget där jag jobbar. Jag har tyvärr ingen koll på kostnader för service då jag inte betalar dessa själv utan bara skriver på.

Lycka till med din nya bil.

De felen du beskriver är detsamma på alla budgetmärken har samma problem i min mazda utom bromsarna då som inte är bytade än

Navigationen är kass, komforten vid långfärd är sådär, bullrig och bensin/dieselvärmare existerar inte överhuvudtaget och mazda appen har i princip noll funktioner och bluetoothen tar lång tid att ladda och ljudet är bastungt (bose optimerat) men sådär får bättre ljud i mitt billiga 2.1 system till PC'n

Man får vad man betalar för, en Volvo V90 är i en annan prisklass.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Hej
Jag har exakt den bilen du tittar på och har haft den sen ny, förmånsbil.
Hade inte rekommenderat er att köpa denna bil och kan inte förstå varför den blivit så älskad i hela världen. Jag har kört straxt över 10 000mil med bilen.
Positivt:
Billig
Bra utrustad
Säker
Drar ok, ca 0,55.
Automatlådan går bra och lägger man i sport så blir den riktigt kvick.
Bra lastförmåga

Negativt:
Sitter illa i den
BT till telefonen låter skräp
Bullrig
Bromsarna bytta en gång och dax igen.
Ingen app till dieselvärmare och andra funktioner.
Navigation väldigt seg att starta
Hela skärmen i mittkonsolen strular när det är kallt.

Jag skulle ha valt en Volvo alla dagar i veckan eller annat märke som man gillar.

Om du nu ändå bestämmer dig för en passat. Viktigaste utrustningen är adaptiv farthållare och dieselvärmare.

Fick för några veckor sen problem med att dieselförvärmarlampan började blinka gult under färd. Bilen blev orkeslös men gick att köra. Efter en omstart av bilen började även motorlampan lysa gult. Fortfarande gick bilen att köra och då jag hade sju mil hem så var jag glad för det. På verkstaden hittade de en kabel som skavt sönder av plastkåpan som byttes ut, kostnad 3000kr. Nu går den som vanligt igen.

Jag kommer inte välja passat igen som förmånsbil och min går redan nu på övertid men det beror på företaget där jag jobbar. Jag har tyvärr ingen koll på kostnader för service då jag inte betalar dessa själv utan bara skriver på.

Lycka till med din nya bil.

Vilken motor samt hade du 4WD? Klädsel? Stolarna tenderar att bli betydligt skönare med Alcantara än Skinn.. Därav jag frågar? Har du stora skärmen i mitten eller den lilla?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Har en -15 med Executive-paketet, och med skinnstolar är sätesvärme bak ett stort plus. Dieselvärmare är ett måste.

Tycker bilen går bra och är nöjd för vad pengen ger. Skärmen i mitten har jag aldrig haft problem med, och inte heller låset som folk nämnt tidigare. Har då kört med den i ca -30 efter att dieselvärmaren gått ett tag och inget sådant har strulat.

Stolarna är OK med många inställningsmöjligheter, men det har ibland lett till att jag har lite svårt att hitta vad som är bekvämast för mig. Har dock bilat typ 12-14 timmar till nord-Norge och det gick bra, lite stel men det blir jag nog efter så lång tid i min fantastiska kontorsstol också.

Har tyckt den har varit lite bullrig och stötig, men manualen rekommenderar ju 2,7kg däcktryck och med 2,4 (som dom kallar "komfortläge" i manualen) blir den avsevärt tystare och mjukare, och när jag gick från Continental till Goodyear-däck blev den dessutom betydligt tystare. Nu går den riktigt tyst och fint.

Benutrymmet bak är dessutom sjukt, valde bort V70 eftersom jag knappt rymdes i baksätet efter att ha ställt in framsätet som jag själv vill ha det, och då är jag 166 lång med stumpar till ben. I Passaten kan jag spela badminton på golvet bak i princip.

Har inte haft några problem eller onödiga reparationer utan den har gått mycket pålitligt. Får köra på lite högre varv ibland för att blåsa ur partikelfiltret, och nån gång har jag fått som någon beskrev tidigare att lampan över dieselförvärmningen har lyst och motorn gått på lågeffekt. Då har det varit väldigt kallt och en omstart av bilen har alltid löst det.

Halvljuset med vanliga LED-ljusen (inte Led High eller vad det högre paketet heter) är dock väldigt lågt eftersom det lyser lite mer uppåt till höger och därför måste ljuset i mitten på vägbanan ställas ner för att inte riskera att blända nån till höger. Det är nog det jag är mest missnöjd med i bilen.

Har fyrhjulsdrift och har fått göra en fin manöver runt ett par renar med bakhjulet snuddandes plogkanten till vänster, med tung kåpvagn bak på bilen utan några som helst problem och sedan dess var jag evigt tacksam bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Funderar faktiskt att dra på med steg1 på bilen enbart för momentet och bättre förbrukning. Högre växel på lägre varvtal är aldrig dåligt.
De hade fuskat lite på min bil dock och inte bytt olja på växellådan eller 4-hjulsdriften, så jag kostade på 4-hjulsdriften sist och ska göra växellådan i år tänkte jag. Förstnämnda gick på ca 9000kr med oljebyte, filter osv och växellådan kommer gå på samma.

Varför kostar det 18000kr att byta olja i 4-hjulsdriften och växellådan? Dyr olja eller tar de bra minuttaxa?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Audi tar 14000:- för att byta olja i drivlinan på min Allroad (automatlåda samt quattro) så det borde absolut inte vara dyrare hos Volkswagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför kostar det 18000kr att byta olja i 4-hjulsdriften och växellådan? Dyr olja eller tar de bra minuttaxa?

Ingen som helst aning. Märkesverkstad I guess. Hade t.om rabatt genom jobbet då vi köpt alla firmabilar där 😋
Kanske blev grundlurad, who knows.

Tänker mer o mer att byta oljan för DSG själv. 😊

Skrivet av Calsoe:

För att ibland är man för långt ifrån bilen för att använda en fjärrkontroll. I exempelvis Volvo on call så kan man ställa in den var man än är, och även ställa in timern. Otroligt bra när man inte vet när man ska iväg igen när man kliver ur bilen.

Snacka om first world problems alltså.. Jag har verkligen ALDRIG haft det bekymret. Vad är det värsta som händer, att man får skrapa rutan som 95% av resten av folket gör?

Herregud

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Ingen som helst aning. Märkesverkstad I guess. Hade t.om rabatt genom jobbet då vi köpt alla firmabilar där 😋
Kanske blev grundlurad, who knows.

Tänker mer o mer att byta oljan för DSG själv. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske är för att min bil har manuell låda men toyota tar 1179kr extra för "Byte transmissionsoljor/ tändstift" på min nästa service (18000 mil)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

En till med Passat här, jagade för en kort tid sen ifatt en 2.0TDI 2016 (ville inte ha en 2015 eftersom displayen är katastrofalt dålig i den årsmodellen och tidigare, nu pratar jag dock om bildkvalitet och inget annat (framförallt när backkameran används)).
Jag är vansinnigt nöjd så här långt, min har gått ca. 11000 mil och är i nyskick, fick all utrustning jag kunde begära (undantaget dieselvärmare och panoramatak) inkl. GPS (som jag inte använder då jag hellre använder Google Maps genom Android Auto).

Fråga gärna mer om du vill ha utökad info om något

Permalänk
Medlem

@dalledalle: Googla begagnatguiden passat så får du hur mkt info som helst

Gällande utrustning så ser jag alltid till att få mer prylar än min gamla hade.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kanske är för att min bil har manuell låda men toyota tar 1179kr extra för "Byte transmissionsoljor/ tändstift" på min nästa service (18000 mil)

Yep jag har automat så då kostar det lite mer 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Vi bytte nyligen våra "poolbilar" på företaget från Passater av årsmodell 2016 till 2019 (inte nya faceliften/B9), så jag kan inte säga att jag ägt en själv (men har kört runt 3000mil i de än så länge 🙃). Bilarna är inte fullutrustade men har ett par tillval jag inte skulle skippa, som automat, adaptiv farthållare och bränslevärmare. Jag anser att det är en helt okej bil, inget mer inget mindre.

Stolkomforten är som i alla andra bilar högst subjektivt, själv har jag svårt att hitta en körställning som fungerar under långkörning. Jag får ofta ont i ryggen vid körningar längre än någon timme, vilket jag inte får på samma sträckor i privata Volvon. Men det bästa är ju såklart om du själv kan prova köra en längre sträcka.

Jag har också haft problem med infotainment systemet i de "äldre" bilarna, det har ännu inte hänt i de nya (annan programversion kanske?). Problem har för det mesta varit dålig/ingen BT anslutning, lagg eller frysningar. Men det har även hänt att mittenskärmen bara slocknat och ljudet försvunnit, detta löstes efter att ha låtit bilen vara av ett par minuter.

Mekaniskt gick de gamla bilarna jättebra utan några som helst problem, värre har de nya varit. Två av fyra av de nya har läckt in vatten genom vänster bakdörr så att en mindre sjö bildats i fotbrunnen. En har varit in på verkstad tre gånger pga airbag-varningar och begränsad SOS funktion. En har varit in för icke fungerande adaptiv farthållare (felmeddelande var begränsad eller ingen sensorsikt (Och sensorerna var inte skitiga 😉)).
Detta var innan någon av bilarna gått 1000 mil.

Alla bilarna har varit 2.0TDI 190 hk med DSG-låda, bränsleförbrukningen har varit bra runt 0,55 l/mil.

TL;DR : Helt okej bil. Vissa har problem men många har inte. 🙂

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

@jOnÄTÄn: Audi tar 14000:- för att byta olja i drivlinan på min Allroad (automatlåda samt quattro) så det borde absolut inte vara dyrare hos Volkswagen.

En av anledningarna till att välja bort fyrhjulsdriften. Tvivlar på att ens en av tio har faktisk nytta av fyrhjulsdrift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

En av anledningarna till att välja bort fyrhjulsdriften. Tvivlar på att ens en av tio har faktisk nytta av fyrhjulsdrift.

I storstan? Nä, men alla andra som bor utanför tullarna 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Dom tidigare modellerna rostar något galet i dörrar och bagagelucka.
Har dom kommit tillrätta med detta problemet ännu?

Har med kikat på passat förr men har dragit öronen åt mig pga all rost.
Samt VW tar inte på sig det trots en kass konstruktion.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Jag ger lite allmänna tips bara. Provkör, provkör, provkör. Inte bara bilen ni bestämt er för, testa även andra så att du verkligen vet att det är rätt bil ni köper. Mycket pengar och en bil ni ska ha i flera år så för mycket kan man aldrig testa.

Tipsar även om www.autouncle.com för sökning av bilar, den sajten samlar alla bilsidor i ett. Många bilfirmor som lämnar Blocket till förmån för Wayke det senaste året vad jag kan se. Den filtrerar även väldigt smart.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Hej
Jag har exakt den bilen du tittar på och har haft den sen ny, förmånsbil.
Hade inte rekommenderat er att köpa denna bil och kan inte förstå varför den blivit så älskad i hela världen. Jag har kört straxt över 10 000mil med bilen.
Positivt:
Billig
Bra utrustad
Säker
Drar ok, ca 0,55.
Automatlådan går bra och lägger man i sport så blir den riktigt kvick.
Bra lastförmåga

Negativt:
Sitter illa i den
BT till telefonen låter skräp
Bullrig
Bromsarna bytta en gång och dax igen.
Ingen app till dieselvärmare och andra funktioner.
Navigation väldigt seg att starta
Hela skärmen i mittkonsolen strular när det är kallt.

Jag skulle ha valt en Volvo alla dagar i veckan eller annat märke som man gillar.

Om du nu ändå bestämmer dig för en passat. Viktigaste utrustningen är adaptiv farthållare och dieselvärmare.

Fick för några veckor sen problem med att dieselförvärmarlampan började blinka gult under färd. Bilen blev orkeslös men gick att köra. Efter en omstart av bilen började även motorlampan lysa gult. Fortfarande gick bilen att köra och då jag hade sju mil hem så var jag glad för det. På verkstaden hittade de en kabel som skavt sönder av plastkåpan som byttes ut, kostnad 3000kr. Nu går den som vanligt igen.

Jag kommer inte välja passat igen som förmånsbil och min går redan nu på övertid men det beror på företaget där jag jobbar. Jag har tyvärr ingen koll på kostnader för service då jag inte betalar dessa själv utan bara skriver på.

Lycka till med din nya bil.

Instämmer helt.
Oftast kör jag en bil 3-4 år, denna bytte jag ut efter 1.
Rost, lister i dashbord som inte sitter fast, motorproblem, speciellt efter dieselgate.
Om du skall ha passat, välj b6 modell från slutet av tillverkningen.
Den kommer rulla en million km lätt.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Instämmer helt.
Oftast kör jag en bil 3-4 år, denna bytte jag ut efter 1.
Rost, lister i dashbord som inte sitter fast, motorproblem, speciellt efter dieselgate.
Om du skall ha passat, välj b6 modell från slutet av tillverkningen.
Den kommer rulla en million km lätt.

Menar du att du fick rost på en 1 år gammal bil? Låter helt galet!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

2 år gammal. Jag ägde skiten i ett år. Baklucka började rosta. Ena skärmen. B7a kombi var ren katastrof. Ångrar att jag bytte från B6. Borde ha bara bytt till B6 kombi istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

@zeleni: Låter inget kul.
Vet inte om B8an som vi tittar på är bättre på den fronten?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

@zeleni: Låter inget kul.
Vet inte om B8an som vi tittar på är bättre på den fronten?

B8 är väl en helt ny bil. B7 var en FL även om VW tyckte annorlunda.
Det ända jag kan tycka om VW är förbrukningen. Med b6 kunde jag lätt köra 120mil motorväg. XC60 jag kör nu klarar knappt 80 Men komfort och buller i bilen kan ej jämföras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W