Permalänk
Medlem

Windows installation hänger sig

Halloj!

Försöker installera windows 7 på en Asus x550ze laptop som kom med windows 8.1
Win7 stöjder väl inte GPT formatet, så jag drog i win7 skivan och öppnade diskpart i kommandotolken.
De gick utan problem å konvertera den till MBR.

Men nu hänger sig installationen av win7 när den just ska starta upp de. Läste att de kan ha med drivrutiner att göra.
Har slagit av allt jag kommer åt (vilket iofs inte var så mycket) i bios. Provade ändra ahci till ide, men ingen skillnad.

Är de helt omöjligt att få in win7 på hårddisken? Är lite orolig att jag satt mig i ett läge nu, får jag in win8 igen?
Måste jag konvertera till GPT igen om jag ska köra win8?

/Max

Visa signatur

Intel C2D E6300 @ 3.15GHz | Asus p5b deluxe wifi | 4gb Corsair xms 2 dhx pc6400 | Gecube radeon 3870x2 1gb | 3x 120gb + 160gb HDD | Win7 x64

Permalänk
Medlem

Windows 7 stödjer gpt.. Testa göra/tanka en iso för win 7, använd rufus för o göra usb sticka (Där kan du välja på gpt och mbr, Jag skulle valt gpt) o prova installera från den ..

Då du inte "specifierar" vad som är problemet, Så antar jag att den inte kan läsa skivan fullt ut eller liknande..?

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Windows 7 stödjer gpt.. Testa göra/tanka en iso för win 7, använd rufus för o göra usb sticka (Där kan du välja på gpt och mbr, Jag skulle valt gpt) o prova installera från den ..

Då du inte "specifierar" vad som är problemet, Så antar jag att den inte kan läsa skivan fullt ut eller liknande..?

Den hänger sig helt enkelt när jag ska installera win7..

Provade köra skivan från Windows och installera då gnällde den på att disken var en GBT disk. Och installationen avbröts efter första omstarten...

Har en köpes win7 skiva som jag använder.

Men vet inte hur jag ska komma åt en kommandotolk utan något Windows på datorn och den hänger sig med win7 skivan. Har en nerladdad version av win8 den installationen vill inte heller börja. Kommer upp "tryck på en knapp för att starta från dvd / cd" men efter de så startar den bara om..

Mitt problem är nu alltså att jag inte har något operativsystem alls och verkar inte kunna installera något heller. Vill ha win7 då den ska användas till ett program som bara stödjer det..

Om jag gör en USB bootbar kommer den känna av den? För hittar bara dvd och hdd i bootlistan i bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel C2D E6300 @ 3.15GHz | Asus p5b deluxe wifi | 4gb Corsair xms 2 dhx pc6400 | Gecube radeon 3870x2 1gb | 3x 120gb + 160gb HDD | Win7 x64

Permalänk
Medlem

Har du ställt in i bios att den ska stödja uefiboot? Isf ska de bara va o göra en gpt bootdisk med win 7 installationen via Rufus, Sen ska de bara va o välja F8 -F12 (Beroende på vilken knapp de e för o få välja boot.. ) USB stickan kan finnas under både hdd och external/usb, Så du får kolla var den finns..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Har du ställt in i bios att den ska stödja uefiboot? Isf ska de bara va o göra en gpt bootdisk med win 7 installationen via Rufus, Sen ska de bara va o välja F8 -F12 (Beroende på vilken knapp de e för o få välja boot.. ) USB stickan kan finnas under både hdd och external/usb, Så du får kolla var den finns..

Har inte hittat nån inställning för de men de står uefi innan dvd'ns namn så antar att de är så.

Ska prova göra en sticka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel C2D E6300 @ 3.15GHz | Asus p5b deluxe wifi | 4gb Corsair xms 2 dhx pc6400 | Gecube radeon 3870x2 1gb | 3x 120gb + 160gb HDD | Win7 x64

Permalänk
Medlem

Gjorde en sticka nu med rufus. Men på min boot meny hittat jag bara ett alternativ å de är dvd'n när en windowsskiva är i. Är den uttagen så finns de bara "UEFI: 0"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel C2D E6300 @ 3.15GHz | Asus p5b deluxe wifi | 4gb Corsair xms 2 dhx pc6400 | Gecube radeon 3870x2 1gb | 3x 120gb + 160gb HDD | Win7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av KewtY:

Gjorde en sticka nu med rufus. Men på min boot meny hittat jag bara ett alternativ å de är dvd'n när en windowsskiva är i. Är den uttagen så finns de bara "UEFI: 0"

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, Kolla i BIOS om stickan syns där ? Formaterade du stickan som gpt i Rufus ? Testa göra om stickan med MBR annars.. I "värsta" fall får du köra Win7 utan gpt..

kommer du bara åt kommandotolken kan du ju rensa disken redan i installationen.. Men tycker de e skumt att du inte får upp stickan i bootmenyn.. :S

edit:

Har du förresten stängt av Secure Boot m.m ? DET däremot stödjer inte Win7..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Tänk på att ha USB stickan i 2.0 port och inte 3.0

Permalänk
Medlem

Stängde bara av secure boot först, då funkade de inte.
Men följde resten av stegen i denna video så funkade de klockrent me win7 skivan

https://m.youtube.com/watch?v=s4Un_QpDoRQ

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel C2D E6300 @ 3.15GHz | Asus p5b deluxe wifi | 4gb Corsair xms 2 dhx pc6400 | Gecube radeon 3870x2 1gb | 3x 120gb + 160gb HDD | Win7 x64

Permalänk
Medlem

Har typ samma problem. Skulle formatera och installera om Windows 7 på en gammal laptop när datorn av nån okänd anledning stängde av sig under början av installationen. När jag nu ska starta om datorn så kommer jag till ett läge där den säger:

"Datorn har oväntat startats om eller så har ett oväntat fel uppstått. Det går inte att fortsätta installera Windows. Om du vill installera Windows ska du starta om datorn genom att klicka på OK, och därefter starta om installationen."

När man klickar på det enda alternativet OK så startas datorn om och kommer tillbaka till samma felmeddelande.

Har Windows som en .iso, så ingen skiva.
Har ingen möjlighet att bränna ut Windows på skiva då min stationära saknar dvd-läsare/brännare.
Har testat att använda Microsoft Windows USB/DVD Download Tool för att kunna starta om installationen via USB.
Väljer att boota med USB, men kommer ändå till samma meddelande.
Hur i helvete går man tillväga nu?
Finner ingen lösning. Ska man behöva slänga datorn för att Windows-installationen avbröts?
Måste gå på något sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXz:

Har typ samma problem. Skulle formatera och installera om Windows 7 på en gammal laptop när datorn av nån okänd anledning stängde av sig under början av installationen. När jag nu ska starta om datorn så kommer jag till ett läge där den säger:

"Datorn har oväntat startats om eller så har ett oväntat fel uppstått. Det går inte att fortsätta installera Windows. Om du vill installera Windows ska du starta om datorn genom att klicka på OK, och därefter starta om installationen."

När man klickar på det enda alternativet OK så startas datorn om och kommer tillbaka till samma felmeddelande.

Har Windows som en .iso, så ingen skiva.
Har ingen möjlighet att bränna ut Windows på skiva då min stationära saknar dvd-läsare/brännare.
Har testat att använda Microsoft Windows USB/DVD Download Tool för att kunna starta om installationen via USB.
Väljer att boota med USB, men kommer ändå till samma meddelande.
Hur i helvete går man tillväga nu?
Finner ingen lösning. Ska man behöva slänga datorn för att Windows-installationen avbröts?
Måste gå på något sätt.

Går det inte att installera någon Linux-variant på den och i och med det rensa disken. Därefter köra Windowsinstallationen?