Permalänk
Medlem

i7 9700k + gtx 1060

Hej har just nu ett GeForce GTX 1060 3 GB och tänkte uppgradera min cpu till en i7 9700k och undrar om det finns risk för flaskhals för cpun är väl mycket bättre än gpun.

Permalänk
Medlem

Kort sagt, ja, men det behöver inte betyda att det är negativt. Då kan du använda den flera generationer av grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Kort sagt, ja, men det behöver inte betyda att det är negativt. Då kan du använda den flera generationer av grafikkort.

Ok, jag har ingen koll på flaskhals för har aldrig haft det. Men grafikkortet kommer prestera som vanligt och cpun kommer inte riktigt nå upp till sin fulla potential? Har en i5 7500 och jag spelar mest csgo och det tar mer på cpu än gpu så därför vill jag uppgradera cpun. Antar att jag fortfarande kommer få mycket bättre fps om jag köper i7an? För blir så dyrt köpa ett highend grafikkort samtidigt, min uppgradering nu med ny cpu, ram, moderkort, luftkylare ligger redan runt 8-9k

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkon:

Ok, jag har ingen koll på flaskhals för har aldrig haft det. Men grafikkortet kommer prestera som vanligt och cpun kommer inte riktigt nå upp till sin fulla potential? Har en i5 7500 och jag spelar mest csgo och det tar mer på cpu än gpu så därför vill jag uppgradera cpun. Antar att jag fortfarande kommer få mycket bättre fps om jag köper i7an? För blir så dyrt köpa ett highend grafikkort samtidigt, min uppgradering nu med ny cpu, ram, moderkort, luftkylare ligger redan runt 8-9k

Vilka komponenter har du tänkt köpa utöver i7:an? Kan ju dubbelkolla här innan så det är bra grejer som är kompatibla. När det kommer till flaskhalsen så är det helt enkelt bara som du säger att du inte utnyttjar den fulla potentialen förrän du uppgraderar grafikkort. Inget kommer skadas eller liknande.
Och ja du kommer sannolikt märka skillnad i FPS och hur allt flyter på generellt.

Permalänk
Medlem

det är rätt normalt att man har 100% grafikkorts användning och att grafikkortet är flaskhalsen.
därför det kanske är mer värt för dig att investera pengarna i ett grafikkort istället?
fast detta beror ju helt på vad du ska använda datorn till och vilken cpu du har idag.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Vilka komponenter har du tänkt köpa utöver i7:an? Kan ju dubbelkolla här innan så det är bra grejer som är kompatibla. När det kommer till flaskhalsen så är det helt enkelt bara som du säger att du inte utnyttjar den fulla potentialen förrän du uppgraderar grafikkort. Inget kommer skadas eller liknande.
Och ja du kommer sannolikt märka skillnad i FPS och hur allt flyter på generellt.

Setupen kommer se ut såhär:
cpu: i7 9700k
moderkort, random z390 moderkort, förmodligen en billig variant
gpu mitt nuvarande gtx 1060 3 gb
nätagg: 600W
ram Corsair 16GB 3000 mhz

Skönt att jag kommer märka skillnad iaf! Får väl införskaffa ett bättre grafikkort om jag känner i framtiden att kräma ut lite mer fps.

Skrivet av Oskar80:

det är rätt normalt att man har 100% grafikkorts användning och att grafikkortet är flaskhalsen.
därför det kanske är mer värt för dig att investera pengarna i ett grafikkort istället?
fast detta beror ju helt på vad du ska använda datorn till och vilken cpu du har idag.

Grejen är att min nuvarande cpu är ganska kass. Csgo tar mycket mer av cpun än gpun, så därför vill jag lägga mina riksdaler på en värsting cpu. Jag har ett gtx 1060 det ska vara tillräckligt för csgo i och med jag kör på låg resolution och lägsta på alla settings

Permalänk
Medlem

en sak jag också undrar ang processorn är att det står att den körs på 4.9 med turbo. är det bara slå på turbo eller måste man hålla på att ändra volt o skit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkon:

en sak jag också undrar ang processorn är att det står att den körs på 4.9 med turbo. är det bara slå på turbo eller måste man hålla på att ändra volt o skit?

Inget du behöver ställa in, den boostar själv upp till sin boostfrekvens(aka. turbo) när det behövs.
Kör du tunga spel på fullt ös kommer den ligga närmre sin boostfrekvens än sin basfrekvens.

Permalänk
Medlem

Har ett 9700K och ett 1060 6Gb,och jag upplever inga som helst problem i CS GO, vilket är det enda spelet jag spelar. Däremot får min U9S jobba hårt som f*n i min Ncase M1.

Skickades från m.sweclockers.com