Permalänk
Medlem

Monterat dator, skärmen svart

Hej har precis gett mig på mitt första bygge och när jag startar datorn så lyser led på moderkortet, cpu kylaren går igång, grafikfläktarna snurrar även om de känns som de snurrar ganska sakta. 6 pin strömkabel är i kopplat. Tog den stora pcie porten högst upp fanns en liten port över men den täcks av min cpukylare som är gigantiskt. Ska försöka ta bort grafikkortet och sätta in på nytt men är lite knepigt att få ut den när kylaren är precis ovanför.
Skärmen helt svart står bara dvi no signal och skärmen är inkopplat i dvi på grafikkortet
Specs
Asus prime z390-a
Fractal design essence 600w
16 gb corsair vengeance ddr4 3000mhz
Intel Core i7 9700k
Noctua nh d15
Gtx 1060 3gb

Permalänk
Medlem

Ska vara en 8 pins kontakt till moderkortet inte 6 pins.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Ska vara en 8 pins kontakt till moderkortet inte 6 pins.

http://i65.tinypic.com/r08duv.jpg

Menar 6 pin ström till grafikkortet. De där kablarna högst upp på bilden har jag inkopplat var 2 st 4 pin tröck in ena först sen den andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Antar du dubbelkollat att alla kontakter sitter i ordentligt.

Koppla ur grafikkortet och använd den integrerade grafiken och se om du tar dig in i BIOS på så vis, krävs dock en HDMI sladd som du kopplar från moderkortet till skärmen.

Förövrigt med tanke på dina andra komponenter skulle jag inte ta i ett Fractal Essence med en pinne. Köp ett ordentligt nätagg, RMx v2, Supernova G2, Seasonic Focus+ mfl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Antar du dubbelkollat att alla kontakter sitter i ordentligt.

Koppla ur grafikkortet och använd den integrerade grafiken och se om du tar dig in i BIOS på så vis, krävs dock en HDMI sladd som du kopplar från moderkortet till skärmen.

Ska testa jag såg nu att vid 20 + 4 pins kontakten är det leds där det står boot VGA dram och cpu. Dram leden lyser kan det vara något fel med ramminne som gör att skärmen inte lyser. Kopplade in ram på 2 gråa slots. Först var det 1 svart slåttt, hoppade över det och satte in i gråa sen var det ett svart slott till som jag hoppade över och sen satte andra i gråa. Verkade som det skulle sitta så enligt manualen. Är 600w förlite tror du

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@zinkon: Se till att minnena verkligen är nedtryckta ordentligt. Det är annars ett vanligt fel eftersom man brukar behöva trycka ner dem hårdare än vad som känns bekvämt.

Permalänk
Medlem

Du har satt minnena rätt men kanske inte tryckt i dem helt.
Måste återkomma senare men gör som perost sa. 600w är inte för lite men litar inte på budgetnätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@zinkon: Se till att minnena verkligen är nedtryckta ordentligt. Det är annars ett vanligt fel eftersom man brukar behöva trycka ner dem hårdare än vad som känns bekvämt.

Skrivet av Muumin:

Du har satt minnena rätt men kanske inte tryckt i dem helt.
Måste återkomma senare men gör som perost sa. 600w är inte för lite men litar inte på budgetnätagg.

Stort tack ska ni ha! Skärmen fungerar nu, ingen varningslampa på moderkortet. Verkar som det var att ram inte satt i ordentligt. ska fixa windows på usb nu. Återkommer till tråden om det är något som verkar fel men just nu ser det bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkon:

Stort tack ska ni ha! Skärmen fungerar nu, ingen varningslampa på moderkortet. Verkar som det var att ram inte satt i ordentligt. ska fixa windows på usb nu. Återkommer till tråden om det är något som verkar fel men just nu ser det bra ut.

Kul att höra! Alltid skönt när datorkrångel löser sig. Glöm inte att installera drivrutiner när du fått igång allt.

Permalänk
Medlem

Asus Dimm-slotar är inget vidare märkte jag också, var svårt att veta om man fått i dom rätt. Föredrar den vanliga varianten med 2 "minneshållararmar" som klickar i, och inte bara på ena sidan som Asus valt.

Bra att det ordnade sig

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz