Permalänk
Medlem

Stutter/lag i windows samt spel

Beskrivning:
Windows: När jag drar i ett fönster ser man hur det hoppar fram istället för att flyta, typ som om man hade 5fps. Webbläsar lagg i scrollning.
Spel: Droppar från ca100-120 ner till 50-70 i en halv sekund för att sedan gå tillbaka, detta varannan sekund. (På lägsta samt högsta settings, på de flesta spel vissa har det försvunnit på för att komma tillbaka.)
Kan se till att komma med video om så önskas.
Detta är ett problem som kommer och går. Har windows update avstängt.

Specs.
Windows ligger på en m2 disk med ca1500mb read/write (benchmarkad). Spelen ligger på ssd 450mb r/w.
Intel i7 6700k oklockad. 70-80grader under fulload på spel.
Gtx 970. (Kört 2olika benchmarks som antingen hackar fram som ovan eller flyter)
16gb ram 2666mhz (kört memtest under natt med 0 problem)
Asus z170
(Annan överblick på specs userbenchmark ) bakgrunds cpu vart hög under testet hittar inte orsak till detta datorn var nystartad 10min innan enbart haft discord och chrome igång 1 min innan jag stängde ner detta och vart afk en stund innan jag körde testet.
(Spelen ligger mellan 50-90% usage på cpu/gpu beroende på spel)

Har jag missat ngt ni vill veta fråga på för jag är helt lost atm provat så himla mkt, alla drivers är updaterade inte bios/uefi om det nu ligger en uppe för det.
Funderar på nytt moder + gpu men gör man det kan man lika gärna köra CPUn också.
Känns som ett GPU problem men eftersom det kommer och går...

Permalänk
Medlem

Ladda ner GPU-Z från techpowerup.com

Starta GPUZ och välj fliken sensors. Starta något spel som strular och spela ett tag. Stäng ner spelet och kolla GPU-Z. Kolla på temperaturer och hur den håller frekvenserna på GPUn.

Intressant är också minnesutnyttjande eftersom 970 har långsamt minne när den passerar 3.5gb minnesutnyttjande.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Det du beskriver var exakt mitt problem som jag höll på att bli helt galen på. Löste det först idag faktiskt. Jag inhandlade mig ett nytt grafikkort efter hundra olika tester. Och nu fungerar allting precis som det ska. Nu behöver det ju naturligtvis inte vara GPUn för dig också, men tänkte bara berätta det eftersom jag känner igen exakt det du beskriver och det är så sjukt irriterande! Testa gärna med ett annat grafikkort om du har något liggande eller som du kan låna och se om det visar samma symptom!

Hoppas det löser sig för dig!

Permalänk
Medlem

@Korgan:

La en timma på att det var typ vad mina ögon klarade av, GPU maxade 65° men låg relativt stabilt runt 60-63.
Inget som såg konstigt ut under Sensors vad jag kunde se iaf.

Testade helt enkelt att stänga av hela grafikkortet och körde runt lite med windows och fönstren och allt lagg var då borta. (allt talar mot det dyra felet.)

Får göra som @Zexxy och köpa nytt kort för att se har tyvärr inte möjligheten att prova annat men jag tror efter allt detta att det är där felet ligger. Och så kan man hoppas(eller nej det gör jag inte) att någon känner igen sig i tråden och kanske kan få svar på deras problem.

Kommer vidareuppdatera er när jag väl har fått hem ett nytt kort, lär dock bli under början av jan (mellandagsrea!?)

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag här med ett nytt grafikkort, detta problem försvann men nya tillkom. Men i helhet är problemet ovan löst.

Men de nya?
Gröna linjer över monitorn från och till inte vid varje boot.
Hdmi ger ingen bild.
Testat andra kablar, reconnecta, ddu utan nätverk därefter tryckt in nya gdrivers.
Ändrat i bios till autoval av grafik.
Idag tagit kontakt med leverantören och skapat en reklamation för att få ett nytt. Är det då samma problem lär nata fel ligger inte problemet på det kortet(kan göra men inte troligt).

Permalänk
Inaktiv

Lagt in nyaste bios till moderkortet?

Provat annan sladd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Lagt in nyaste bios till moderkortet?

Provat annan sladd?

Ja testat andra sladdar och när jag drog in senaste bios fick jag problem i form av en krash. Men snällt som det var kunde jag bara rolla tillbaka och försöka igen.
Fick bild på båda skärmarna efter att jag avinstallerat intel graphics och ändrat att den ska gå efter pci-e i bios ist för CPUgraph.

Det gröna löste sig när jag testade en annan skärm, så ett härligt sammanträffande tror jag.
Testat skärmen med olika kablar får en fungerande bild via HDMI nu dock. Bytte kablarna sinsemellan och problemet blev kvar så möjligt att skärmen min börjar ge sig? Den har redan glapp i strömconnectorn. Antagligen har jag skadat ?lödningen? eller hur den är fastsatt i kortet till skärmen. Well well en ny skärm som kan ge mig full glädje utav mitt nya 2070 är ändå behövligt men det får vänta på att ekonomin finns.

Tack Mvh
Olivre

Permalänk
Inaktiv

Vad visar LatencyMon? Dra ner och kör och ladda upp resultatet här. Här är lite du kan prova som löst liknande problem jag haft med kunder:

1. Prova att stänga av p/c states i bios.
2. Stäng av Power Throttling: https://winaero.com/blog/disable-power-throttling-windows-10-...
3. Stäng av HPET

Permalänk
Medlem

Det hela löste sig med byte av grafikkort.

Har dock inte gjort mig av med det gamla så kan testa detta på en annan burk vid senare tillfälle.
Tack för alla tips och idéer!