AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@tellus82: Apropå AMDs chips, hur klara är vi över designen av de olika modellerna; såg precis Hardware Canucks video angående framtiden med Intel och AMD, där de nämner att man med två chiplets kan "få en 12-kärnig processor genom att stänga av ett ccx"
Detta tycker jag verkar suboptimalt, att köra två chiplets i 8+4 (4+4+0+4) istället för 6+6 (3+3+3+3) och stänga av en kärna per ccx.
Är det någon som vet något mer kring detta? (har för mig att de 6-kärniga 1000- och 2000-serien har en kärna per ccx avstängd)
https://www.youtube.com/watch?v=OeYjjcHQwFw

Mig veterligen kör AMD med 1-2 core avstängning per CCX av balanserings anledningar, jag tror inte speciellt mycket på att man skulle stänga av en hel CCX, detta skulle effektivt ta bort en mycket stor mängd L3 cache, en L3 chache mycket av den goda prestandan i R3000 kommer ifrån

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nja, det du glömmer är att en hel del arbete kräver kommunikation mellan cpu kärnor, vilket betyder kommunikation chiplet till chiplet, via IO die, vilket ökar latenser på core till core massivt jämfört direkt inom samma chiplet, AMD har säkert förbättrat detta men man behöver inte kika längre än till threadripper för att se enorma latens ökningar core till core med separata chiplets.

Det är förstås helt sant. Tänkte inte på det iom att det redan är så idag, som du också säger.

Men ja, det positiva är ju iaf att all kommunikation med RAM bör fungera betydligt bättre med Zen 2 jämfört med Zen 1.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Varje CCX innehåller 16MB L3 cache, att ta bort en hel CCX med 16MB låter ofantligt korkat annat än att försöka få ner latenser, vilket på en dubbel chiplet design ändå lär vara ganska kassa i vilket fall, nä en 8+4 design låter bara inte troligt, jag reserverar dock att AMD kanske har något magiskt sätt att komma runt problemen men jag tror betydligt mer på 3+3+3+3 för en 12c/24t med bibehållen full L3 cache än en väldigt obalanserad 8+4 lösning. Det kan säkert komma en budget 8c/16t med 2+2+2+2 & dubbel chiplet för att AMD ska kunna ta tillvara på än fler chip, det skull jag göra iaf.

Edit: läste jag inte att chiplet till chiplet inte behövde gå via IO die någonstans?, hmm, måste leta.... Även om de kan prata direkt via IF så blir ändå latenser chiplet till chiplet högre än för internt i chiplet, dock inte fullt lika illa som att gå över IO die. Edit 2: kanske inte, ser ut att gå över IO die, hmm.

Sen ser man också med designen av Zen2 just hur viktig IF frekvens kommer vara, att få upp den i 1866,5MHz är nog ett mål många kommer vilja kunna nå har jag en känsla av, om IF sedan kan köras i 1:1 ännu högre så finns nog mycket prestanda att tjäna

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@tellus82: Apropå AMDs chips, hur klara är vi över designen av de olika modellerna; såg precis Hardware Canucks video angående framtiden med Intel och AMD, där de nämner att man med två chiplets kan "få en 12-kärnig processor genom att stänga av ett ccx"
Detta tycker jag verkar suboptimalt, att köra två chiplets i 8+4 (4+4+0+4) istället för 6+6 (3+3+3+3) och stänga av en kärna per ccx.
Är det någon som vet något mer kring detta? (har för mig att de 6-kärniga 1000- och 2000-serien har en kärna per ccx avstängd)

Enligt AMD själva är det inte tekniskt möjligt att ha en asymmetrisk layout på kärnorna, så vill du stänga ner enskilda kärnor får du göra det parvis. Du kan alltså köra 4+4, 3+3, 2+2 eller 1+1 men inga andra varianter. Minns att den frågan poppade upp på nån tech day AMD hade när Zen 1 introducerades, kan inte precisera källan mer än så tyvärr.

Nu kan givetvis detta ha förändrats med Zen 2, men det känns osannolikt.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det är förstås helt sant. Tänkte inte på det iom att det redan är så idag, som du också säger.

Men ja, det positiva är ju iaf att all kommunikation med RAM bör fungera betydligt bättre med Zen 2 jämfört med Zen 1.

Enligt de rykten som florerat så är faktiskt minneslatenser lite sämre på Zen2 jämfört både Zen och Zen+ och man har vägt upp detta genom att dubblera L3 cache, detta vill jag själv se lite tester på innan jag säger för mycket.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Enligt de rykten som florerat så är faktiskt minneslatenser lite sämre på Zen2 jämfört både Zen och Zen+ och man har vägt upp detta genom att dubblera L3 cache, detta vill jag själv se lite tester på innan jag säger för mycket.

Hoppla. Det var mer än jag visste. Tack för infon, och ja, det blir till att studera testerna med förstoringsglas.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Enligt de rykten som florerat så är faktiskt minneslatenser lite sämre på Zen2 jämfört både Zen och Zen+ och man har vägt upp detta genom att dubblera L3 cache, detta vill jag själv se lite tester på innan jag säger för mycket.

Borde vara oundvikligt när man har en IO-die vs integrerad IO, så det stämmer troligen. Men vad det gör för prestanda utöver för benchmarks är en annan femma. blir intressant att se.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Om jag polerar av min spåkula en smula så inbillar jag mig att inom en månad efter släpp av R3000 så kommer AMD behöva sänka priser och det kommer ske lite per automatik när marknaden stabiliserar sig & alla köpgalna vid lansering fått sitt. Speciellt nu när Intel sänker sina priser och ganska ordentligt faktiskt.

Förhoppningsvis så leder det till lite trevligare priser överlag på marknaden för cpu i alla fall, även med lägre priser tror jag AMD kommer gå mycket bra nu framöver då de enligt utsago har fenomenalt bra yields för att vara 7nm första försök och tack vare chiplet kan blanda tillverkningsprocesser & kan maximera yields för individuella delar och minimera antalet totala olika chip, det är mer eller mindre samma chiplet i hela R3000 serien vilket gör att man kan ta tillvara på en massiv mängd chip jämfört monolitiska chip som Intel kör.

Har man lite is i magen misstänker jag att man kan tjäna en bra hacka.

Nja, det du glömmer är att en hel del arbete kräver kommunikation mellan cpu kärnor, vilket betyder kommunikation chiplet till chiplet, via IO die, vilket ökar latenser på core till core massivt jämfört direkt inom samma chiplet, AMD har säkert förbättrat detta men man behöver inte kika längre än till threadripper för att se enorma latens ökningar core till core med separata chiplets.

Japp. Själv tänker jag hålla ut till Black Friday (såvida inte datorn brakar innan (sitter på en 4670k @4.6, gtx 1060, och sketet 8gb RAM)). Då lär priserna ha hunnit gå ned rejält och man borde få någorlunda bättre CPU-exemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Enligt de rykten som florerat så är faktiskt minneslatenser lite sämre på Zen2 jämfört både Zen och Zen+ och man har vägt upp detta genom att dubblera L3 cache, detta vill jag själv se lite tester på innan jag säger för mycket.

I den slide där AMD pratade om decoupled IF-frekvens så såg det ju ut som minneslatensen var i linje med Zen+

Några nanosekunder högre är det väl, då jag själv kommit ner i 63ns enligt AIDA64, men det kanske inte är den latensen de pratar om här?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YouLoveMe:

Japp. Själv tänker jag hålla ut till Black Friday (såvida inte datorn brakar innan (sitter på en 4670k @4.6, gtx 1060, och sketet 8gb RAM)). Då lär priserna ha hunnit gå ned rejält och man borde få någorlunda bättre CPU-exemplar.

Hoppas inte alltför mycket att Cpu priserna ska gå ner. De brukar inte gå ner mycket. Titta bara på Cpu pris historik på prisjakt.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Hoppas inte alltför mycket att Cpu priserna ska gå ner. De brukar inte gå ner mycket. Titta bara på Cpu pris historik på prisjakt.

Nej mirakelsänkning behöver inte ske men vi har redan sett intel sänka priser bra skapligt inför lansering av R3000, AMD har baserat sina priser på de priser Intel hade innan sin sänkning, vilket per automatik kräver en reaktion från AMD om de ska hålla samma perf/$ ratio mot varandra.
Av denna anledning allena tror jag vi kommer få se en större än vanligt drop efter lansering på priser.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nej mirakelsänkning behöver inte ske men vi har redan sett intel sänka priser bra skapligt inför lansering av R3000, AMD har baserat sina priser på de priser Intel hade innan sin sänkning, vilket per automatik kräver en reaktion från AMD om de ska hålla samma perf/$ ratio mot varandra.
Av denna anledning allena tror jag vi kommer få se en större än vanligt drop efter lansering på priser.

Absolut tror jag det blir en 10-15% efter någon månad. Men därefter kommer de ligga still mer eller mindre. Detta baserar jag dels på vad du säger, dels historiskt sett Cpu priser och dels att jag tror att de kommer ligga på lite för högt pris till att börja med.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneirogen:

Hoppas inte alltför mycket att Cpu priserna ska gå ner. De brukar inte gå ner mycket. Titta bara på Cpu pris historik på prisjakt.

Möjligt, men jag ska byta ut hela burken. Endast chassit och SSD lär jag behålla (fast det blir ändå en till ssd). Lyckas jag spara 2000-2500kr all inclusive kommer jag vara mycket belåten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Absolut tror jag det blir en 10-15% efter någon månad. Men därefter kommer de ligga still mer eller mindre. Detta baserar jag dels på vad du säger, dels historiskt sett Cpu priser och dels att jag tror att de kommer ligga på lite för högt pris till att börja med.

Ja sen har Intel haft problem med tillgång länge och det sägs vara i praktiken helt löst vilket betyder högre tillgång med lägre efterfrågan med R3000 som konkurrent = lägre pris på Intel = högre tryck på AMD att sänka pris igen.

Samtidigt är vår kronkurs en rätt sorglig historia & inget tyder på en förbättring här utan snarare rent det motsatta så detta kan kasta en del grus i maskineriet...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Ja sen har Intel haft problem med tillgång länge och det sägs vara i praktiken helt löst vilket betyder högre tillgång med lägre efterfrågan med R3000 som konkurrent = lägre pris på Intel = högre tryck på AMD att sänka pris igen.

Samtidigt är vår kronkurs en rätt sorglig historia & inget tyder på en förbättring här utan snarare rent det motsatta så detta kan kasta en del grus i maskineriet...

Visst och lågkonjunkturen har inte ens slagit till än. Det blir en mycket tuff smäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YouLoveMe:

Visst och lågkonjunkturen har inte ens slagit till än. Det blir en mycket tuff smäll.

Finns AMD även för sådana situationer, Athlon 200GE med ett A320-moderkort kan säkert många skrapa ihop till.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Nu har jag följande liggandes här hemma:

1 x Asus Crosshair VII Hero
2 x G.Skill TridentZ 16 GB 3200 MHz CL14

What next? Ja, CPU får tiden utvisa (lutar åt ett 3800x) men annars..

Fractal Design Meshify C
NH-D15
Seasonic FOCUS 750W
Samsung 970 EVO Plus 1TB
Samsung QVO 1TB

Det enda jag tar med mig sedan tidigare är ett 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Enligt AMD själva är det inte tekniskt möjligt att ha en asymmetrisk layout på kärnorna, så vill du stänga ner enskilda kärnor får du göra det parvis. Du kan alltså köra 4+4, 3+3, 2+2 eller 1+1 men inga andra varianter. Minns att den frågan poppade upp på nån tech day AMD hade när Zen 1 introducerades, kan inte precisera källan mer än så tyvärr.

Nu kan givetvis detta ha förändrats med Zen 2, men det känns osannolikt.

Precis det jag hade för mig, det var därför jag reagerade över vad de sa i videon

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Hade en fundering på sida 98 om jag skulle köpa mig ett paket B-Die nu för att slippa bli utan, men funderade även på moderkort och en 2700X sålänge.

Beställde precis sista paketet G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL15 Trident Z från Inet och slängde även med ett ASUS ROG CROSSHAIR VII HERO (WI-FI).

Minnena borde ju klara 3733MHz i CL16-17 antar jag iaf? Och därmed hamna på "Performance Sweet-spot" (3733 CL17).

Har ju 30 dagar ångerrätt ändå och förhoppningsvis hinner det komma lite reviews och sånt innan de gått så är det bara pengar jag legat ute med i värsta fall.

Moderkortet var mest för att jag är jävligt osugen på att ha en fläkt, och tappar jag endast PCI-E 4.0 så kan det gott vara. Ingen aning om vad X570-korten kommer att kosta heller riktigt än.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eldarion:

Nu har jag följande liggandes här hemma:

1 x Asus Crosshair VII Hero
2 x G.Skill TridentZ 16 GB 3200 MHz CL14

What next? Ja, CPU får tiden utvisa (lutar åt ett 3800x) men annars..

Fractal Design Meshify C
NH-D15
Seasonic FOCUS 750W
Samsung 970 EVO Plus 1TB
Samsung QVO 1TB

Det enda jag tar med mig sedan tidigare är ett 1070

Ser bra ut!

Permalänk
Medlem

För egen del blir det:

Asus Crosshair VII X470 (köpt)
EK FB CH6 - vattenblock VRM+CPU (köpt)
2*16GB TridentZ 3733MHz CL17 (beställt, returnerar de 3200MHz C16 Kingston jag köpt)
2080Ti med EK Vector block (haft ett tag)
3900X (inväntar lansering)

2*360 radiatorer så hoppas på låga temps och höga klocks Måste modda mitt Corsair 800D för att få plats med nya radiatorn dock..

Riktigt taggad! Köpte min 4930k för snart 6år sedan tror jag så ska bli kul med dubbelt så många kärnor

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/72040?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNzIwNDAiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiIxMmUzZjRhZjlmODBlODIxYjQzNTI3ZDFjMTY0NDZjNCJ9

Varje CCX innehåller 16MB L3 cache, att ta bort en hel CCX med 16MB låter ofantligt korkat annat än att försöka få ner latenser, vilket på en dubbel chiplet design ändå lär vara ganska kassa i vilket fall, nä en 8+4 design låter bara inte troligt, jag reserverar dock att AMD kanske har något magiskt sätt att komma runt problemen men jag tror betydligt mer på 3+3+3+3 för en 12c/24t med bibehållen full L3 cache än en väldigt obalanserad 8+4 lösning. Det kan säkert komma en budget 8c/16t med 2+2+2+2 & dubbel chiplet för att AMD ska kunna ta tillvara på än fler chip, det skull jag göra iaf.

Edit: läste jag inte att chiplet till chiplet inte behövde gå via IO die någonstans?, hmm, måste leta.... Även om de kan prata direkt via IF så blir ändå latenser chiplet till chiplet högre än för internt i chiplet, dock inte fullt lika illa som att gå över IO die. Edit 2: kanske inte, ser ut att gå över IO die, hmm.

Sen ser man också med designen av Zen2 just hur viktig IF frekvens kommer vara, att få upp den i 1866,5MHz är nog ett mål många kommer vilja kunna nå har jag en känsla av, om IF sedan kan köras i 1:1 ännu högre så finns nog mycket prestanda att tjäna

Jag har oxå fått för mig att de två cpu chiplets inte behövde gå genom I/O kärnan, har för mig att jag hörde det någonstans + att när Lisa visade zen2 för första gången med en enda cpukärn chiplet på plats så såg man ju att det gick ledningsbanor i mellan den och den tomma platsen där den andra cpukärn chipletten skulle sitta.

Garanterat att de kan gå så, det är ju ändå genom l3 som kärnor eg kommunicerar med, eller är det bekräftat att i/o chipletten har cache? Då hade jag förstått varför den måste gå till i/o:n.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Budget X570 MSI (Gaming Plus, A-Pro, Gaming Edge) har nu fått en analys av buildzoid, jag räknade att de skulle hamna en bit över 30W värme vid 200A och de gjorde det definitivt, 38W spottar dessa ur sig vid 200A (utan att ta med driver förlusterna på baksidan bordet). Det är mestadels för att de har en rätt skarp ökning i slutet av sin värmeförlust kurva, vid 150A är man nere på 24W, vilket dessa moderkort kan hantera då kylflänsarna faktiskt är designade som kylflänsar och värmen sprids över två flänsar, 38W däremot då går det lite för högt i värme för även dom att klara.

Med andra ord, de billigaste x570 borden från MSI (och ASRock) bör ni undvika en tok klockad 3950x med Prime95 belastning. Detta är uppdaterat i x570 VRM tråden länkad i signatur.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

@Mocka: Bra fråga! Min kriterier är att jag vill ha ett x570 moderkort som inte kostar för mycket, men med bra strömtillförsel pga allt ifrån överklockningstabilitet till lägre värmeutveckling. Sen är det inte dumt med bra nätverk och många usb portar. Ljud bryr jag mig inte om för jag har externt ljudkort.

* Elite har bra strömtillförsel på pappret. Buildzoid har gått genom den biten:
https://www.youtube.com/watch?v=a1ZvlK3jAvM&feature=youtu.be

* Den har bra (nog) nätverk med intel nic.
* 10st usb portar på baksidan.
* Priset är ok. $199 är vad jag sett för Aorus elite.

Är det bästa valet av alla x570 kort? Jag vet inte, men jag är ganska säker på att den är bra nog för mina behov. Jag kanske ändrar mig innan köp dock.

Håller med om att $199 är okej om det nu skulle representera 2000kr
10 USB portar är också riktigt bra måste jag säga.

Skrivet av sweisdapro:

Jag vill ha ett moderkort med 3 st m.2-platser, bra VRM (MEG ACE verkar ha en rejält Overkill VRM-uppbyggnad för 3900X, enligt @tellus82), och bra kylning av VRM (mitt nuvarande moderkort överhettar VRM när jag kör maximal överklock av CPU), sen vill jag ha MSIs "Mystic light sync", så då blir valet något enklare

Jag sneglade på MSIs moderkort och de som ser billigare ut är just Gaming Plus samt MEG ACE som du precis nämnde. Bra tips

Skrivet av YouLoveMe:

Konsensus här verkar vara den att så länge du inte finner användning för 4.0 PCI-E slots inom en överskådlig framtid så är det mycket sundare att hellre köpa ett påkostat kvalitétsbräde i form av x370/x470.

Ja, det är definitivt ett alternativ. Har för mig att en bra X470 bräda ligger runt 1700kr vilket borde vara billigare än de flesta/alla X570 brädor.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Då andra skrivit om planerna får jag göra detsamma.

Jag har sedan innan:

GSkill Flare X 2x8GB 3200 CL14
Noctua NH-D15
4 NF-A14 (3 inblås, 1 utblås)
Samsung 960 EVO
Palit Super Jetstream 1080Ti
Evga Supernova G2 850W

Jag ska skaffa:

Asus Crosshair VII Hero (redan köpt)
Antingen 3900X eller 3800X
Fractal Design Meshify S2 (Har ett Define S idag)

Idag har jag ett 1800X i ett Crosshair VI Hero som får leva vidare i HTPCn där min trotjänare 2600K har tuggat i många år nu i olika datorer här hemma. Min kära mor får ärva den och mitt nuvarande chassi. Jag har ett set av 2x8GB Corsair LPX 2133MHz liggandes som jag ska köra i HTPCn sålänge. Jag tror jag kommer köpa ett set 2x16GB Gskill TridentZ 3733MHz i höst och flytta Flare X till HTPCn.

Permalänk
Medlem

Införskaffat:

Asus Crosshair VII Hero
GSkill Flare X 2x8GB 3200 CL14

Väntar på 3800X (förmodligen).

Vad tror ni om dessa RAM? Det är ju b-die men är det mer värt att skaffa RAM av modell TridentZ istället?

Visa signatur

i9 9900K @4.9GHz | Gigabyte Z390 Aorus Elite | 16GB 3200cl14 | Asus GTX 1080 Ti ROG Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av qurbitz:

Hade en fundering på sida 98 om jag skulle köpa mig ett paket B-Die nu för att slippa bli utan, men funderade även på moderkort och en 2700X sålänge.

Beställde precis sista paketet G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL15 Trident Z från Inet och slängde även med ett ASUS ROG CROSSHAIR VII HERO (WI-FI).

Minnena borde ju klara 3733MHz i CL16-17 antar jag iaf? Och därmed hamna på "Performance Sweet-spot" (3733 CL17).

Har ju 30 dagar ångerrätt ändå och förhoppningsvis hinner det komma lite reviews och sånt innan de gått så är det bara pengar jag legat ute med i värsta fall.

Moderkortet var mest för att jag är jävligt osugen på att ha en fläkt, och tappar jag endast PCI-E 4.0 så kan det gott vara. Ingen aning om vad X570-korten kommer att kosta heller riktigt än.

Jag tänker likadant med ångerrätten om det skulle visa sig något som är tokigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Håller med om att $199 är okej om det nu skulle representera 2000kr
10 USB portar är också riktigt bra måste jag säga.

Jag sneglade på MSIs moderkort och de som ser billigare ut är just Gaming Plus samt MEG ACE som du precis nämnde. Bra tips

Ja, det är definitivt ett alternativ. Har för mig att en bra X470 bräda ligger runt 1700kr vilket borde vara billigare än de flesta/alla X570 brädor.

Meg Ace kommer troligtvis vara deras tredje dyraste kort (efter Godlike och Creation), och ser ut att hamna runt ~4500kr

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av affew:

Införskaffat:

Asus Crosshair VII Hero
GSkill Flare X 2x8GB 3200 CL14

Väntar på 3800X (förmodligen).

Vad tror ni om dessa RAM? Det är ju b-die men är det mer värt att skaffa RAM av modell TridentZ istället?

Du bör nog kunna få upp minnet i 3733mhz med lite pillande, en frekvens som ska vara sweetspot. Annars är 3600 i princip garanterat.

Permalänk
Medlem

Beställde ett par miniITX brädor till kidsen (tonåringar) igår eftersom B450-i Gaming gick att köpa för 1,349 på Komplett. Det är dags att uppgradera deras fem år gamla i5 och i7 med förmodligen 3700x. Äldsta sonen som pysslar med foton o film kommer att bli glatt överraskad, men det gejmas ju friskt också.

Får se om 16 gb Ballistix Sport 3200 CL16 i lågprofil blir valet, eller någon som vet om höjden på minnena är ett icke-problem med medföljande kylare?

Visa signatur

Gammal gubbe