Mac Operativ System (hjälp)

Permalänk
Medlem

Mac Operativ System (hjälp)

Hallå allihop!

Det är så att jag nyligen köpt en begagnad iMac (Tidig 2008) och snubben innan mig sa att han gjorde full fabrikinställning vilket jag tvekade på, så istället så försökte jag ge mig in på att Fabriksåterställa en iMac 2008a med operativ system OS X Maverick 10.9.5 men saken är de att det första jag gjorde var att jag raderade Macintosh HD (FULLT - säkrast) vilket tog 7 timmar och sedan så startade jag om datorn så gick den själv in till "Verktygsprogrammet" - Recovery Mode på engelska, datorn gick inte att starta fullt då den inte har något operativ system installerat efter radering av Macintosh HD så jag tryckte på Installera om OS X och godkände deras policy sen så stod det Välj skiva du vill installera på så tryckte jag på Macintosh HD vilket var den enda men sen bad den mig om ett Apple-ID så då slog jag in mitt men får upp "Objektet ej tillgängligt för tillfället för att jag varken haft mac dator eller köpt någon mac operativ system innan.

Så jag testade installera OS X från apple sidan på en USB sticka sen försöka starta med den men inget som funkar där heller, har nu istället köpt en OS X Lion operativ system, fick en KOD av Apple istället för installations skiva, vilket inte finns tillgängligt förtillfället på apple, så jag behöver på något sätt komma in på en MAC App store och ladda ner den mjukvaran på min usb sticka och sedan använda den på mac datorn för att installera allting, men problemet är att jag kommer inte in på en MAC App store då jag endast har tillgång till Verktygsprogrammet..

Någon som har någon ide på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kudden01:

Hallå allihop!

Det är så att jag nyligen köpt en begagnad iMac (Tidig 2008) och snubben innan mig sa att han gjorde full fabrikinställning vilket jag tvekade på, så istället så försökte jag ge mig in på att Fabriksåterställa en iMac 2008a med operativ system OS X Maverick 10.9.5 men saken är de att det första jag gjorde var att jag raderade Macintosh HD (FULLT - säkrast) vilket tog 7 timmar och sedan så startade jag om datorn så gick den själv in till "Verktygsprogrammet" - Recovery Mode på engelska, datorn gick inte att starta fullt då den inte har något operativ system installerat efter radering av Macintosh HD så jag tryckte på Installera om OS X och godkände deras policy sen så stod det Välj skiva du vill installera på så tryckte jag på Macintosh HD vilket var den enda men sen bad den mig om ett Apple-ID så då slog jag in mitt men får upp "Objektet ej tillgängligt för tillfället för att jag varken haft mac dator eller köpt någon mac operativ system innan.

Så jag testade installera OS X från apple sidan på en USB sticka sen försöka starta med den men inget som funkar där heller, har nu istället köpt en OS X Lion operativ system, fick en KOD av Apple istället för installations skiva, vilket inte finns tillgängligt förtillfället på apple, så jag behöver på något sätt komma in på en MAC App store och ladda ner den mjukvaran på min usb sticka och sedan använda den på mac datorn för att installera allting, men problemet är att jag kommer inte in på en MAC App store då jag endast har tillgång till Verktygsprogrammet..

Någon som har någon ide på detta?

Har du registrerat dig på Itunes också? Enbart Apple-Id räcker inte.
Då kan det fungera via recovery.

Jag har en ett år äldre Imac, jag fick göra en "hackintosh" för att få igång min.

Permalänk
Medlem

Detta är hur jag hade gjort det när jag köpt datorn:
1. Registrera ett Apple-ID
2. Googla El-Capitan, hitta länk till appstore
3. Logga in, ladda hem el capitan
4. Starta installationen, välja att formatera disken, installera.
5. Ren installation

"det första jag gjorde var att jag raderade Macintosh HD (FULLT - säkrast) vilket tog 7 timmar"
Varför? Finns det någon gammal data kvar att läsa ut, så är den ändå inte din. Men nu behöver säljaren inte oroa sig för att du ska snoka efter gamla raderade filer.

"Välj skiva du vill installera på så tryckte jag på Macintosh HD vilket var den enda men sen bad den mig om ett Apple-ID så då slog jag in mitt men får upp "Objektet ej tillgängligt för tillfället för att jag varken haft mac dator eller köpt någon mac operativ system innan."
Detta är för att du försöker ladda hem, troligen mavericks, via appstore men ditt konto har aldrig "köpt" det.
Du behöver antingen låna en mac, logga in på appstore och "köpa" (lägga till) operativet där eller använda fysisk installationsmedia.

"Så jag testade installera OS X från apple sidan på en USB sticka sen försöka starta med den men inget som funkar där heller"
Du skriver inte vilken version av operativet du laddat hem, hur du skrivit minnet eller hur du försökt boota det.

Har du hållt inne alt i uppstarten? Om du gör det bör du se USB-minnet dyka upp som en enhet att boota från. Dyker det inte upp har du troligen skrivit usb-minnet på fel sätt. Svårt att gissa utan mer info.

"har nu istället köpt en OS X Lion operativ system"
Varför? Lion (10.7) är äldre än din dator och går troligtvis inte att installera.
Din dator bör ha levererats med Snow Lion (10.8) när den var ny, men det senaste stödda operativet är El Capitan (10.11)

"fick en KOD av Apple istället för installations skiva"
Ingen aning om hur du använder en sådan. Jag skulle försöka returnera enligt distansköplagen eftersom Lion är för gammalt för din dator.

"problemet är att jag kommer inte in på en MAC App store då jag endast har tillgång till Verktygsprogrammet.."
Du behöver göra en installation från fysisk media i så fall.

"Någon som har någon ide på detta?"
Jag hade gjort fulvarianten och laddat ner en torrent med osx. Du har trots allt hårdvaran och ett Apple-id som tillåter dig att installera det gratis, så det är inget moraliskt fel, på sin höjd är det fel källa du hämtar det från.

Följ sedan instruktionerna för att lägga det på skiva eller usb-minne, stoppa in minnet datorn och håll inne alt-knappen under uppstart. Välj usb-minnet och kör igenom installationen.

När du är klar kan du leta rätt på El Capitan i appstoren och lägga till det så detta inte kan hända dig igen.

Skulle du vilja ha ett modernare OS så kan din maskin köra Mojave genom Mojave Patcher.
Men jag skulle verkligen rekommendera att du börjar med en ren El Capitan-installation först.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

@Jebotech: Har apple id, itunes är likadan som itunes så de samma konto där ju, Har kod till en ny operativ system men måste slå in den på MAC App store och sedan slå in apple id på "Verktygsprogrammet" för att det ska gå igenom. men kommer ej in på app store via windows

Permalänk
Medlem

@sniglom: Riktigt bra svar.
Jag tänkte göra full fabrikinställning för att vara på säkra sidan då mac datorn ska användas med ett kassa system i en butik.

Har ej tillgång till Mac app store, samt att jag letat efter ställen jag kan köpa skiva med operativ system ifrån men hittar ej något.

Har laddat ner både OS X Maverick 10.9.5 combo från Apple och EL Capitan i dmg filformat (samt usb stickan är i GUID format vilket är samma som mac använder)

Jag laddade ner maverick 10.9.5 på min Windows och använde ett program som heter TransMac för att installera dmg filen på usb stickan (som fortfarande är i GUID format) för att den ska kunna läsas av i mac datorn. Har försökt med "ALT" men får ej upp något om att boota från usb sticka

Letade efter nyare operativ system och köpa från apple men denna var den nyaste 10.8 OS X Mountain Lion.
https://www.apple.com/se/shop/product/D6377ZM/A/os-x-mountain...

Ringde in till apple för att ångra köpet men går inte då ångerrätt inte gäller för operativ system som skickas som KOD.

Har ej tillgång till installationsskiva, då de inte finns någon har letat på blocket, apple, mediamarkt, elgiganten.

Skulle du vilja hjälpa mig med att hitta Operativ system, El Capitan som torrent samt ge en liten guide på hur man installerar in programmet på en USB Stickan för att sedan kunna använda den som huvud "BOOT"/ boota upp med USB när man startar upp datorn.
Hade varit så jävla snällt av dig då jag behöver få igång mac datorn innan 15 juli då den ska in till en butik.

Permalänk
Inaktiv

Ladda ner och installera macos i en virtuell maskin på valfri annan dator, sen kopplar du in en usb-sticka och väljer att ansluta den till den virtuella maskinen, sen laddar du ner Mac Os El capitan inuti macos i den virtuella maskinen och gör en bootable usb via terminalen enligt instruktioner för macos. Kan förklara mer noggrant om du är villig att prova.

Edit: OS X El Capitan går att ladda ner via app store genom att klicka här.

Edit 2: Alternativt kan du kontakta mig via PM så kan jag kanske skapa en bootable usb el capitan åt dig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kudden01:

Har ej tillgång till Mac app store, samt att jag letat efter ställen jag kan köpa skiva med operativ system ifrån men hittar ej något.

Det var ett tag sen det slutade säljas fysisk media, tror inte du kan få tag på modernare OS på det sättet tyvärr. Det är om någon skapar ett minne åt dig eller bränner en skiva. Alternativt om du går till någon apple-återförsäljare som fixar det åt dig.

Skrivet av Kudden01:

Har laddat ner både OS X Maverick 10.9.5 combo från Apple och EL Capitan i dmg filformat (samt usb stickan är i GUID format vilket är samma som mac använder)

Jag laddade ner maverick 10.9.5 på min Windows och använde ett program som heter TransMac för att installera dmg filen på usb stickan (som fortfarande är i GUID format) för att den ska kunna läsas av i mac datorn. Har försökt med "ALT" men får ej upp något om att boota från usb sticka

Tippar på att något går snett när usb-minnet skrivs från Windows.

Skrivet av Kudden01:

Ringde in till apple för att ångra köpet men går inte då ångerrätt inte gäller för operativ system som skickas som KOD.

Surt.

Skrivet av Kudden01:

Har ej tillgång till installationsskiva, då de inte finns någon har letat på blocket, apple, mediamarkt, elgiganten.

Nej, det säljs inga nyare OS på färdiga skivor eller usb-minnen. I så fall får man be en datorbutik som kan apple (eller någon annan med mac) att skapa installationsmedia åt dig.

Skrivet av Kudden01:

Skulle du vilja hjälpa mig med att hitta Operativ system, El Capitan som torrent samt ge en liten guide på hur man installerar in programmet på en USB Stickan för att sedan kunna använda den som huvud "BOOT"/ boota upp med USB när man startar upp datorn.
Hade varit så jävla snällt av dig då jag behöver få igång mac datorn innan 15 juli då den ska in till en butik.

Eftersom du kör från windows tycker jag du ska bränna en skiva, istället för att chansa på att någon skum programvara ska skriva usb-minnet rätt. Till och med hackintosh-guiderna brukar föredra att en mac bygger installationsmedia.

1. Leta efter osx 10.8 - 10.11 i iso-format.
2. Ladda ner
3. Hitta en dvd-r skiva (för 10.9 eller nyare versioner behövs dual layer-skiva)
4. Bränn ut med imgburn (eller valfri programvara du vet gör jobbet)
5. Stoppa in i macen, hålle inne alt och välj att boota från din skiva

Om disken inte hittas är den troligtvis felbränd. Personligen skulle jag börja med 10.8 som får plats på single layer, eftersom en del av de äldre macarna har problem med brända dual layer-skivor. Sett tidiga macbookar där dvd-läsaren stendör om man stoppar in en bränd dl-skiva.

Är detta för komplicerat föreslår jag att du skapar ett nytt apple-id, låter bli att ansluta ett visa-kort eller annat betalmedel, sätter ett slasklösenord och ber någon på swec att hjälpa dig lägga till några OS från appstore. Då borde du kunna köra genom din recovery. Där efter är det bara att byta lösenord eller stänga ner kontot.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

@sniglom: Fan va härligt med alla svar
Det där med att bränna skiva, är det möjligt att göra det på en cd skiva då operativ systemet är rätt stort eller får det plats ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kudden01:

@sniglom: Fan va härligt med alla svar
Det där med att bränna skiva, är det möjligt att göra det på en cd skiva då operativ systemet är rätt stort eller får det plats ?

Nej, cd-skiva har det inte varit sen 10.3. Du behöver dvd-r eller dvd dual layer.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jag laddade ner Olarila El Capitan, tar tid. Sedan använde jag Win32DiskImager för att föra över till USB-minne.
Att skaffa Apple-Id är första steget, att fylla i uppgifterna på Itunes behövs för att bli fullvärdig medlem.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jebotech:

Jag laddade ner Olarila El Capitan, tar tid. Sedan använde jag Win32DiskImager för att föra över till USB-minne.
Att skaffa Apple-Id är första steget, att fylla i uppgifterna på Itunes behövs för att bli fullvärdig medlem.

Med fysisk media behöver du inte appleid för att installera.
Varför använda en modifierad hackintosh-image till en riktig mac?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Med fysisk media behöver du inte appleid för att installera.
Varför använda en modifierad hackintosh-image till en riktig mac?

Jag får huvudvärk av hur Apple/Mac fungerar. Så till slut valde jag en metod som jag visste skulle fungera.