Permalänk
Medlem

Vilken bil till stor husvagn?

Min granne har köpt en extrem husvagn Kabe IMPERIAL 1000 TDL

Men han tycker det går trögt med sin 2010 v70.
Skulle fråga runt lite på nätet vad ni tycker skulle passa?

Det han funderar på är:
BMW X7 M50d (400hk)
Porsche Macan S (354 hk)

Pengar finns som ni märker men man är ju inte så bra själv på bilar
Nått bättre förslag?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Alltså om man ska ha en ren dragbil så är det nog bilar som Landrover Defender och liknande, alltså bilar som inte nödvändigtvis är snabba, men som är grova och med kraftfulla motorer.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem

Lite gammal artikel, men kanske kan ge nåt hum?

https://www.expressen.se/motor/10-starka-dragbilar-for-husvag...

Skulle nog själv valt en Subaru Outback om jag hade behövt en stark bil, gillar dem på nåt sätt. Själv kör jag dock det klenaste man kan tror jag, Golf med 1.0 liters motor. Men har ju inget annat än cykeln på dragkroken ibland.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Vilket monster!

Jag får fram en totalvikt på vagnen på 2 800 kg. Det sållar bort många populära "hästbilar" som v70 D5, Subaru Outback m. fl. Max dragvikt på subban är 2000 kg på BE-kort t ex, och den är känd för att få dra tungt.
Du får nog börja där, vilka personbilar får dra > 2 800 kg på BE-kort?

Här är en lista från Vi Bilägare, den är från 2015 så andra kan ju ha tillkommit:

https://www.vibilagare.se/nyheter/lista-bilarna-som-far-dra-t...

Här är 25-i-topp på bilar som får dra tyngst:
1. Cadillac Escalade, 6.2 V8 Platinum 4WD Auto: 3674 kg.
2. Landrover Defender, 110 2.2L Diesel E Station Wagon: 3500 kg.
3. Mitsubishi Pajero, 3.2 DI-D Wagon Business Nav Auto: 3500 kg.
4. Volkswagen Touareg, 3.0 TDI 4MOTION BMT Terrain Tech: 3500 kg.
5. Jeep Grand Cherokee, 5.7 V8 HEMI Overland 4WD Auto: 3500 kg.
6. Land Rover Discovery, 3.0 V6 Supercharged SE Auto: 3500 kg.
7. Mercedes-Benz GLE, 400 4MATIC: 3500 kg.
8. Mercedes-Benz GL, 400 4MATIC: 3500 kg.
9. Toyota Landcruiser, 4.5 V8 D-4D: 3500 kg.
10. BMW X5, xDrive50i: 3500 kg.
11. Mercedes-Benz G, 350 BlueTEC Station lång: 3500 kg.
12. BMW X6, M50d: 3500 kg.
13. Land Rover Range Rover Sport, 3.0 SDV6 Autobiography 4WD Auto: 3500kg.
14. Land Rover Ranger Rover, 3.0 TDV6 Autobiography: 3500 kg.
15. Porsche Cayenne, 4.8 V8 Turbo Tiptronic: 3500 kg.
16. Mercedes-Benz GLE Coupe, 63 AMG S 4MATIC: 3500 kg.
17. Toyota Landcruiser, 3.0 D-4D Prestige: 3000 kg.
18. Audi Q7, 3.0 TFSI quattro tiptr Sports Edition: 2800 kg.

Alla alternativ lär ju kosta en arm och ett ben i skatt med nya beräkningsreglerna för fordonsskatt, men köper man en sådan vagn är förhoppningsvis inte bilskatten några problem.

Permalänk
Medlem

Problemet med dragvikt är att det baseras en hel del på vikten på bilen.. så ska du ha tung husvagn krävs tung bil.

Permalänk
Medlem

Din granne får inte ens dra den med V70. Med tanke på vad vagnen kostar så säger jag Range Rover. Den drar 3500kg och V8 versionen har gott om kraft.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Toyota Land Cruiser 200 är nog lämplig (inte den vanliga, utan den stora varianten, Escalade-stor)
Dragvikt 3500 kg. Toyota är bra kvalitet och den finns med en maffig V8-diesel.
Ganska ovanlig bil dock.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Mitsubishi Pajero sätter jag min röst på billigare en Audi Q7 att äga och är lika rymlig och har nästan samma komfort

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Problemet med dragvikt är att det baseras en hel del på vikten på bilen.. så ska du ha tung husvagn krävs tung bil.

Japp, tror inte det är ett absolut krav längre, men om tillverkaren registrerar in dragvikten enligt tjänstevikt så lär det aldrig ändras - så det är en bra tumregel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Min granne har köpt en extrem husvagn Kabe IMPERIAL 1000 TDL

Men han tycker det går trögt med sin 2010 v70.
Skulle fråga runt lite på nätet vad ni tycker skulle passa?

Det han funderar på är:
BMW X7 M50d (400hk)
Porsche Macan S (354 hk)

Pengar finns som ni märker men man är ju inte så bra själv på bilar
Nått bättre förslag?

Vad är bruttovikten på husvagnen med last i?

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Vad är bruttovikten på husvagnen med last i?

Läser ingen trådarna innan man svarar längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Din granne får inte ens dra den med V70. Med tanke på vad vagnen kostar så säger jag Range Rover. Den drar 3500kg och V8 versionen har gott om kraft.

Tack för ett bra tips
Blir förmodligen denna 5.0 liter 565 hästar
https://rules.config.landrover.com/jdxl/sv_se/l405_k18/4oz1g/...

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

@kakan86: Tror inte den bilen får dra den vagnen tyvärr.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Han har säkert BE eller CE behörighet på körkortet men kan tänka mig en C reggad bil typ stor dieselpickup med mycket motor (V8). Med stor dragvikt skulle jag satsa på en "bil" som har 4hjulsdrift och lågväxel. Skulle inte rekommendera att köra tungt och framförallt backa med en klen motor och/eller högväxlad bil.

Behörigheter på körkortet som behövs:
BE
Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på högst 3,5 ton och en eller flera släpvagnar kopplade till bilen, om släpvagnarnas sammanlagda totalvikt inte är över 3,5 ton.

C1E
Bil som omfattas av behörighet C1 eller B. Man får även dra en eller flera släpvagnar om bilens och släpvagnarnas sammanlagda totalvikt inte är högre än 12 000 kg.

CE
Bil som omfattas av behörighet C. Man får även dra en eller flera släpvagnar utan viktgräns.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nils-Göte:

Vilket monster!

Jag får fram en totalvikt på vagnen på 2 800 kg. Det sållar bort många populära "hästbilar" som v70 D5, Subaru Outback m. fl. Max dragvikt på subban är 2000 kg på BE-kort t ex, och den är känd för att få dra tungt.
Du får nog börja där, vilka personbilar får dra > 2 800 kg på BE-kort?

Här är en lista från Vi Bilägare, den är från 2015 så andra kan ju ha tillkommit:

https://www.vibilagare.se/nyheter/lista-bilarna-som-far-dra-t...

Här är 25-i-topp på bilar som får dra tyngst:
1. Cadillac Escalade, 6.2 V8 Platinum 4WD Auto: 3674 kg.
2. Landrover Defender, 110 2.2L Diesel E Station Wagon: 3500 kg.
3. Mitsubishi Pajero, 3.2 DI-D Wagon Business Nav Auto: 3500 kg.
4. Volkswagen Touareg, 3.0 TDI 4MOTION BMT Terrain Tech: 3500 kg.
5. Jeep Grand Cherokee, 5.7 V8 HEMI Overland 4WD Auto: 3500 kg.
6. Land Rover Discovery, 3.0 V6 Supercharged SE Auto: 3500 kg.
7. Mercedes-Benz GLE, 400 4MATIC: 3500 kg.
8. Mercedes-Benz GL, 400 4MATIC: 3500 kg.
9. Toyota Landcruiser, 4.5 V8 D-4D: 3500 kg.
10. BMW X5, xDrive50i: 3500 kg.
11. Mercedes-Benz G, 350 BlueTEC Station lång: 3500 kg.
12. BMW X6, M50d: 3500 kg.
13. Land Rover Range Rover Sport, 3.0 SDV6 Autobiography 4WD Auto: 3500kg.
14. Land Rover Ranger Rover, 3.0 TDV6 Autobiography: 3500 kg.
15. Porsche Cayenne, 4.8 V8 Turbo Tiptronic: 3500 kg.
16. Mercedes-Benz GLE Coupe, 63 AMG S 4MATIC: 3500 kg.
17. Toyota Landcruiser, 3.0 D-4D Prestige: 3000 kg.
18. Audi Q7, 3.0 TFSI quattro tiptr Sports Edition: 2800 kg.

Alla alternativ lär ju kosta en arm och ett ben i skatt med nya beräkningsreglerna för fordonsskatt, men köper man en sådan vagn är förhoppningsvis inte bilskatten några problem.

Det enkla svaret är väl att ingen personbil som finns i verkligheten kommer att få dra den vagnen om den väger 2800 kg utan det krävs ett "tungt" dragfordon också.

Även om man har körkort för tungt släp så får ju inte ekipagets sammanlagda totalvikt överstiga 3500 kg och då får ju bilen som mest väga 700 kilo, det är få bilar som är så lätta, En Caterham 7 väger 525 kilo och en Lotus Elise väger in på 725 kilo men ingen qav dem är väl ens tillåtna att montera drag på och även om de hade drag så vore de nog direkt olämpliga att använda för detta.

Jag har en vän som har en stor husvagn och han behöver använda lastbil när vagnen ska flyttas just för att det inte finns någon existerande personbil som det går att flytta vagnen med på ett lagligt sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har grannen vunnit på lotto eller? Börjar med att köpa en svindyr husvagn för att sen vara tvungen att gå från en V70 till X7 eller Macan S?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det enkla svaret är väl att ingen personbil som finns i verkligheten kommer att få dra den vagnen om den väger 2800 kg utan det krävs ett "tungt" dragfordon också.

Även om man har körkort för tungt släp så får ju inte ekipagets sammanlagda totalvikt överstiga 3500 kg och då får ju bilen som mest väga 700 kilo, det är få bilar som är så lätta, En Caterham 7 väger 525 kilo och en Lotus Elise väger in på 725 kilo men ingen qav dem är väl ens tillåtna att montera drag på och även om de hade drag så vore de nog direkt olämpliga att använda för detta.

Jag har en vän som har en stor husvagn och han behöver använda lastbil när vagnen ska flyttas just för att det inte finns någon existerande personbil som det går att flytta vagnen med på ett lagligt sätt.

Ovanstående gäller ju t ex inte om man skaffade BE-kortet innan 2013.
Så det är ju ganska avgörande av vilken typ av körkort man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Min granne har köpt en extrem husvagn Kabe IMPERIAL 1000 TDL

Men han tycker det går trögt med sin 2010 v70.
Skulle fråga runt lite på nätet vad ni tycker skulle passa?

Det han funderar på är:
BMW X7 M50d (400hk)
Porsche Macan S (354 hk)

Pengar finns som ni märker men man är ju inte så bra själv på bilar
Nått bättre förslag?

Det går nog inte bara trögt, tror inte finns nån modell av v70 som får dra den vagnen, inte lagligt iallafall.
Sen vad som är lämpligt att dra med hänger inte så mycket på antal hästkrafter, utan på totalvikter, bruttovikter och tjänstevikter och körkortsbehörigheter..

En Dodge ram eller liknade kan nog vara en lämplig dragbil + rätt körkortsbehörighet..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ggustavsson:

Det går nog inte bara trögt, tror inte finns nån modell av v70 som får dra den vagnen, inte lagligt iallafall.
Sen vad som är lämpligt att dra med hänger inte så mycket på antal hästkrafter, utan på totalvikter, bruttovikter och tjänstevikter och körkortsbehörigheter..

En Dodge ram eller liknade kan nog vara en lämplig dragbil + rätt körkortsbehörighet..

Ja de var i alla fall bra när jag körde med en sån, en Ram 350, den var bra som dragbil då den hade ungefär konstant bränsleförbrukning oavsett om den var tom eller fullastad med släp, kass att köra tom men gick faktisk bättre på vägen med lite last än helt tom och fick då även relativt vettig förbrukning i förhållande till "småbilar" som Volvo, Dodgen gjorde också hål i luften själv så man märkte knappt att man hade stora släp efter den medans det kändes som att inte släppa p bromsen att dra med en Volvo.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Min granne har köpt en extrem husvagn Kabe IMPERIAL 1000 TDL

Men han tycker det går trögt med sin 2010 v70.
Skulle fråga runt lite på nätet vad ni tycker skulle passa?

Det han funderar på är:
BMW X7 M50d (400hk)
Porsche Macan S (354 hk)

Pengar finns som ni märker men man är ju inte så bra själv på bilar
Nått bättre förslag?

Hummer

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Toyota Land Cruiser

Fina grejor. Mor kör en sådan.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Tung vagn kräver en tung dragbil.
Diesel är ju en no-brainer då man med bensinare får stanna och tanka var 10'e mil.
Fast har han pengar till en 10 meter lång husvagn och dessutom en dragbil speciellt till den kanske han kan betala någon med en lastbil att leverera vagnen där dom vill spendera natten.

Har en känsla av att din granne kommer göra några vändor med vagnen för att sedan byta till nånting förnuftigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Läser ingen trådarna innan man svarar längre?

Totalvikt och bruttovikt är inte samma sak.
Du kanske skall lära dig skillnaden?

För väger vagnen 2800kg så kommer du ha svårt att hitta en bil som får dra den som väger under 1450kg.

Bruttovikt = vikten på vagnen
Totalvikt = vad vagnen får väga med last i.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Även om man har körkort för tungt släp så får ju inte ekipagets sammanlagda totalvikt överstiga 3500 kg och då får ju bilen som mest väga 700 kilo, det är få bilar som är så lätta, En Caterham 7 väger 525 kilo och en Lotus Elise väger in på 725 kilo men ingen qav dem är väl ens tillåtna att montera drag på och även om de hade drag så vore de nog direkt olämpliga att använda för detta.

Fast nu har du fel. Deras individuella totalvikt får bara vara 3500kg så ditt ekipage får väga upp till 3500+3500kg.
Således 7000kg.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det enkla svaret är väl att ingen personbil som finns i verkligheten kommer att få dra den vagnen om den väger 2800 kg utan det krävs ett "tungt" dragfordon också.

Även om man har körkort för tungt släp så får ju inte ekipagets sammanlagda totalvikt överstiga 3500 kg och då får ju bilen som mest väga 700 kilo, det är få bilar som är så lätta, En Caterham 7 väger 525 kilo och en Lotus Elise väger in på 725 kilo men ingen qav dem är väl ens tillåtna att montera drag på och även om de hade drag så vore de nog direkt olämpliga att använda för detta.

Jag har en vän som har en stor husvagn och han behöver använda lastbil när vagnen ska flyttas just för att det inte finns någon existerande personbil som det går att flytta vagnen med på ett lagligt sätt.

3500 + 3500 alltså.

Permalänk
Medlem

Som andra redan skrivit, din granne behöver ta ett BE kort först, sen så skulle jag rekommendera en fyrhjulsdriven bil med högt vridmoment, hästkrafter gör inget i att dra tyngder.

Finns en anledning till att vi kör diesel i traktorer

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Köper en husvagn han inte lagligt får dra.
Och har han bara B körkort så är han ännu mer ute och snurrar.

Blir de så när man har för mycket pengar? Man skiter i allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Totalvikt och bruttovikt är inte samma sak.
Du kanske skall lära dig skillnaden?

För väger vagnen 2800kg så kommer du ha svårt att hitta en bil som får dra den som väger under 1450kg.

Bruttovikt = vikten på vagnen
Totalvikt = vad vagnen får väga med last i.

Hmmm har lärt mig vikten på vagnen utan extra last = dess tjänstevikt, i tjänstevikt brukar fylld vattentank vara inräknad.

Definieras av transportstyrelsen så här "Tjänstevikten på ett släp är vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick med det tyngsta karosseri som hör till fordonet. Notera att tjänstevikten inte inkluderar gods."

Bruttovikt definieras så här
"Bruttovikten är den sammanlagda statiska vikt som samtliga hjul, band eller medar på ett fordon vid ett visst tillfälle för över till vägbanan."

Dock totalvikt är som du säger nått annat..

Med tanke på våra snåriga regler om allt detta så inte så konstigt att Husbilen/bussen har blivit mer populär där reglerna är mer enkelt definierade, har man tagit B körkort före 1996 så upp till 7500Kg vilket täcker de flesta husbilar..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Detta problem känns som något från KENO-reklamen. Jobbiga problem när man är så rik.

Killen som sålde husvagnen borde givit tips på bra dragbil för detta monster av vagn.
Även om det är en häftig vagn så är den nog inte så rolig att dra runt på i svenska städer där vi dessutom älskar rondeller.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av kakan86:

Min granne har köpt en extrem husvagn Kabe IMPERIAL 1000 TDL

Men han tycker det går trögt med sin 2010 v70.
Skulle fråga runt lite på nätet vad ni tycker skulle passa?

Det han funderar på är:
BMW X7 M50d (400hk)
Porsche Macan S (354 hk)

Pengar finns som ni märker men man är ju inte så bra själv på bilar
Nått bättre förslag?

Jag har köpt en likadan, dras med en Ram 1500 med Hemi. Monterade luftbälgar på bakaxeln och efter det går den som en dröm. Men han har säkert redan hittat någonting vettigt att dra med. Skulle inte rekommendera en SUV eller liknande då de blir väldigt svampiga med en stor vagn bakom.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987