Största chassit ni vet med störst moderkorts plats? (Ska passa med moddning till X9QRi-F+)

Permalänk
Medlem

Största chassit ni vet med störst moderkorts plats? (Ska passa med moddning till X9QRi-F+)

Tjo och hej!

Vad är de absolut största chassin ni känner till och med störst plats for moderkortet? Ska nämligen bygga upp min quad cpu workstation/gaming dator igen men denna gången i ett "traditionellt" chassi (kört barebone), som använder sig utav ett X9QRi-F+ (Mått: 41.66cm x 42.65cm). Jag är fullt medveten att jag kommer behöva modda för att få plats/sätta moderkorts stands men jag försöker undvika att skära i aluminium och ser helst att det modulert går att ta bort för extra plats (delvis ta bort hårddisk cage etc).

Det mest intressanta jag hittat som ser bra ut är ett AZZA Ragnarok 801 som ska ha plats för två atx kort. Någon som kan lista ut om mitt mobo skulle gå in där på ett eller annat vis?

Länk till ragnarok: http://azzatek.com/m/2010-1275-269833.php?Lang=en

Länk till mitt mobo: https://www.supermicro.com/products/motherboard/Xeon/C600/X9Q...

Tack på förhand! /AnyR3

PS: Vet en med samma mobo som lyckats modda in det i ett Be Quiet! Dark Base Pro 900, om det är till någon referensram.

Permalänk

Jag hade nog kört på ett Norco eller dyl serverchassi, men om du vill ha förslag på desktop chassin att prova mäta i, så kanske Corsair 900D efter att du tagit bort hdd burarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnyR3:

Det mest intressanta jag hittat som ser bra ut är ett AZZA Ragnarok 801 som ska ha plats för två atx kort. Någon som kan lista ut om mitt mobo skulle gå in där på ett eller annat vis?

Nej, det klarar ett ATX och ett miniITX samtidigt.
Kan kanske gå, du behöver leta upp exakt mått mellan taket på chassit och nätaggregatet så kan du ta reda på om det går fysiskt att få in moderkortet i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Jag hade nog kört på ett Norco eller dyl serverchassi, men om du vill ha förslag på desktop chassin att prova mäta i, så kanske Corsair 900D efter att du tagit bort hdd burarna?
https://pcper.com/wp-content/uploads/2013/07/79e2-img-0183-1000x640.jpg

Jo, verkar som det kan finnas en rätt stor chans att de kommer funka i det större Corsair D serien, dock så är väll 900D ur produktion och 1000D är alldeles för dyr eftersom det ändå behöver moddas. Hur tror du 750D serien är?

Skrivet av loefet:

Nej, det klarar ett ATX och ett miniITX samtidigt.
Kan kanske gå, du behöver leta upp exakt mått mellan taket på chassit och nätaggregatet så kan du ta reda på om det går fysiskt att få in moderkortet i chassit.

Yes, läste fel. Men jajamänsan, det är ju i kort vad jag behöver, men att få tag på dessa mått verkar ju smått omöjligt utan någon med chassit i ägo som man kan fråga. Tror en hel del chassin funkar om det går att ta bort delen där PSU ska ligga under, aka förlänga moderkorts platsen. Kollar som senast på detta chassit: https://www.raijintek.com/en/products_detail.php?ProductID=71

Permalänk

@AnyR3:

Om du overlayar bilder på chassin med ovanstående får du en hum om det kanske skulle passa. Det röda är en vanlig ATX

Om du linear upp dem i överkant kommer du få det svårt med pcie slots som det ser ut. Behöver nästan linea upp dem där istället och låta ditt mobo växa uppåt.

Permalänk
Medlem

@lord_moggo: Fyfan vad fyndig du är! Ska testa! Det viktigaste är att IO´n passar, finns ju risers till PCIE som jag sedan kan göra en mount till ett grafikkortet nånstans i lådan

Permalänk

@AnyR3:
Baserat på bilden på mobot du länkade så är IO panelen längre än för ATX dock, så det lär bli lite interference där också. Jag tror du kommer ha det svårt om du ska försöka komma undan utan att skära bort plåt någonstans.

Permalänk
Medlem

@lord_moggo: Sprang och tog en bild på IO plåten bredvid ett vanlig ATX plåt, supermicro mobot plåten är på botten.

Permalänk
Medlem

@lord_moggo: Dock så sitter IO´n längre ner på mobot i jämförelse med atx mallen du gjorde.

Permalänk
Rekordmedlem

Corsair Obsidian 1000D, 70 x 70 x 30 cm

Phanteks Enthoo Elite Extreme 75 x 61 x 27 cm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

The biggest and baddest for sure, men attans vad plånboken kommer gråta om man kör på ett sådant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Aha, jag kollade inte så noga, jag bara skalade dem till måtten. Om IO plåten sitter lite längre ner så hamnar mobot lite högre upp. Det ser ju ut att finnas lite marginal uppåt också i 900D

(Not affiliated with Corsair)

Om du inte kan få tag i ett och prova så blir det ju lite av en chansning oavsett. Jag tror dock du i slutänden kommer behöva ha väldigt flyt för att inte behöva skära någonstans i någon plåt.

Edit: Ser ett 900D på swec marknad, som jag tolkar det redan sålts för 700kr btw, så gör en lista på utkik efter bigasstowers allt eftersom de dyker upp.

Permalänk
Medlem

Varför inte söka ett SSI-EEB case på Ebay?

T.ex. detta: https://www.ebay.com/itm/Server-Case-ATX-Eatx-Ssi-Eeb-Full-Fu...
(1250:- från Tyskland)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Aha, jag kollade inte så noga, jag bara skalade dem till måtten. Om IO plåten sitter lite längre ner så hamnar mobot lite högre upp. Det ser ju ut att finnas lite marginal uppåt också i 900D
https://www.coldzero.eu/2634-large_default/corsair-900d-525-side-cover-blank.jpg

(Not affiliated with Corsair)

Om du inte kan få tag i ett och prova så blir det ju lite av en chansning oavsett. Jag tror dock du i slutänden kommer behöva ha väldigt flyt för att inte behöva skära någonstans i någon plåt.

Edit: Ser ett 900D på swec marknad, som jag tolkar det redan sålts för 700kr btw, så gör en lista på utkik efter bigasstowers allt eftersom de dyker upp.

Ja, ser lovande ut, ska bara hitta något som vill sälja ett billigt då ^^

Skrivet av ehsnils:

Varför inte söka ett SSI-EEB case på Ebay?

T.ex. detta: https://www.ebay.com/itm/Server-Case-ATX-Eatx-Ssi-Eeb-Full-Fu...
(1250:- från Tyskland)

Har redan gjort något liknande men blir ganska orrelevant då det officela stödet för moderkort inte är relevant då mitt är "Proprietary" storlek. Men det är ett sätt att hitta chassi med hyfsat stor moderkorts yta men SSI-EEB finns på chassin som ganska uppenbart skulle göra det väldigt svårt för mig. Går vi efter denna lösningen så är det ju bättre att leta HPTX stöd, men dem är få och som sagt, hur stor moderkorts yta vi kan göra är helt beroende på chassit storlek från agget till taket, inte att det har stöd för SSI-EEB eller liknande.

Permalänk

@AnyR3:
Det har du säkert koll på, men kolla hur långt moderkortsplåten sträcker sig. Det är nog lätt att luras att du kan sätta standoffs på ytan bakom hdd och 5,25" burarna, fast i själva verket är det säkert den bortre ytterpanelen som är där och själva moderkortsplåten tar slut innan dess. Att sätta en ny stor plåt kan lösa detta men är också en hel del jobb.

Permalänk
Medlem

@lord_moggo: Yes, något jag har funderat på också, hur illa är det att låta en del hänga i luften? haha

Men det är riktigt, det är en viktigt faktor i att klura ut vilka chassin som skulle funka, så om någon vill hjälpa mig titta runt, så håll det i tankarna!

Lite varför jag fråga efter så stor moderkorts plats/yta som möjligt i min post till att börja med

Tillägg
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AnyR3:

The biggest and baddest for sure, men attans vad plånboken kommer gråta om man kör på ett sådant.

Skickades från m.sweclockers.com

Men kilopriset är inte så högt för de är ju tunga som skam, du får mycket plåt för pengarna....
Jag har en gång snickrat en egen låda som hade en dator i överkant och under den var det plats för ett hembiosystem, inget bjäffs utan den skulle rymma åtminstone 2 slutsteg och en dekoder, interna bottenmåtten var ca 50 x 50 cm och runt 80cm hög, datordelen var delvis Lian Lis moderkortsmonteringsplåtkit och så en rostfri plåt som jag vattenskar och bockade till och svetsade ihop så man kunde montera nätdel och lagring i den. Lådan var "dold" den såg ut som en 1800 tals kommod och det enda man såg på utsidan var en skivlucka och en lysdiod, resten var en "gammal trämöbel" i designen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men kilopriset är inte så högt för de är ju tunga som skam, du får mycket plåt för pengarna....
Jag har en gång snickrat en egen låda som hade en dator i överkant och under den var det plats för ett hembiosystem, inget bjäffs utan den skulle rymma åtminstone 2 slutsteg och en dekoder, interna bottenmåtten var ca 50 x 50 cm och runt 80cm hög, datordelen var delvis Lian Lis moderkortsmonteringsplåtkit och så en rostfri plåt som jag vattenskar och bockade till och svetsade ihop så man kunde monter nätdel och lagring i den. Lådan var "dold" den såg ut som en 1800 tals kommod och det enda man såg på utsidan var en skivlucka och en lysdiod, resten var en "gammal trämöbel" i designen.

Haha, ja visst kanske priset blir mer skapligt om vi går efter det måttet men samtidigt så finns det nog många chassin som erbjuder mer pengar för plåt

Skämtade lite till polarn när jag skulle börja leta chassi till detta mobot att det får bli ett bil chassi, där kan vi snacka mycket plåt för pengarna

Fan vad häftigt det projektet lät, tyvärr är jag ingen vidare svetsare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AnyR3:

Haha, ja visst kanske priset blir mer skapligt om vi går efter det måttet men samtidigt så finns det nog många chassin som erbjuder mer pengar för plåt

Skämtade lite till polarn när jag skulle börja leta chassi till detta mobot att det får bli ett bil chassi, där kan vi snacka mycket plåt för pengarna

Fan vad häftigt det projektet lät, tyvärr är jag ingen vidare svetsare

Jag är också dålig på att tigsvetsa i rostfritt men mag i vanlig plåt går skapligt då jag jobbat med det, men han som vattenskar plåten svetsade, själv höll jag mig till träarbeten.

Men att bygga en egen låda i trä eller ev modda en möbel likt en byrå kan kanske vara nått, har byggt in en htpc i en vanlig byrå och en sån sak är ganska lätt om man bara vill ha funktion och en fin utsida för man behöver ju inte lägga nått större jobb på att göra det vackert inuti lådan man placerar datorn i, lådan är ju ändå stängd så inget inuti syns.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att använda aluminium istället, det finns hålperforerad aluminium på Bauhaus. Kombinera detta med trä, t.ex. stavlimmad ek.

Kan bli en brutal låda!