Permalänk
Medlem

Postcode 55 efter kylpast byte

Hej,

Jag skylle byta kylpasta förut och när jag var klar fick jag postcode 55

Jag googlade runt och läste att det var minnes relterat. Jag hade ju dock inte rört ram minnen alls

Jag provade de vanliga tipsen
Byta plats på minnena
Prova ett minne i alla solts
Cc
Instelera om kyllaren

Samma resultat varje gång

Jag har tyvärr inga fler ddr4 minnen jag kan testa med.
Nån som har några tips?

Komponenter :
Asus ranger 8
HyperX 2x8 gb
I7 6700k

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte965:

Hej,

Jag skylle byta kylpasta förut och när jag var klar fick jag postcode 55

Jag googlade runt och läste att det var minnes relterat. Jag hade ju dock inte rört ram minnen alls

Jag provade de vanliga tipsen
Byta plats på minnena
Prova ett minne i alla solts
Cc
Instelera om kyllaren

Samma resultat varje gång

Jag har tyvärr inga fler ddr4 minnen jag kan testa med.
Nån som har några tips?

Komponenter :
Asus ranger 8
HyperX 2x8 gb
I7 6700k

Tack på förhand!

Vad har du bytt till för pasta? Seatade du om cpu'n I sockeln?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PoXe:

Vad har du bytt till för pasta? Seatade du om cpu'n I sockeln?

Skickades från m.sweclockers.com

Aa det gjorde, (tog upp den bara för att vissa den för en kompis) jag bytte till kryonaut kyllpasta. Funderade på om det var cpu relterat men får jag fortfrande postcode 55 då?

Permalänk
Medlem

@matte965:

Rätt säker på att det betyder att minnet inte kan hittas. Tryck till minnesmodulerna en gång ordentligt och kolla låsen, så det sitter som det ska.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

@matte965:

Rätt säker på att det betyder att minnet inte kan hittas. Tryck till minnesmodulerna en gång ordentligt och kolla låsen, så det sitter som det ska.

Har provat de ett antal gånger, samt att byta plats på dem 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte965:

Har provat de ett antal gånger, samt att byta plats på dem 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Lyfte du vid något tillfälle på processorn? Felkod 55 är att minnet inte kan hittas, och sitter dom så tänker jag lite på att någon processor pinne kan ha blivit böjd.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Lyfte du vid något tillfälle på processorn? Felkod 55 är att minnet inte kan hittas, och sitter dom så tänker jag lite på att någon processor pinne kan ha blivit böjd.

Har provat att använda ett mine åtgången i alla slotsen och fick samma fel. Jag lyfte dess väre på cpu:n får gå och kolla igen och se till att jag inte böjde nån pin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte965:

Har provat att använda ett mine åtgången i alla slotsen och fick samma fel. Jag lyfte dess väre på cpu:n får gå och kolla igen och se till att jag inte böjde nån pin.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det lirade innan, du lyft prollen, testat alla minneskombinationer och det inte funkar nu så är det mycket möjligt något som hänt med kontakten till någon av minneskanalerna, antingen av böjd pin eller rent av skräp på cpu'ns undersida.
Kolla sockeln med bra lampa och förstoringsglas. Det är skitlätt att ha sönder pinnarna i lga-sockets men har man "bara" böjt någon pin har man en chans att böja tillbaka med tandpetare eller dylikt.
Gör rent undersidan av cpu'n ordentligt också och sätt tillbaka den är också värt att göra.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket både @PoXe och @Louwsy Shroom , ni hade rätt var lite skräpp under cpu:n bara 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte965:

Tack så mycket både @PoXe och @iBurningMan , ni hade rätt var lite skräpp under cpu:n bara 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Gött att det löste sig

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte965:

Tack så mycket både @PoXe och @iBurningMan , ni hade rätt var lite skräpp under cpu:n bara 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Skönt! Gott att höra 🙃