Permalänk
Inaktiv

Dags för en ny telefon

Vad är billigast?

a) betala direkt för en telefon hos Inet/ComputerSalg eller en annan butik
b) betala varje månad hos Tre, Tele2 eller annan operatör
c) betala varje månad med klarna

Jag har självklart ett abonnemang hos Vimla och jag vill absolut inte betala för ett nytt abonnemang.

Permalänk
Medlem

Då är det alternativ a som är bäst c är inte att rekommendera kostar mer då om inte dom har nått erbjudande.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Så klart är A billigast, säger sig själv
Men vill man inte punga ut dom pengarna på en gång så fungerar ju räntefri avbetalning (gäller kolla eventuell kostnad för uppläggning och avi då det skiljer sig en hel del och kan bli hög effektiv ränta helt plötsligt) också även om det så klart alltid är bäst att betala direkt.

Permalänk
Medlem

@anon285805: ibland har jag faktiskt upplevt att alternativ b är billigare förutsatt att du vill binda upp dig i 24månader. De rabatterar oftast hårdvaran om du är en "bra" kund.

Mitt exempel var att jag band mig på 24månader bytte in min gamla iphone 7 och betalde 1000kr på plats. Fick då en oneplus7 i handen.

Går ju att argumentera för eller emot mitt resonemang eftersom att kostnaden för mitt abonnemang är svårt att sätta värde på. Men betalar nu 249kr för fri surf och samtal och har en ny telefon i handen som jag verkligen rekommenderar.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

@mikroplugg: ibland har jag faktiskt upplevt att alternativ b är billigare förutsatt att du vill binda upp dig i 24månader. De rabatterar oftast hårdvaran om du är en "bra" kund.

Mitt exempel var att jag band mig på 24månader bytte in min gamla iphone 7 och betalde 1000kr på plats. Fick då en oneplus7 i handen.

Går ju att argumentera för eller emot mitt resonemang eftersom att kostnaden för mitt abonnemang är svårt att sätta värde på. Men betalar nu 249kr för fri surf och samtal och har en ny telefon i handen som jag verkligen rekommenderar.

Du är ju förvisso inne och tar på ämnet i sista raden men nåja.

En iphone 7 begagnad på typ tradera är idag värd 2000 sek. Därtill la du imellan 1000 kronor extra.

Ett abb med fri surf hos vimla kostar 100 kronor. Så då betalar du i värsta fall 149 kronor extra i månaden i 24 månader. Sedan varje månad du håller kvar abbonemanget efter de 24 månaderna är en ren guldgruva (för leveantören). Lägg till att du blir mer eller mindre tvingad att vara kvar hos operatören även om du är missnöjd.

Sen får man inte glömma att även elgiganten och så vidare kan ha bra kampanjer som gör kombinationen eget abb + köp mobil i butik riktigt bra.

Men nåväl. I slutänden handlar det om några hundralappar hit eller dit och det viktiga är att man är nöjd. Men för att svara på TS frågeställning så är oftast alternativ A billigast. Särskilt om man kan följa dagens fynd tråden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Du är ju förvisso inne och tar på ämnet i sista raden men nåja.

En iphone 7 begagnad på typ tradera är idag värd 2000 sek. Därtill la du imellan 1000 kronor extra.

Ett abb med fri surf hos vimla kostar 100 kronor. Så då betalar du i värsta fall 149 kronor extra i månaden i 24 månader. Sedan varje månad du håller kvar abbonemanget efter de 24 månaderna är en ren guldgruva (för leveantören). Lägg till att du blir mer eller mindre tvingad att vara kvar hos operatören även om du är missnöjd.

Sen får man inte glömma att även elgiganten och så vidare kan ha bra kampanjer som gör kombinationen eget abb + köp mobil i butik riktigt bra.

Men nåväl. I slutänden handlar det om några hundralappar hit eller dit och det viktiga är att man är nöjd. Men för att svara på TS frågeställning så är oftast alternativ A billigast. Särskilt om man kan följa dagens fynd tråden

Skickades från m.sweclockers.com

Länka gärna till fri surf hos Vimla för 100kr/månad.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

Ett abb med fri surf hos vimla kostar 100 kronor.

Skickades från m.sweclockers.com

Länk?

Skrivet av ibland:

Mitt exempel var att jag band mig på 24månader bytte in min gamla iphone 7 och betalde 1000kr på plats. Fick då en oneplus7 i handen.

Funderar på att göra samma sak. Lite trist att dessa företag påstår räntefri delbetalning trots att man kan se det förekommer extra avgifter. Hur är detta ens lagligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

Länk?

Funderar på att göra samma sak. Lite trist att dessa företag påstår räntefri delbetalning trots att man kan se det förekommer extra avgifter. Hur är detta ens lagligt?

Jag vill också veta - betalar just nu 100kr/mån för 6GB som student, hos VIMLA

Permalänk
Medlem

Mobilen i sig är ofta billigare om du köper den med ett abb med 24 månaders bindningstid, frågan är ju snarare vad som blir minsta totalkostnaden, vimla +kontantköp av mobil eller 24 månader med bindningstid plus mobil hos en annan operatör. Där kan det ju självklart skilja en hel del, och det beror på vilka kampanjer som finns just då, vilken mobil du vill ha etc.
I kort så finns det inget "bästa svar".

Tar man OnePlus 7 Pro med 8gb ram, 256gb minne t.ex. så finns det två operatörer vad jag kan se som erbjuder en OnePlus och dom erbjuder exakt samma version.
Telenor med fria samtal/sms och 8gb surf per månad, är totalkostnad på 8,429kr. (ingen bindningstid)
Halebop med fira samtal/sms och 8gb surf per månad är totaltkostnaden på 12,936kr. (24mån bindningstid)
Vimla erbjuder inte 8gb surf, närmsta är 6gb/mån, eller 15gb/mån om man går ett steg upp. Fri surf/sms. (ingen bindningstid).

Om vi nu räknar på 24 månader vad kostnaden faktiskt blir, så hamnar Telenor på totalt 14,619kr.
Halebop hamnar på 12,963kr.
Vimla med 6gb/mån blir 3,840kr (3,600kr om du är ny kund), 15gb/mån 5,040kr (4,725kr om du är ny kund), plus mobilen. Mobilen går på 8,395kr, så vimlas totalkostnad hamnar på 11,995kr-13,435kr beroende på surfmängd och om du är ny kund.

Så, det beror på. Vimla eller halebop är billigast i detta fall, beroende på hur mycket surf du behöver. Sen finns det ju så klart lägre alternativ för surf också, valde bara de surfmängder som var mest lika varandra på de 3 olika ställena.

Ditt bästa alternativ är ju att vänta på en bra kampanj, antingen på abonnemang eller på telefonen i sig. Sämsta alternativet är att ta saker på avbetalning. Köp aldrig saker på avbetalning om du inte absolut måste, det blir i regel alltid dyrare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

Länk?

Funderar på att göra samma sak. Lite trist att dessa företag påstår räntefri delbetalning trots att man kan se det förekommer extra avgifter. Hur är detta ens lagligt?

"Räntefritt" är inte synonymt med "utan extra avgifter".

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Huawei, kört deras ett tag nu och aldrig något problem.

Permalänk
Medlem

Det finns inget säkert svar mellan A och B.
Ibland är det ena billigare, ibland det andra.

C är däremot dyrast

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."