PSU fläkt uppåt eller nedåt @Meshify S2

Permalänk
Medlem

PSU fläkt uppåt eller nedåt @Meshify S2

Hej,

Har ett RM750X LÄNK
Och ett Meshify S2 LÄNK

Och då undrar jag - "ska" man montera med fläkten nedåt eller uppåt?
Sett båda alternativen på youtube genom åren men det känns mest som "personal preference"?

Datorn står upphöjd från golvet, så inget damm kommer sugas in, kommer även köra 3st 140mm fläktar i fronten för intake och 1st bak för utblås.

Förslag?

Permalänk
Medlem

Med detta chassi ska du installera psu:n med fläkten nedåt för att få bättre kylning. Men om du har ett chassi utan galler eller hål i chassit ska du montera PSU:n med fläkten uppåt.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Avstängd

@Lome:
Man har ju två alternativ huvud alternativ. Se nätdelen som ett eget system eget luftflöde. Fläkten utåt..

Låta nätdels fläkt ingå i dimensionering av totala luftflöden i lådan. Nätfläkten in mot lådan.
Detta senare är lite mer krävande i den meningen man måste ta hänsyn till flöden och riktningar på flöden och då inkludera nätdelen.

Tredje alternativet är fläcklösa nätdelar där chassifläktar även kyler nätdelen och byggs som alternativ två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

@Lome:
Man har ju två alternativ huvud alternativ. Se nätdelen som ett eget system eget luftflöde. Fläkten utåt..

Låta nätdels fläkt ingå i dimensionering av totala luftflöden i lådan. Nätfläkten in mot lådan.
Detta senare är lite mer krävande i den meningen man måste ta hänsyn till flöden och riktningar på flöden och då inkludera nätdelen.

Tredje alternativet är fläcklösa nätdelar där chassifläktar även kyler nätdelen och byggs som alternativ två.

Ingen bra idé att lägga nätagget med fläkten nedåt om chassit saknar galler eller hål i botten av chassit. Om man nu har det, så är det en rekommendation att lägga fläkten nedåt..

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lome:

Ingen bra idé att lägga nätagget med fläkten nedåt om chassit saknar galler eller hål i botten av chassit.

aaa jo jag bortsåg från att någon kunde vara så korkat så dom ens överväga att placera ett nätagg med fläkten mot en sluten plåt.
Nu har chassit som TS har både häl och damm filter för nätagg så det kändes inte helt relevant att ta upp det heller.

Permalänk
Medlem

Tackar för svar, och jag kör nog som jag alltid gjort - nätdelen som eget luftsystem.