Hur kan man inaktivera skalning vid hög dpi?

Permalänk
Medlem

Hur kan man inaktivera skalning vid hög dpi?

Hej!
Har satt en dator i vardagsrummet, kopplad med hdmi till en receiver (marantz sr6007) som sen går till en 4k tv och 5.2 högtalare. Problemet är att att många spel blir väldigt lustiga i fullscreen, bara övre vänstra hörnet syns. Får snällt köra flera spel i borderless window, vilket resulterar i lite screen tearing ibland även med vsync på.

Har läst om flera som har liknande problem i Wolfenstein 2 på steam fourm och där har de löst det med att högerklicka på spelets exe-fil och bocka i "Override dpi scaling"
properties>compatibility > "Override dpi scaling."

Men när jag högerklickar på filen på valfritt spel (inte genvägen) kompatibilitet > Ändra kompatibilitet så är fältet grått och jag kan inte välja "inaktivera skalning vid hög dpi"

Har även testat att starta datorn i felsäkert läge men fältet för att inaktivera skalning vid hög dpi är fortfarande grått när jag högerklickar på en exe-fil och kan inte väljas. Någon som vet vad man kan testa så fältet för att inaktivera skalningen går att använda?

Inte datorn i sign
Kör windows 7 på den (kommer att byta så småningom)
RTX 2070, senaste drivrutinerna och windows uppdateringar.

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Medlem

Testade med min anda dator (den i sign) och där fungerar det att bocka i "inaktivera skalning vid hög dpi" Det är väldigt märkligt att alternativen under kompatibilitet är gråa och inte går att aktivera på datorn i vardagsrummet.

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB