Hur vet jag att kablarna i väggen är snabba nog?

Permalänk
Medlem

Hur vet jag att kablarna i väggen är snabba nog?

Hej! jag bor i ett gammalt hyreshus och har internetsladdar dragna i väggen från modemet till routern och vet ej hur gamla dom är, jag undrar då om jag kommer behöva byta dom i fall att jag skaffar snabbare internet.

Just nu har jag 10MB/s (100Mb) är det max hastighet för dessa kablar ? är inte så insatt i detta.

Tack

Förtydligade rubriken från "Nätverkskablar"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

@Albin0: Det är svårt att säga, när byggdes huset?

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Ser du nån märkning på sladden som är dragen? Cat 5E eller Cat 6 så är det lugnt.

Permalänk
Medlem

Nej, på så korta avstånd som i en lägenhet kommer du inte märka skillnad, även om det är cat 5, sålänge 4 par är kopplade, men mest troligt är det cat5e

Permalänk
Medlem

@Albin0: Det finns ingen exakt max-hastighet för nätverkskablar. Det beror på kablarnas längd och allmänna kondition. Jag föreslår att du väntar med att byta kablar tills du får problem.

Om kablarna är förlagda i väggen ligger de förhoppningsvis i VP-rör och bör inte vara så svåra att byta om det behövs.

Permalänk
Medlem

Med största sannolikhet är det Cat5, då lär du inte behöva byta om du inte behöver 1Gbit, 2,5Gbit över långa avstånd.
Skulle jag dra nya kablar idag skulle jag köra på Cat6a då prisskillnaden är marginell.

@fisken92 spelar inte direkt någon hur gammalt huset är, beror ju mer på när kablarna blev dragna.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

@Albin0: Det är svårt att säga, när byggdes huset?

Huset byggdes på 80 talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Ser du nån märkning på sladden som är dragen? Cat 5E eller Cat 6 så är det lugnt.

iso 11801:2002

så jag antar att dom är från 2002?

Permalänk
Medlem

@Nautilus011: Sant!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Skrivet av Albin0:

iso 11801:2002

så jag antar att dom är från 2002?

Den standarden säger Cat5, så upp till 100Mbit.

Permalänk
Medlem

Om du har någon switch eller router med stöd för Gigabit, samt en extra enhet du kan skicka data till/från, så kan du alltid testa att plugga i Gigabit-enheten i ena ändan; koppla in enheten; och sedan skicka data mellan enheterna, så ser du vilken hastighet du får.

Visa signatur

---