Permalänk
Medlem

Billiga keystones

Hej håller på och köper in grejor för nätverket till mitt husbygge och ska ha 18st nätverksuttag med 2portar i varje uttag. Sen har jag bestämt mig för att köra på keystone i patchpanelen.

Undrar om man vågar beställa sånt från Ebay då det är sjukt mycket billigare kontakter där?
Eller finns det något annat ställe man kan köpa sånt med mängd rabatt?

MVH

Permalänk
Hedersmedlem

Kjell & Company har mängdrabatt om man köper fler än 10 stycken keystone-jack åt gången. Då kostar de 25 kr/styck.

Verktygsfri: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...
Kräver slitsverktyg: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

För det priset hade jag inte krånglat med att beställa från Kina. Det blir ju inte ens 1000 kronor sammanräknat.

Permalänk
Medlem

Installerade nyss ett gäng av ovan nämnda verktygsfria i https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Klart prisvärda. Vissa behövde jag dock klämma om en gång, trots att jag inte såg något fel (testade att jag fick 1000mbit på alla sträckor direkt efter jag klämt dem). Men det var enkla att klämma och tog mig ett par extra minuter att klämma om.

Hur mycket billigare blir det från Ebay?

Hittar du någon billig 10" keystone patch panel för väggmontering tar jag gärna emot tips.

Permalänk
Hedersmedlem

Själv föredrar jag att montera nätverkskontakter med ett bra slitsverktyg. Det sparar mycket tid och det blir bättre än i verktygsfria kontakter. Ska du montera totalt 72 kontakter (medräknat uttagen!) hade jag lätt lagt ett par hundra på ett okej slitsverktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zynken:

Sen har jag bestämt mig för att köra på keystone i patchpanelen.

Satsa på det även i väggutagen, Kjell som det tipsades om har metallramar för det. Mycket stabilare (bokstavligt menat) och smidigare att installera med. Det är knappt ens dyrare totalt sett än de billigaste av de där hopplöse allt i ett-uttagen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AndreaX:

Satsa på det även i väggutagen, Kjell som det tipsades om har metallramar för det. Mycket stabilare (bokstavligt menat) och smidigare att installera med. Det är knappt ens dyrare totalt sett än de billigaste av de där hopplöse allt i ett-uttagen.

Och ska TS köra keystone i vägguttagen också så kan det hända att han ändå inte kan använda de verktygsfria varianterna i vägguttagen heller, då kan han lika gärna köra varianterna som kräver verktyg i hela installationen!

Permalänk
Medlem

Det kan jag tänka mig. Blev dock bara 10 kontakter för mig (då jag drog i de gamla telerören) så slitsverktyget hade kostat lika mycket som uttagen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johnsa:

Det kan jag tänka mig. Blev dock bara 10 kontakter för mig (då jag drog i de gamla telerören) så slitsverktyget hade kostat lika mycket som uttagen

Det finns ju billiga slitsverktyg också, men jag hade aldrig rekommenderat ett sådant. Det är rent skräp och bör inte kosta mer än 10 kronor för vad det är.

Möjligen om jag endast skulle behöva montera 1-2 uttag, verktygsfria inte är ett alternativ, och inte vill lägga mycket pengar på ett verktyg, men det är inte en angenäm upplevelse på något sätt. (Talar från egen erfarenhet!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Och ska TS köra keystone i vägguttagen också så kan det hända att han ändå inte kan använda de verktygsfria varianterna i vägguttagen heller, då kan han lika gärna köra varianterna som kräver verktyg i hela installationen!

Vet inte hur långt bygget kommit, men dosorna i väggen brukar vanligtvis vara hyfsat rymliga idag. Klämkontakterna ser lite klumpigare ut men de bör passa i ramen åtminstone.

Man visst, jag ser inte heller nån större poäng med klämvarianter för permanenta installationer i vilket fall.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint