Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Nice! Upplever du någon uppfattbar komprimering av bilden? Läste random på nätet att tydligen är det komprimerad data som skickas via USB-kabeln?

Ja, jag ser komprimeringen dom använder, dock kan jag leva med den.

Skrivet av AplAy:

Sen fattar jag icke varför inte USB C -> USB C inte fungerar för Oculus Link? Fungerar alltså inte med kabeln man fick till Quest, suck! xD

Kabeln som följde med min Quest var skräp, duger bara att ladda med.
Jag har en kort USB-C - USB-C 3.2 som också fungerar, men 1m är lite tajt

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem

Double Dragon/Streets of Rage-aktigt spel släppt till Quest och Rift helt utan förvarning, ser ut att kunna vara rätt kul:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roughack:

Ja, jag ser komprimeringen dom använder, dock kan jag leva med den.

Kabeln som följde med min Quest var skräp, duger bara att ladda med.
Jag har en kort USB-C - USB-C 3.2 som också fungerar, men 1m är lite tajt

Skulle du säga att det är en jätteskillnad när du kör med kabeln / Oculus Link?

Lite sugen på köpa samma kablar och testa hemma. Dock står datorn jäkligt dumt till, så behöver en lång kabel med risk för att det inte fungerar/tappar kvalite på vägen

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orio:

Skulle du säga att det är en jätteskillnad när du kör med kabeln / Oculus Link?

Nej, men ja.
Komprimeringen med Link påverkar mest bildskärpan, det är dock inte jättemycket.
Den stora skillnaden är att jag kan kräma på med bättre grafik, mer detaljer och
effekter då min dators grafikkort är signifikant mycket starkare än det som sitter i Questen.

Skrivet av Orio:

Lite sugen på köpa samma kablar och testa hemma. Dock står datorn jäkligt dumt till, så behöver en lång kabel med risk för att det inte fungerar/tappar kvalite på vägen

Du får samma kvalité med Oculus Link oavsett kabel, problemet är att antingen fungerar det eller så fungerar det inte.

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roughack:

Nej, men ja.
Komprimeringen med Link påverkar mest bildskärpan, det är dock inte jättemycket.
Den stora skillnaden är att jag kan kräma på med bättre grafik, mer detaljer och
effekter då min dators grafikkort är signifikant mycket starkare än det som sitter i Questen.

Du får samma kvalité med Oculus Link oavsett kabel, problemet är att antingen fungerar det eller så fungerar det inte.

Tack!
Trevlig helg!

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

90- och 360-graderskartor ute för Beat Saber till Quest nu, något som gör sig bra med ett trådlöst headset: https://www.oculus.com/blog/beat-saber-adds-green-day-music-p...

Dessutom finns nu en HD-version av Quake 2 tillgänglig: https://www.quakevr.com/quake2quest.php

Permalänk
Medlem

Nu fick jag hand tracking-uppdateringen, imponerande hur väl det redan funkar.
Nås via experimentella funktioner i inställningar för den som har missat (kräver att version 12 har installerats).

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem att beställa från Oculus.com?

Fyllde i mina kortuppgifter och allt såg ut att fungera. Den skulle skickas iväg några dagar senare. Men dagen efter att den skulle skickas får jag ett mail som säger "Vi har inte kunnat bearbeta din beställning med hjälp av den sparade betalningsmetoden". Kortuppgifterna stämde så det var inte problemet. Jag ombads uppdatera betalningsmetoden men den vägrar acceptera samma kort igen med meddelandet "Det gick inte att uppdatera din betalningsmetod. Försök igen eller använd en annan betalningsmetod". Testar nu med PayPal som gick att registrera, dock inget draget från kontot än och ingen ny info när leveransen skickas iväg.

Supporten var inte till någon större hjälp. De säger att de inte vet varför betalningen misslyckades, inget svar på varför kortet inte kan registreras igen och menar att allt ser bra ut med min order.

Får hoppas att PayPal går igenom när nu det blir...

Uppdatering: PayPal fungerade!

Uppdatering
Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera en annan USB-kabel som fungerar med Questen på minst 3 meter? Helst under 200.
Skulle vara kul att ha framme sitt VR och dator på julen. (så släkt kan prova på efter julmaten )
(Deltaco:n verkar inte gå att få tag på längre. Eller 1 kvar i lager på Alina för dubbla priset...)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

How To Increase Oculus Link Resolution For A Sharper Image On Quest

https://uploadvr.com/oculus-link-resolution-increase-odt/

Permalänk
Medlem

Fick min Quest för 3 dagar sedan. Grymt trevlig uppdatering om man haft en OG Vive eller första konsument Oculus. Har också haft en Vive Pro headset men som jag lämna tillbaka, den har, tror jag samma display som Quest. Linserna som någon nämnde i tråden gör mycket skillnad, bättre sweet spot och mindre god rays.

Jag är grymt impad. Tillför väll inte mycket med den här kommentaren men har slängt en hel del slantar på VR sen Oculus kickstarter, hur mycket som blivit bättre sen dess är kul att se. Allt som allt gillar jag hur Oculus gått vägen när det kommer till komfort både med mjukvara och hårdvara (Quest är inte skön men väldigt lätt fixat hårsnoddar och en vikt baktill). Bara att rita upp sin guardian zone på 10 sekunder, samt att den sparas och man kan gå tillbaka till rummet och inte behöva göra det igen. När jag körde min Vive så spela jag som max 45 min, mitt senaste VR pass körde jag i 3 timmar med Quest. Kul år för VR.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV || MSI Z170A KRAIT GAMING 3X || Intel Core i5 6600K || Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 || EVGA GeForce GTX 1080 SC 8GB || SSD 128GB Samsung 830-Series + 447GB TOSHIBA-TR150 || Corsair RM750X 750W

Permalänk
Medlem

Är i köpbanorna och är redo att slå till tror jag faktiskt,

Skulle höra om någon av er haft erfarenhet av natural locomotion. Programmet på steam som låter en röra sig i verkligheten för att förflytta sig i spelet.

De har lagt till support för joy-con kontroller, så med 2 joycons på benen och en mobil i fickan kan man gå på plats för att röra sig omkring i VR

Den har ugnen support med oculus quest, men när man kör link borde det funka då datorn plockar upp det som en rift S.

Några erfarenheter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@MiniPC:

Jag har inte provat spelet/appen du pratar om som du kört via Steam. Men förstår jag din fråga rätt så, Quest funkar precis som en Rift S när man kör Quest med Link med SteamVR, ja. Inkluderar spelet i sig free locomotion så är det ingen skillnad om du kör Rift S eller en Quest, ingen skillnad i kontrollerna.

- och ja, när du vandrar rent fysiskt i ditt rum så rör du dig framåt även med en Quest i spelet.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV || MSI Z170A KRAIT GAMING 3X || Intel Core i5 6600K || Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 || EVGA GeForce GTX 1080 SC 8GB || SSD 128GB Samsung 830-Series + 447GB TOSHIBA-TR150 || Corsair RM750X 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauwid:

@MiniPC:

Jag har inte provat spelet/appen du pratar om som du kört via Steam. Men förstår jag din fråga rätt så, Quest funkar precis som en Rift S när man kör Quest med Link med SteamVR, ja. Inkluderar spelet i sig free locomotion så är det ingen skillnad om du kör Rift S eller en Quest, ingen skillnad i kontrollerna.

- och ja, när du vandrar rent fysiskt i ditt rum så rör du dig framåt även med en Quest i spelet.

Tack för snabbt svar. Natural locomotion är ingen "experience" eller spel i sig. Den lägger sig över andra spel som gorn eller skyrim vr. Så istället för att gå med joystick går du genom o röra dina ben upp o ned.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@MiniPC:
Okej, då fattar jag. Tyvärr inget svar på frågan direkt. Jag har en Switch men trodde inte det fanns den möjligheten, coolt att det gör dock. Hör av mig om jag får tid och testa om ingen annan vet.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV || MSI Z170A KRAIT GAMING 3X || Intel Core i5 6600K || Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 || EVGA GeForce GTX 1080 SC 8GB || SSD 128GB Samsung 830-Series + 447GB TOSHIBA-TR150 || Corsair RM750X 750W

Permalänk
Medlem

Kollar omkring på sladd-alternativ för Link. Har något testat denna? Eller liknande.

Läste på en holländsk sidaholländsk sida att en som körde med goobay 3m lång USB C - USB C inte fungerade (inte nödvändigtvis sladdens fel)

Permalänk
Avstängd

Måste fråga alla som använder Quest för att se nedladdade VR-klipp:

Har ni testat att stänga av Tracking för Guardian och märkt att klippen spelas upp långsammare? (även om det spelas lokalt och ej via strömning)

Upptäckte detta med SkyBox VR Player men vet ej om det är bara min enhet (senast firmware). Allt flöt på så fort jag slog på Guardian Tracking igen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Oculus Link-kabeln har nu släppts för leverans 20 December, dock inte i Europa än. Borde vara ganska nära förestående då.

Permalänk
Medlem

Nån som kan ge lite input i ett dilemma?
Kör med WMR Lenovo explorer och funderar på att uppgradera.
Länge stog det mellan Rift S eller Index.
Men på senaste har jag börjat fundera på en Quest ist.
Möjligheten att spela utan dator lockar.
Men upplevelsen med pcvr får inte vara sämre än med Lenovo explorer.
Vad säger ni, som PCVR är Quest bättre än Lenovo?
Det kanske tom är jämförbart med Rift S?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halldin:

Oculus Link-kabeln har nu släppts för leverans 20 December, dock inte i Europa än. Borde vara ganska nära förestående då.

Nu fattar jag ingenting: https://www.oculus.com/quest/accessories/

Kolla på Oculus Link Cable där. Det är ju exakt den man får med. Iaf ingick en liknande USB-C -> USB-C kabel i min som var tillverkad nobvember 2019. Ändå har jag inte fått till med Oculus Link för den tjatar om USB-C -> till USB 3.0 Type-A(?). Just nu använder jag bara kabeln för att överföra klipp och ladda via medföljd strömadapter.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

FRÅGA: BÄSTA BOWLING-SPELEN TILL QUEST?

Tjena. Jag undrar om det går att köpa: https://www.oculus.com/experiences/rift/2283102065036440/ (som är till Rift (S)) och sedan med Oculus Link kan man lira det ändå? Vore kul att spela med farsan då vi lirat mkt Bowling på Wii Sports.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Nu fattar jag ingenting: https://www.oculus.com/quest/accessories/

Kolla på Oculus Link Cable där. Det är ju exakt den man får med. Iaf ingick en liknande USB-C -> USB-C kabel i min som var tillverkad nobvember 2019. Ändå har jag inte fått till med Oculus Link för den tjatar om USB-C -> till USB 3.0 Type-A(?). Just nu använder jag bara kabeln för att överföra klipp och ladda via medföljd strömadapter.

Det är inte samma, den medföljande är kort och USB 2.0.
Denna är 5 meter och fiberoptisk med USB 3.1. Kommer antagligen kosta över 1000kr i Sverige, men det är ändå billigt jämfört med alternativen (vanliga USB 3-kablar behöver aktiv förlängning efter 3 meter).

Permalänk
Medlem

För den som missat kör Oculus äntligen dagliga deals för Quest, var 30% rabatt på Drop Dead igår och idag är det samma rabatt på Wands. Nya deals släpps 11:00.

Permalänk
Medlem

Och jag som nyligen stängde av notifieringar i oculus appen efter ha blivit spammad 6-7 gånger om nån rysk ballett....

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

FRÅGA: BÄSTA BOWLING-SPELEN TILL QUEST?

Tjena. Jag undrar om det går att köpa: https://www.oculus.com/experiences/rift/2283102065036440/ (som är till Rift (S)) och sedan med Oculus Link kan man lira det ändå? Vore kul att spela med farsan då vi lirat mkt Bowling på Wii Sports.

Ja, om du använder Oculus Link så uppfattas Quest:en som en Rift S (även i Steam).

Permalänk
Inaktiv

Spelat en hel del Hyper Dash under kvällen. Lite av en mix mellan en objektbaserad shooter och Jet Grind Radio vilket ger det mer åt arena shooter tempo. Känns väldigt välpolerat trots att det bara är en alpha build.

Finns inte på Sidequest så måste läggas in manuelt: https://drive.google.com/uc?id=1scGWVJrUSWhGOD3CC13zSUk-3DLO1...

Permalänk
Medlem

Oculus Quest Gets Dynamic Fixed Foveated Rendering To Balance Quality & Performance

https://uploadvr.com/oculus-quest-dynamic-ffr/

Permalänk
Medlem

Rekommenderar starkt att skaffa Tetris Effect för knappt 15 euro på Epic (-25% + 10 euro kupong) för den som har eller tänker spela med Link. Bra spel i sin egen rätt med.

Dessutom: multiplayspelet Half + Half är nu gratis på Quest, kostade tidigare 15 euro. Dagens deal är Sairento (14 euro) som precis fått en uppdatering också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Oculus Quest Gets Dynamic Fixed Foveated Rendering To Balance Quality & Performance

https://uploadvr.com/oculus-quest-dynamic-ffr/

Quest får bara mer o mer kärlek.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Halldin
Du verkar ha koll.
Vet du om det finns nå uttalat hur Oculus / Facebook ställer sig till att man kan modda spel.
Jag tänker tex att man kan köra egna låtar i Beat Saber.
Det är väll annars ett låst system dvs säljer Beat saber extra låtar så får oculus en del av kakan. Tillåter man moddar försvinner denna extra inskomst.

Det är lite av en dealbreaker om jag vill köpa en quest eller inte.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc