gamingdator runt 13-15k gärna med GeForce rtx kort

Permalänk

gamingdator runt 13-15k gärna med GeForce rtx kort

söker speldator runt 13-15k,

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

gaming dator 13-15k

Hej

hade tänkt bygga ihop en ny dator nu i mellandagarna . Kraven är följande:
- priset skall ligga mellan 13k & 16k
- Datorn skall kunna köra Nyare spel
- grafikkort tänker jag 2070 super eller bättre
- chassi spelar inte så stor roll men är i tankar runt Phanteks Eclipse P400A
- färgkombination är inte viktigt, men skulle varit fint det med
- och gärna 1TB m2 disk eller ssd 1TB
- kan beställa delar från olika ställen, så en lista på inet eller prisjakt eller på komplett spelar inte roll,

Mvh Alexander

Permalänk
Medlem

Har du kikat på SweClockers vinterdator 2019? Bra komponenter för ett vettigt pris. Väljer du att bygga och installera operativssystemet själv så får du lite utrymme för en GPU med högre prestanda.

Permalänk

Ville få med chassit och lite förger i bygget som du önskade dig.

Hade kört såhär, man kan få det lite billigare genom att välja billigare chassi och non-rgb ram men blir inte så stor skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Lundiz1339:
@kaptengrek hade ett jättebra tips.

Här är ett förslag lite utifrån de önskemål du hade. Det finns utrymme att kapa kostnader i detta, men förhoppningsvis får du lite inspiration att laborera. Nätaggregatet var nedsatt med 26% och var trots högre effekt mer prisvärd än nätagg med lägre effekt. Förslaget är som sagt bara en idé för att få igång tankarna

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Skrivet av Farsan Baloo:

@Lundiz1339:
@kaptengrek hade ett jättebra tips.

Här är ett förslag lite utifrån de önskemål du hade. Det finns utrymme att kapa kostnader i detta, men förhoppningsvis får du lite inspiration att laborera. Nätaggregatet var nedsatt med 26% och var trots högre effekt mer prisvärd än nätagg med lägre effekt. Förslaget är som sagt bara en idé för att få igång tankarna

https://komponentkoll.se/bild/jHupe.png

Jag hade absolut inte kört med en i5-9600k med en budget på 13-16 tusen. i5an kommer att få det jättesvettigt med nyare spel då den endast har 6 kärnor och 6 trådar. Om han vill ha intelbygge så hade jag rekommenderat en i7 9700k istället som har 8 kärnor och 8 trådar .. dessutom är det mer värt att köra på en 2070 super för några hundringar extra.

Intel kommer vara snäppet bättre i spel men med AMD kommer du får 8 fler trådar som är mer framtidssäkrad, dessutom behöver du inte köpa till nån kylare till den!

Och för det priset så är en ssd mer prisvärd då du får smidigare format samt mycket snabbare hastigeter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

byggde ihop en på prisjakt men vet inte hur man länkar till prisjakt lista, men byggde ihop denna fast för 15404kr säger prisjakt duger denna till gaming

Permalänk
Medlem

@rareixarna:
Tack för bra feedback
Edit: Jag ser nu att jag helt blandat ihop TS budget med ett annat inlägg, hahaha. Ja där ser man..undrar var det var i glöggen tro?
Vi delar samma uppfattning om AMD och "bang-for-the-buck".

Med SSD menar du M2/Nvme? Vill minnas att jag hade en SSD med i ena förslaget. I det andra var det en mindre SSD men också en snurrdisk för sekundär lagring.

Blandat ihop lite saker men ändrat det.
Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

Hej

Detta är en dator du nog hade blivit nöjd med. Köp moderkortet från en butik som säljer den Ryzen 3000 ready, har för mig att Elgiganten inte gör det. Jag hade själv gått på dessa komponenter om jag inte var feg nog för att bygga den själv :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Farsan Baloo:
@rareixarna:

ändrade om den jag byggde tidigare vad tror ni om denna? lyckas få ner den till 14500kr
tänkte kanske ändra chassi, men går allt det här ens ihop, jag kan knappt nåt om datorer

Permalänk
Medlem

Det ena är det minsta man bör handla om man handlar Intel i denna prisklass, det andra är AMD.
Intel vinner med upp till 20% i 1080p i många fall i spel, men förlorar i produktivitet om du sysslar med det. Som du ser kommer du inte under 15,000 med Intel med dom kraven du har.

AMD är i stort sett max klockade från fabrik, och en dyr kylare gör väldigt liten skillnad. Däremot om du klockar med Intel-systemet till 5 ghz som är otroligt enkelt, och sätter minnena i närhheten av 4000 (gäller bägge system), ger det ännu större skillnad.

Jag tror vi kommer se en prissänkning från Intel ganska snart. Dels kommer dom med "nytt", men framför allt har dom stark konkurrens.

Bägge system har starka komponenter, jag har själv flera av dom.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av Farsan Baloo:

@rareixarna:
Tack för bra feedback
Edit: Jag ser nu att jag helt blandat ihop TS budget med ett annat inlägg, hahaha. Ja där ser man..undrar var det var i glöggen tro?
Vi delar samma uppfattning om AMD och "bang-for-the-buck".

Med SSD menar du M2/Nvme? Vill minnas att jag hade en SSD med i ena förslaget. I det andra var det en mindre SSD men också en snurrdisk för sekundär lagring.

En sak ska man inte snåla med och det är glöggen Ja precis, tror han kommer att bli nöjd med AMD. Ang SSD så menade jag m2 nvme och rekomenderar alltid en sån till OS och spel. Sen är det utmärkt med en sekundär ssd som kan vara vanlig sata som brukar vara billigare men det kan man alltid lägga till senare om behovet uppstår

Skrivet av Lundiz1339:

@Farsan Baloo:
@rareixarna:

ändrade om den jag byggde tidigare vad tror ni om denna? lyckas få ner den till 14500kr
tänkte kanske ändra chassi, men går allt det här ens ihop, jag kan knappt nåt om datorer

https://komponentkoll.se/bild/EGLMM.png

Dom passar men berätta gärna syftet med datorn, kommer du bara att lira? ska du streama? vad för upplösning ska du spela på? Prioriterar du att få det så billigt som möjligt eller är det inte så viktigt

Permalänk

Om inte RGB är så viktigt för dig så hade jag kört såhär, rätt så prispressat men med grym prestanda. OBS har valt ett 3600x som har 6 kärnor och 12 trådar som klarar allt galant men om du vill ha en aning framtidsäkrad dator kan du välja 3800x istället, den har 8 kärnor och 16 trådar dessutom klockad lite högre. Allt fler spel börjar uttnyttja antalat kärnor och trådar och det lär fortsätta så:)

Permalänk

@rareixarna:

jag ska spelar mest så prio är att spela på den, men kanske edita nån video fram å tillbaka, kanske slänga upp nån stream ibland med nå polare hade varit roligt men inte prio, blir nog först 1080p men tänker köpa en 1440p skärm senare, vill vara lite framtid säker, men ändå ha lite fin grejer i gillar ju rgb, vill att det ändå ska vara lite snyggt att tittat på fast ändå prestera bra,

Permalänk

@Lundiz1339:

Då skulle jag rekommendra bygget som jag länkade från första början, valet är upp till dig vad för chassi du vill ha menjag rekommenderar att du söker runt på youtube tills du hittar ett chassi som du är nöjd med och väljer den. Ram minnena har ju rgb. Sen är det upp till dig om du vill köra på antingen 3600x eller 3800x, i högre upplösningen kommer det inte vara nån stor skillnad men kan vara skönt att ha extra trådar och kärnor i framtiden. Intel bygget ovan är inte heller så pjåkig

X570 moderkort som du la in tidigare är snyggt och är bättre än tomahawken som jag länkade men dyrare