Vad ska jag ersätt min gamla VG248QE med för skärm?

Permalänk
Medlem

Vad ska jag ersätt min gamla VG248QE med för skärm?

Hej!

Jag har sedan fyra år tillbaka kört på en asus vg248qe (144hz TN 1ms)
Sjukt bra skärm för priset måste jag ändå säga. Jag änvände tidigare en 27" imac från 2013. (Gaming på mac, haha jag vet.)

Nu går jag i tankar om att köpa en ny skärm. Även om det var fyra år sedan så saknar jag 27" skärmen.

Ni som har bytt från exempelvis en asus vg248 till en mer speccad 1440p 144hz 1ms, hur har det känts? Är det värt det?

Jag är väldigt tävlingsinriktad när jag lirar och vill inte att min utrustning ska "hålla mig tillbaka". Jag spelar runt high diamond på League of legends. Finns det någon IPS/VA som presterar lika bra som min vg248 responsmässigt? Eller är det bara en gimmik när tillverkarna skriver 1ms på ips/va-skärmar? Vill inte behöva aktivera något ''super fast''läge som gör att skärmen ser skitdålig ut.

Skärmarna jag har kollat på är:
Samsung c27HG70
LG ultragear 27gl850

Prisklass är därav runt 4-6k

Mvh

Förtydligade rubriken från "Ny gamingskärm, behöver tips!"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Är det enbart gamling du är ute efter så är TN bästa valet.
IPS har ofta lite mer fördröjning men färgåtergivning är oftast mycket bättre.
VA är mittemellan vad jag förstått.

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppegra:

Samsung c27HG70
LG ultragear 27gl850

LGn kommer antagligen relativt nära i responstid (om du kommer märka denna skillnad kan bara du svara på efter du har testat, vissa märker skillnad, andra inte). Endel har dock klagat på mycket IPS glow, samt att den har liite sämre kontrast än andra IPS skärmar.
Å andra sidan har den allmänt mindre BLB än andra IPS paneler. Och kommer ha mycket bättre färg än din nuvarande skärm.

VA paneler (Samsungen) ska du nog hålla dig borta från om du vill ha responstid som likar din TN panel. De är de långsammaste panelerna och är ökända för vad som kallas black smearing.
De har dock den bästa kontrasten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

LGn kommer antagligen relativt nära i responstid (om du kommer märka denna skillnad kan bara du svara på efter du har testat, vissa märker skillnad, andra inte). Endel har dock klagat på mycket IPS glow, samt att den har liite sämre kontrast än andra IPS skärmar.
Å andra sidan har den allmänt mindre BLB än andra IPS paneler. Och kommer ha mycket bättre färg än din nuvarande skärm.

VA paneler (Samsungen) ska du nog hålla dig borta från om du vill ha responstid som likar din TN panel. De är de långsammaste panelerna och är ökända för vad som kallas black smearing.
De har dock den bästa kontrasten.

Hmm okej. Det som jag tycker är skumt är att går man in på rtings.com och kollar reviews så verkar både lgn och samsungskärmarna ha snäppet bättre responstid än min vg248. Men tänkte väl det var för bra för å vara sant 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

PG279Q!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppegra:

Hmm okej. Det som jag tycker är skumt är att går man in på rtings.com och kollar reviews så verkar både lgn och samsungskärmarna ha snäppet bättre responstid än min vg248. Men tänkte väl det var för bra för å vara sant 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Det har dom, Han pratar bara massa dynga utan att ha koll.
Va panelerna har blivit mycket bättre än dom var förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppegra:

Hmm okej. Det som jag tycker är skumt är att går man in på rtings.com och kollar reviews så verkar både lgn och samsungskärmarna ha snäppet bättre responstid än min vg248. Men tänkte väl det var för bra för å vara sant 😃

Skickades från m.sweclockers.com

På rtings.com så ser responstiderna ut såhär:

VG248QE
80% Response Time 2.1 ms
100% Response Time 5.5 ms

LG 27gl850
80% Response Time 2.7 ms
100% Response Time 6.2 ms

Samsung c27HG70
80% Response Time 4.5 ms
100% Response Time 11.3 ms

LGn är väldigt nära din nuvarande panel. Samsungen är mycket långsammare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Det har dom, Han pratar bara massa dynga utan att ha koll.
Va panelerna har blivit mycket bättre än dom var förr.

Vad exakt var det jag sa som var "dynga" om jag får fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

På rtings.com så ser responstiderna ut såhär:

VG248QE
80% Response Time 2.1 ms
100% Response Time 5.5 ms

LG 27gl850
80% Response Time 2.7 ms
100% Response Time 6.2 ms

Samsung c27HG70
80% Response Time 4.5 ms
100% Response Time 11.3 ms

LGn är väldigt nära din nuvarande panel. Samsungen är mycket långsammare.

Jag jämförde visst input-lag, my bad 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

På rtings.com så ser responstiderna ut såhär:

VG248QE
80% Response Time 2.1 ms
100% Response Time 5.5 ms

LG 27gl850
80% Response Time 2.7 ms
100% Response Time 6.2 ms

Samsung c27HG70
80% Response Time 4.5 ms
100% Response Time 11.3 ms

LGn är väldigt nära din nuvarande panel. Samsungen är mycket långsammare.

Jag blir lite förvirrad faktiskt... Är det input-lag eller responstid som är viktigt i competitive gaming? Eller båda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppegra:

Jag blir lite förvirrad faktiskt... Är det input-lag eller responstid som är viktigt i competitive gaming? Eller båda?

Vad jag vet så köper du en "gaming" skärm med 144hz eller högre så ska input lag inte vara ett problem. Responstiden på olika panel tekniker kan dock ha relativt stora skillnader. Tex TN vs VA.

Responstid är ju hur snabbt en pixel kan byta färg, och input lag är tiden för när du gör något tills när du kan se det på skärmen, så responstid påverkar ju input lag, det gör också uppdateringsfrekvensen.

Kan ju nämna också att jag inte är någon expert, men jag är också på väg att köpa en ny skärm, så har läst mycket om olika skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Vad jag vet så köper du en "gaming" skärm med 144hz eller högre så ska input lag inte vara ett problem. Responstiden på olika panel tekniker kan dock ha relativt stora skillnader. Tex TN vs VA.

Responstid är ju hur snabbt en pixel kan byta färg, och input lag är tiden för när du gör något tills när du kan se det på skärmen, så responstid påverkar ju input lag, det gör också uppdateringsfrekvensen.

Kan ju nämna också att jag inte är någon expert, men jag är också på väg att köpa en ny skärm, så har läst mycket om olika skärmar.

Så om jag förstått det rätt så spöar min vg248 med tnskärm från 2013 fortfarande alla ips/vaskärmar på marknaden gällande input lag och responstid. Tråkigt.

Hur ser det ut på TN-sidan då? Finns det någon vettig upgrade till 27" som har likvärdig eller bättre prestanda som min vg248?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lånar tråden med en fråga.
Har köpt följande bildskärm samt GPU och undrar om de är kompatibla med varandra:

Skärm:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datorskarmar/dat...

Grafikkort:
https://www.inet.se/produkt/5410404/asus-radeon-rx-5700-8gb-d...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppegra:

Så om jag förstått det rätt så spöar min vg248 med tnskärm från 2013 fortfarande alla ips/vaskärmar på marknaden gällande input lag och responstid. Tråkigt.

Hur ser det ut på TN-sidan då? Finns det någon vettig upgrade till 27" som har likvärdig eller bättre prestanda som min vg248?

Skickades från m.sweclockers.com

Din skärm spöar en VA panel i responstid, och är lite snabbare än de snabbaste IPS panelerna.
Men responstid är just TN panelers största fördel.

De andra panel-teknikerna har andra fördelar. Tex färg och svärta. Skillnaden mellan din skärm och LG skärmen i responstid är väldigt liten, så jag tror det hade varit svårt att märka stor skillnad. Men sånt beror också mycket på hur känslig man är för sådana ändringar, vissa kanske hade märkt skillnad, medans andra inte hade gjort det.

Att köpa skärm är att kompromissa.

Det finns nog snabbare TN paneler än den du har, men skillnaden kommer antagligen inte vara så stor. Med tanke på att din skärm redan är snabb.

Finns skärmar med 240hz nu, kanske kan vara något för dig om du vill uppgradera med en annan TN panel. Men då får man leva med tråkiga färger och kassa betraktningsvinklar (som TN paneler har).

Kan ju också vara värt att testa en IPS panel, och se om du ens kan märka någon skillnad i responstid. Färg kommer du garanterat se skillnad på.
Många som gått över till IPS skulle aldrig gå tillbaka till en TN just pga färgerna. Kan vara värt att tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcepsus:

Lånar tråden med en fråga.
Har köpt följande bildskärm samt GPU och undrar om de är kompatibla med varandra:

Skärm:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datorskarmar/dat...

Grafikkort:
https://www.inet.se/produkt/5410404/asus-radeon-rx-5700-8gb-d...

Tack på förhand!

Kompatibilitet mellan grafikkort och skärm ska inte vara något man behöver oroa sig för (så vitt jag vet).

Såvida det inte handlar om en Freesync skärm som funkar dåligt med Nvidia GPU. Men din skärm kör ju Freesync och du har AMD GPU så det kommer inte vara några problem på den fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Din skärm spöar en VA panel i responstid, och är lite snabbare än de snabbaste IPS panelerna.
Men responstid är just TN panelers största fördel.

De andra panel-teknikerna har andra fördelar. Tex färg och svärta. Skillnaden mellan din skärm och LG skärmen i responstid är väldigt liten, så jag tror det hade varit svårt att märka stor skillnad. Men sånt beror också mycket på hur känslig man är för sådana ändringar, vissa kanske hade märkt skillnad, medans andra inte hade gjort det.

Att köpa skärm är att kompromissa.

Det finns nog snabbare TN paneler än den du har, men skillnaden kommer antagligen inte vara så stor. Med tanke på att din skärm redan är snabb.

Finns skärmar med 240hz nu, kanske kan vara något för dig om du vill uppgradera med en annan TN panel. Men då får man leva med tråkiga färger och kassa betraktningsvinklar (som TN paneler har).

Kan ju också vara värt att testa en IPS panel, och se om du ens kan märka någon skillnad i responstid. Färg kommer du garanterat se skillnad på.
Många som gått över till IPS skulle aldrig gå tillbaka till en TN just pga färgerna. Kan vara värt att tänka på.

Ska nog åka till närmsta butik och kika lite! Har dock aldrig upplevt att min skärm haft "dålig bild" så kanske bara är dumt att skämma bort mina ögon egentligen 😂. Saknar dock 27"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@jeppegra: Generellt bör du sikta på 240 Hz TN för att få det du redan har fast modernare och många gånger påtagligt bättre bildkvalitet. Moderna IPS-spelskärmar börjar närma sig gamla spelskärmar i fråga om responstider. Så ett lämplig val om du vill ännu ha mer bildkvalitet för andra uppgifter men ändå behålla samma spelkvalitet som du är van med.

Både låg input lag/latens (fördröjning) och låg responstid (eftersläp) är viktigt för tävlingsinriktat spelande. Var gränserna i verkligheten går kan verkligen diskuteras – och borde vara föremål för grundforskning. Det är i alla fall mycket fokus på siffror som är lätta jämföra och därför får siffrorna större betydelse än de har. Så när tillverkarna skriver "1 ms" på pappret är det för att signalera till köparen att skärmen är "gaming". Verkligheten är något helt annat och mycket mer komplex än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@jeppegra: Generellt bör du sikta på 240 Hz TN för att få det du redan har fast modernare och många gånger påtagligt bättre bildkvalitet. Moderna IPS-spelskärmar börjar närma sig gamla spelskärmar i fråga om responstider. Så ett lämplig val om du vill ännu ha mer bildkvalitet för andra uppgifter men ändå behålla samma spelkvalitet som du är van med.

Både låg input lag/latens (fördröjning) och låg responstid (eftersläp) är viktigt för tävlingsinriktat spelande. Var gränserna i verkligheten går kan verkligen diskuteras – och borde vara föremål för grundforskning. Det är i alla fall mycket fokus på siffror som är lätta jämföra och därför får siffrorna större betydelse än de har. Så när tillverkarna skriver "1 ms" på pappret är det för att signalera till köparen att skärmen är "gaming". Verkligheten är något helt annat och mycket mer komplex än så.

Tack för input! Har du något tips på en 27" 240hz?

Jag känner dock att jag inte måste ha bättre än det jag redan har. Det jag är ute efter är egentligen är större yta. Och som jag förstått det så kan 1080p bli lite pixligt på 27".

Alltså hade en 27" TN 1440p med lika bra responstid som min nuvarande fungerat ypperligt. Finns det några sånna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Behöver du verkligen 240hz skärm för att spela League of legends?.
Nu har jag aldrig spelar Lol, men när man kollat på twitch så känns det som att en 75Hz display är overkill för det spelet också?

Jag kör nog storebror till din monitor VG278Q 144Hz tn-panel, är nöjd, och de går att få under 3000kr då och då.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jeppegra:

Alltså hade en 27" TN 1440p med lika bra responstid som min nuvarande fungerat ypperligt. Finns det några sånna?

Förmodligen – det blir till att lusläsa tester där de jämför responstider ned på millisekunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Behöver du verkligen 240hz skärm för att spela League of legends?.
Nu har jag aldrig spelar Lol, men när man kollat på twitch så känns det som att en 75Hz display är overkill för det spelet också?

Jag kör nog storebror till din monitor VG278Q 144Hz tn-panel, är nöjd, och de går att få under 3000kr då och då.

Behöver och behöver. Man kan väl spela i 60hz också, men man får inte samma "flyt" eller vad man ska säga. Spelet handlar mycket om snabba musrörelser så högre hz är verkligen att föredra imo.

Hur tycker du 1080p känns på en 27"? Man sparar ju endel cash på 1080 jämfört med 1440p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppegra:

Behöver och behöver. Man kan väl spela i 60hz också, men man får inte samma "flyt" eller vad man ska säga. Spelet handlar mycket om snabba musrörelser så högre hz är verkligen att föredra imo.

Hur tycker du 1080p känns på en 27"? Man sparar ju endel cash på 1080 jämfört med 1440p

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det är sant att det blir mer flyt

1080P på 27" känns helt okej för mig, spelar mest overwatch och fortnite och ärligt talat så hinner man inte detaljstudera bilden i spel direkt.
Skulle jag köra 1440P tex så skulle jag inte kunna ha 144Hz i tex Fortnite, så det är uteslutet (vill inte dra ner grafikinställningarna)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz