RT-AX88U - Ny router bandbredden stort problem!

Permalänk
Medlem

RT-AX88U - Ny router bandbredden stort problem!

Hej
Har bytt ut min router Asus RC-AC87U som har i sig inte varit några problem med TVÄRTOM...sjukt bra router.
Jag har Telenor 500/500 Mb och får ut via wifi i medel 470 download och 510 upload riktigt bra och alltid stabilt.

Nu har jag köpt den nyare varianten med stöd för AX-protokoll och med förhoppning lite bättre räckvidd på wifi..

När jag installerat nya routern och kör bredbandskollen så får jag endast 190/200 i bandbredd???
Jag har installerat den senaste firmware och inte gjort någon avvikande inställning i routern. Har testat att köra smart connect rule där 2,4 Ghz och % Ghz bandet slås ihop med samma SSID. Även separerat och testat de båda banden och på % Ghz når jag bara 190/200 och på 2,4 Ghz ca 80/130??

När jag kopplar tillbaka till min RC-AC87U så har jag full hastighet igen i princip 500/500!!

Trodde jag skulle få minst lika bra bandbredd och lite till med nya routern...Har ni några råd och tips jag kan testa inan ASUS öppnar sin support på vardag,,

Med vänlig hälsning,

Robban Bläckt

Permalänk
Medlem

Återkommande kommentar är att byta firmware till Asuswrt-Merlin. Har du gjort det?
Återkoppla gärna om det löste problemet då jag själv är intresserad av att köpa denna router.

Permalänk

Hej köpte denna router i mellandagarna, höll på att bli galen på låga wifi hastigheter. Hittade på ett annat forum, att byta wifi kanal manuellt tydligen så ligger routern kvar på kanal 36. Fast man satt den på auto. Nu fungerar den för mig

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nalle6killer:

Hej köpte denna router i mellandagarna, höll på att bli galen på låga wifi hastigheter. Hittade på ett annat forum, att byta wifi kanal manuellt tydligen så ligger routern kvar på kanal 36. Fast man satt den på auto. Nu fungerar den för mig

Tack snälla du för tipset, jag inaktiverade kanalvalen och nu fungerar det 😀💪. Ska påtala detta för Asus så de uppdaterar firmware!

Skickades från m.sweclockers.com