Permalänk
Medlem

Nybygge vägrar boota från USB

Hej Swec.

Sitter med en nybyggd dator som jag försöker installera W10 på via USB. Hårddisken jag använder har den gamla datorns W7-installation på sig. Jag kan komma via Windowsskivan komma åt installationsmenyn samt inloggningsmenyn om jag bootar från hårddisken. So far so good, men mus och tangentbord funkar inte i någon av menyerna. Moderkortet är ett Gigabyte Z390 UD , CPU en i5 3900K.

Inser att den gamla W7-installationen kan ställa till det, och uppriktigt sagt är jag förvånad att jag överhuvudtaget når inloggningsmenyn. Problemet är ju som sagt att jag inte kan använda mus eller tangentbord. Finns dessutom bara USB 3.0-kontakter i chassit och moderkortet, så jag kan dessvärre inte testa med en 2.0-port.

Min andra lösning var att få över en W10-installation på USB-sticka. Problemet är att jag sitter med enbart en Mac då min egna PC är 50 mil norrut. Kan alltså enbart göra en W10-installation via Boot Camp-assistenten på Macen. Det funkar tills den ska installera Windows programuppdateringar (har jag för mig att det stod) på USB:et, då den lägger av och säger att det inte går. Har försökt flera gånger, men inga resultat.

Öppnar jag upp USB:et så heter den dock Wininstall och har en del program på det, det är dock inte slutkört i Boot Camp-assistenten. Jag tänkte att jag försöker boota från den i alla fall, men problemet här är att jag inte kan välja den som boot-alternativ i BIOS. USB-stickan dyker helt enkelt inte upp. Det gör dock såväl HDD som optisk enhet. Mina problem är alltså två:

1. Mus och tangentbord funkar inte när jag ska installera W7/logga in i W7.
2. Jag kan inte välja att boota från USB-stickan i BIOS, moderkortet är som sagt Gigabyte Z390 UD.

Någon som har något förslag på vad man kan göra?

EDIT: Provade att använda en PS/2-adapter för att ansluta mus och tangentbord till PS/2-kontakterna på moderkortet, men ingen lycka där heller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu lyckades jag få musen att fungera via PS/2-uttaget, men då jag försöker installera Windows via skivan kommer följande meddelande upp:

"Det går inte att installera Windows på den här disken. Den markerade disken har en MBR-partitionstabell. IEFI-baserade system kan windows endast installeras på GPT-diskar"

Hur löser man detta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rama:

1. Mus och tangentbord funkar inte när jag ska installera W7/logga in i W7.

Microsoft har försökt få tillverkarna att inte ge Win 7 stöd på nya delar så att man får problem.

Skrivet av Rama:

2. Jag kan inte välja att boota från USB-stickan i BIOS, moderkortet är som sagt Gigabyte Z390 UD.

EDIT: Provade att använda en PS/2-adapter för att ansluta mus och tangentbord till PS/2-kontakterna på moderkortet, men ingen lycka där heller.

I vissa fall funkar inte adapter utan man behöver då tangentbord som har PS/2. Dock så är det konstigt att USB inte funkar på så nya delar.

Fixa så du kommer in i bios med tangentbordet. Ta bort alla andra USB prylar, USB kablar, mus, ALLA diskar, DVD, kablar till diskar/DVD för att utesluta att dom eller porten de kopplats till orsakar fel. Ibland måste man nollställa bios efteråt om nått av dom eller porten dom kopplades till orsakade fel.

Nollställ bios kan fixa konstiga fel. Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund.

Edit:

Skrivet av Rama:

Nu lyckades jag få musen att fungera via PS/2-uttaget, men då jag försöker installera Windows via skivan kommer följande meddelande upp:

"Det går inte att installera Windows på den här disken. Den markerade disken har en MBR-partitionstabell. IEFI-baserade system kan windows endast installeras på GPT-diskar"

Hur löser man detta?

Ta bort alla partitioner på disken och tryck nästa. Då bruka den fixar sånt, formaterar mm disken när den fortsätter installera. Efter tiden ca 2:18 visar videon det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Microsoft har försökt få tillverkarna att inte ge Win 7 stöd på nya delar så att man får problem.

I vissa fall funkar inte adapter utan man behöver då tangentbord som har PS/2. Dock så är det konstigt att USB inte funkar på så nya delar.

Fixa så du kommer in i bios med tangentbordet. Ta bort alla andra USB prylar, USB kablar, mus, ALLA diskar, DVD, kablar till diskar/DVD för att utesluta att dom eller porten de kopplats till orsakar fel. Ibland måste man nollställa bios efteråt om nått av dom eller porten dom kopplades till orsakade fel.

Nollställ bios kan fixa konstiga fel. Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund.

Edit:
Ta bort alla partitioner på disken och tryck nästa. Då bruka den fixar sånt, formaterar mm disken när den fortsätter installera. Efter tiden ca 2:18 visar videon det.

https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Hej, tack för svaret.

Fick igång installationen av W7 och det är klart nu, nytt problem är att när jag ska ange datornamn osv så funkar varken tangentbordet (som innan) eller den PS/2-inkopplade musen, så kan inte komma vidare i installationen. Går det att komma förbi den här delen på något vis, eller få grejerna att fungera? :/

Provade att starta om datorn, då kunde jag röra på musen i PS/2-kontakten i någon sekund innan den blev orörbar igen. Tangentbordet funkar inte alls.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Microsoft har försökt få tillverkarna att inte ge Win 7 stöd på nya delar så att man får problem.

I vissa fall funkar inte adapter utan man behöver då tangentbord som har PS/2. Dock så är det konstigt att USB inte funkar på så nya delar.

Fixa så du kommer in i bios med tangentbordet. Ta bort alla andra USB prylar, USB kablar, mus, ALLA diskar, DVD, kablar till diskar/DVD för att utesluta att dom eller porten de kopplats till orsakar fel. Ibland måste man nollställa bios efteråt om nått av dom eller porten dom kopplades till orsakade fel.

Nollställ bios kan fixa konstiga fel. Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund.

Edit:
Ta bort alla partitioner på disken och tryck nästa. Då bruka den fixar sånt, formaterar mm disken när den fortsätter installera. Efter tiden ca 2:18 visar videon det.

https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

OK, nu är Windows installerat, PS/2-musen fungerar vid uppstart tills dess att jag försöker använda tangentbordet, som fortfarande inte fungerar. Försöker jag skriva så lägger musen av, men den börjar funka igen om jag startar om. Satte in bios-skivan till moderkortet och drog igång den installationen. Datorn stängdes av och jag antar att det installerades, men tangentbord och mus fungerar inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rama:

Finns dessutom bara USB 3.0-kontakter i chassit och moderkortet, så jag kan dessvärre inte testa med en 2.0-port.

Stämmer inte, moderkortet har 1st USB 2.0 header.
För att kunna använda den behövs dock en sådan här 2-Port USB2.0 Motherboard Expansion eftersom chassit inte har någon USB 2.0 port.

Dessa brukade följa med förr, det gör det tyvärr inte i regel längre.

Men till ditt senaste problem vad är det för P/S2 adapter du använder dig av?
Dessa adaptrar fungerar enligt min erfarenhet dåligt om de inte är aktiva., och tyvärr så är de flesta som säljs idag passiva.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Stämmer inte moderkortet har 1st USB 2.0 header.
För att kunna använda den behövs dock en sådan här 2-Port USB2.0 Motherboard Expansion

Dessa brukade följa med förr, det gör det tyvärr inte i regel längre.

Men till ditt senaste problem vad är det för P/S2 adapter du använder dig av?
Dessa adaptrar fungerar enligt min erfarenhet dåligt om de inte är aktiva., och tyvärr så är de flesta som säljs idag passiva.

Har tyvärr bara till den femte på mig innan jag åker upp till min hemstad igen, har därför inte tid att beställa saker.

Adaptern jag använde är denna (https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/kablar-adapt...) från Kjelle. Mitt problem nu är helt enkelt att tangentbord och mus inte fungerar i Windows. De funkar anslutna till andra datorer så problemet ligger inte i själva enheterna. De fungerar även i bios, men inte när jag väl startar Windows. Både tangentbord och mus lyser när datorn är igång, men de funkar inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En kompis hade W10 på en sticka och installationen är igång, både mus och tangentbord funkar i installationen, så det verkar ha löst sig. Tack för hjälpen.

Visa signatur