Permalänk

Redigerings Dator, till youtube.

Hej, min chefs son är 14 år och har en youtube kanal som han satsar rätt mycket tid och slit på. I nuläget sitter han och redigerar på en telefon och skulle verkligen vilja ha en dator för detta men budgeten är stram.

Om någon hjälte som har koll på detta kan ge ett par förslag till chefen om vad detta kommer kosta.

6000kr, 8000kr, 10000kr, 12000kr . Vilken prisklass lär man lägga sig i och vilken typ av komponenter?

Och varför är väl stora frågan, vill få ut så mycket av så lite som möjligt.

Alla kan bygga en dator, saken är att den ska bli bra för ändemålet

Permalänk
Medlem

Ett förslag i den "övre" prisklassen..

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13298372

Nu är moderkortet, minnet och grafikkortet kanske lite att ta i men det är BRA grejer som kommer hålla. Andra kan säkert komma med förslag i dom lägre prisklasserna

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk

@Magnituden: Stora frågan är varför amd , är det bättre en intel när de kommer till redigering? Bättre å köpa 2600x eller 3600 för priset osv vill som sagt veta va som blir bäst för lägst pris. Dom ska skramla lite pengar till pojken som sagt. Inte någon med jobb som ska köpa den till sig själv ^^

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av sweden_general:

@Magnituden: Stora frågan är varför amd , är det bättre en intel när de kommer till redigering? Bättre å köpa 2600x eller 3600 för priset osv vill som sagt veta va som blir bäst för lägst pris. Dom ska skramla lite pengar till pojken som sagt. Inte någon med jobb som ska köpa den till sig själv ^^

AMD piskar intel sönder och samman när det kommer till redigering.

Du behöver betala betydligt mer hos intel för att få samma renderingsprestanda som 3600.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13298842

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@sweden_general: Vad har han för kamera? Upplösning? 1080p? 4K? Bildfrekvens? 30fps? 60fps? Vad tänker han redigera i för program? Premier Pro? DaVinci Resolve? Final Cut Pro X? iMovie?
Allt detta spelar väldigt mycket in i vad han borde ha för dator.
1080p klarar sig på 16GB RAM medan 4K bör ges 32GB.
Premier Pro vill ha bästa möjliga processor och något Nvidia grafikkort.
DaVinci Resolve vill ha bästa möjliga grafikkort från Nvidia eller AMD medan processorn spelar mindre roll.
Final Cut Pro X & iMovie kräver Hackintosh så där rekommenderas endast Intel processor med AMD grafikkort.

Ryzen 1600 är prisvärd budget CPU, billigaste sättet att få tag på 6 kärnor på en ny CPU.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Ska datorn inte användas till spel? Är det "enbart" redigering för youtube klipp som är de som är intressant? Min gissning är att det är inspelning av hans spelande som ska redigeras men det är ju inte de enda man gör på youtube som 14 åring.

Anledningen att jag frågar är så man vet hur mycket pengar som ska läggas på grafikkort.

Sen det mest viktiga, vilka redigeringsprogram används?

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

replik

Skrivet av SpeedRebirth:

Ska datorn inte användas till spel? Är det "enbart" redigering för youtube klipp som är de som är intressant? Min gissning är att det är inspelning av hans spelande som ska redigeras men det är ju inte de enda man gör på youtube som 14 åring.

Anledningen att jag frågar är så man vet hur mycket pengar som ska läggas på grafikkort.

Sen det mest viktiga, vilka redigeringsprogram används?

Undrar du vilket grafikkort du borde köpa om datorn ska användas till både redigering och spelande? eller vad syftar du på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VTK04:

Undrar du vilket grafikkort du borde köpa om datorn ska användas till både redigering och spelande? eller vad syftar du på?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte min tråd.. Jag frågade OP om den ska användas till spel också

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Inte min tråd.. Jag frågade OP om den ska användas till spel också

Ok, är lite ny med sweclockers upplägget👍🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Blir absolut ett amd bygge efter man ser den grafen !
Han kommer väl spela på den med, men tanken är att han ska göra youtube via denna dator.

Det jobbigaste är att jag inte har mycket kött på benen när det kommer till hans produktion.
Men gissar på att han spelar in i 1080.
Ram är juh aldrig svårt å uppgradera i efterhand om det behövs!

Och program har han inget, som sagt han sitter på en telefon just nu och han vill gå över till dator
Vilket program bör man satsa på är en fråga med, nybörjarvänligt och har bra alternativ för greenscreen?

Men snabb sammanfattning

Prossesor : amd 2600x eller 3600

Grafikkort : intel 1660 (ti) känns som ett bra kort för ändemålet om jag inte misstar mig?

Ram : 16 GB

Windows moviemaker eller premierpro vill ha han
1080p Just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweden_general:

Blir absolut ett amd bygge efter man ser den grafen !
Han kommer väl spela på den med, men tanken är att han ska göra youtube via denna dator.

Det jobbigaste är att jag inte har mycket kött på benen när det kommer till hans produktion.
Men gissar på att han spelar in i 1080.
Ram är juh aldrig svårt å uppgradera i efterhand om det behövs!

Och program har han inget, som sagt han sitter på en telefon just nu och han vill gå över till dator
Vilket program bör man satsa på är en fråga med, nybörjarvänligt och har bra alternativ för greenscreen?

Men snabb sammanfattning

Prossesor : amd 2600x eller 3600

Grafikkort : intel 1660 (ti) känns som ett bra kort för ändemålet om jag inte misstar mig?

Ram : 16 GB

Windows moviemaker eller premierpro vill ha han
1080p Just nu

5600XT är rätt mycket snabbare än 1660ti och ungefär samma prisklass!

Vad gäller programvara tycker jag Vegas Home Studio är rätt okej. Kostar typ 600 kr för livstids licens, finns en hel del plugins (rätt säker på att där finns chroma key), flera tracks och så får man vettiga exporter. Windows movie maker är bara skräp

Vegas är dock väldigt buggigt och instabilt, vilket kan vara värt att tänka på. Särskilt om man gör större projekt (längre videos, mycket effekter) Tyvärr kostar Adobe Premiere alldeles för mycket för att vara värt i detta fallet, vill minnas att det är 240 kr/månad, om man binder upp sig på ett år.

Visa signatur

5900X | 3080