Trög dator. Vad är bäst att uppgradera? budget 6000kr

Permalänk

Trög dator. Vad är bäst att uppgradera? budget 6000kr

Hej,

Min vän upplever att hans dator börjar bli trög och undrar vad han bör fokusera på att uppdatera först? Budget ligger på runt 6000kr och bilderna visar hans nuvarande burk

bilder på imgur

Tacksam för all hjälp vi kan få

Permalänk
Medlem

Användningsområde?
Grafikkort?
HDD eller SSD?

Om han bara upplever att den är allmänt trög och med den info du har gett, så tippar jag på att han har en vanlig HDD. Om så är fallet, byta till en SSD. Case closed.

Permalänk
Medlem

Grafikkort? Nätagg? HDD eller SSD? Chassi?
Kan börja med en ssd + återställning av windows. Om datorn fortfarande är seg så är det nytt moderkort + cpu + ram som gäller. Och om han har ett uråldrigt grafikkort så kan ett begagnat 1070 för 2k göra susen.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk

@Pete_79:

Tack för svar. Dumt av mig att inte visa grafikkortet men han har ett GTX 1070 TI så jag uteslöt det ganska snabbt själv.

Han spelar främst på datorn men spelar det mesta som kommer ut och behöver delar som hänger med lite. Ska kika vad han har för hårddisk

Permalänk
Medlem

montera om kylaren till CPUn för att se så du inte lider av temperatur problem.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

montera om kylaren till CPUn för att se så du inte lider av temperatur problem.

Är väl bättre att kolla med nåt temperaturprogram innan man mecklar med det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisssper:

@Pete_79:

Tack för svar. Dumt av mig att inte visa grafikkortet men han har ett GTX 1070 TI så jag uteslöt det ganska snabbt själv.

Han spelar främst på datorn men spelar det mesta som kommer ut och behöver delar som hänger med lite. Ska kika vad han har för hårddisk

Hur mycket minne har maskinen? 16GB är nästan standard idag.
Har han ingen SSD bör en sådan fixas direkt, gör underverk. Minst 512GB.
Vilken skärmupplösning kör din kompis? Med ett 1070Ti kan han glömma att maxa med 2560x1440p.

Dessutom har han en "K"-modell, vilken kan(läs ska) överklockas.
Vilken kylare har han?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Är väl bättre att kolla med nåt temperaturprogram innan man mecklar med det...

eller hur. Dra ner coretemp och se om CPUn throttlar, innan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

Hur mycket minne har maskinen? 16GB är nästan standard idag.
Har han ingen SSD bör en sådan fixas direkt, gör underverk. Minst 512GB.
Vilken skärmupplösning kör din kompis? Med ett 1070Ti kan han glömma att maxa med 2560x1440p.

Står 16GB på bilderna

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Står 16GB på bilderna

Missa det
Då är han ju hemma där iaf...

Permalänk

@Falcon:

Däremot är det ju DDR3 vad jag kan se. Men om han vill ha DDR4 så måste han uppgradera moderkort och CPU också va?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av whisssper:

@Falcon:

Däremot är det ju DDR3 vad jag kan se. Men om han vill ha DDR4 så måste han uppgradera moderkort och CPU också va?

Jupp. Tror inte det är där problemet ligger dock.

Permalänk

Tack!

Tack så mycket för alla snabba svar trots den begränsade informationen jag angett. Jag tror nog att jag tar och masar mig över dit och kollar vad han kör med för lagring, kollar ev värmethrottling och installerar om windows