Permalänk

Skräddarsy chassi?

Jag har svårt att hitta ett chassi som jag vill ha. Nästan alla chassin idag har fönster vilket jag inte gillar.

Jag vill ha ett litet, vitt stilrent chassi som har stöd för micro atx moderkort.
Har kontakt med parvumsystems men dom verkar inte så seriösa.

Finns det någon annan man kan vända sig till som bygger chassin enligt önskemål?

Permalänk
Medlem

Det blir nog billigare att bara modda något.

Att stycktillverka ett chassi blir inte billigt.

Hur mycket får det kosta? 5000, 10000?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det stora är troligen priset på 1 enda chassi om du inte bygger själv.

Tex https://www.protocase.com/ custom bygger efter önskemål, men ska du bara ha 1 chassi får du nog räkna med runt 10-20k för ett chassi.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Det blir nog billigare att bara modda något.

Att stycktillverka ett chassi blir inte billigt.

Hur mycket får det kosta? 5000, 10000?

så mycket hae jag inte tänkt betala. blir mer än vad jag betalat för datorn i så fall

Skrivet av ZzaazZ:

Det stora är troligen priset på 1 enda chassi om du inte bygger själv.

Tex https://www.protocase.com/ custom bygger efter önskemål, men ska du bara ha 1 chassi får du nog räkna med runt 10-20k för ett chassi.

ok ja det är som sagt för dyrt

Permalänk
Medlem

Är micro-atx den största storleken chassit får ha? Om inte så finns det fortfarande ganska många vita chassin utan fönster.

Du kan ju också måla/lacka ett chassi till vit om du önskar, antingen själv eller betala någon annan att göra det, det blir billigare än att specialbeställa ett i alla fall.

Permalänk
Medlem

Antar att du redan har hittat BitFenix Phenom?

Annars är nog alternativet att lacka om ett annat som sagt ovan.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Är micro-atx den största storleken chassit får ha? Om inte så finns det fortfarande ganska många vita chassin utan fönster.

Du kan ju också måla/lacka ett chassi till vit om du önskar, antingen själv eller betala någon annan att göra det, det blir billigare än att specialbeställa ett i alla fall.

ja för mitt moderkort är micro-atx

Skrivet av HWS:

Antar att du redan har hittat BitFenix Phenom?

Annars är nog alternativet att lacka om ett annat som sagt ovan.

har haft bitfenix phenom. den är mer grå än vit och inte speciellt liten.
ok så vem/vilka lackar datorchassin då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

ja för mitt moderkort är micro-atx

har haft bitfenix phenom. den är mer grå än vit och inte speciellt liten.
ok så vem/vilka lackar datorchassin då?

Du kan ju fortfarande ha ett micro-atx moderkort i ett ATX chassi.

närmsta granne med en sprayburk i handen, eller du om du köper några burkar på biltema, se det som en chans att lära sig.
Alternativt letar du upp en billackerare i närheten.

Känns förhållandevis logiskt/rimligt skulle jag säga

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Kanske vore det värt att kika på Bitfenix Neos ?
Annars går det ju säkert att hitta ett billigt chassi från förra milleniet och gå loss med vit sprayburk.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Nackdelen med Bitfenix micro ATX Phantom och Prodigy M (som är exakt samma chassi på insidan) är halv dum hårddiskplacering om man ska fler än 2st.
Phantom/prodigy (utan M) för mini ATX har bättre hd placering enligt mig men ser exakt likadant ut på utsidan (förutom "galler för grafikort på dessas").

Håller på nu i dagarna o letar runt efter chassi/delar o bygga en Unraid burk till bror så tittat runt på det mesta.
Kraven är billigt, minst 4st 3,5" men helst 6st, billigt, helst vitt (urk), o absolut inte rött (som bitfenix finns i o hittat en del beg), så litet som möjligt, gärna ljuddämpat, billigt, ABSOLUT INTE ett "torn liknande chassi" (o där är ju bitfenix halvvägs till ett).

Så enda vettiga som inte är torn o finns i vitt är Fractal design Node 304 som är absoluta/strax över smärtgränsen för vad snåljåpen vill betala.
MEN då finns det ju "galler" för grafikkort som släpper ut ljud=mindre bra.

En fråga till Glossy är hur ser det egentligen ut med hårddiskupphägningen i Phenom chassit?
Menar då finns det gummi pluppar till alla fyra 3,5" platserna heller bara till dom två som sitter på den "lösa sido plåten"?

Har titta på mängder med bilder/video men som bäst lyckas se att det kan se om det finns några där och hittat info om att det finns bara till 2 platser och att det finns till alla fyra runtom på nätet, MEN samma info på olika ställen på Bitfenix hemsida dvs står konfliktande info ibland att det finns på 2 ibland på 4 platser.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Hur litet är litet?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Hur litet är litet?

För brors del så är det rätt normala krav.
Dvs ungefär halva storleken av minsta intel NUC med 328TB+ hårddisk plats/ 5Ghz klockad Treadripper/ 2080ti helst inte en tråkig fyrkantig box heller o allt för 3000:- heller billigare.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Halva storleken av en Intel NUC med ovan komponenter? Har jag förstått det rätt? Omöjligt.

Någon får rätta mig om jag har fel.

Här har du ett litet mATX-chassi.

http://www.sliger.com/products/cases/cerberus/

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kanske vore det värt att kika på Bitfenix Neos ?
Annars går det ju säkert att hitta ett billigt chassi från förra milleniet och gå loss med vit sprayburk.

nja att spraya ett chassi skulle nog bli fult som fan. pulvrig yta och ojämt

Skrivet av grizzly666:

Nackdelen med Bitfenix micro ATX Phantom och Prodigy M (som är exakt samma chassi på insidan) är halv dum hårddiskplacering om man ska fler än 2st.
Phantom/prodigy (utan M) för mini ATX har bättre hd placering enligt mig men ser exakt likadant ut på utsidan (förutom "galler för grafikort på dessas").

Håller på nu i dagarna o letar runt efter chassi/delar o bygga en Unraid burk till bror så tittat runt på det mesta.
Kraven är billigt, minst 4st 3,5" men helst 6st, billigt, helst vitt (urk), o absolut inte rött (som bitfenix finns i o hittat en del beg), så litet som möjligt, gärna ljuddämpat, billigt, ABSOLUT INTE ett "torn liknande chassi" (o där är ju bitfenix halvvägs till ett).

Så enda vettiga som inte är torn o finns i vitt är Fractal design Node 304 som är absoluta/strax över smärtgränsen för vad snåljåpen vill betala.
MEN då finns det ju "galler" för grafikkort som släpper ut ljud=mindre bra.

En fråga till Glossy är hur ser det egentligen ut med hårddiskupphägningen i Phenom chassit?
Menar då finns det gummi pluppar till alla fyra 3,5" platserna heller bara till dom två som sitter på den "lösa sido plåten"?

Har titta på mängder med bilder/video men som bäst lyckas se att det kan se om det finns några där och hittat info om att det finns bara till 2 platser och att det finns till alla fyra runtom på nätet, MEN samma info på olika ställen på Bitfenix hemsida dvs står konfliktande info ibland att det finns på 2 ibland på 4 platser.

jag vet i alla fall att när jag hade skruvat fast 2 st hdd i botten av bitfenix chassit så hade jag gummipluppa kvar. är inte säker på om det var tillräckligt många för att skruva fast 2 diskar till. har du kontaktat bitfenix? dom kanske kan svara på det?

Skrivet av Juus1:

Halva storleken av en Intel NUC med ovan komponenter? Har jag förstått det rätt? Omöjligt.

Någon får rätta mig om jag har fel.

Här har du ett litet mATX-chassi.

http://www.sliger.com/products/cases/cerberus/

//C

vet jag vill ha den men den är sååååå dyr! kostar mer än vad jag betalat för min dator.
plus att jag inte ens vet om det kommer fram till sverige

Permalänk
Medlem

@Glossy White: https://item.taobao.com/item.htm?id=610989573274&f

här har du ett litet chassi. Nackdelar: låg kvalité, svart, får endast plats med ett expansionskort
fördel: kostar ca 450kr+frakt och avgifter

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera både deras chassin och Europeiska återförsäljare Density baserade i Slovakien. Jag köpte alldeles nyligen en SM580 genom dem som levererades förra veckan. Trodde leveranstiden skulle bli längre då jag visste att Sliger låg lite efter i tillverkningen pga mycket beställningar men blev ändå bara 16 dagar om jag räknat rätt. Priset var också bättre än det hade blivit med hög fraktkostnad direkt från Sliger och moms uttagen av tullen/PostMord.

https://www.density.sk/product/cerberus

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Kan varmt rekommendera både deras chassin och Europeiska återförsäljare Density baserade i Slovakien. Jag köpte alldeles nyligen en SM580 genom dem som levererades förra veckan. Trodde leveranstiden skulle bli längre då jag visste att Sliger låg lite efter i tillverkningen pga mycket beställningar men blev ändå bara 16 dagar om jag räknat rätt. Priset var också bättre än det hade blivit med hög fraktkostnad direkt från Sliger och moms uttagen av tullen/PostMord.

https://www.density.sk/product/cerberus

Hade jag inte varit så nöjd med min Be Quiet Dark Rock 4, hade jag köpt ett med en gång. Får inte plats i det chassit.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Hade jag inte varit så nöjd med min Be Quiet Dark Rock 4, hade jag köpt ett med en gång. Får inte plats i det chassit.

Chimera Industries som designade Cerberus har en uppföljare på gång, för tillfället kallad CX2. Kommer ej tillverkas av Sliger dock utan denna gång av Lian Li och vara utformad för att kunna hålla prislappen under $200 USD (plus frakt från Taiwan). Kommer nog lägga en beställning när preorders öppnar upp om ett par månader…

https://smallformfactor.net/forum/threads/introducing-the-chi...

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Finns även detta, tror det finns utan glassida
https://item.taobao.com/item.htm?spm=2013.1.w4004-17284197524...

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Eller Metalfish S5

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd

https://www.coolerkit.se/shop/cooltek-u3-silver-4182p.html?gc...

Denna om du inte har en high-end dator som behöver mer luftflöde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Halva storleken av en Intel NUC med ovan komponenter? Har jag förstått det rätt? Omöjligt.

Någon får rätta mig om jag har fel.
//C

Hört talas om ironi?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Hört talas om ironi?

Fruktansvärt dålig på detta.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

lyckas inte kolla in den vita varianten på sidan du länkade

Skrivet av LudvigLindell:

Eller Metalfish S5

länk? går inte att söka utan att regga sig

Skrivet av gabriel15:

https://www.coolerkit.se/shop/cooltek-u3-silver-4182p.html?gc...

Denna om du inte har en high-end dator som behöver mer luftflöde?

söker vitt chassi

Permalänk
Medlem

@Mayhem SWE: Ooh, här har vi något! Hoppas att man kan välja till en perforerad topp-panel på denna också

Inte för att jag behöver en ny låda, men det vore trevligt med lite mera utrymme än Ghost S1.

Permalänk
Medlem

@Glossy White: https://m.intl.taobao.com/detail/detail.html?id=602084425456&...

Kan va så att de ej går att välja utan glassida. Jag vet inte, jag förstår inte kinesiska.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

@Glossy White: https://m.intl.taobao.com/detail/detail.html?id=602084425456&...

Kan va så att de ej går att välja utan glassida. Jag vet inte, jag förstår inte kinesiska.

fattar ingenting av det där. bara kinesiska. ser ingenstans om det går att välja utan fönster och dessutom ser den mer ut att vara i silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

@Mayhem SWE: Ooh, här har vi något! Hoppas att man kan välja till en perforerad topp-panel på denna också

Enligt tråden kommer ingen sådan variant. Fokus är på att optimera luftflöde med intag i fronten och utblås på baksidan, samt försöka hålla priset så lågt som möjligt vilket innebär färre möjliga delar/konfigurationer.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

fattar ingenting av det där. bara kinesiska. ser ingenstans om det går att välja utan fönster och dessutom ser den mer ut att vara i silver

Ja, exakt som jag skrev då. Förutom att den är vit vad jag kan se

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Ja, exakt som jag skrev då. Förutom att den är vit vad jag kan se

allt är relativt..