Permalänk

Jobbdator, 2-i-1, max 30k

Hallå! Jag ska beställa en jobbdator för det nya jobbet, budget är 30.000kr inklusive moms (24.000kr exklusive moms). Den bör finnas på www.dustin.se eftersom det är deras "hovleverantör". Finns det någon helt amazeballs dator hos någon annan leverantör så kanske jag kan lyckas övertala dem att beställa därifrån, men då behöver jag verkligen ha bra argument för det!

- Jag är webbprogrammerare så det behöver vara en CPU som tål att belastas lite utan att gå under av värmeslag.
- Minst 16GB minne, det tar rätt mycket arbetsminne att köra IDE + en massa flikar i Chrome + diverse emulatorer.
- Minst 512GB hårddisk, avbildningarna till Android-emulatorn tar en himla massa plats..
- Jag gör ibland designjobb i Photoshop, så jag vill gärna ha en touch screen och stylus penna.
- Om skärmen och tangentbordet inte går att separera, så bör skärmen kunna vikas 360 grader så att den blir platt (med tangentbordet under).
- Den får gärna vara så portabel som möjligt, alltså ha en någorlunda låg vikt. Max två kilo, helst mindre.
- Den ska helst inte ha några konstiga vinande ljud (coil whine).
- Om den inte har ett dedikerat grafikkort så är det bra om den har en "Thunderbolt 3"-port, så att man kan koppla in ett externt vid behov.
- Skärmstorlek inte så värst viktigt.
- Windows 10 Pro 64-bitars bör ingå

Har researchat mycket men kommer inte fram till någon slutsats. Blir inte klok på om det verkligen kommer att funka prestanda-mässigt med en 2-i-1-dator. Surface Book 2 ser fin ut men är två år gammal, att betala premium för så pass gammal hårdvara känns inte rätt. Borde jag vänta några månader och se om Surface Book 3 släpps?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av therokaan:

Hallå! Jag ska beställa en jobbdator för det nya jobbet, budget är 30.000kr inklusive moms (24.000kr exklusive moms). Den bör finnas på www.dustin.se eftersom det är deras "hovleverantör". Finns det någon helt amazeballs dator hos någon annan leverantör så kanske jag kan lyckas övertala dem att beställa därifrån, men då behöver jag verkligen ha bra argument för det!

- Jag är webbprogrammerare så det behöver vara en CPU som tål att belastas lite utan att gå under av värmeslag.
- Minst 16GB minne, det tar rätt mycket arbetsminne att köra IDE + en massa flikar i Chrome + diverse emulatorer.
- Jag gör ibland designjobb i Photoshop, så jag vill gärna ha en touch screen och stylus penna.
- Om skärmen och tangentbordet inte går att separera, så bör skärmen kunna vikas 360 grader så att den blir platt (med tangentbordet under).
- Den får gärna vara så portabel som möjligt, alltså ha en någorlunda låg vikt. Max två kilo, helst mindre.
- Den ska helst inte ha några konstiga vinande ljud (coil whine).
- Om den inte har ett dedikerat grafikkort så är det bra om den har en "Thunderbolt 3"-port, så att man kan koppla in ett externt vid behov.
- Skärmstorlek inte så värst viktigt.
- Windows 10 Pro 64-bitars bör ingå

Har researchat mycket men kommer inte fram till någon slutsats. Blir inte klok på om det verkligen kommer att funka prestanda-mässigt med en 2-i-1-dator. Surface Book 2 ser fin ut men är två år gammal, att betala premium för så pass gammal hårdvara känns inte rätt. Borde jag vänta några månader och se om Surface Book 3 släpps?

Surface Book 2 känns ju som handen i handsken. Jag älskar alla surface, grymt smidig docka också.

Permalänk

@Mordekai: Den finns bara med 256GB hårddisk i min prisklass och det är lite i minsta laget. Annars väldigt trevlig dator.

Permalänk

@[!]: Jag är lite osäker på om prestandan räcker, med en 8:e generationens processor och integrerad grafik. Vad tror du om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av therokaan:

@Mordekai: Den finns bara med 256GB hårddisk i min prisklass och det är lite i minsta laget. Annars väldigt trevlig dator.

Bra nära
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_microsoft-surface-book-...

Permalänk

@Mordekai: Jo men så måste jag köpa penna till också, så det blir klart över budget tyvärr.

Permalänk
Medlem
Permalänk

@Weiman: Fina förslag men de kommer med Windows Home, och det fungerar inte riktigt. Man kan inte koppla upp sig emot företagsdomänen då. Men tack för att du har tagit dig en titt på detta!

Jag har efter många grubblerier fastnat för dessa två:

https://www.dustin.se/product/5011157962/elite-dragonfly
https://www.dustin.se/product/5011157498/xps-13-7390-2in1

HP Elite Dragonfly har sämre hårdvara men är lättare, snyggare, har en mer ljusstark skärm vilket är najs när man är på språng (många potentiella reflexkällor), samt 4G LTE som jag inte vet om jag kommer att ha användning för. Dell XPS väger lite mer och saknar fiffiga Sure View (som gör att skärmen blir oläsbar sett från sidan), men har då Iris-grafik istället för Intel UHD 620 samt snabbare minne. Hur stor skillnad gör detta för någon som främst programmerar och kör Android-emulatorer, men även arbetar i Photoshop ibland? Datorn ska hålla i tre år, hur är framtidssäkerheten?

Permalänk
Medlem

@therokaan: Att uppgradera Home till Pro är en smal sak.