Permalänk
Medlem

ADSL vs. Mobilt bredband

Hejsan!
Har precis flyttat till en lägenhet där det bara finns tillgång till ADSL. Är van med fiber sen tidigare och blir lagom orolig när jag läst att ADSL är sjukt trögt (25mb/s är maxhastigheten har jag läst)

Har sneglat lite på mobila bredband, där mänga operatörer skriver att de erbjuder hastigheter upp till 100mb/s. Låter ju väldigt bra med är tveksam på om det verkligen är så. Är det någon som har erfarenhet av mobila bredband? Vill ha så bra hastighet som möjligt då jag spelar mycket online spel och streamar film osv

mvh Jesper

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha det till?

Streamning tjänster?
Spela?
mm

Ska du bara köra typ youtube, netflix, hbo osv så hade jag nog gått för det billigaste alternativet.

Ska du spela så hade jag gått för ADSL för stabilitet.(Pingen lär vara den samma för båda men mindre risk för packet loss/ping "spikes" med ADSL)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhogan:

Hejsan!
Har precis flyttat till en lägenhet där det bara finns tillgång till ADSL. Är van med fiber sen tidigare och blir lagom orolig när jag läst att ADSL är sjukt trögt (25mb/s är maxhastigheten har jag läst)

Har sneglat lite på mobila bredband, där mänga operatörer skriver att de erbjuder hastigheter upp till 100mb/s. Låter ju väldigt bra med är tveksam på om det verkligen är så. Är det någon som har erfarenhet av mobila bredband? Vill ha så bra hastighet som möjligt då jag spelar mycket online spel och streamar film osv

mvh Jesper

Hemma i byn har vi typ 24 mb/s ADSL.
vi får ut 16-17. Tycker det fungerat bra med det för youtube/netflix + spela dator på.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhogan:

Hejsan!
Har precis flyttat till en lägenhet där det bara finns tillgång till ADSL. Är van med fiber sen tidigare och blir lagom orolig när jag läst att ADSL är sjukt trögt (25mb/s är maxhastigheten har jag läst)

Har sneglat lite på mobila bredband, där mänga operatörer skriver att de erbjuder hastigheter upp till 100mb/s. Låter ju väldigt bra med är tveksam på om det verkligen är så. Är det någon som har erfarenhet av mobila bredband? Vill ha så bra hastighet som möjligt då jag spelar mycket online spel och streamar film osv

mvh Jesper

Har du dubbelkollat ifall det finns tillgång till VDSL? Då har du upp till 60 Mbit/s, och då blir ju kopparlinan genast mycket mer attraktiv.

Om du istället väljer att köra mobilt, så skulle jag rekommendera att du ställer dig vid ett fönster, med din mobiltelefon, och mäter din datahastighet med appen Speedtest. Blir du missnöjd, prova med ett kontantkort från annan operatör.
Beställ mobilt bredband, helst med router och inkluderad riktantenn, från den operatör som du fick bäst hastighet hos. Se även till att prata med operatören för att få ett gradantal mot närmaste mast, så att du kan rikta antennen korrekt.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Min ADSL klipptes i våras, coh jag gick då över till 4G. Latensen i spel gick upp från ca 20ms till 30-40, men hastighet gick upp ordentligt. Bor du centralt borde du nå hastighetstaket för 4G beroende på tid på dygnet.

Så är din fokus på nedladdning/streaming, kör 4G. Annars ADSL. Detta beror givetvis på pris såklart. Tre har obegränsad data för 449kr/mån. Min tanke iaf.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk

även telia har obegränsat abonnemang

https://www.telia.se/privat/bredband/bredband-via-mobilnatet?...

just nu 369:-/mån i 12 månader och upp till 300Mbit/s.

telia brukar generellt va ett säkert kort för stabilitet iaf här på landet men kanske funkar sämre i storstäder där masterna har högre belastning.

men skaffa ett kontantkort och stoppa i valfri mottagare och testa hur täckning, svarstider och hastigheter ser ut hos dig, telia kontantkort brukar gå att få tag i hos random mobilförsäljare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har haft turen att bo vad som räknas "centralt" men ADSL/VDSL var pålitligt för mig i 20 år. Jag skulle lätt ta det istället för mobilt bredband.

Jag hade Telia 60 innan det byttes mot fiber och fick ut kring 57 Mbit/s.
Den stora nackdelen jämfört med fiber skulle jag säga är att det är uppladdningshastigheten som är väldigt låg (12 Mbit/s i detta fall) och att uppladdning i maximal hastighet dödar nedladdningshastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

även telia har obegränsat abonnemang

https://www.telia.se/privat/bredband/bredband-via-mobilnatet?...

just nu 369:-/mån i 12 månader och upp till 300Mbit/s.

Tack! Jag beställde förra veckan för 499kr/mån. Såg din länk, ringde Telia och fick det för 369kr/mån istället. Tack!

För övrigt så har jag haft Tele2 i två år och fått runda 20Mbit, men senaste året så har det varit närmare 3Mbit under kvällar, helger och hela sommaren.

Med Telia och riktantenn mot en 1800MHz-mast så får jag nu 130+ (max hittils var 173Mbit tror jag) och närmare 100Mbit under kvällar, om inte mer. 9,5km till masten.

Edit: Efter uppdatering från Telia så måste jag ångra och lägga en ny beställning. Så jag gör väl det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

press nu1mlock