Ny ASUS router, kan ej köra RDP via VPN längre

Permalänk

Ny ASUS router, kan ej köra RDP via VPN längre

Skaffade en ASUS RT-AX58U AiMesh AX3000 router (har en haft ASUS AC56U innan) och upptäckte att jag nu inte kan RDP:a till min jobbdator via VPN längre. VPN funkar men inte RDP. När VPN:net är uppkopplad verkar övriga kopplingar på datorn lägga ner, jag når ingenting längre via webbläsaren (med gamla routern funkade även det).
På gamla routern hade jag inte gjort några anpassningar alls för att detta skuille fungera, nu funkar det inte.
Testade stänga av brandväggen i routern men samma resultat, når inte min dator via RDP.
Nån som har några kreativa tips här vad jag kan leta efter för inställningar i routern för jag antar att den gör nått som orsakar detta.?
VPN-anslutningen till jobbet är konfigurerad via Windows så inga speciallösningar där.
Tack på förhand

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Vila i frid

Har du provat igen med dina gamla router - för att kunna utesluta allt annat.

Permalänk
Medlem

Låter som om VPN inte fungerar.
Sist jag körde MS VPN så var man tvungen att routa allt genom VPN för att få det at fungera.
Så även web m.m. kör igenom VPN.

Kolla i den gamla routern om du hade slagit på något av detta:
https://www.asus.com/support/FAQ/1011727/

Ett alternativ är detta:
https://support.microsoft.com/sv-se/help/926179/how-to-config...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Jag har fått backa till gamla routern, där funkar det fint. Ringde ASUS-support men allt de kunde var att be mig nedgradera firmware och köra factory reset på routern. Resultatlöst kan tilläggas. Bra support. :/

Jag har matchat inställningarna så gott jag har kunnat mellan routrarna men de ser identiska ut så vitt jag kan se.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Vila i frid

Kör du VPN-klient i routern eller direkt i datorn? Vad för typ av VPN? Vad för slags VPN-server kör företaget och på vilken port?

Permalänk
Medlem

Hur vet du att du inte kan köra RDP via VPN? Vad får du för felmeddelande? Kan du komma åt andra resurser på det nätverket som du är uppkopplad på via VPN?

Permalänk

Jag har gjort en VPN anslutning (PPTP) i Windows 10, har inte matat in nått portnr.
Försöker jag ansluta via RDP får jag meddelande om att den inte hittar maskinen så jag blir ju uppenbarligen inte uppkopplad ordentligt eller så är det nått som blir blockat...(?) Har inte testat att försöka nå nått annat..

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Jag har gjort en VPN anslutning (PPTP) i Windows 10, har inte matat in nått portnr.
Försöker jag ansluta via RDP får jag meddelande om att den inte hittar maskinen så jag blir ju uppenbarligen inte uppkopplad ordentligt eller så är det nått som blir blockat...(?) Har inte testat att försöka nå nått annat..

Kan du ens pinga ip-adressen till maskinen du vill ansluta via RDP genom VPN-tunneln?

Permalänk
Vila i frid

Om din "nya" router har en IP-helper funktionalitet, inaktivera. Om den har SPI, inaktivera. PPTP via port 1723 är ju annars ohemult legacy och ägt/knäckt.

Permalänk
Medlem

Vilka subnät ligger nya respektive gamla routern på? Inte så att den nya överlappar subnätet som används på jobbet?

Permalänk

Jag jämförde alla siffror jag kunde hitta, såg inga diffar. Har däremot returnerat routern till butiken nu, orkade inte mecka mer. Tack för allt engagemang ändå.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,