Permalänk
Medlem

Vad bör jag prioritera?

Hej

Jag har en dator som i huvudsak är inköpt 2015:

ASUS Z97-A
Intel Core i7-4790K
16GB DDR3 PC-12800 1600MHz CL9
Sapphire Radeon R9 290X Tri-X OC 4GB
Corsair VX550 550W
Crucial MX100 256GB SATA
Lian Li PC-A05FN

Jag går nu i tankarna på att köpa ett nytt grafikkort, ett (2060 super) eller max (2070 super).

Men då slog det mig, kan jag ens utnyttja de korten med min resterande setup?
Är det onödigt att köpa ett nytt grafikkort utan att också köpa ny CPU. Jag har räknat med att nätagg klarar driva båda grafikkorten men det kanske inte heller stämmer. Är mina minnen alldeles out of date och borde bytas ut även de?

Hur borde jag göra?

Permalänk
Medlem

@Garp: nätagget klarar det du vill ha. Byter du cpu behöver du nya minnen eftersom ddr4 är nya standarden.
Ska du ha nytt grafikkort är det bäst med en ny cpu. cpun du har ny kommer att flaskhalsa ditt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garp:

Men då slog det mig, kan jag ens utnyttja de korten med min resterande setup?
Är det onödigt att köpa ett nytt grafikkort utan att också köpa ny CPU.

Det beror väldigt mycket på vad du spelar, men en 4790K hänger med ganska ok fortfarande. Och även om processorn skulle flaskhalsa i vissa spel så att du inte får ut 100% av grafikkortet så blir det ändå en stor uppgradering.

Skrivet av Garp:

Jag har räknat med att nätagg klarar driva båda grafikkorten men det kanske inte heller stämmer.

I Sweclockers test så drar ett 2070 Super ganska precis lika mycket ström som ett 290X, medan 2060 Super ligger en hel del lägre.

Skrivet av Garp:

Är mina minnen alldeles out of date och borde bytas ut även de?

Nej, det finns ingen större anledning att slänga pengar på nya minnen, de du har duger alldeles utmärkt till din processor. Köper du nya minnen nu så måste du ändå köpa nya igen när du väl uppgraderar processorn och moderkortet, så det är bättre att spara pengarna till en större uppgradering.

Permalänk
Avstängd

Börja med begagnat moderkort, cpu och minnen kanske även ett begagnat 1070 eller 1080 så kommer man rätt långt. Allt är en uppgradering mot vad du har idag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Köp grafikkort först och testa. Lär vara det som gör störst skillnad i de flesta spel.

Permalänk
Medlem

Spelar du 1920x1080 144 hz? Då Fungerar ett 2060 super mycket bra.
4c/ 8t, Blir ungefär som en 6-stjärnig i spel. Om det är något cpu-hungrigt spel som vill ha 8cores, då flaskar cpu:n väldigt.

Som de säger ovan. Antingen begagnat grafikort. Om du personligen känner att flyttet inte riktigt är där, så får du punga ut 5k på nytt mobo+ram+cpu (ryzen 3600 förslagsvis).

Om du ska leta begagnad platform så är i7 8700 eller ryzen 2600 ända som kan ses som någon form av vettig uppgradering. Om du inte hittar något ifrån senaste ifrån amd/intel. 9700k eller Ryzen 3600 / 3700.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Är pengar ett problem så köp nytt grafikkort och vänta in DDR5 innan ny CPU.

Än idag räcker i7-4790K långt och överklockar du blir skillnaden mest akademisk.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Garp Jag sitter med ungefär samma specs, en 4770k, Gigabyte Windforce 290X och 16 GB DDR3 RAM. Jag hade köpt en Gigabyte 5700 XT (som går att få tag på för 4300 kr nu, nytt) och sedan köpa ny mobo, cpu och ddr4 minnen (minst 3200 mHz) när jag känner att cpun flaskan för mycket.

Edit: eller skippa DDR4 och invänta DDR5 enligt @Implor ovan
Edit 2: en 5700 XT presterar enkelt sagt mellan en 2070 och en 2070 Super i de flesta spelen, och kostar betydligt mindre men har ingen ray-tracing

Permalänk
Medlem

Mycket bra råd här. Jag skulle också säga att du ska vänta lite med din cpu. Du må inte få allt ur ditt grafikkort, men det blir ändå en stor uppgradering. Jag skulle köra på RX 5700 XT. Mindfactory.de har just nu XFX version för 339 euro med två spel på köpet (https://www.mindfactory.de/product_info.php/8GB-XFX-RX-5700XT...). Om du ska beställa därifrån behöver du använda t.ex. mailboxde.com för att frakt till Sverige (vilket kostar runt 200kr), men det blir fortfarande billigt.

Gällande processor så skulle jag inte rekommendera att vänta till DDR5 just nu. Det lär antagligen vara en bit bort ännu, troligen mot slutet av nästa år eller till och med början av 2022. Sen när det kommer lär det också vara dyrt. Min rekommendation skulle vara att först köpa gpu, och om det inte känns tillräckligt så kan du köpa t.ex. ett B450 moderkort och Ryzen 5 3600 med 16gb 3200mhz DDR4 ram.

Vill du definitivt köpa direkt så har Mindfactory t.ex.:

Ryzen 5 3600 för 169,00 euro: https://www.mindfactory.de/product_info.php/AMD-Ryzen-5-3600-...

16gb G.Skill Ripjaws V 3200Mhz CL16 för 75,00 euro: https://www.mindfactory.de/product_info.php/16GB-G-Skill-RipJ...

Asrock B450M Pro4 för 79,00 euro: https://www.mindfactory.de/product_info.php/ASRock-B450M-Pro4...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Mycket bra råd här. Jag skulle också säga att du ska vänta lite med din cpu. Du må inte få allt ur ditt grafikkort, men det blir ändå en stor uppgradering. Jag skulle köra på RX 5700 XT. Mindfactory.de har just nu XFX version för 339 euro med två spel på köpet (https://www.mindfactory.de/product_info.php/8GB-XFX-RX-5700XT...). Om du ska beställa därifrån behöver du använda t.ex. mailboxde.com för att frakt till Sverige (vilket kostar runt 200kr), men det blir fortfarande billigt.

Notera att kylaren behöver bytas på den, något kanske inte alla är sugna på (verkar som att man kan få en skickad till sig kostnadsfritt via XFX support). Gigabytes kylare är en av de bästa för 5700 XT och kräver inget byte, men kostar visserligen några hundralappar mer.

Permalänk
Medlem

Jäklar vad bra och snabba svar. Tack alla!

Anledningen till uppgraderin är CoD: Warzone. Det ser ut som THPS2 på min dator, jag kan inte blunda för det längre.
Idag sitter jag med en QNIX 27" 1440p 100Hz men jag hoppas på en 3440x1440 inom 2år.

Kan jag göra en snabb uppgradering för 3-5k så kan jag nog övertyga mig om att göra den uppgraderingen nu. Tanken var mer bara om det ändå inte gör någon skillnad pga för dålig CPU så kan jag lika gärna vänta nått år till en stor uppgradering.

Men då tolkar jag det alltså som att jag kommer märka rätt stor förändring med ett nytt grafikkort.

5700 XT var intresseant. Jag har inte kollat in dom tidigare. Dock blir jag lite orolig kring värmen, Har ett radeon idag och det blir HETT! Då jag har byggt in lådan i en IKEA ALEX (visserligen med god ventilation) så föredrar jag helst ett något svalare kort.

Jag är lite inne på detta: 2060 super Kan det vara ett vettigt alternativ eller är 5700 XT värt dom extra graderna celsius?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garp:

Idag sitter jag med en QNIX 27" 1440p 100Hz men jag hoppas på en 3440x1440 inom 2år.

Är det en av modellerna som endast har DVI? Se verkligen upp med vad du köper för grafikkort då, för många moderna grafikkort (som t.ex. det 2060 Super du länkade till) saknar DVI. Det finns en klistrad tråd i forumdelen för skärmar som tar upp den problematiken, tråden handlar främst om gamla 1080p@144Hz-skärmar men din skärm kvalar också in där om den bara har DVI.

Permalänk
Medlem

Skarpt! Det hade jag inte tänkt på men ja precis. Jag har bara DVI.
Som jag tolkar från den grymma tråden du länkade så blir jag lite begränsad i vilket kort jag köper och måste köpa något med DVI.