Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Datorvirus - Coronavirus / .koronavirus

Permalänk
Medlem

Datorvirus - Coronavirus / .koronavirus

Hej!

Någon som råkat ut för .koronavirus som döper om filerna och låser dem?
En kollega fick det på datorn nu och jag har haft svårt att söka efter information om det för man hamnar lätt på det riktiga viruset.

De vill att man betalar för att de skall bli avkrypterade igen.

Någon som har input?
Variant av något gammalt eller är det nytt?
Finns lösning?

// Andreas

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem

Det låter som CryptoWall/Cryptolocker och i de fall som jag har varit med om i mitt arbete så har man bara tagit bort den infekterade datorn ur nätet och sedan gjort en återställning då de har varit enklast.

Permalänk
Medlem

Titeln va lite förvirrande. Trodde det va en ny tråd om coronavirus
Jag har inte fått/haft nåt känt virus på bra länge. Skrev fel på en länk en gång men Avast blockerade sidan

Har inte Kaspersky några gratisverktyg för sånt där? Jag har laddat ner en massa förr vet jag

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Japp, datorn får installeras om och säkerhetskopia användas.

Men någon som vet hur det sprids denna gång, ingen som sett något?
Han kan inte minnas att han fått något konstigt mail eller fil idag och det var inget som Nod32 snappade upp heller, dock väntade någon uppdatering av Nod32 som inte var gjord.

Blir bökigt om det händer på fler

Men egentligen är det väl bara att installera om och flytta tillbaka filer igen.

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem
Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av kidd1329:

Men någon som vet hur det sprids denna gång, ingen som sett något?

Jag fick ett mess från en kompis i Spanien om att en rolig video "Dance of the Dad" innehöll ransomware trojan. Den spreds på fb och whatsapp (och kanske i mail också då?). Under karantänen har folk där nere skapat och laddat upp en massa roliga klipp hemifrån om vad man kan göra etc, så det är mycket i omlopp och det här var väl ett sätt att utnyttja på det nya läget.