Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta block?

Ska göra ett vatten block nu i veckan, men tänkte höra
va ni tycker om min "ritning"...

Block.jpg
Bilden är inte bra gjord men det syns vad det är (hoppas jag)
Och blocket är inte tänkt att kyla superbra
och är endast som prov! Blir koppar sen!

Skriv vad ni tror och tycker... och om ni har några förbättringar!

Permalänk
Medlem

jag kanske bara röker svamp och hittar på allt men jag förstår verkligen inte hur du menar

Visa signatur

[amd T-bred @ 1900 mhz] [geXcube radeon 9600 pro @ ~430/210 idle] [19" tft] [120 gb maxtor] [hercules gamesurround fortissimo II]

Permalänk
Medlem

inga ja heller inga

Permalänk
Medlem

Så du ska satsa på ett som liknar Cathars? Kommer nog funka hyffsat men är det inte lättare om du använder Cathars mått?

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem

Vet precis villket block du tänker bygga.
Med rätt dimension på flännsarna hellst 1mm med 1mm mellanrum och inlopp åvanför och utloppen i sidorna som du vissar så presterar dom väldigt bra.

Permalänk
Medlem

jo liknande Cathars block blir de väl...
inte lika roligt som man inte gör sakerna själv (måtten)
och aluminiumbiten är redan 65x50mm & 20 tjock

jo hade tänkt runt 1mms flänsar & mellanrum.

men hur tjock (lr tunn) borde jag göra botten? 1mm?
är inte säker på att ja kan göra tunnare än 1mm...

Permalänk
Medlem

ja just ja, hur hög borde flänsarna vara??
godset är 20mm tjockt botten ca 1mm då har jag 19mm över...
borde räcka med 5-10 väl?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snorch
jo liknande Cathars block blir de väl...
inte lika roligt som man inte gör sakerna själv (måtten)
och aluminiumbiten är redan 65x50mm & 20 tjock

jo hade tänkt runt 1mms flänsar & mellanrum.

men hur tjock (lr tunn) borde jag göra botten? 1mm?
är inte säker på att ja kan göra tunnare än 1mm...

Hej,

Här är mina synpunkter. Ett block med botten på en milimeter är för tunt och kommer att gå sönder när du monterar blocket ovanpå din processor och att att skada kärnan är överhängande stor. Sedan ska värmen från processorn kunna spridas relativt jämt över blocket, för att vattnet ska kunna ta upp värmen på ett bra sätt. Beroende på blockets egenskaper, utformning och vad det ska användas till (med eller utan peltier) är det en god tumregel att inte gå under tre milimeters tjocklek på botten på blocket. Ett vanligt block kan ha en tjocklek på mellan fyra till sju milimeters tjocklek och någonstans kring dessa mått bör du bygga ditt block efter, är mitt råd, alltså fyra till sju milimeter.

Sedan är Cathars block konstruktioner bland de bästa idag, ja han har gjort flera olika block med goda egenskaper.

Saint25

Permalänk
Medlem

om ja inte har helt fel nu så har jag läst här i forumet de som säger att botten bör vara under 1mm... men inte helt säker
har tänkt tagit lite mer än 2mm botten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snorch
om ja inte har helt fel nu så har jag läst här i forumet de som säger att botten bör vara under 1mm... men inte helt säker
har tänkt tagit lite mer än 2mm botten

Under 1mm så håller den inte för nåt.
Dy trycker in den om du ens lyckas tillverka skiten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Hej,

Här är mina synpunkter. Ett block med botten på en milimeter är för tunt och kommer att gå sönder när du monterar blocket ovanpå din processor och att att skada kärnan är överhängande stor. Sedan ska värmen från processorn kunna spridas relativt jämt över blocket, för att vattnet ska kunna ta upp värmen på ett bra sätt. Beroende på blockets egenskaper, utformning och vad det ska användas till (med eller utan peltier) är det en god tumregel att inte gå under tre milimeters tjocklek på botten på blocket. Ett vanligt block kan ha en tjocklek på mellan fyra till sju milimeters tjocklek och någonstans kring dessa mått bör du bygga ditt block efter, är mitt råd, alltså fyra till sju milimeter.

Sedan är Cathars block konstruktioner bland de bästa idag, ja han har gjort flera olika block med goda egenskaper.

Saint25

En bottnen på under en mm är inte för tunt om resten av blocket är optimerat för det. Självklart finns det risk för kollaps om basen inte får stöd ovanfrån, vilket cathars block har. Fast du kanske pratar om DIY-block som folk gör och inte kan följa cathars specifikationer? Hursomhelst verkar cathars mini-cascadeblock lovande, minst 2 grader bättre än white water. Fast det kanske du redan har läst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Under 1mm så håller den inte för nåt.
Dy trycker in den om du ens lyckas tillverka skiten.

Det är inte svårt att tillverka ett block med en bas under 1mm i en fräs. Fast du kanske pratar om DIY-block?

Permalänk
Medlem

jag har räknat med att runt 2mm är bäst till detta block...
då min bild inte är i bästa kvalitet så kan ja ju berätta att
den bygger på både white water och cathars block... fast då
efter egna specifikationer och beräkningar!
Ni kan få se bild på den nu till helgen då den är halvt färdig...

kanske orkar göra en bättre bild i annat program oxå..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Det är inte svårt att tillverka ett block med en bas under 1mm i en fräs. Fast du kanske pratar om DIY-block?

Ska det fugnera alls får man ju se till att flänsarna tar i locket ordentligt annars lär det inte går men när jag moterat kopparflänsar kräåvs det inte mycket tryck för att dom ska lämmna avtryck.
Risken är la att bottenen blir deformerad med tiden.
Dock kommer ju värmen att spridas uselt till resten av blocket så gäller ju att det fugnerar bra i mitten.

Permalänk
Medlem

mina flänsar kommer inte att gå ända upp till locket men då blir botten 2-3mm tjock oxå!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snorch
mina flänsar kommer inte att gå ända upp till locket men då blir botten 2-3mm tjock oxå!

Det håller nog.
Koppar är rätt mjukt ändå så utan nåt som bär upp bottnen lär den svickta.

Permalänk
Medlem

ja nu är det ju aluminium (första block iaf) men de ska nog hålla endå...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hej,

Som pa1983 skriver, blir det problem med tiden om blocket har en bottentjocklek på en milimeter och du planerar nu för en botten på två till tre milimeter, vilket ska nog hålla bra om blocket blir bra utformat. Jag är också av samma åsikt att botten bör vara tjockare än en milimeter, förutom hållbarheten så får man som oftast bättre värmefördelning över blocket.

HBM, visst är det så, att hur många följer Cathars konstruktion till 100%? De allra flesta som gör sina egna block har väl inte heller tillgång till en fullt utrustad verkstad med t.ex. datorstyrda maskiner och då Snorch skriver att han ämnar att lämna ett litet tomrum ovanför flänsarna, var mitt råd att göra botten tjockare för att blocket ska hålla ihop och det har du själv tagit upp i ditt inlägg, att många inte följer exakt Cathars specifikationer när de ska försöka göra en snarlik kopia på detta block.

Jag har läst en del om Cathars blockkonstruktioner, där vissa av hans expriment lusta på att göra block i olika utformningar, ger olika slutresultat vad gäller kylningsegenskaperna, där vissa är dåliga och andra bra. Som tur är behövs det personer som han för att visa oss andra den rätta vägen på ett optimalt utformat block. Sedan är det kanske extremt att jaga en eller två grader till på blocket när resten av systemets komponenter har också en inverkan på systemets totala möjliga lägsta temperatur, men det kanske du är också medveten om, som jag, men visst är det kul att någon försöker utforska de fysiska gränserna.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Jo det är väl kul när någon kommer på nya saker som är bättre än de flesta andra konstruktioner.
Men har funderat lite på att de kan vara "lite" bra med ett tomrum mellan toppen och locket, men de återstår och se. Som sagt är ju detta block bara ett test, och funkar det bra så blir det i koppar annars provar jag nått nytt...
Har föresten kanske en väldigt smart lösning men lite väl avancerad att bygga men jag ska prova detta nån gång, hade jag orkat och velat vissa denna idé skulle jag ritat en blid å visat er. Men nu ska jag göra ett själv först innan nån får veta nått... Hemligthetsfullt här!