Permalänk
Medlem

Trasigt moderkort eller nätagg

För några månader sedan började min dator få svårt att starta, samtliga fläktar och alla led:ar går igång men sedan händer inget mer utan jag var tvungen att hålla inne på/av för att stänga av och sedan försöka igen. Med tiden har det blivit vanligare och vanligare och i går vägrade den starta helt och hållet. Min gissning är att detta är antingen ett trasigt moderkort eller trasigt nätagg, tyvärr har jag inte möjlighet att byta ut någon av dessa utan att köpa nytt.

Vad tror ni sannolikast är problemet?

Permalänk
Medlem

Spontant känns det som någon komponent inte klarar initieringen. Ökade med tid? Glapp/damm.

Personligen skulle jag börja med att riva ned datorn i delar, visuellt se efter spill/skador/korrosion, bygga ihop utan onödiga delar med endast 1 ram sticka och prova starta. Förhoppningsvis satt något lite löst och problemet försvann. Kvarstår problemet blir det lite mer jobbig felsökning där man utesluter komponent för komponent.

Permalänk
Medlem

Att datorn får svårare och svårare att starta brukar vara någon kondensator som börjar bli dålig och inte kommer upp i spänning snabbt nog. Det vanligaste problemet brukar vara nätagget men det kan även vara moderkortet, så du är nog rätt ute med din gissning. Men tyvärr är det svårt att säga exakt vad problemet är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Att datorn får svårare och svårare att starta brukar vara någon kondensator som börjar bli dålig och inte kommer upp i spänning snabbt nog. Det vanligaste problemet brukar vara nätagget men det kan även vara moderkortet, så du är nog rätt ute med din gissning. Men tyvärr är det svårt att säga exakt vad problemet är.

Det är precis så jag tänker men eftersom jag inte har några alternativa komponenter liggandes hoppades jag att någon skulle veta vart felet vanligtvis ligger, kondensatorer finns ju både i nätagg och på moderkort...

Permalänk
Medlem

@TassM: Hela namnet och ca ålder (ny, jätte gammal) på nätagget kan underlätta. Vissa är kända för att vara bra, budget eller skräp.

Permalänk
Medlem

Vad för moderkort är det du har?

Hade exakt samma problem du beskriver på mitt Asus Z87-Pro, det började med att det bara var någon gång ibland som den fastnade i POST medans sista gången jag faktiskt lyckades starta den innan den dog helt tog det över 1 timma av konstanta omstarter innan den gick igång. Efter att den väl lyckats starta så var det dock aldrig några problem, så länge jag satte datorn i viloläge istället för att stänga av den helt så fungerade den utmärkt.

I mitt fall var lösningen att flasha bioset (något jag inte insåg förrän månader senare, långt efter att jag tagit problemen som en ursäkt att bygga en ny dator ).

Har ingen aning om hur en bios-uppdatering kan lösa ett sådant problem där det är något som degraderar och blivit sämre över en längre tid, känns som att saker bios-uppdateringar fixar är mer något som fungerar eller inte fungerar. Är dessutom inte ens säker på att bioset jag flashade med var nyare än jag redan hade, vilket annars skulle betyda att det var bioset självt som degraderat på något märkligt vis.

Men vad det än var så löstes det som sagt av att flasha om bios i mitt fall (Z87-Pro kan flasha bioset via usb även om datorn vägrar boota) så om du skulle ha samma moderkort kan det vara värt att prova.

Permalänk
Medlem

@Cebor: Nollställa bios kanske hade funkat också i ditt fall. Mindre risk jämför med att uppdatera bios.

Dom sätt att nollställa medan strömkabeln är utdragen är känd för att fixa konstiga fel. Antingen gör man som det står i moderkorts manualen eller så tar man bort batteriet en stund som ser ut som ett mynt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@Cebor: Nollställa bios kanske hade funkat också i ditt fall. Mindre risk jämför med att uppdatera bios.

Dom sätt att nollställa medan strömkabeln är utdragen är känd för att fixa konstiga fel. Antingen gör man som det står i moderkorts manualen eller så tar man bort batteriet en stund som ser ut som ett mynt.

Nej, nollställa bioset var ett (av många) saker jag provade och det hjälpte inte, provade både den "officiella" vägen för moderkortet och att ta ut batteriet (och lät det vara ute i flera minuter innan jag satte in det igen).

Enda anledningen att jag ens provad att flasha bioset flera månader efter att jag "gett upp" och köpt en ny dator var att jag råkade snubbla in på ett forum-inlägg på nätet (som jag av någon anledning inte hittade när jag felsökte) där en annan med samma moderkort & problem berättade hur han till slut löst sitt problem med att flasha bios.

Så minst två personer har haft det problemet på Z87-pro och inte kunnat lösa det med annat än att flasha sitt bios

Hade vissa funderingar på om problemen skulle återkomma igen men åtminstone än så länge har det inte varit några problem, nu för tiden står den och kör folding@home.

Permalänk
Medlem

Tänkte berätta hur det hela slutade. Jag prövade nollställa bios, ta ur/flytta ramminnen, testade annat grafikkort, etc och inget fungerade så jag gav upp och köpte ett nytt nätagg i hopp om att det skulle vara problemet. Tyvärr hjälpte inte heller detta så jag köpte nytt moderkort, cpu och minnen. Det blev en ryzen 3600, MSI B450 gaming max och 16 gb 3200 MHz ram.

Tidigare hade jag ett MSI Z77A-S01 med en 3570K och 8 gb ram som drev av ett Corsair AX650. Grejerna var nästan åtta år gamla så det var nog dags att byta i vilket fall...