Startar datorn - men allt är svart på skärmen.

Permalänk
Medlem

Startar datorn - men allt är svart på skärmen.

hej alla,

För någon dag sen medans jag spelade warzone frös min dator och jag fick upp ett konstigt mönster (vertikala sträck gröna/grå)

Så jag stängde av datorn men när jag försökte starta om datorn igen så fick jag ingen bild upp, det vara bara svart med en vit ruta text längst upp i vänstra hörnet som växlade med texten HDMI och analog. Allt lätt normalt alla fläktar på datorn snurrar.

Nästa dag försökte jag starta datorn men hade samma problem men efter några försök så starta den normalt. just nu hände samma sak och allt är svart i skärmen.

det konstiga är förut när jag försökte stänga av datorn med power knappen tog det några sekunder, nu stängs den av på sekunden när jag trycker på power knappen.

Vet någon vad problemt kan vara ovh hur man löser det?.

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av TsExi:

hej alla,

För någon dag sen medans jag spelade warzone frös min dator och jag fick upp ett konstigt mönster (vertikala sträck gröna/grå)

Så jag stängde av datorn men när jag försökte starta om datorn igen så fick jag ingen bild upp, det vara bara svart med en vit ruta text längst upp i vänstra hörnet som växlade med texten HDMI och analog. Allt lätt normalt alla fläktar på datorn snurrar.

Nästa dag försökte jag starta datorn men hade samma problem men efter några försök så starta den normalt. just nu hände samma sak och allt är svart i skärmen.

det konstiga är förut när jag försökte stänga av datorn med power knappen tog det några sekunder, nu stängs den av på sekunden när jag trycker på power knappen.

Vet någon vad problemt kan vara ovh hur man löser det?.

Tack

Funkar skärmen som den ska, testat med att kolla/byta kabel?
Om det inte är fel på skärmen så skulle gissa på att antingen så är det något med ditt grafikkort eller psu.
Har du en cpu med integrerad grafik så skulle jag ta ut det externa kortet och köra med den integrerade och se om problemet försvinner.
Har du en extra psu så kan du även testa med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Funkar skärmen som den ska, testat med att kolla/byta kabel?
Om det inte är fel på skärmen så skulle gissa på att antingen så är det något med ditt grafikkort eller psu.
Har du en cpu med integrerad grafik så skulle jag ta ut det externa kortet och köra med den integrerade och se om problemet försvinner.
Har du en extra psu så kan du även testa med den.

Hej, testade skärmen till en bärbar och den funkade, men med en annan hdmi kabel för min funkade inte på bärbarn.

Men när jag testade den andra hdmi som inte är min funkade den inte på min dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av TsExi:

Hej, testade skärmen till en bärbar och den funkade, men med en annan hdmi kabel för min funkade inte på bärbarn.

Men när jag testade den andra hdmi som inte är min funkade den inte på min dator

Prövat med den kablen som funkade med din bärbara till den stationära datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Prövat med den kablen som funkade med din bärbara till den stationära datorn?

Yes det gjorde jag, funkade för några dagar sen men inte idag.

Mitt hjärta gör ont har inte råd med en ny dator haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av TsExi:

hej alla,

För någon dag sen medans jag spelade warzone frös min dator och jag fick upp ett konstigt mönster (vertikala sträck gröna/grå)

Så jag stängde av datorn men när jag försökte starta om datorn igen så fick jag ingen bild upp, det vara bara svart med en vit ruta text längst upp i vänstra hörnet som växlade med texten HDMI och analog. Allt lätt normalt alla fläktar på datorn snurrar.

Nästa dag försökte jag starta datorn men hade samma problem men efter några försök så starta den normalt. just nu hände samma sak och allt är svart i skärmen.

det konstiga är förut när jag försökte stänga av datorn med power knappen tog det några sekunder, nu stängs den av på sekunden när jag trycker på power knappen.

Vet någon vad problemt kan vara ovh hur man löser det?.

Tack

Hade samma problem med att datorn startade
men var bara svart skärm 2 ggr inom 3v. Först återställde jag BIOS, fick bild och datorn funkade. Sen efter 2v kraschade datorn när jag spelade warzone därefter så fick jag aldrig upp skärmen/bilden återigen. Bytte nätagg, så löste det sig direkt.

1.Testa byta nätagg
2. Återställ BIOS o testa om du får upp bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4ndas:

Hade samma problem med att datorn startade
men var bara svart skärm 2 ggr inom 3v. Först återställde jag BIOS, fick bild och datorn funkade. Sen efter 2v kraschade datorn när jag spelade warzone därefter så fick jag aldrig upp skärmen/bilden återigen. Bytte nätagg, så löste det sig direkt.

1.Testa byta nätagg
2. Återställ BIOS o testa om du får upp bild

För att återställa BIOS så måste jag få en bild??

Permalänk
Medlem
Skrivet av TsExi:

För att återställa BIOS så måste jag få en bild??

Nej, de finns ett batterie i moderkortet som du drar ut i ca 5-10minuter och sedan sätter tbx på samma sätt. Så återställs BIOS, glöm inte att ta bort all ström

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4ndas:

Nej, de finns ett batterie i moderkortet som du drar ut i ca 5-10minuter och sedan sätter tbx på samma sätt. Så återställs BIOS, glöm inte att ta bort all ström

Hej, kan du snälla peka på vart batteriet ligger?

Sen undrar jag när du menar med strömmen, räcker det med att dra ut nätaggregets kabel + batteriet?

bild på moderkort : MSI Z77A-G43, Socket-1155
https://imgur.com/a/0xbZbMq

Permalänk
Medlem
Skrivet av TsExi:

Hej, kan du snälla peka på vart batteriet ligger?

Sen undrar jag när du menar med strömmen, räcker det med att dra ut nätaggregets kabel + batteriet?

bild på moderkort : MSI Z77A-G43, Socket-1155
https://imgur.com/a/0xbZbMq

Nu vet jag inte exakt vart batteriet ligger på just den, men de svårt att inte kunna se den. Det är som ett vanligt batterie ( rund ) som en 5krona. Du trycker vid sidan så går den upp.

Ja asså, ta bort all ström, koppla bort all kabel som går till datorn. Sedan, håll i power knappen i ca 10sek för att tömma burkens ström. Sen kan du ge dig in på batteriet

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4ndas:

Nu vet jag inte exakt vart batteriet ligger på just den, men de svårt att inte kunna se den. Det är som ett vanligt batterie ( rund ) som en 5krona. Du trycker vid sidan så går den upp.

Ja asså, ta bort all ström, koppla bort all kabel som går till datorn. Sedan, håll i power knappen i ca 10sek för att tömma burkens ström. Sen kan du ge dig in på batteriet

Perfekt, tack ska du ha ska ta och testa det. Ledsen om jag har varit jobbig med frågorna man är nojig

Permalänk
Medlem
Skrivet av TsExi:

Perfekt, tack ska du ha ska ta och testa det. Ledsen om jag har varit jobbig med frågorna man är nojig

Lycka till hoppas det löser sig, ingenfara.
Vet hur det känns

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4ndas:

Lycka till hoppas det löser sig, ingenfara.
Vet hur det känns

Det funkade,

Men problemet kom tillbaka efter en liten stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TsExi:

Det funkade,

Men problemet kom tillbaka efter en liten stund.

Okej,

Förmodligen nätaggregat problem som jag hafe, testa att byta och se om de funkar