Windows 10 clean install fastnar på "Förbereder filer för installation"

Permalänk

Windows 10 clean install fastnar på "Förbereder filer för installation"

Tjena! Grävt en del här i sweclockers samt lite på övriga webben på engelska med rätt begränsad framgång. Problemet är att jag kan komma in till delen av installationen där jag valt disk att installera på, därefter blir "Kopierar filer" avbockat och därefter går den till nästa steg i installationen som är "Förbereder filer för installation" och där tar det total stopp.

Hittade detta förslag till lösning på webben https://tinyurl.com/uhhljtp men tar total stopp i mitt huvud. Kan vara att min engelska när det gäller mjukvaru termer är för dålig men känner mig rätt ut sagt för dum för att förstå exakt vad det är jag ska göra. Så långt som jag kommit i NavyLCDR steg är att jag laddat ner mjukvaran och fört över den till en seperat usb sticka.
Den usb stickan är för tillfället i FAT32 format.

Så nu är jag här för att möjligen få hjälp av en snäll själ som antingen kan förklara stegen bättre för mig eller helt och hållet har en annan lösning.

Lite bakgrunds info så installerar jag windows 10 via en usb sticka och vill då installera windows på min 120gb ssd. Har även en m2 ssd på 1tb och en wd tb black 1tb (dock urkopplad pga tidigare strul i installationen). Samtliga diskar är formatterade och således 'tomma'.

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Rekordmedlem

Det bästa är att köra MS verktyg för att skapa installationsmediat (usb minnet)
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Gör i ordning USB stickan med Media Creation Tool som mrgaffe föreslog så får du senaste Windows versionen. Hänger den sig fortfarande så kan du testa att boota USB stickan med Legacy Boot istället för UEFI.

Hänger sig installationen vid förbereder filer för installation eller avslutar den med ett felmeddelande?

Du kan även testa att ta bort alla partitioner på disken du ska installera Windows på med Hirens eller någon annan bootbar Linux distribution och sedan prova installera på nytt.

Permalänk
Skrivet av Alternative:

Gör i ordning USB stickan med Media Creation Tool som mrgaffe föreslog så får du senaste Windows versionen. Hänger den sig fortfarande så kan du testa att boota USB stickan med Legacy Boot istället för UEFI.

Hänger sig installationen vid förbereder filer för installation eller avslutar den med ett felmeddelande?

Du kan även testa att ta bort alla partitioner på disken du ska installera Windows på med Hirens eller någon annan bootbar Linux distribution och sedan prova installera på nytt.

Det är just media creation tool jag använt. Dubbelkollar för säkerhets skull efter jobbet. Legacy boot, hur kommer jag åt det? I bios då eller?
Den hänger sig vid förbereder filer för installation, inget felmeddelande eller något sådant. Lät den stå över natten första gången o stannade kvar på 0% vilket känns orimligt med tanke på att den installerar på en ssd.

När du säger Hirens eller Linux, du menar då att jag helt enkelt 'laddar ner' de till usb stickan, installerar det för att sedan hantera hårddiskarna i det OS?

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Rekordmedlem

Vilken mjukvara du gör installationsmediat med ska inte spela nån roll om du har gjort ett korrekt och MS gör det korrekt för win, de andra har en massa inställningar som kan göra det fel men eftersom du använt MS verktyget så behöver du inte prova via andra.
Du bör däremot prova med usb 2 portar på moderkortet och ett usb 2 minne om det inte är det du använt.
En annan sak du bör kolla är om din m.2 enhet krockar meds nån sataport som du använder och ev koppla gort hddn som tidigare strulat.
Vad var det för problem med den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vilken mjukvara du gör installationsmediat med ska inte spela nån roll om du har gjort ett korrekt och MS gör det korrekt för win, de andra har en massa inställningar som kan göra det fel men eftersom du använt MS verktyget så behöver du inte prova via andra.
Du bör däremot prova med usb 2 portar på moderkortet och ett usb 2 minne om det inte är det du använt.
En annan sak du bör kolla är om din m.2 enhet krockar meds nån sataport som du använder och ev koppla gort hddn som tidigare strulat.
Vad var det för problem med den ?

Problemet då var att ingen av diskarna kunde få windows installerat och efter en snabb titt på microsoft forum så fick jag svaret att de brukar lösa sig om man kopplar bort en eller två av sina lagringsenheter (läs som samlings namn för m2, ssd o hdd). Och då kom jag vidare, så windows iallafall försökte installeras på min ssd.

Ska testa att använda moderkorts usb portarna så snart jag är hemma och uppdaterar kring hur det går. Om inte det funkar så får jag väl ta loss m2 ssd:n också o därefter försöka igen

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Medlem

Jag kan inte lova en lösning, men du kan använda media creation tool och bara ladda ner ISO filen utan att göra bootbar usb pinne. Använd sedan t.ex. rufus för att göra pinnen bootbar med den nedladdade iso filen och testa med den.

Jag fick själv göra en W10 pinne, och media creation tool fastnade på diverse % utan att göra färdigt. Så det kan vara något konstigt med den nuvarande media creation tool som inte fungerar som det ska för dig.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

För att helt rensa disken du ska installera Windows på kan du göra så här:

Vid skärmen där du ska välja var du ska installera Windows:

Om du kör UEFI: öppna cmd (Shift+F10) och skriv

diskpart
list disk
select disk # (där # motsvarar disken du vill installera på, oftast select disk 0) OBS! Gör inte fel här!
clean (← tar bort partitionstabellen)
exit
exit

Nu kan du gå vidare med installationen.

Edit: Förtydligat att inte välja fel disk innan clean kommandot

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Hej
Hade liknande problem för ett tag sedan. Lösningen i mitt fall var att under installationen koppla ur samtliga diskar förutom systemdisken. I mitt fall installerade jag dock på en m.2 nvme disk och hade en standard hdd som fildisk.

Lycka till

Permalänk
Skrivet av oscar_98123:

Det är just media creation tool jag använt. Dubbelkollar för säkerhets skull efter jobbet. Legacy boot, hur kommer jag åt det? I bios då eller?
Den hänger sig vid förbereder filer för installation, inget felmeddelande eller något sådant. Lät den stå över natten första gången o stannade kvar på 0% vilket känns orimligt med tanke på att den installerar på en ssd.

När du säger Hirens eller Linux, du menar då att jag helt enkelt 'laddar ner' de till usb stickan, installerar det för att sedan hantera hårddiskarna i det OS?

Precis, det är i BIOS du kan stänga av secure boot och aktivera Legacy Boot.
När du skapade stickan via Media Creation Tool valde du 64bitars versionen eller valde du alternativet att använda både 32/64?
Har tidigare haft probem med att installationen hänger sig när man valt att lägga till båda på samma USB.

Angående att ladda ned en Linux dist och boota upp med den för att ta bort alla partitioner så behöver du inte installera det på någon hårddisk. Du bootar upp Linux i en live miljö och kör direkt från USB och RAM minnet. Använder du t.ex. Ubuntu så kan du starta upp det med USB stickan, välja Prova Ubuntu istället för Installera det, tryck på windows knappen och skriv disk, klicka på ikonen Diskar och ta sedan bort alla partitioner du har på hårddisken du ska installera Windows på. Stäng sedan av datorn och ta ut stickan och sätt i stickan med Windows 10 och kör igång installationen som vanligt.

Även om det finns massvis med sätt att göra detta på så skadar det aldrig att ha en Linux sticka tillhands vid felsökning.
Du kan även skapa en rescue USB sticka med flera OS på samt även lägga till olika verktygsskivor som Hirens och UBC

Skrivet av sp1k3n:

För att helt rensa disken du ska installera Windows på kan du göra så här:

Vid skärmen där du ska välja var du ska installera Windows:

Om du kör UEFI: öppna cmd (Shift+F10) och skriv

diskpart
list disk
select disk # (där # motsvarar disken du vill installera på, oftast select disk 0)
clean (← tar bort partitionstabellen)
exit
exit

Nu kan du gå vidare med installationen.

Var Mycket försiktig med detta kommando, väljer du fel disk och kör kommandot Clean så sopar du allt du har på den. Detta gäller även eventuella USB minnen och SD-kort som sitter i datorn. Den kommer inte fråga om du verkligen vill radera disken utan den gör det rakt av efter slaget kommando.

Permalänk
Rekordmedlem

Det enklaste och bästa verktyget för partitionering är Gparted och det fungerar fristående från ett usbminne.
https://gparted.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Alternative:

Vid installation av Windows ska man bara ha den disk man installerar OS:et på, för att inte boot-filerna ska hamna på fel disk. Så det värsta som kan hända är då att USB-minnet raderas, men det kan man ju undvika om man tittar på storleken på enheterna när man är i diskpart.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av Alternative:

Precis, det är i BIOS du kan stänga av secure boot och aktivera Legacy Boot.
När du skapade stickan via Media Creation Tool valde du 64bitars versionen eller valde du alternativet att använda både 32/64?
Har tidigare haft probem med att installationen hänger sig när man valt att lägga till båda på samma USB.

Angående att ladda ned en Linux dist och boota upp med den för att ta bort alla partitioner så behöver du inte installera det på någon hårddisk. Du bootar upp Linux i en live miljö och kör direkt från USB och RAM minnet. Använder du t.ex. Ubuntu så kan du starta upp det med USB stickan, välja Prova Ubuntu istället för Installera det, tryck på windows knappen och skriv disk, klicka på ikonen Diskar och ta sedan bort alla partitioner du har på hårddisken du ska installera Windows på. Stäng sedan av datorn och ta ut stickan och sätt i stickan med Windows 10 och kör igång installationen som vanligt.

Även om det finns massvis med sätt att göra detta på så skadar det aldrig att ha en Linux sticka tillhands vid felsökning.
Du kan även skapa en rescue USB sticka med flera OS på samt även lägga till olika verktygsskivor som Hirens och UBC

Var Mycket försiktig med detta kommando, väljer du fel disk och kör kommandot Clean så sopar du allt du har på den. Detta gäller även eventuella USB minnen och SD-kort som sitter i datorn. Den kommer inte fråga om du verkligen vill radera disken utan den gör det rakt av efter slaget kommando.

Nu har jag ändrat till NTFS på usb stickan, testat att köra portarna på moderkortet, kopplat ut alla diskar förutom en, kört i legacy mode och utan, har dubbelkollat så det är rätt ISO fil, för min del 64 bitars. Men nu istället så hittar den inte ens ISO filen på usb stickan? Har lagt i bios att den ska boota från den i prioriteriteringen dock så säger den nu istället att det inte hittar någon os alls och att man ska trycka ctrl alt delete för att reboota.

Detta känns totalt hopplöst, verkar ju som att ingenting fungerar..

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Medlem

@oscar_98123: Kan inte köra från iso fil utan att stickan är bootbar, låt MS media creation tool sköta hela iordningställandet av USB stickan så blir det inte fel.
Har du provat ta bort partitionen och sedan skapa ny på disken du skall installera på?
Alternativ för detta finns på den bilden när du väljer vilken disk som skall använda för installationen.

Kan vara att disken har MBR och då kan det blir problem att installera W10 om moderkortets inställningar är fel.
Tar du bort och sedan skapar ny partition under installationen blir det GPT som är det som skall användas när man kör UEFI mode.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

@oscar_98123: Kan inte köra från iso fil utan att stickan är bootbar, låt MS media creation tool sköta hela iordningställandet av USB stickan så blir det inte fel.
Har du provat ta bort partitionen och sedan skapa ny på disken du skall installera på?
Alternativ för detta finns på den bilden när du väljer vilken disk som skall använda för installationen.

Kan vara att disken har MBR och då kan det blir problem att installera W10 om moderkortets inställningar är fel.
Tar du bort och sedan skapar ny partition under installationen blir det GPT som är det som skall användas när man kör UEFI mode.

Lät media creation tool köra sitt race men blev ändå såhär. Använde Rufus så som någon rekommendera o nu går de. Dock kräver den nu att jag ska omvandla de diskarna jag har som är i mbr till går. Tänkte testa göra detta vid command prompt

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oscar_98123:

Nu har jag ändrat till NTFS på usb stickan, testat att köra portarna på moderkortet, kopplat ut alla diskar förutom en, kört i legacy mode och utan, har dubbelkollat så det är rätt ISO fil, för min del 64 bitars. Men nu istället så hittar den inte ens ISO filen på usb stickan? Har lagt i bios att den ska boota från den i prioriteriteringen dock så säger den nu istället att det inte hittar någon os alls och att man ska trycka ctrl alt delete för att reboota.

Detta känns totalt hopplöst, verkar ju som att ingenting fungerar..

Du ska absolut inte använda ntfs på ett usbminne för då går det snabbt sönder.
Radera alla partitioner på minnet och kör Media Creation tool och låt det skapa installationsmediat,
https://support.microsoft.com/sv-se/help/15088/windows-10-cre...
du bör inte använda nått annat för att göra ett vanligt installationsmedia, inga isofiler eller Rufus, sånt kan man behöva om man ska göra nån specialanpassad variant.
Och har du kopplat bort alla diskar utom den du vill installera på och raderat alla partitioner på disken ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar_98123:

Lät media creation tool köra sitt race men blev ändå såhär. Använde Rufus så som någon rekommendera o nu går de. Dock kräver den nu att jag ska omvandla de diskarna jag har som är i mbr till går. Tänkte testa göra detta vid command prompt

Rufus vet jag kan fungera, så om du kommer fram till installations bilden där du väljer disk att installera på så är det ok.

Se till att endast ha en disk ansluten, den du skall installera w10 på, markera den och ta bort alla partitioner och skapa sedan en ny.
När du går vidare så kommer installationsprogrammet att formatera disken och även sätta upp den som GPT vilket är det som skall användas istället för MBR.

Övriga diskar kan du ansluta efter installationen och då gör det inget att dom har MBR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar_98123:

Lät media creation tool köra sitt race men blev ändå såhär. Använde Rufus så som någon rekommendera o nu går de. Dock kräver den nu att jag ska omvandla de diskarna jag har som är i mbr till går. Tänkte testa göra detta vid command prompt

Vid skärmen där du ska välja var du ska installera Windows:

Om du kör UEFI: öppna cmd (shift+F10) och skriv

diskpart
list disk
select disk # (där # motsvarar disken du vill installera på, oftast select disk 0) OBS! Gör inte fel här!
clean (← tar bort partitionstabellen)
convert gpt
exit
exit

Sedan uppdaterar du och installerar på oallokerat utrymme.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska absolut inte använda ntfs på ett usbminne för då går det snabbt sönder.

Är detta en absolut sanning? Isåfall tacksam för pålitlig källa för det.

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pback:

Är detta en absolut sanning? Isåfall tacksam för pålitlig källa för det.

Ntfs är ett journalförande filsystem så det genererar mycket skrivningar förutom den rena datan, det är dessutom proprietärt för Microsoft, fat32 eller det modernare exfat har inte dessa "problem" utan "skonar" minnena från mycket skrivande.
Det finns också usbminnen som använder samma tekniker som en vanlig ssd och de funkar också bättre men vanliga usbminnen kan ganska snabbt bli sönderskrivna för det brukar vara de allra sämsta minneskretsarna som hamnar i usb och sd minnen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Vid skärmen där du ska välja var du ska installera Windows:

Om du kör UEFI: öppna cmd (shift+F10) och skriv

diskpart
list disk
select disk # (där # motsvarar disken du vill installera på, oftast select disk 0) OBS! Gör inte fel här!
clean (← tar bort partitionstabellen)
convert gpt
exit
exit

Sedan uppdaterar du och installerar på oallokerat utrymme.

Varför hålla på med cmd när man lika enkelt kan trycka på en knapp för att ta bort och sedan lika enkelt välja skapa ny?
Installationsprocessen sköter sedan resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Varför hålla på med cmd när man lika enkelt kan trycka på en knapp för att ta bort och sedan lika enkelt välja skapa ny?
Installationsprocessen sköter sedan resten.

Om man tar bort alla partitioner så behöver man inte själv skapa några partitioner, detta kan windows installationen göra helt automatiskt som denna video visar https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Och om man har ett moderkort med UEFI och det finns två USB minnen att välja på i bootmenyn så bör man välja boota UEFI USB minnet.

Och även denna video beskriver hur man kan återställa eller göra en windows installation https://www.youtube.com/watch?v=ooUn9Osi8vw&t=271s

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Varför hålla på med cmd när man lika enkelt kan trycka på en knapp för att ta bort och sedan lika enkelt välja skapa ny?
Installationsprocessen sköter sedan resten.

För att det ibland kan ligga någon dold fil eller partition som inte tas bort med att "bara trycka på en knapp". Då är det ett utmärkt kommando. Har tipsat om det några ggr här på forumet till de som haft det problemet. Hade själv det med en 1TB ssd disk jag köpt här på sweclockers. Diskhanteraren visade inte rätt storlek på disken, efter borttagning av volym och ny formatering. Det fattades 1GB på disken vid jämförelse med två andra likadana, så istället för 953GB så visades 952GB på den. Efter rensning med diskpart så blev det 953GB, som det skulle vara.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ntfs är ett journalförande filsystem så det genererar mycket skrivningar förutom den rena datan, det är dessutom proprietärt för Microsoft, fat32 eller det modernare exfat har inte dessa "problem" utan "skonar" minnena från mycket skrivande.
Det finns också usbminnen som använder samma tekniker som en vanlig ssd och de funkar också bättre men vanliga usbminnen kan ganska snabbt bli sönderskrivna för det brukar vara de allra sämsta minneskretsarna som hamnar i usb och sd minnen.

Även om man använder det som installationsmedium? Det enda man gör efter första skrivningen är ju att lösa från det...

Jag hade gissat på trasigt USB-minne. Testa något annat USB-minne.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av skyw00lker:

Även om man använder det som installationsmedium? Det enda man gör efter första skrivningen är ju att lösa från det...

Jag hade gissat på trasigt USB-minne. Testa något annat USB-minne.

Du hamnar utanför det jag svarade på, ntfs ger mer skrivningar per nyttodata som ska sparas och om du inte skriver till minnet så skriver du inte till det oavsett filsystem.
Ett installationsmedia skriver man bara på när det skapas (eller förnyas) men det förändrar inte det faktum att det skrivs mer om du har ett journalförande filsystem.
Hursomhelst så ska man inte använda ntfs på installationsmedia, man ska låta MS verktyget skapa dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Du skriver ju dock att man absolut inte använda ntfs på ett usb sedan så skapar ms tool ntfs.

Sedan så använder du går snabbt sönder, mycket skrivande...

Användning av rufus,. Jag har fått använda rufus på ms egna iso avbildningar tex.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av skyw00lker:

@mrqaffe: Du skriver ju dock att man absolut inte använda ntfs på ett usb sedan så skapar ms tool ntfs.

Sedan så använder du går snabbt sönder, mycket skrivande...

Användning av rufus,. Jag har fått använda rufus på ms egna iso avbildningar tex.

Man bör inte använda ntfs.
Naturligtvis kan man göra mediat själv från isofiler och med Rufus men varför komplicera det, MS verktyget laddar ju dessutom ner den nyaste versionen som finns när man gör mediat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om man tar bort alla partitioner så behöver man inte själv skapa några partitioner, detta kan windows installationen göra helt automatiskt som denna video visar https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Och om man har ett moderkort med UEFI och det finns två USB minnen att välja på i bootmenyn så bör man välja boota UEFI USB minnet.

Och även denna video beskriver hur man kan återställa eller göra en windows installation https://www.youtube.com/watch?v=ooUn9Osi8vw&t=271s

Jo tack jag vet, det var ju därför jag ifrågasatte det

Skrivet av sp1k3n:

För att det ibland kan ligga någon dold fil eller partition som inte tas bort med att "bara trycka på en knapp". Då är det ett utmärkt kommando. Har tipsat om det några ggr här på forumet till de som haft det problemet. Hade själv det med en 1TB ssd disk jag köpt här på sweclockers. Diskhanteraren visade inte rätt storlek på disken, efter borttagning av volym och ny formatering. Det fattades 1GB på disken vid jämförelse med två andra likadana, så istället för 953GB så visades 952GB på den. Efter rensning med diskpart så blev det 953GB, som det skulle vara.

Ok, det har jag aldrig varit med om vid installation, där har alltid total storleken visats och antalet partitioner.
Jag kan tänka mig att kommandot är bra för andra diskar man har i datorn men jag tror inte det gör någon skillnad vid själva installationen.

Permalänk

Använde mig av Rufus som nämndes tidigare, därefter cmd prompt för att konverta diskarna till mbr och sedan funka de asbra. Windows installerades på ett nafs o burken är brukbar igen.

Tack alla för råden och tipsen!

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB