Behöver hjälp att välja gamingdator!

Permalänk
Medlem

Moderkort: Skulle vilja veta mer om det verkligen är b450 som man ska ha och även vilken "version" som är bäst.
Grafikkort: Okej, så du tycker det är värt att uppgradera det till ett 5700XT?
Överklocka: Kanske, är det så stor skillnad på att inte överklocka och överklocka då? Min skärm är bara 144 Hz så högre än det känns ju onödigt.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av imHugan:

Moderkort: Skulle vilja veta mer om det verkligen är b450 som man ska ha

AMD AM4 Chipsets

Specifika B450, X470 & X570 moderkort.

PCIe 4.0 SSD:er är knappt snabbare än PCIe 3.0 SSD:er vid vanlig användning.

I spel är skillnaden ingen

PCIe 4.0 SSD
AMD X570 X470 B450
Skrivet av imHugan:

Moderkort: Skulle vilja veta vilken "version" som är bäst.

Finns inget som är bäst. Det som är bäst för dig beror på vad du vill ha av ditt moderkort.

  • WiFi

  • Bra ljudkort

  • Toslink

  • Många USB

  • USB Type-C

  • USB 3.1 Gen2

  • Många SATA

  • Flera M.2 platser

  • Flera M.2 platser med stöd för NVMe

  • Många fläktportar

  • Ultimat VRM för bästa överklockning

  • Snyggast design

  • Bäst BIOS

MSI B450M MORTAR MAX har en bra balans tycker jag.

Skrivet av imHugan:

Överklocka: Kanske, är det så stor skillnad på att inte överklocka och överklocka då? Min skärm är bara 144 Hz så högre än det känns ju onödigt.

Du kommer ju inte att ligga över 144FPS hela tiden i alla spel, en överklockning gör att dipparna inte går lika långt ner.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Har verkligen inte så bra koll på vad jag vill ha faktiskt, enda jag vet är att jag kommer använda lan-kabel så internet spelar inte roll, datorn ska användas för att spelas på och desto enklare/smidigare desto bättre. Även gärna nåt som funkar utan överklockning

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@imHugan: Kanske MSI B450M MORTAR MAX då?

  • Bra ljudkort

  • Toslink

  • Många USB

  • USB Type-C

  • USB 3.1 Gen2

  • Bara 4 SATA tyvärr

  • Flera M.2 platser

  • Flera M.2 platser med stöd för NVMe

  • Många fläktportar

  • Bra VRM för överklockning om man vill göra det

  • Snygg design

  • Bra BIOS

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Tack, tror jag kör på det eller a pro max eller vad den nu hette. Nu är det nog endast ssd jag behöver hjälp med.

Permalänk
Medlem

@imHugan: just det, från vilket märke och "version" grafikkortet ska va ifrån är kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag hade valt P300-serien om du nödvändigtvis ska ha ett chassi från phantecs. Det är såå mycket mer kompakt än p400. P400 är för övrigt ingen jätterolig stomme i prisklassen. P300 är betydligt mer modern.

Absolut, det är mer kompakt men är det verkligen possitivt menar du? Jag har ett P400A och är supernöjd, i synnerhet eftersom det har ett extremt bra luftflöde om man jämför med P300 som därför gör att det blir väldigt varmt i ett P300. P400A vann case of the year förra året från Gamres Nexus som ju gör den troligtvis mest avancerade och breda testningen av chassin som jag har kunnat se iaf, så jag skulle vilja påstå att din åsikt inte har fog.

https://www.youtube.com/watch?v=2u8rGgYrRZY

Skrivet av imHugan:

@Chris_Kadaver: om man vill ha ett chassi med bra luftflöde, bra fläktar och rgb, vad ska man ha då?

Här är en review på caset: https://www.youtube.com/watch?v=ZfXQQZtD_SI&t

P400A. Enkelt, 999:- för ett chassi med medföljande RGB-fläktar och dessutom väldigt bra luftflöde är ett riktigt toppval.

Skrivet av imHugan:

@Eric Hjalmarsson: om jag måste uppdatera bios, är det svårt?

Du behöver inte uppdatera BIOS på de moderkort som slutar med "MAX" de är kompatibla med Ryzen 3000 out of the box.

Skrivet av imHugan:

@Eric Hjalmarsson: Tack, tror jag kör på det eller a pro max eller vad den nu hette. Nu är det nog endast ssd jag behöver hjälp med.

Kingston M.2 ssd'er som Eric tipsat om är prisvärda och bra, ta en sån i den storlek du vill ha

Skrivet av imHugan:

@imHugan: just det, från vilket märke och "version" grafikkortet ska va ifrån är kvar.

Av allt jag har läst om RX 5700-korten så rekommenderar folk nästan uteslutande Powercolor och Saphire. Kör på nån av dom tillverkarna

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist: tack, om ssd fylls, påverkar det hastigheten på datorn märkvärdigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av imHugan:

@mongomanish: tack, om ssd fylls, påverkar det hastigheten på datorn märkvärdigt?

Det beror på vad du menar med märkvärdigt, hastigheten kommer att påverkas eftersom det tar längre tid att hämta data från disken, en tumregel kan vara att ha ca 25% ledigt utrymme på disken. Jag gillar att ha en disk (128gb ssd) som jag bara har windows och de program jag använder oftast på som jag inte vill ska vara mer än halvfull, sen har jag en sekundär disk (240gb ssd) som jag har spel på som jag inte fyller över 75% av sen har jag en stor HDD (4TB) som jag lägger allt som jag inte använder så ofta, typ spel, en del filmer osv, den disken är så pass stor att jag inte ser den bli full i modern tid Men det är ju en smaksak och frågan om hur mycket man orkar anstränga sig. För de flesta så funkar det bra att endast ha en disk, men som sagt fyll den inte helt

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av imHugan:

@imHugan: just det, från vilket märke och "version" grafikkortet ska va ifrån är kvar.

ASUS TUF Radeon RX 5700XT 8GB Gaming är billigast, men värdelös. Undvik den om du kan.

ASUS TUF Radeon RX 5700XT 8GB Gaming

MSI Radeon RX 5700 XT Evoke OC är bättre, men högljutt. Det var otroligt dåligt vid lanseringen, men har blivit förbättrat sedan dess.

MSI Radeon RX 5700 XT Evoke OC

Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Dragon är riktigt bra. Ett av de bästa för Mini-ITX eftersom att det bara tar upp två PCIe platser.

Powercolor Radeon RX 5700 8GB Red Dragon

Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Dragon

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC är mest prisvärt.

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC är ett riktigt prisvärt 5700 XT. I klass med det mycket populära SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC.
SweClockers Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC
Fördelar

  • Utmärkt spelprestanda

  • Vettig kylarlösning

  • Semi-passiv fläktkurva

  • Fabriksöverklockat

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC

XFX Radeon RX 5700 XT 8GB GDDR6 THICC III Ultra är bra, men Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC är billigare, så skippa det.

XFX Radeon RX 5700 XT 8GB GDDR6 THICC III Ultra

Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse är riktigt bra, men för dyrt. Skippa.

SweClockers Sapphire Radeon RX 5700 XT Nitro+ och RX 5700 XT Pulse
Fördelar

  • Utmärkt spelprestanda

  • Vettig kylarlösning

  • Semi-passiv fläktkurva

  • Fabriksöverklockat...

Nackdelar

  • ...men dock ganska marginellt

https://inetimg.se/img/awards/swec-bra-produkt.png

Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse

ASRock Radeon RX 5700 XT 8GB Challenger tar också bara upp två PCIe platser, men är sämre och dyrare än Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Dragon.Så skippa.

ASRock Radeon RX 5700 XT 8GB Challenger

MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC är väldigt högljutt. Skippa.

MSI Radeon RX 5X00 (XT) MECH OC har väldigt bristfällig kylning.
Se denna till slutet! Kortet är svalt men otroligt högljutt.

SweClockers MSI Radeon RX 5600 XT Mech OC

Fördelar

  • Mycket bra spelprestanda

  • God effektivitet

  • Fabriksöverklockat ...

Nackdelar

  • ... men dock låg minnesfrekvens

  • Ingen semi-passiv drift

  • Högljudd kylare

MSI Radeon RX 5X00 (XT) MECH OC

Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil & MSI Radeon RX 5700 XT GAMING X är toppklass.

Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil delar på förstaplatsen med SAPPHIRE Radeon RX5700 XT Nitro+ 8G OC om bäst kylning av AMD Radeon RX 5700 XT.

Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil

SAPPHIRE Radeon RX5700 XT Nitro+ 8G OC är också toppklass, men för dyrt. Skippa.

ASUS ROG Strix Radeon RX 5700XT 8GB OC har kylarproblem. Skippa.

Bra AMD RX 5700 XT med utmärkt PCB men bekymmersam kylning.

Det har varit enorma problem med kylningen på ASUS RX5700XT ROG STRIX 8G. ASUS påstår sig ha fixat problemen, men vad jag vet har det inte gjorts några nya ordentliga tester efter det.

Hardware Unboxed har gjort en video efter det har fixats. Där klagar man mest bara på ASUS. Det enda som visas angående prestanda är

Skrivet av Hardware:

GPU Temp 72°C
GPU Hotspot 90°C
GPU Usage 99%
GPU Core Clock 2022 MHz
Memory Clock 1750 MHz
VRAM 6856 MB
GPU Fan 1817 RPM (där tidigare test var på 2000 RPM)
GPU Power 217W
Mem 82°C
VRM Temp 76°C

Medan man spelar F1 2019 en okänd lång tid. Inget som jag skulle kalla ett ordentligt test. Var är Furmark stresstest med tillhörande temperatursiffror? Var är 3D Mark Time Spy Extreme poängen?

Det är dock inget imponerande reultat och placerar ASUS ROG Strix Radeon RX 5700XT 8GB OC som ett mediokert AMD RX 5700 XT till ett grovt överpris.

SweClockers Asus Radeon RX 5700 XT ROG Strix OC
Fördelar

  • Bra spelprestanda

  • Bra kylare

  • Semi-passiv fläktkurva

  • Fabriksöverklockat

Nackdelar

  • Något dyr

  • Inte det självklara valet på marknaden

https://inetimg.se/img/awards/swec-bra-produkt.png

ASUS RX5700XT ROG STRIX 8G

Skrivet av JohanFlodqvist:

Absolut, det är mer kompakt men är det verkligen possitivt menar du? Jag har ett P400A och är supernöjd, i synnerhet eftersom det har ett extremt bra luftflöde om man jämför med P300 som därför gör att det blir väldigt varmt i ett P300. P400A vann case of the year förra året från Gamres Nexus som ju gör den troligtvis mest avancerade och breda testningen av chassin som jag har kunnat se iaf, så jag skulle vilja påstå att din åsikt inte har fog.

P300A annars.

Skrivet av JohanFlodqvist:

Av allt jag har läst om RX 5700-korten så rekommenderar folk nästan uteslutande Powercolor och Saphire. Kör på nån av dom tillverkarna

Inte så enkelt.

Skrivet av imHugan:

Om ssd fylls, påverkar det hastigheten på datorn märkvärdigt?

Om den fylls helt så ja.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

vad finns det för ställen som kan bygga ihop ens dator och kan dem bygga ihop den även fast vissa delar är från andra ställen? För typ på inet kostar ssd:n 3000 medans den på dustin kostar 1700.

Permalänk
Medlem

@imHugan: bara för det höjde de sitt pris till 2500 precis
Skulle behöva hitta ett billigare ssd, tror jag vill ha 1tb men osäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imHugan:

@imHugan: bara för det höjde de sitt pris till 2500 precis
Skulle behöva hitta ett billigare ssd, tror jag vill ha 1tb men osäker.

Du ska dock inte ta vilken SSD som helst. Det behöver vara en SSD med cache, annars förkortas livslängden.

Själv hade jag tagit:
Kingston A2000 M.2 1TB ... du kan hitta dem för 1600kr

eller

Kingston A2000 M.2 500GB för 900kr
Seagate Barracuda 7200.12 ST2000DM008 256MB 2TB 743kr

du kan även köra en 250GB och bara ha windows på den och typ de viktigaste programmen. Och installera resten på en HDD. Då sparar du typ 300kr till.

EDIT: Lägg en extra hundring på KC2000 i stället för A2000 om du vill ha lite bättre prestanda i disken. Du kommer antagligen inte märka det alls, men du kan om du vill :).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av imHugan:

vad finns det för ställen som kan bygga ihop ens dator och kan dem bygga ihop den även fast vissa delar är från andra ställen?

Att bygga själv är kul, enkelt, du sparar hundralappar och du kan kringgå dålig lagerstatus (som det är extremt mycket av just nu) genom att köpa från flera butiker!

SweClockers datorbyggarguide

Känner du dig osäker kan någon på forumet hjälpa dig! Jag står personligen uppskriven ifall du bor i Västra Götaland eller om du vill ha hjälp på telefon eller videosamtal. Men det finns andra över nästan hela landet!
SweClockers Gratis hjälp vid montering av datorer

  1. Skapa installationsmedia för Windows 10 på ett USB minne

  2. Installerara Windows

  3. Köp en produktnyckel från Ebay eller en CD Keys sida.

  4. Aktivera Windows med en produktnyckel

  5. Installera drivrutiner till moderkortet från moderkortstillverkarens hemsida

  6. Installera AMD Radeon Software Adrenalin/NVIDIA GeForce Experience och låt programmet installera grafikkortets drivrutiner

Windows Installation
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD ligger på 1899 kronor...

Beror på var man handlar! Jag köper gärna från Proshop och Computersalg.

Dock tycker jag det är vettigare med en 250 / 500 GB M.2 och en 2-3 GB HDD. Ungefär samma pris som 1GB SSD, men mycket mer utrymme.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD ligger på 1899 kronor...

1599:- hos Proshop:
https://www.proshop.se/SSD/Kingston-A2000-M2-NVMe-SSD-1TB/279...
(gratis frakt)

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av kelthar:

Beror på var man handlar! Jag köper gärna från Proshop och Computersalg.

Dock tycker jag det är vettigare med en 250 / 500 GB M.2 och en 2-3 GB HDD. Ungefär samma pris som 1GB SSD, men mycket mer utrymme.

Skrivet av D-ryd:

Hade missat sorry.
Då rekomenderar jag P1 & A2000.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Fundera annars på att bara slänga i ett nytt grafikkort, typ Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER, i befintlig dator...

Skrivet av imHugan:

Datorn jag har nu:
Processor: Intel i5-8600K
Grafikkort: Asus ROG strix geforce gtx 1070
Skräm:Omen hp 27 tum g-sync 144 hz
Moderkort:Asus TUF Z370-PLUS gaming
16 gb RAM
Samsung SSD 850 EVO 500gb
Chassi: Mission SG GGX 3.5

Det är superenkelt!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Datorn ska säljas till en kompis, han ville köpa något som inte var för dyrt och jag ville skaffa en bättre dator så det blev så.

Permalänk
Medlem

Förresten bor jag i Östergötland men om jag inte hittar någon i närheten skulle jag gärna vilka ha hjälp med videochatt😄

Permalänk
Medlem

Om jag isåfall ska bygga själv, är det olika svårt att montera i olika chassin? Finns det något med rgb, bra luftflöde och lättmonterat? Haft mission sg förut och tycker det ser helt okej ut.

Permalänk
Medlem

Och vad är skillnaden på powercalor och msi grafikkorten du pratade om? Varför står det OC på det ena och är det bra? Har hittat en som bor i närheten av mig men som säger att hen inte bygger med OC grafikkort.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@imHugan: Du måste citera mig om du vill att jag skall se att du skrivit.

Skrivet av imHugan:

Om jag isåfall ska bygga själv, är det olika svårt att montera i olika chassin? Finns det något med rgb, bra luftflöde och lättmonterat?

Det är olika svårt att montera i olika chassin ja. Men nästan alla Miditowers är okej att montera i så välj främst ett som du tycker ser bra ut.

Skrivet av imHugan:

Och vad är skillnaden på powercalor och msi grafikkorten du pratade om?

MSI gör flera RX 5700XT grafikkort, vilket av dem menar du?
Har redan skrivit ett inlägg där jag förklarar vad som är bra och dåligt med nästan alla RX 5700 XT.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

ASUS TUF Radeon RX 5700XT 8GB Gaming är billigast, men värdelös. Undvik den om du kan.

MSI Radeon RX 5700 XT Evoke OC är bättre, men högljutt. Det var otroligt dåligt vid lanseringen, men har blivit förbättrat sedan dess.

Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Dragon är riktigt bra. Ett av de bästa för Mini-ITX eftersom att det bara tar upp två PCIe platser.

Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Dragon

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC är mest prisvärt.
https://komponentkoll.se/bild/Ixbqy.png

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC är ett riktigt prisvärt 5700 XT. I klass med det mycket populära SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC.
SweClockers Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC
Fördelar

  • Utmärkt spelprestanda

  • Vettig kylarlösning

  • Semi-passiv fläktkurva

  • Fabriksöverklockat

https://inetimg.se/img/awards/swec-bra-produkt.png
https://youtu.be/5McVc0SQMHU?t=201

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC

XFX Radeon RX 5700 XT 8GB GDDR6 THICC III Ultra är bra, men Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC är billigare, så skippa det.

Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse är riktigt bra, men för dyrt. Skippa.

ASRock Radeon RX 5700 XT 8GB Challenger tar också bara upp två PCIe platser, men är sämre och dyrare än Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Dragon.Så skippa.

MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC är väldigt högljutt. Skippa.

MSI Radeon RX 5X00 (XT) MECH OC har väldigt bristfällig kylning.
Se denna till slutet! Kortet är svalt men otroligt högljutt.
https://youtu.be/3NmExnu-j2s?t=141

SweClockers MSI Radeon RX 5600 XT Mech OC
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/19514?key=07b008c742cea0b44c2e08703f6330cb
Fördelar

  • Mycket bra spelprestanda

  • God effektivitet

  • Fabriksöverklockat ...

Nackdelar

  • ... men dock låg minnesfrekvens

  • Ingen semi-passiv drift

  • Högljudd kylare

MSI Radeon RX 5X00 (XT) MECH OC

Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil & MSI Radeon RX 5700 XT GAMING X är toppklass.
https://komponentkoll.se/bild/bedeJ.png

Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil

SAPPHIRE Radeon RX5700 XT Nitro+ 8G OC är också toppklass, men för dyrt. Skippa.

ASUS ROG Strix Radeon RX 5700XT 8GB OC har kylarproblem. Skippa.

Bra AMD RX 5700 XT med utmärkt PCB men bekymmersam kylning.

Det har varit enorma problem med kylningen på ASUS RX5700XT ROG STRIX 8G. ASUS påstår sig ha fixat problemen, men vad jag vet har det inte gjorts några nya ordentliga tester efter det.

Hardware Unboxed har gjort en video efter det har fixats. Där klagar man mest bara på ASUS. Det enda som visas angående prestanda är
Medan man spelar F1 2019 en okänd lång tid. Inget som jag skulle kalla ett ordentligt test. Var är Furmark stresstest med tillhörande temperatursiffror? Var är 3D Mark Time Spy Extreme poängen?

Det är dock inget imponerande reultat och placerar ASUS ROG Strix Radeon RX 5700XT 8GB OC som ett mediokert AMD RX 5700 XT till ett grovt överpris.

SweClockers Asus Radeon RX 5700 XT ROG Strix OC
Fördelar

  • Bra spelprestanda

  • Bra kylare

  • Semi-passiv fläktkurva

  • Fabriksöverklockat

Nackdelar

  • Något dyr

  • Inte det självklara valet på marknaden

https://inetimg.se/img/awards/swec-bra-produkt.png
https://youtu.be/5McVc0SQMHU?t=959

https://youtu.be/kHvGZPb2hDY?t=230

ASUS RX5700XT ROG STRIX 8G
Skrivet av imHugan:

Varför står det OC på det ena och är det bra?

Det betyder att det är fabriksöverklockat, spelar ingen större roll då det kommer boosta ändå.

Skrivet av imHugan:

Har hittat en som bor i närheten av mig men som säger att hen inte bygger med OC grafikkort.

En från Gratis hjälp vid montering av datorer tråden? Säker på att det inte har skett ett missförstånd och att hen tror att du vill att hen skall överklocka ditt grafikkort åt dig???

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av imHugan:

Datorn ska säljas till en kompis, han ville köpa något som inte var för dyrt och jag ville skaffa en bättre dator så det blev så.

Du kommer ju dock inte få en bättre dator, utan en ungefär lika bra...bortsett från det bättre grafikkortet då.

Snacka om att slänga pengar i sjön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Du kommer ju dock inte få en bättre dator, utan en ungefär lika bra...bortsett från det bättre grafikkortet då.

Snacka om att slänga pengar i sjön.

Ärligt talat bryr jag mig inte om din åsikt... Antingen kan du hjälpa mig eller så skriver du ingenting alls. Tack!

Permalänk
Medlem

Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil & MSI Radeon RX 5700 XT GAMING X/OC är de jag menar. Vilket ska jag välja och ska jag ha fabriksöverklockat eller inte?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av imHugan:

Ärligt talat bryr jag mig inte om din åsikt... Antingen kan du hjälpa mig eller så skriver du ingenting alls. Tack!

Jag hjälper dig genom att säga att du kastar pengar i sjön

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jag hjälper dig genom att säga att du kastar pengar i sjön

Vänligen förklara för mig vilka delar som är lika bra/sämre än den förra. Tack!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av imHugan:

Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil & MSI Radeon RX 5700 XT GAMING X/OC är de jag menar. Vilket ska jag välja och ska jag ha fabriksöverklockat eller inte?

Båda är typ lika bra.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: okej, på komponentkoll finns bara powercalor med OC, vill man ha det?