Funderar på att köpa Taurus Gaming Elite RTX 2080 SUPER från Inet, letar åsikter.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa Taurus Gaming Elite RTX 2080 SUPER från Inet, letar åsikter.

Jag är otroligt dålig när det gäller att bygga datorer och få dem att fungera bra, så jag vill hellre bara köpa ett färdibygge som jag vet kommer fungera.
Med det sagt, min budget ligger runt 20-25, och denna är 24999 så precis där.

Vad är era åsikter om den? prisvärt? duger komponenterna eller skulle det vara bäst att byta något?

https://www.inet.se/produkt/1512016/taurus-gaming-elite-rtx-2...

Permalänk
Medlem

Är du helt kass så är det väl en fantastisk idé att låta nån annan bygga och installera allt, köp den där så blir du nöjd.

Permalänk
Medlem

Inte en dålig dator på något vis, men behöver du verkligen två stycken SSD:er ?
Det framgår inte vilket nätagg som medföljer, så omöjligt att säga om det är bra eller dåligt.
Den kylare som medföljer CPU:n fungerar ju, men är inte den tystaste.
Du skulle antagligen klara dig bra med en Ryzen 5 3600 istället för en Ryzen 7 3700X

Jag plockade ihop ett alternativt bygge med delar från inet, inklusive montering, som bör fungera minst lika bra men kosta ett par tusen mindre
https://www.inet.se/datorbygge/b1151775/3600-2080

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Behöver du X570??? Någon speciell funktion du är ute efter? Planerar du att köpa en PCIe 4.0 NVMe SSD? Planerar du använda två NVMe SSD:er? Finns bra B450 moderkort annars.

AMD AM4 Chipsets

Specifika B450, X470 & X570 moderkort.

PCIe 4.0 SSD:er är knappt snabbare än PCIe 3.0 SSD:er vid vanlig användning.

I spel är skillnaden ingen

PCIe 4.0 SSD
AMD X570 X470 B450

Moderkort jag hade kollat på från Inet är

  • Gigabyte B450M DS3H om man vill komma billigt undan

  • MSI B450M MORTAR MAX om man vill ha två M.2 platser med NVMe på båda

  • MSI B450 GAMING PLUS MAX eller MSI B450-A PRO MAX om man vill ha bättre VRM

MSI B450 GAMING PLUS MAX har samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar mindre.

MSI B450-A PRO MAX har också samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar ännu mindre.

MSI B450M MORTAR MAX kan vara ett bra alternativ ifall du inte bryr dig lika mycket om VRM (2x SM4337 & 2x SM4503) och skulle kunna ha nytta av 2 stycken M.2 platser.

MSI B450M MORTAR MAX har också bättre I/O än MSI B450 TOMAHAWK MAX.

MSI B450M MORTAR MAX:

MSI B450 TOMAHAWK MAX:

MSI B450 GAMING PLUS MAX, MSI B450-A PRO MAX & MSI B450M MORTAR MAX

Skrivet av Erik_T:

Det framgår inte vilket nätagg som medföljer, så omöjligt att säga om det är bra eller dåligt.

Fractal Design EFFEKT 700W, så det är ganska så kasst.

Skrivet av Captain_Dope:

Köpte en Taurus 2070 ljuddämpad dator fån Inet. Är nöjd, förutom att fläkten i nätaggregatet alltid surrar som om den slår emot nånting. Lämnade in den hos Inet men dom sa att dom hörde inget onormalt. Jag störs av ljudet särskilt då det är tyst runt omkring, men går bra när man har hörlurar eller annat ljud omkring.

Modellen är en Fractal Design EFFEKT 700W

Seasonic FOCUS GX är bra. Det har semipassiv fläkt, modulära kablar & 10 års garanti.

Seasonic FOCUS GX (tidigare FOCUS PLUS Gold fast nu utan kondensatorer på kablarna) är en serie modulära, kompakta, tysta, semi-passiva nätaggregat med hög verkningsgrad.

SweClockers Seasonic Focus Plus Gold 750 W
Fördelar

  • Extremt stabil spänningsreglering

  • Rippelvärden i världsklass

  • Väldigt hög verkningsgrad

  • Mycket bra anslutningsmöjligheter

  • Semipassivt och tyst

  • Tio års garanti

  • Kompakta yttermått

Nackdelar

  • Inga nämnvärda

LTT Tier A
ANAND TECH The Seasonic Focus Plus Gold 750FX 750W PSU Review: SeaSonic Quality at Mainstream Prices
Tom's Hardware Seasonic Focus Plus 750 Gold PSU Review
JonnyGURU Seasonic FOCUS Plus 750 Gold 750W Power Supply
KIT GURU Seasonic FOCUS PLUS Gold (FX) 850W PSU Review
PC Perspective SEASONIC FOCUS PLUS GOLD (FX) 650W PSU REVIEW

Seasonic FOCUS GX

  1. Skapa installationsmedia för Windows 10 på ett USB minne

  2. Installerara Windows

  3. Köp en produktnyckel från Ebay eller en CD Keys sida.

  4. Aktivera Windows med en produktnyckel

  5. Installera drivrutiner till moderkortet från moderkortstillverkarens hemsida

  6. Installera AMD Radeon Software Adrenalin/NVIDIA GeForce Experience och låt programmet installera grafikkortets drivrutiner

Windows Installation
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Viking

https://www.inet.se/datorbygge/b1151949/datorbygge

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Skulle också kört på det här bygget om jag hade haft 20-25k budget

Permalänk
Medlem

Notera att Windows inte ingår i en del av de föreslagna byggena.
Det är ju helt okej för de som kan och är villiga att leta reda på en billig Windows-licens (eller kanske redan har en liggande) och inte har något emot att installera Windows själva.
För folk som vill ha någonting som bara fungerar out-of-the-box så är det kanske mindre lämpligt att inte inkludera Windows.

En sak till - ett RTX 2080 Super är ett dyrt och kraftfullt grafikkort. Behövs det ett fullt så snabbt grafikkort?
Vilken skärm har du, eller planerar att skaffa?
Om du tänker köra på en vanlig 1920x1080@60Hz skärm så klarar du dig gott och väl med ett betydligt billigare grafikkort, men om du har en 4K-skärm på 100+Hz så är det helt rätt att köpa ett så här pass snabbt och dyrt grafikkort.

Permalänk
Viking
Skrivet av Erik_T:

Notera att Windows inte ingår i en del av de föreslagna byggena.
Det är ju helt okej för de som kan och är villiga att leta reda på en billig Windows-licens (eller kanske redan har en liggande) och inte har något emot att installera Windows själva.
För folk som vill ha någonting som bara fungerar out-of-the-box så är det kanske mindre lämpligt att inte inkludera Windows.

En sak till - ett RTX 2080 Super är ett dyrt och kraftfullt grafikkort. Behövs det ett fullt så snabbt grafikkort?
Vilken skärm har du, eller planerar att skaffa?
Om du tänker köra på en vanlig 1920x1080@60Hz skärm så klarar du dig gott och väl med ett betydligt billigare grafikkort, men om du har en 4K-skärm på 100+Hz så är det helt rätt att köpa ett så här pass snabbt och dyrt grafikkort.

Sedan hoppas jag verkligen inte att han kommer använda en skärm på 60hz med det här bygget

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Hah nädå, har två 144hz skärmar som jag tänkt använda. Jag må vara kass när det gäller hårdvara, men riktigt Så kass är jag inte ;D

Men tack för alla förslag, ska kolla igenom det efter jobbet idag och se vad man tar!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Korize-: Det var så lite. Bara att fråga om du har någon tanke eller fundering om någonting!

Vad är det förresten du gör på datorn? Spelar du? Enbart? Vad för spel? Vad har du för skärmar? Vad för upplösning? 1080p? 1440p? 4K?

Behöver du verkligen 1,5TB SSD lagring?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Jag spelar och arbetar med autocad. Mina skärmar just nu är https://www.inet.se/produkt/2205181/benq-24-xl2411z
lite gamla men dom duger väl iaf, Upplösningen är 1080p. Vilka spel? urf.. Många många spel. Just nu är det väl assassins creed odysses, fallout 76, bannerlords, divinity 2. Men det växlar väldigt mycket och jag är rätt trött på att få lov att spela på low/med med låg fps med min nuvarande burk som jag haft i snart 6 år.

Så planen är väl sådan typ, köpa en värsting som håller bra ett par år.

Och jaa.. jag vill nog helst ha 1,5tb ssd tror jag. har 1,5 just nu fast 500 ssd / 1tb hdd och känner att det hade varit skönare med 2x ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korize-:

Tänk på att du endast kan få ut 144Hz genom DVI-DL på den skärmen (HDMI:n strypt till 60Hz):
https://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-de...
DVI börjar fasas ut på grafikkorten.

Bra förklaring vilka alternativ du har:
#17638968

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Skrivet av Korize-:

Jag är otroligt dålig när det gäller att bygga datorer och få dem att fungera bra, så jag vill hellre bara köpa ett färdibygge som jag vet kommer fungera.
Med det sagt, min budget ligger runt 20-25, och denna är 24999 så precis där.

Vad är era åsikter om den? prisvärt? duger komponenterna eller skulle det vara bäst att byta något?

https://www.inet.se/produkt/1512016/taurus-gaming-elite-rtx-2...

Testa och se vad andra tar också ex komplett webhallen etc. om du kan få det billigare. bara ett tips

Visa signatur

Bitfenix Whisper M 750W, WD Blue 1TB 7200rpm 64MB,AMD Ryzen 9 3900X 3.9 GHz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS,ASUS PG279QE / 27" / 1440p 165 HZ G-Sync, Samsung 860 EVO 1TB,ASUS GeForce RTX 2080 SUPER,Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, Logitech G413 Carbon,Corsair Hydro H115i PRO RGB Plantronics RIG 800V2 Wireless (Dolby Atmos)

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Korize-:

Jag arbetar med autocad.

Autocad kan man köra på vad som helst. Ingen Inventor då? För i sådana fall kan man behöva 32GB RAM.

Skrivet av Korize-:

Mina skärmar just nu är BenQ 24" XL2411Z

Då kan det vara dags för ny skärm också som funkar i 144Hz på nya grafikkort.

Skrivet av Korize-:

Hur pass användbart är G-sync? Ska jag satsa på en sådan skärm eller ska jag bara köra en 24 / 27 tum med 144hz, Jag är ju rätt nöjd med bara det. Men jag har aldrig provat att spela med en g-sync skärm så jag vet inte hur det är eller om det är värt.

G-Sync funkar även på billigare Freesync skärmar genom VESA sync!
Det funkar bättre på vissa skärmar än på andra. Vissa funkar lika bra med G-sync som Freesync.
Nvidia har certifierat ett par skärmar som de tycker funkar tillräckligt bra som G-Sync Compatible.

Gsync på Freesync skärm med VESA Adaptive Sync på specifika skärmar.

G-Sync Compatible
G-sync på Freesync skärm med VESA Adaptive Sync

Skrivet av Korize-:

Vilka spel? urf.. Många många spel. Just nu är det väl assassins creed odysses, fallout 76, bannerlords, divinity 2.

Okej, så ingenting speciellt men överlag ganska så tunga AAA spel.

Skrivet av Korize-:

min nuvarande burk som jag haft i snart 6 år.

Vad har du för dator idag? Det finns säkert sådant som du kan behålla därifrån istället för att köpa nytt. Chassi och nätaggregat är gjorda för att hålla i decenier. SSD & hårddisk kan du säkert behålla också!
Du sparar ju tusenlappar om du behåller det.

Skrivet av Korize-:

Så planen är väl sådan typ, köpa en värsting som håller bra ett par år.

Det brukar tyvärr aldrig vara någon bra plan att köpa en värstingdator och hoppas att den håller länge. Det blir billigare i längden att köpa en dator för ett par år och sen uppgradera grafikkortet och sen kanske grafikkort och processor igen ett par år till senare. Köper du AMD istället för Intel har du dessutom fördelen att de släpper nya processorer på samma sockel igen i höst så om ett par år så kan du uppgradera från en AMD Ryzen 3600/3700X till en AMD Ryzen 9 4900X/4950X för småpotatis utan att behöva byta moderkort eller internminne (RAM).

Skrivet av Korize-:

Och jaa.. jag vill nog helst ha 1,5tb ssd tror jag. har 1,5 just nu fast 500 ssd / 1tb hdd och känner att det hade varit skönare med 2x ssd.

Då har du ju redan 500GB SSD, då räcker det ju att köpa en 1TB SSD till så har du 1,5TB!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Hedersmedlem

*Sidospår raderat*

Vill man diskutera mer eller mindre tveksamma Windowslicenser finns det massor befintliga trådar om ämnet, använd sökfunktionen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Korize-:

Hur pass användbart är G-sync? Ska jag satsa på en sådan skärm eller ska jag bara köra en 24 / 27 tum med 144hz, Jag är ju rätt nöjd med bara det. Men jag har aldrig provat att spela med en g-sync skärm så jag vet inte hur det är eller om det är värt

Skulle rekommendera att du köper t.ex BENQ XL2546 240Hz istället för gsync skärm.
Och köp för guds skull inte gsync om du älskar FPS spel.

Visa signatur
Permalänk

Köpråd? Mina ödmjuka tankar som säkert tål kritisering;

M.2 SSD'n är snabbare än sata ssd'n,
skulle köpt en så stor M.2 som möjligt och en Samsung 970 evo plus (Dels för hastighet, dels för att den inte brickar sig efter ett förinställt antal cycler till skillnad från andra SSD)

Lagringsdisken är mindre viktig, lägg pengarna på större lagring istället för liten SSD. Tex en 4TB Ironwolf eller en Exos (Kolla i produktnummerlistan så det INTE är en SMR)

Windows - inte ofta man snubblar över en tråd där folk argumenterar om att köpa Windowsnyckeln ur hårdvarubudgeten... snacka om sidospår...

"Så planen är väl sådan typ, köpa en värsting som håller bra ett par år." - För att hålla fältet öppet så länge som möjligt för uppgraderingar bör man nog köpa just när ett nytt chip/mobo släpps, oftast hinner combon med en till CPU generation.

GPU; Msi, Asus eller Gigabyte - och helst någon OC variant på erbjudande.

PSU; Använd ditt gamla om det inte är helt stenålders och använd stålarna till större M.2 istället. Ska det köpas nytt... Seasonic, Corsair, Evga eller vettigt märke.

Moderkort; helst Asus i min personliga smak, msi, gigabyte eller någon annan märkesplanka annars. Något med öppna inställningar för klockning så man kan justera minnen mm manuellt.

DDR, surfa om det finns någon serie i "lågpris"-segmentet med B1 chip dvs samma som toppvarianterna. En låg voltökning och tweakning i bios ger ofta samma hastigheter som de dyrare.

Förslagsvis en vettig kylare på listan

Chassi, snåltarmsversionen = återanvänd gamla. Kräng innehållet här på Clockers

Updejt, medan jag skrev ned detta raderades just sidospåret av någon vettig admin?

Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk
Skrivet av Machiavellian:

Skulle rekommendera att du köper t.ex BENQ XL2546 240Hz istället för gsync skärm.
Och köp för guds skull inte gsync om du älskar FPS spel.

Varför? Elaborera Machiavellian...
Köpte just Gsync C9 65" (Dessutom ynka 120hz) och det är första och enda anmärkningen jag snubblat över att Gsync inte skulle vara något annat än enbart positivt så du gör mig lite förbluffad här?

Så varför menar du att GSYNC är negativt, visste inte ens att det fanns en negativ sida????????

rensat på OT /Vzano - Mod
Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@Eric Hjalmarsson: @Silverbullit: Kan vi hålla tråden till ett köpråd åt TS och utan att glida iväg i sidospår igen?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär