Permalänk
Avstängd

Philips oled köpråd

Hej alla har kikat runt på lite tv apparater den senaste tiden och har fastnat för Oled.

Kikade på den här och undrar vad som kan tyckas om den?
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-55oled754-12-55...
Priset är ju riktig bra för en Oled men det kanske är av en anledning.
Har hört mycket bra men samtidigt mycket dåligt om tv apparater från Philips.

Tvn kommer användas till det mesta, tv-serier, gaming och film etc.

Vad är positivt
Vad är negativt med tvn?
Ska man lägga till lite mer och köpa en annan osv?

Har en Gammal samsung tv och känner att det är dags att uppgradera och denna tvn har prisklassen på sin sida.

Permalänk

Ta en titt på herr Ytterbergs genomgång inför Black Friday förra året.
https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Visa signatur

"?"

Permalänk

Panelen är som i alla andra oleds helt fenomenal. Men 7 serien från Philips har ett stort problem i min bok och det är att man inte kör android tv.
Utan man kör en os som heter saphi tv och det kan vara något av det sämsta som finns när det kommer till mjukvara i tv. Buggig, slö och dåligt appstöd.

Så tänker man använda TVns smart system för streaming så är det bättre att kosta på sig Philips 8-serie direkt.

Tänker man spela mycket på den då är det svårt att inte rekommendera LG c9 då den har mycket bättre egenskaper för spel.

Permalänk
Bildexpert 📺

@MostCritical: Kolla gärna guiden som är länkad ovanför

Enkelt och kategoriskt är OLED 754 den minst intressanta av de etablerade OLED-modellerna. Man vet att alla andra etablerade modeller är bättre och intressantare i fråga om funktioner och möjligheter, till exempel på grund av Android/Saphi-frågan. Fast det är fortfarande en OLED och fortfarande från Philips så att man därför vet ungefär vad man får och inte får.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@MostCritical: Kolla gärna guiden som är länkad ovanför

Enkelt och kategoriskt är OLED 754 den minst intressanta av de etablerade OLED-modellerna. Man vet att alla andra etablerade modeller är bättre och intressantare i fråga om funktioner och möjligheter, till exempel på grund av Android/Saphi-frågan. Fast det är fortfarande en OLED och fortfarande från Philips så att man därför vet ungefär vad man får och inte får.

Tack för svar, kikade igenom länken ovan.
Är fortfarande inte helt hundra men 9990 kr är rätt så lockande ju 😁

Permalänk

En xiaomi mi S Android tv box eller nvidia shield så slipper man philips Saphi system. Xiaomi boxen är hyffsat billig.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Avstängd

Köpte tvn, och kan säga att jag är riktigt nöjd iallafall.

Permalänk
Medlem

Grattis till bra köp. Oavsett vad andra säger om Philips TVapparater så är jag inne på min 3dje philips:) 2 till vardagsrummet och 1 till barnen. Ambilight sålde mig direkt:) Idag kör jag en https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/55-60tum/philips-55p...
och jag är totalnöjd.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Ambilight är trevligt. Trist att Philips lyckats så bra med patentskyddet bara. Det största abret med min 55pos9002 är de förbannade inbränningsskyddet. Måsta klicka två gånger eller mer per långfilm för att förhindra att tvn förinta sig självt gör mig fortfarande irriterad.

Den kör Android men jag kör appletv för smartfunktionerna så för mig hade det nog kvittar med sophi.

Skulle jag köpa ny skulle jag nog testat Panasonic och Sony. Brukar va lättare att kalibrera och mindre problem med black crush. Hoppas att de fixat bandingproblem i gråskalorna med de nya panelerna.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag har en Philips OLED 854 (804 men med annat stativ) och jag är grymt nöjd.
Den har stöd för alla HDR-standarder, har högre ljusstyrka än LG C9, kör sjysst Android samt Ambilight så klart.
Denna i kombination med min Atmos soundbar tar filmupplevelser till en ny nivå.

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Ambilight är trevligt. Trist att Philips lyckats så bra med patentskyddet bara. Det största abret med min 55pos9002 är de förbannade inbränningsskyddet. Måsta klicka två gånger eller mer per långfilm för att förhindra att tvn förinta sig självt gör mig fortfarande irriterad.

? Vad menar du med att klicka 2 gånger eller mer vid filmtittande? Har samma tv och inte har jag det problemet?
Mvh peter

Permalänk
Medlem

Tvn stänger av sig själv. Tryck på fjärrkontroll för att förhindra skärmsläckaren

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ronnie60:

Grattis till bra köp. Oavsett vad andra säger om Philips TVapparater så är jag inne på min 3dje philips:) 2 till vardagsrummet och 1 till barnen. Ambilight sålde mig direkt:) Idag kör jag en https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/55-60tum/philips-55p...
och jag är totalnöjd.

Skönt att höra 😁 jag är total nöjd jag med
Oled är amazing.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Billy Joe Bob:

Jag har en Philips OLED 854 (804 men med annat stativ) och jag är grymt nöjd.
Den har stöd för alla HDR-standarder, har högre ljusstyrka än LG C9, kör sjysst Android samt Ambilight så klart.
Denna i kombination med min Atmos soundbar tar filmupplevelser till en ny nivå.

Ljusstyrka slog mig direkt också, blev förvånad då jag upplevt andra Oled som lite mörka.

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Tvn stänger av sig själv. Tryck på fjärrkontroll för att förhindra skärmsläckaren

Konstigt beteende har jag aldrig varit med om.

Permalänk
Medlem

Har du hittat någon magisk firmware eller har du aldrig tvn på mer än ett par timmar? Du har 9002:an?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Tvn stänger av sig själv. Tryck på fjärrkontroll för att förhindra skärmsläckaren

Jag leta runt lite på ditt problem då jag är rätt säker på att min nästa tv blir en Philips Oled.

Hittade några trådar och problemet verkar uppstå genom att bildkällan triggar skärmsläckaren i tv´n, de få fall jag hittade rörde det sig om uppspelningsprogram/appar, framgick inte om dom kördes från tv´n OS lr extern spelare, men tipset var att kolla om uppspelningskällan hade en skärmsläckar option och stänga av den där.

Hoppas det hjälper.

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag får det med alla blu-ray spelare samt kopplad via dator samt appletv. 2h intervall tror jag det är de kör

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x