Asus ROG Zephyrus G14 - vilken version skall man välja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Hur pass väl rustad är man för framtiden med ett GTX 1650? Om man läser Sweclockers prestandaindex så känns det som att ökningen i prestanda till 1660 Ti är ganska stort.

Komplett Khameleon P9 kan kanske också vara ett alternativ? Fram till 17 maj till en bra rabatt.

https://www.komplett.se/product/1147203/gaming/speldator/barb...

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1593710-har-nagon-kopt...

Frågan är dock hur bra eller dålig batteritiden är för Khameleon P9, vet du det? Kanske inte spelar någon roll för dig men för mig är det hyperintressant. Khameleon P9 har vass spec, helt klart, du gjorde mig nyfiken, frågan är hur man kollar upp battertiden, Battery: 94 Wh, 8200mAh klart lovande på pappret varje fall.

Angående GTX 1650 tror jag det är ungefär som @JackA skriver. Det är ok för lättare titlar men för tyngre titlar måste du skruva ner inställningarna en hel del.
"1650:an klarar de spel jag spelar (Witcher 3, Civ V/VI, Ark: Survival) på high/epic, och även om fläktarna börjar låta när man spelar är datorn i övrigt riktigt tyst"
samt
"GTX 1650 räcker inte långt. Du kan spela dagens AAA-spel på låga/medium-inställningar, och morgondagens AAA-spel lär du knappt kunna spela alls."

Själv tycker jag dock ändå 1650 alternativen är intressanta som en kompromiss. Sannolikt kommer nämligen dessa laptops gå lite tystare samt med bättre batteritid, spelar man enbart sporadiskt och lite lättare titlar (LoL och dylikt som min dotter lirar ibland) är det lugnt men inte lika framtidssäkert.

Permalänk

@makatech:
Okej snackar ni endast 1050 eller menar ni ti versionen också? Also, vad är bäst av ett 1050 TI och ett 1050 max-q?

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constantine:

@makatech:
Okej snackar ni endast 1050 eller menar ni ti versionen också? Also, vad är bäst av ett 1050 TI och ett 1050 max-q?

Det är väl lite velande här vad som behövs för grafikkort i en laptop för att den ska bli allround, dvs tillräckligt bra för både nytta och nöje. En nackdel med de snabbare grafikkorten och de kraftfullaste CPUerna kan ju vara att laptopen tenderar bli mera högljudd, tyngre samt med sämre batteritider.

Möjligt att 1650 räcker för min dotter tex som inte spelar så tunga spel och inte så ofta men för andra i tråden kanske inte.

GeForce GTX 1650, 1660Ti, 2060 har diskuterats etc

Permalänk

@makatech: Nej alltså, jag syftade på att många konstaterar (vilket jag håller med om) att 1650 inte är något kort att hänga i granen. Vilket för mig till frågan om folk tycker de även om 1650 TI vilket finns i billigaste ROG versionen (som jag är intresserad av) tillsammans med 4600HS. Sen gissar jag att generellt presterar 1650 TI bättre än ett 1650 Q-MAX. Förstår bara inte varför 1650 TI inte utförs i Q-MAX också.

Summarum, jag tycker de lite klent skit man får för 15k i 14" med 1650 TI + 4600HS. Men eftersom det inte finns så många alternativ för den prisklassen och formatet får det väl bli en sån.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constantine:

@makatech: Nej alltså, jag syftade på att många konstaterar (vilket jag håller med om) att 1650 inte är något kort att hänga i granen. Vilket för mig till frågan om folk tycker de även om 1650 TI vilket finns i billigaste ROG versionen (som jag är intresserad av) tillsammans med 4600HS. Sen gissar jag att generellt presterar 1650 TI bättre än ett 1650 Q-MAX. Förstår bara inte varför 1650 TI inte utförs i Q-MAX också.

Summarum, jag tycker de lite klent skit man får för 15k i 14" med 1650 TI + 4600HS. Men eftersom det inte finns så många alternativ för den prisklassen och formatet får det väl bli en sån.

Ja, Asus ROG G14 serien är ju ganska högt prissatt och den med 1650 TI + 4600HS är väl ändå den billigaste i den serien. Men G14 ser läckra ut, smidiga med bra batteritid dock lite oroväckande om den är högljudd även på lätt last, hoppas inte det är så (den med 1650 & 4600HS bör åtminstone vara lite tystare). Asus ROG Zephyrus G14 GA401II-HE048T
https://www.komplett.se/product/1149891/gaming/speldator/barb...

Alternativ tror jag nog finns men inte undersökt färdigt, så sjukt rörigt med bärbara datorer tycker jag. Blir ju lite att man vill ha allt också vilket gör det klurigare. Gillar tex MSI Prestige serien.

Den ska inte vara för stor klumpig/tung
Ska ha bra batteritid
Inte vara för högljudd
Tillräckligt bra prestanda
Hålla både för nytta och nöje
Skärmen får inte vara för taskig

Håller just nu på att undersöka den här som har bra spec med stort batteri.
https://www.komplett.se/product/1147203/gaming/speldator/barb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ja, Asus ROG G14 serien är ju ganska högt prissatt och den med 1650 TI + 4600HS är väl ändå den billigaste i den serien. Men G14 ser läckra ut, smidiga med bra batteritid dock lite oroväckande om den är högljudd även på lätt last, hoppas inte det är så (den med 1650 & 4600HS bör åtminstone vara lite tystare). Asus ROG Zephyrus G14 GA401II-HE048T
https://www.komplett.se/product/1149891/gaming/speldator/barb...

Alternativ tror jag nog finns men inte undersökt färdigt, så sjukt rörigt med bärbara datorer tycker jag. Blir ju lite att man vill ha allt också vilket gör det klurigare. Gillar tex MSI Prestige serien.

Den ska inte vara för stor klumpig/tung
Ska ha bra batteritid
Inte vara för högljudd
Tillräckligt bra prestanda
Hålla både för nytta och nöje
Skärmen får inte vara för taskig

Håller just nu på att undersöka den här som har bra spec med stort batteri.
https://www.komplett.se/product/1147203/gaming/speldator/barb...

Återkoppla gärna gällande ljudnivå om du slår till på den billigaste G14. Håller med om att bygge och prestanda känns kanon, men om fläktarna måste köra hela tiden så måste jag nog tyvärr titta på en annan lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Återkoppla gärna gällande ljudnivå om du slår till på den billigaste G14. Håller med om att bygge och prestanda känns kanon, men om fläktarna måste köra hela tiden så måste jag nog tyvärr titta på en annan lösning.

Tror ändå Khameleon P9 seglat upp som lite av en favorit men det är en extremt hård kamp när man rör sig i segmentet 14500-17000kr.
https://www.komplett.se/product/1147203/gaming/speldator/barb...

Khameleon P9 är mig veterligen samma som Eluktronics mag-15 och för den finns det ganska gott om reviews tex på Youtube.
Tex här en review av den som är utrustad med 2070 men man får ändå ett bra intryck av laptopen.
https://youtu.be/EgFFWUAiyP8

Bra batteritid sett till prestandan
Relativt smidig och lätt med tanke på 90Wh batteri, 15,6 tums 144Hz skärm och prestandan.
Prestandan bör vara tillräckligt bra.

En nackdel är väl att det inte är AMD 4000 cpu vilket skulle varit kul men i en bärbar tycker jag det spelar mindre roll. En orsak till att Komplett rear ut den lite kan vara att det är en vassare uppdaterad variant på gång.

Finns säkert fler nackdelar men frågan är i så fall vilka.

Edit: Risk finns att även Khameleon P9 låter en del även under lätt last en som har en i den här tråden även om har har värsting modellen med 2070.
#18417447

men här någon som skriver att ljudnivå under lätt last är bra (kanske med 1660Ti)
https://www.reddit.com/r/GamingLaptops/comments/gab0nw/commen...

Permalänk

Jag var rätt nära att slå till på en MSI prestige 14 med GTX1650 innan jag skaffade min G14. Den verkar överlag ganska balanserad men är så klart ingen monsterburk för tunga spel.

Skrivet av Constantine:

@makatech: Nej alltså, jag syftade på att många konstaterar (vilket jag håller med om) att 1650 inte är något kort att hänga i granen. Vilket för mig till frågan om folk tycker de även om 1650 TI vilket finns i billigaste ROG versionen (som jag är intresserad av) tillsammans med 4600HS. Sen gissar jag att generellt presterar 1650 TI bättre än ett 1650 Q-MAX. Förstår bara inte varför 1650 TI inte utförs i Q-MAX också.

Summarum, jag tycker de lite klent skit man får för 15k i 14" med 1650 TI + 4600HS. Men eftersom det inte finns så många alternativ för den prisklassen och formatet får det väl bli en sån.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizardman:

Jag var rätt nära att slå till på en MSI prestige 14 med GTX1650 innan jag skaffade min G14. Den verkar överlag ganska balanserad men är så klart ingen monsterburk för tunga spel.

Vilken G14 modell och hur upplever du ljudnivån under lätt last?

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa mest på cpu och batteri om jag valde. gpuer åldras snabbast av allt i en laptop och spel redan något år efter köp börjar bli segt. Men med en trevlig cpu och ssd kommer datorn fungera länge som allt-i-allo och kunna spela många spel ändå.

Min laptop har haswell (4c i7) och ett 850M (vilket var budget på sig tid). Datorn i sig fungerar dock fortfarande som min primära dator pga väldigt fin 4k-skärm. Visst får jag köra extremt låga inställningar och upplösning i allt annat än retrospel vid det här laget, men AAA har sällan varit min grej. Hade det suttit en dubbelt eller trippelt så snabb gpu hade det inte spelat någon större roll dock.

Batteriet är viktigt eftersom man tappar procent vid varje cykel och över tid, det betyder att även en 5 år gammal dator kan ha några timmar kvar. Köper man billigare så går cyklerna åt mycket snabbare och en halvtimmes batteritid är bra efter några år bara...

Bara mina tankar efter några års användande

Permalänk
Medlem

Hmmm, börjar bli tveksam till tex den billigaste G14 varianten eller MSI Prestige med 1650 kort, tror kanske man bör ha 1660Ti som minimum vid nyköp av en laptop idag om man vill kunna spela på sin laptop ibland. 1650 utrustade är säkert något tystare, svalare, marginellt bättre batteritid men prestandaskillnaden mot ett 1660Ti är ändå ganska kraftig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hmmm, börjar bli tveksam till tex den billigaste G14 varianten eller MSI Prestige med 1650 kort, tror kanske man bör ha 1660Ti som minimum vid nyköp av en laptop idag om man vill kunna spela på sin laptop ibland. 1650 utrustade är säkert något tystare, svalare, marginellt bättre batteritid men prestandaskillnaden mot ett 1660Ti är ändå ganska kraftig?

Det skiljer ju ca 80% i prestanda enligt sweclockers prestandaindex på desktop. I en laptop är det mycket som spelar in framförallt kylare och strömbudget, men det skiljer väldigt mycket mellan korten. För 3000kr (eller typ 20% av datorn) bör du få ca 50% mer gpu-prestanda åtminstone, och jag tror idle-strömmen borde vara likvärdig eftersom dedikerade grafikkortet är helt avstängt då (eller?).

Du gör som du vill men vill du kunna spela så skiljer det mycket mellan dom. 2060 är bara typ 16% över 1660ti om man inte prioriterar rtx, så jag tror det är en bra kompromiss att gå för 1660ti

Permalänk
Medlem

@Lizardman och @Fst , kan ni ge någon ytterligare feedback på er 1660Ti-version nu när ni haft det ett tag och framförallt då kanske på låg load så att jag och @makatech kan bestämma oss om det är dags att slå till på g14 eller ej?

Även om ljud och ljudnivå är subjektivt så kan jag inte riktigt släppa att @Lizardman var relativt nöjd och kom då från MBP/MBA vilket får anses som helt tysta under låg load. Kanske är den där videon som jag länkade mer av ett skräck-exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

@Lizardman och @Fst , kan ni ge någon ytterligare feedback på er 1660Ti-version nu när ni haft det ett tag och framförallt då kanske på låg load så att jag och @makatech kan bestämma oss om det är dags att slå till på g14 eller ej?

Även om ljud och ljudnivå är subjektivt så kan jag inte riktigt släppa att @Lizardman var relativt nöjd och kom då från MBP/MBA vilket får anses som helt tysta under låg load. Kanske är den där videon som jag länkade mer av ett skräck-exempel.

@BobbyM

Jag kommer nog inte tillföra så mycket i den här tråden mer, blev ingen Asus Zephyrus eller AMD 4000 CPU den här gången.

Efter sjukt mycket velande slog jag till på Khameleon P9 datorn (vilket är samma som tex Eluktronics Mag-15 samt XMG Fusion 15) för 14999kr.
https://www.komplett.se/product/1147203/gaming/speldator/barb...

Datorn är för min dotter. Klurigt segment det här när man söker efter en allround laptop för både nytta och nöje samt med bra batteritid, helst ska den inte väga bly heller.

Återstår att se om vi blir nöjda eller inte. Elektronics Mag-15 har väl ganska bra rykte och har reviewats en hel del på nätet. Kan bli lite pillande med bios och drivers dock men det ska man väl klara av.
Den bästa testen enligt mig (dock med vassare gpu):
https://youtu.be/j3jHu0DcQAg

Samma reviewer efter bios update etc.
https://youtu.be/6Lc1aCrlIh8

Just Core i7-9750H utrustade bärbara är intressanta nu när den nyare generationen tas in så de ska man ha koll på om man vill "deala", kommer säkerligen komma bättra deals än den som jag gjorde nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

@Lizardman och @Fst , kan ni ge någon ytterligare feedback på er 1660Ti-version nu när ni haft det ett tag och framförallt då kanske på låg load så att jag och @makatech kan bestämma oss om det är dags att slå till på g14 eller ej?

Även om ljud och ljudnivå är subjektivt så kan jag inte riktigt släppa att @Lizardman var relativt nöjd och kom då från MBP/MBA vilket får anses som helt tysta under låg load. Kanske är den där videon som jag länkade mer av ett skräck-exempel.

Det blev en retur för min del, alldeles för högljudd. Visst, fläktarna snurrar långsammare vid låg belastning men hörs fortfarande. Dock ligger jag sällan på låg belastning och vid spelande eller i Photoshop, Lightroom eller Premiere så har du en dammsugare i knät/framför dig. Som många recensenter har skrivit så blir det ju problematiskt när man trycker in så bra hårdvara i ett så litet chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fst:

Det blev en retur för min del, alldeles för högljudd. Visst, fläktarna snurrar långsammare vid låg belastning men hörs fortfarande. Dock ligger jag sällan på låg belastning och vid spelande eller i Photoshop, Lightroom eller Premiere så har du en dammsugare i knät/framför dig. Som många recensenter har skrivit så blir det ju problematiskt när man trycker in så bra hårdvara i ett så litet chassi.

Ja, söker du efter en power laptop med hyfsad ljudnivå under hård belastning och som dessutom inte väger bly så har du en rejäl utmaning, du får hålla oss uppdaterade, intressant att se vad du kan hitta. Tvivlar inte på att det finns, men lite klurigare bara. En majoritet som spelar med laptops har ju lurar eftersom ljudnivån blir såpass störande. För mig är det dock viktigt att laptopen är tillräckligt tyst under lätt last annars blir det för jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

@BobbyM

Jag kommer nog inte tillföra så mycket i den här tråden mer, blev ingen Asus Zephyrus eller AMD 4000 CPU den här gången.

Efter sjukt mycket velande slog jag till på Khameleon P9 datorn (vilket är samma som tex Eluktronics Mag-15 samt XMG Fusion 15) för 14999kr.
https://www.komplett.se/product/1147203/gaming/speldator/barb...

Datorn är för min dotter. Klurigt segment det här när man söker efter en allround laptop för både nytta och nöje samt med bra batteritid, helst ska den inte väga bly heller.

Återstår att se om vi blir nöjda eller inte. Elektronics Mag-15 har väl ganska bra rykte och har reviewats en hel del på nätet. Kan bli lite pillande med bios och drivers dock men det ska man väl klara av.
Den bästa testen enligt mig (dock med vassare gpu):
https://youtu.be/j3jHu0DcQAg

Samma reviewer efter bios update etc.
https://youtu.be/6Lc1aCrlIh8

Just Core i7-9750H utrustade bärbara är intressanta nu när den nyare generationen tas in så de ska man ha koll på om man vill "deala", kommer säkerligen komma bättra deals än den som jag gjorde nu.

Hoppas din dotter blir nöjd med Khameleon. För egen del så köpte jag mig en decibel-mätare . Känns som att jag har en uppfattning gällande prestanda/benchmarks och fysiskt format men när det kommer till ljud/oljud så är jag lite vilsen i jämförelse. Det enda jag vet är att jag inte vill ha en så högljudd dator som min äldste sons Lenovo Legion Y530 så nu skall den mätas när han kommer hem idag.

Skrivet av Fst:

Det blev en retur för min del, alldeles för högljudd. Visst, fläktarna snurrar långsammare vid låg belastning men hörs fortfarande. Dock ligger jag sällan på låg belastning och vid spelande eller i Photoshop, Lightroom eller Premiere så har du en dammsugare i knät/framför dig. Som många recensenter har skrivit så blir det ju problematiskt när man trycker in så bra hårdvara i ett så litet chassi.

Tack för din feedback. Det är ju också lite av utmaningen med laptops. Du gömmer oftast inte bort den under bordet så att den inte hörs utan chassit är väldigt nära där du använder den. Då jag inte behöver mobiliteten utan mer är ute efter ett litet format så lutar jag mer och mer åt att bygga ett Mini ITX system och förhoppningsvis få en tystare lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Hoppas din dotter blir nöjd med Khameleon. För egen del så köpte jag mig en decibel-mätare . Känns som att jag har en uppfattning gällande prestanda/benchmarks och fysiskt format men när det kommer till ljud/oljud så är jag lite vilsen i jämförelse. Det enda jag vet är att jag inte vill ha en så högljudd dator som min äldste sons Lenovo Legion Y530 så nu skall den mätas när han kommer hem idag.

Tack för din feedback. Det är ju också lite av utmaningen med laptops. Du gömmer oftast inte bort den under bordet så att den inte hörs utan chassit är väldigt nära där du använder den. Då jag inte behöver mobiliteten utan mer är ute efter ett litet format så lutar jag mer och mer åt att bygga ett Mini ITX system och förhoppningsvis få en tystare lösning.

roligt med decibelmätaren

Ja, om du inte behöver mobiliteten så är ju en form av stationär lösning totalt överlägsen, du kommer även få mera prestanda för pengarna inklusive en riktigt skärm.

Lite svårt att förstå dina krav, vill du kunna spela med din bärbara eller inte?

Hmmm om du kan leva med en stor/tung bärbar och om inte batteritiden är så viktigt för dig bör det finnas bärbara alternativ som har mycket kraft men som ändå är tillräckligt tysta. Ett problem är väl när man försöker trycka ner så mycket kraft i tunna/lätta laptops.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Ja, söker du efter en power laptop med hyfsad ljudnivå under hård belastning och som dessutom inte väger bly så har du en rejäl utmaning, du får hålla oss uppdaterade, intressant att se vad du kan hitta. Tvivlar inte på att det finns, men lite klurigare bara. En majoritet som spelar med laptops har ju lurar eftersom ljudnivån blir såpass störande. För mig är det dock viktigt att laptopen är tillräckligt tyst under lätt last annars blir det för jobbigt.

Ja, just Adobe CC och t ex DaVinci jobbar ju hårt med GPU och då drar fläktarna igång. Visst är en ultrabook ofta tystare men det är ju för att den saknar GPU.. Då är ju allt ändå segt som sirap. Min G14 är nästan tyst vid låg belastning, särskit på batteri. Ska kolla om jag kan få till samma nivå med 180w i också. På jobbet kör jag oftast dockat via en hub med 65w usb-c vilket räcker för det mesta. Då är den rätt tyst. Vet jag att jag ska jobba m film eller annan tung media kopplar jag in 180w och kör lurar. Vilket jag även gjorde på OSX. Vad jag vet är att datorn är snabb och RIKTIGT stark för att ha samma avtryck som en gammal Macbook Air. Hemma klarar den så mycket mer spel än min MBP gjorde...

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizardman:

Ja, just Adobe CC och t ex DaVinci jobbar ju hårt med GPU och då drar fläktarna igång. Visst är en ultrabook ofta tystare men det är ju för att den saknar GPU.. Då är ju allt ändå segt som sirap. Min G14 är nästan tyst vid låg belastning, särskit på batteri. Ska kolla om jag kan få till samma nivå med 180w i också. På jobbet kör jag oftast dockat via en hub med 65w usb-c vilket räcker för det mesta. Då är den rätt tyst. Vet jag att jag ska jobba m film eller annan tung media kopplar jag in 180w och kör lurar. Vilket jag även gjorde på OSX. Vad jag vet är att datorn är snabb och RIKTIGT stark för att ha samma avtryck som en gammal Macbook Air. Hemma klarar den så mycket mer spel än min MBP gjorde...

Låter utmärkt att din G14 är nästan tyst på låg belastning när du kör batteri, det är viktigt, är det 1660Ti varianten du har?

Egentligen bör jag sluta läsa om laptops nu, känner ändå att jag analyserat för mycket, annars kommer jag bara ångra mitt köp och bli fast i en oändlig cirkel. Har väl hyfsat koll på stationära och komponenter till dem men det här med laptops tycker jag är ett enda stort mörker.

Permalänk

För mig så är G14 lite som ett test om det om det är möjligt med ”one to rule them all”. Samma burk till allt. Jobb som fritid. Jag hatar att sprida saker i flera devices.. Försökte hålla mig till Apples ekosystem men när det blev tydligt att inte heller den nya mbp13 skulle ha dedikerad grafik, RAW från BMPCC kräver typ det, och jag vill ha nått mindre än MBP16 som dessutom kostar skjortan så fick det bli en G14. Tidigare har jag mest redigerat på en hyfsad iMac men Premier är inte särskilt förtjust i AMD-grafik.

Jag måste ändå säga att jag är förvåna över 4800hs + gtx1660ti kapacitet för tyngre grafiskt arbete. Den kör åttor runt min gamla, rätt starka MBP 15 2018 för typ 38000:-, som internet säger. Det känns värt det för mig. Om burken är ett lika stabilt arbetsredskap över tid? Det har jag svårt att tro.. Surfa i soffan gör jag ändå alltid på en iPad, så jag bryr mig inte så mycket om fläktarna vid belastning..

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Skrivet av makatech:

Låter utmärkt att din G14 är nästan tyst på låg belastning när du kör batteri, det är viktigt, är det 1660Ti varianten du har?

Egentligen bör jag sluta läsa om laptops nu, känner ändå att jag analyserat för mycket, annars kommer jag bara ångra mitt köp och bli fast i en oändlig cirkel. Har väl hyfsat koll på stationära och komponenter till dem men det här med laptops tycker jag är ett enda stort mörker.

Håller med, laptops är en ända dimma.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizardman:

För mig så är G14 lite som ett test om det om det är möjligt med ”one to rule them all”. Samma burk till allt. Jobb som fritid. Jag hatar att sprida saker i flera devices.. Försökte hålla mig till Apples ekosystem men när det blev tydligt att inte heller den nya mbp13 skulle ha dedikerad grafik, RAW från BMPCC kräver typ det, och jag vill ha nått mindre än MBP16 som dessutom kostar skjortan så fick det bli en G14. Tidigare har jag mest redigerat på en hyfsad iMac men Premier är inte särskilt förtjust i AMD-grafik.

Jag måste ändå säga att jag är förvåna över 4800hs + gtx1660ti kapacitet för tyngre grafiskt arbete. Den kör åttor runt min gamla, rätt starka MBP 15 2018 för typ 38000:-, som internet säger. Det känns värt det för mig. Om burken är ett lika stabilt arbetsredskap över tid? Det har jag svårt att tro.. Surfa i soffan gör jag ändå alltid på en iPad, så jag bryr mig inte så mycket om fläktarna vid belastning..

Kul att du är nöjd med 4800HS CPUn. Ja, för visst typ av arbete bör det ge märkbar skillnad med flera cores.

Det var nästan det blev en för mig också men läste en del tveksamma reviews om skärmen för Asus TUF serien och sedan tyckte jag att både G14 och G15 med 4800 CPUn var lite väl dyra så det slutade med en rabatterad Khameleon P9 för 14999 (om jag nu inte häver köpet). Så tyvärr ingen AMD 4000 CPU.

Permalänk

Alternativet för den som vill spela på en tyst ultrabook är ju egpu. Men jag vill kunna spela på hotell när jag jobbar borta så det går bort..

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk

Jag fick lite panik när jag filmat en timme 4K i 400mbps (Pana GH5) av misstag till någon som snabbt behövde 1080p som funkar i imovie (imovie tar inte det formatet från GH5) men G14 bara typ käkade filerna med hjälp av Adobe media encoder. Det gick verkligen så mycket snabbare än jag förväntat mig. Bara en sån sak.. Klart, det hade det gjort med en MSI GS66 också, kanske tystare, men den är större och dyrare.

Skrivet av makatech:

Kul att du är nöjd med 4800HS CPUn. Ja, för visst typ av arbete bör det ge märkbar skillnad med flera cores.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk

https://www.sweclockers.com/test/29253-msi-radeon-rx-5600-xt-...

I SweC prestanda index för 1080p får 1650 TI sämre poäng än 1650... Trött man blir laptop djungeln xD

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizardman:

Jag fick lite panik när jag filmat en timme 4K i 400mbps (Pana GH5) av misstag till någon som snabbt behövde 1080p som funkar i imovie (imovie tar inte det formatet från GH5) men G14 bara typ käkade filerna med hjälp av Adobe media encoder. Det gick verkligen så mycket snabbare än jag förväntat mig. Bara en sån sak.. Klart, det hade det gjort med en MSI GS66 också, kanske tystare, men den är större och dyrare.

Jag var nära klicka på köp på den här G15 varianten med 4800HS, 1TB SSD och 1660Ti men jag hade en budget på ca 15 lapp från början... så det fick bli Khameleon P9.
Asus Zephyrus G15 GA502IU 15,6" FHD 240 Hz
https://www.komplett.se/product/1155435/gaming/speldator/barb...

Motsvarande prestanda för G14 tyckte jag var klart för dyrt.

G15 ska vara bra, det som den får mest kritik för är väl kylningen men det ska finnas lite fix och tweak för det även om man riskerar bryta garantin.

Edit: Ovanstående Asus Zephyrus G15 GA502IU verkar plötsligt utgått från Kompletts sortiment, skumt.

Permalänk
Medlem

Förlåt mig för mina nybörjarkunskaper men vad är det för skillnad mellan 4800H och 4800HS? Är det bara strömförbrukning?

Permalänk
Skrivet av Klaebu:

Förlåt mig för mina nybörjarkunskaper men vad är det för skillnad mellan 4800H och 4800HS? Är det bara strömförbrukning?

4800H går på 45W och 4800HS är strypt till 35W. Prestandaskillnaderna verkar inte vara lika stora i de flesta fall.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP