Permalänk
Medlem

Vilket chassi till 3090?

Jaha, nu har jag nog mer eller mindre siktat in mig på att köpa ett ASUS Rog Strix 3090, efter mycket om och men.

Hade köpt ett Meshify C, men nu visade det sig givetvis att kortet är 318.5 mm, dvs några millimeter för långt för att kunna ha fläkten i fronten. Och då är frågan vad jag ska köra istället? Det här är vad jag har köpt och som ska in:

  • ASUS ROG MAXIMUS XII HERO Z490 (Wi-Fi)

  • Intel i9 10900K

  • be Quiet! Dark Rock 4

  • 3x 140mm Silent Wings 3

  • 2x 16GB Corsair Vengeance Pro RGB 3200mhz

  • 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB

  • Corsair RM850X 850W v2

Jag vill inte byta till 120mm fläktar och köra två istället för tre i framsidan, så 3090 kommer garanterat inte att få plats. Så vilket chassi ska jag köra? Har ni något bra tips?

Det jag vill ha är:

1. Fönstersida, helst med tonat glas
2. Så slimmat som möjligt men som med råge får plats med CPU-kylaren och GPUn. Mått max B25 L60 H50, men gärna mycket mindre om det går.
3. Kan jag köra med enbart 140 mm-fläktar (PWM) så vore det grymt.
4. Lättbyggt och med bra kabellösningar.
5. Mycket bra luftflöde, såklart.

Det är första gången jag bygger så jag känner mig TOTALT vilsen. Uppskattar all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Lian Li lancool II Mesh eller Be Quiet! Pure Base 500DX kanske kan vara något för dig?

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Tror att det står mellan:

be quiet! Pure Base 500DX
Phanteks Eclipse P400A D-RGB

Känns extremt hugget som stucket. Kollat lite reviews, temperatur och ljudnivå är ungefär lika, plus minus några grader/någon dB.

Lite obehagligt dock; jag tänker ju köra en Dark Rock 4, och den är 159 mm hög. Phanteks-chassit har plats för 160 mm. Visst, det ska gå, men känns lite olustigt eller?

Vad tycker ni? För och nackdelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Tack för tipsen! Tror att det står mellan:

be quiet! Pure Base 500DX
Phanteks Eclipse P400A D-RGB

Känns extremt hugget som stucket. Kollat lite reviews, temperatur och ljudnivå är ungefär lika, plus minus några grader/någon dB.

Lite obehagligt dock; jag tänker ju köra en Dark Rock 4, och den är 159 mm hög. Phanteks-chassit har plats för 160 mm. Visst, det ska gå, men känns lite olustigt eller?

Vad tycker ni? För och nackdelar?

En Dark Rock 4 ska passa i Phanteks-chassit vad jag läst, sen dock är jag lite svag för Be Quiet! så jag hade gått för det chassit men det är bara kolla recensioner och lite YT klipp och se vilket du gillar

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • Schiit stack

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för Phanteks P500A! Bytte till denna från ett FD Define C just på grund av att mitt grafikkort var för långt och tvingade mig att ta bort en fläkt. Får plats 3st 140mm i fronten, en där bak och två i toppen. Det var jättelätt att dra kablar och allmänt skön att jobba i. Mina temps har sänkts från 70-75 på GPU och CPU till 60-65 på båda. Jag mäter min till 24x49x51 blh och jag rekommenderas starkt om du får plats med den!

Permalänk
Medlem

Jag har ett Fractal Design S2 som jag är väldigt nöjd med, det har 440mm maxlängd för grafikkort med frontfläktar monterade.
Chassit finns även som en Meshify-variant i olika färger:
https://www.fractal-design.com/products/cases/meshify/meshify...

Det kanske kan vara något för dig?

Permalänk
Medlem

Lian li lancool 2 mesh icke rgb eller Phanteks P500a

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Gigabyte B550 S2H | Gskill Trident Z Neo 2x16 3600cl16-16 | Palit GameRock OC 3070 | Fractal design ion+ 650w | Lian li O11 mini | Samsung Odessy G7 | Sennheiser GSP-670 | ROG Claymore MX Red | ROG Chakram