Permalänk
Medlem

Ni med OLED och PC

Hej!
Jag väntar leverans av en OLED och tänkte gå ut med en fråga till er som redan använder er PC som HTPC till en OLED-TV. Mer specifikt undrar jag över inbränningar och hur ni har tacklat problemet med statiska objekt så som taskbaren och andra grafiska objekt som hör Windows till?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har en LG 55EG920V kopplad till datorn. Efter 4 år har jag inte sett en tendens till inbränning.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Jag har en LG 55EG920V kopplad till datorn. Efter 4 år har jag inte sett en tendens till inbränning.

jaså? Det låter ju riktigt lovande! Och datorn använder du ganska ofta eller?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Har C7 och har inte sätt någon inbränning på min häller.
Min tv har inbyggda funktioner för att motverka inbränning som man kan använda och ser du bara till att datorn släcker skärmen när du inte använder den så ser jag inga problem. Plus När du ser på film/spelar så försvinner väll taskbaren till något annat?

Vad jag har hört så var det mäst de första modellerna som hadde mäst problem med det, men det var fortfarande lättare att få det på en sen plasma än en tidig oled.

Min mobil Samsung S7 har ju också oled skärm och den har ingen inbränning den häller

Och kom ihåg att detta är också äldre apparater än den du troligen har köpt och tekningen går ju framåt med hur de löser problemet

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Om du använder din HTPC för mediavisning borde det vara ganska lugnt då det är TV:n själv som har funktionerna för att försöka undvika inbränningen, inte källan. Man bör dock undvika att använda sin OLED-TV som en vanlig datorskärm med mycket statiskt innehåll på fasta punkter dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Den här färska tråden är kanske värd en snabbtitt?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1580975-hjalp-jag-har-...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Enda tweaken jag brukar göra är att ticka i "Dölj Aktivitetsfältet (Taskbar) automatiskt i skrivbordsläge". Egentligen tror jag det också är onödigt.
Har haft min C7 i över ett år nu och spelat mycket retro spel på den, vilket tenderar att ha statisk HUD, och det syns absolut inget sånt.
Jag tror det är lugnt så länge man inte har för hög brightness (jag kör 50 för SDR tror jag). Det är när man kör HDR och brightness låser sig på 100 man får vara försiktig.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Har själv en drygt 5år gammal LG 55EC930 som jag kör till min htpc. Aldrig sett någon tendens till inbränning, men då kör jag med skärmsläckare som går på efter någon minut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Enda tweaken jag brukar göra är att ticka i "Dölj Aktivitetsfältet (Taskbar) automatiskt i skrivbordsläge". Egentligen tror jag det också är onödigt.
Har haft min C7 i över ett år nu och spelat mycket retro spel på den, vilket tenderar att ha statisk HUD, och det syns absolut inget sånt.
Jag tror det är lugnt så länge man inte har för hög brightness (jag kör 50 för SDR tror jag). Det är när man kör HDR och brightness låser sig på 100 man får vara försiktig.

Jag kör tema som skrivbordsbakgrund också som byter bakgrund varje minut. Lagt alla skrivbordsikoner i en mapp som jag lagt som genväg i aktivitetsfältet. Har även där lagt en genväg till skärmsläckaren. Men spelar nog ingen roll då TV-skärmsläckaren ändå går igång om en statisk bild visas länge.

Men känner man för foliehatt kan man ju alltid slänga pengarna på en LCD. Har helt ovetenskapligt för mig att det är 50/50 med de som gillar bilden från en bra LCD-TV hellre än bilden från en OLED?

one word to much
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar!
Handlar alltså om skärmsläckare och sunt förnuft då, så bör det vara lugnt. Sen tänker jag att webbläsaren kan komma att bli ett problem. Även om man byter hemsidor flera gånger i minuten så kommer fortfarande adress och favoritfältet vara kvar. Men men, vi får testa och se!

En annan dum fråga:
Om jag kör 1080p som upplösning med 150% skalning i Windows, och tittar på 4K-material i VLC. Då antar jag kort och gott att det kommer att vara ren 4K, trots upplösningen i Windows?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Om jag kör 1080p som upplösning med 150% skalning i Windows, och tittar på 4K-material i VLC. Då antar jag kort och gott att det kommer att vara ren 4K, trots upplösningen i Windows?

Nej, om du har upplösningen inställd på 1080p så är det också vad som kommer skickas till TVn oavsett vad du visar. Undantaget är förstås saker som t.ex. spel som kanske ändrar upplösningen, men videospelare som VLC brukar inte göra det. Varför inte bara köra 4K som upplösning även i Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, om du har upplösningen inställd på 1080p så är det också vad som kommer skickas till TVn oavsett vad du visar. Undantaget är förstås saker som t.ex. spel som kanske ändrar upplösningen, men videospelare som VLC brukar inte göra det. Varför inte bara köra 4K som upplösning även i Windows?

Hm okej, då trodde jag fel! Nej, men jag får väl köra 4K i desktop-miljö då! Så får jag väl skala ned alla spel till 1080p och hoppas att det ser ut som jag är van vid från min gamla 1080p-TV

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag kan ha fel men så som jag minns det så har dom ändrat pixlarna i panelen.
Från början hade lg och samsung dedikerade gröna, röda och blåa pixlar, men de åldrades olika fort (samsungs telefoner tappade blå styrka för fort, lgs tv tappade röd styrka snabbast)

Efter detta uppdagats har lg ändrat så alla deras pixlar är de gamla blå dioderna tillsammans med gul fosfor så dom lyser i vitt och alla sub pixlar är identiska, sedan sitter ett rgb-färgfilter framför för att ge alla färger. Detta ska lösa alla problem med inbränning eftersom alla pixlar är lika, men färgfiltret absorberar massa ljus vilket försämrar effektiviteten något.

Det kan finnas andra aspekter som jag missat, men eftersom alla pixlar åldras så långsamt som möjligt bör problemet med inbränning blivit mycket mindre, men teoretiskt sett så åldras varje sub-pixel varje sekund den ger ifrån sig ljus, så saker kan bli som skuggor efter väldigt lång tid om väldigt enformigt innehåll visas (starkt röd text statiskt till exempel), men problemet tar åtminstone flera år att synas o jämförelse med månader med de gamla panelerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

LG:s OLED-lösning bygger på ett patent ursprungligen från Kodak och består av fyra stycken vita OLED per pixel där R, G och B filtreras fram samt att en vit subpixel behålls för att leverera ljusstyrka. Denna lösning saknar det klassiska RGB-OLED-problemet där varje primärfärg alstras direkt i OLED:n, vilket är en anledning till olika snabbt slitage per färg.

Dock tyder allt på att rött filter bleks/mattas av först vid långvarig användning vilket – min personliga gissning ska sägas – beror på att rött färgfilter är den som måste absorbera mest ljus av övriga våglängder.

Permalänk
Medlem

Jag har en LG c8 och jag upplever att när jag kör min PC med ett Nvidia gtx 1070 mot denna så blinkar den med jämna mellanrum bild i 2 min sen svart nån sekund, typ som när man byter upplösning. Väldigt irriterande när jag ska spela.

Nån som har en aning om vad problemet är.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av LSD:

Jag har en LG c8 och jag upplever att när jag kör min PC med ett Nvidia gtx 1070 mot denna så blinkar den med jämna mellanrum bild i 2 min sen svart nån sekund, typ som när man byter upplösning. Väldigt irriterande när jag ska spela.

Nån som har en aning om vad problemet är.

Du har säkert redan gjort det men kontrollera kabelanslutningen. Hade samma problem men det löste sig när jag drog ur å satte i hdmi-kabeln igen.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Du har säkert redan gjort det men kontrollera kabelanslutningen. Hade samma problem men det löste sig när jag drog ur å satte i hdmi-kabeln igen.

Har funderat att byta kabel men inte orkat haha. Den har ju funkat bra med 4k från uhd spelaren. Men vet att det inte är samma sak.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Bildexpert 📺

@LSD: De du beskriver är typiskt för att HDMI-kabeln precis inte orkar 100% av bandbredden, utan får bitfel som då och då inträffar så pass precis att signalen tappar synk. Att det inte uppstår med en UHD-spelare brukar bero på att du kör lägre bandbredd där genom lägre frekvens (ofta 24 Hz) och även subsamplade färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@LSD: De du beskriver är typiskt för att HDMI-kabeln precis inte orkar 100% av bandbredden, utan får bitfel som då och då inträffar så pass precis att signalen tappar synk. Att det inte uppstår med en UHD-spelare brukar bero på att du kör lägre bandbredd där genom lägre frekvens (ofta 24 Hz) och även subsamplade färger.

När du säger det så hade jag problem med atmos från uhd spelaren när jag hade den kabeln. Man kanske ska börja skänka kablar som inte funkar i sin egen anläggning.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled