Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem

Har det skrivits om minnes konfigurationen (3090) på sweclockers? Jag har missat det isåfall.
https://www.overclock3d.net/news/gpu_displays/is_this_nvidia_...

Permalänk
Skrivet av xdrive:

Har det skrivits om minnes konfigurationen (3090) på sweclockers? Jag har missat det isåfall.
https://www.overclock3d.net/news/gpu_displays/is_this_nvidia_...

Så det är därför det ryktas om ett 3080 med 20GB
Stämmer det lär det ta en stund innan de kommer då kanske.....

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Det kommer att bli en tråkig upplevelse med mycket fryslagg och stutter.
4 kärniga processorer har passerat bäste före i en speldator.

Ja, det stämmer nog helt det du säger. Redan något jag märkt med mitt 1070, sporadiskt. Förhoppningsvis överlever man till Zen 3 finns i handeln. Gjorde en gång misstaget att köpa 7600K när Ryzen släpptes väldigt kort inpå och Intel samtidigt började med en ny sockel så denna generation får det vara tålamod och framtidssäkerhet som gäller.

Tillbaka till topic: Nu när Asus-korten är prissatta som FE blir valet om vilket 3080 aningen svårare för min del... FE ser intressant ut men grafen över ljudprofilen som Nvidia visade ser eventuellt oroväckande ut, beroende på vilken temperatur som de bedömer vara acceptabel under load. Visar revirets att vi hamnar nära eller över 40 dB blir inte valet lika solklart. Hm. Hoppas också inget av dessa kort lider av spoltjuts-problem.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ragnarok:

Jag köpte mitt 2080ti ifrån nvidia.se, det var inga problem. Tog 2-3 dagar så kom det på posten.

Ok toppen! Tack! Blir ett sådant eller Asus ROG, men sistnämnda kostar 3000 kr extra så känns bättre att lägga de pengarna på uppgradering av datorn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xdrive:

Har det skrivits om minnes konfigurationen (3090) på sweclockers? Jag har missat det isåfall.
https://www.overclock3d.net/news/gpu_displays/is_this_nvidia_...

Intressant artikel!

Dock, jag är lite skeptisk till att det skulle leda till någon större energibesparing. När man monterar dubbla minnesmoduler till en GDDR4 eller högre minnesbuss körs bussen i vad som kallas "clamshell mode"; "musselskalsläge", dvs minneskretsarna sitter spegelvända rakt ovan/under varandra. Elektriskt ansluter databussen till hälften av datapinnarna på den ena minneskretsen och den andra halvan av bussen till det andra chippet, lite förenklat kanske.

Då det är just själva databussens fysiska gränssnitt (PHY) som drar den stora merparten av strömmen i en GDDR-krets, om man då stänger av halva PHY så borde det sannolikt leda till en halvering av strömåtgången. Så 2x GDDR i musselskal drar sannolikt bara lite mer än ett enda GDDR i normalt läge.

Mina spekulationer, det erkänns! Jag är inte en elektronikingenjör. (Önskar dock att jag var det... Ho hum.)

Dock sparar man såklart tillverknings- och inköpskostnader med bara en uppsättning minneskretsar, så ur den synvinkeln vinner man ju. Med reservation att DRAM-kretsar med större kapacitet ofta är långsammare än de med mindre, inledningsvis. Så vi får se om Micron kan leverera lika raska GDDR6x i 2GB-kapacitet som de kan med de i endast 1GB-kapacitet.

Skrivet av Karate Taco:

Nu när Asus-korten är prissatta som FE blir valet om vilket 3080 aningen svårare för min del...

Hmmm, du menar TUF-serien? För Strix-korten ligger på strax under/över tio papp enligt Prisjakt iallafall. Huvva ligen!

Tillägg!
Permalänk
Skrivet av xdrive:

Har det skrivits om minnes konfigurationen (3090) på sweclockers? Jag har missat det isåfall.
https://www.overclock3d.net/news/gpu_displays/is_this_nvidia_...

Jag vet inte hur nvidia har löst det, eller om det ens är så att bredden på data och address bussen för 20GB är bredare än den 384bitars buss som kortet använder. Men som regel, när du har en situation där en buss behöver delas mellan minneskretsar, så använder en updelning i hög och låg addressering mellan dem. Du har då en signal i addressbusen som styr en multiplexer för att välja en uppsättning minnen (till exempel de som ligger i låga addressutrymmet) eller den andra. På så sätt kommer man runt att behöva ha en bredare buss.

När det gäller strömförbrukningen i minnen, så är det som regel den konstanta refreshen av innehållet i minnet som äter ström, samt som i alla ic kretsar idag, att det finns en visst förlust i form av läckström över kretsarna. Det är inget onormalt. Och ju snabbare minnen som regel klockas, desto mer strömförbrukning har de.

Minnen är visserligen en väldigt liten del av strömförbrukningen jämfört mot en GPU, men om du har typ 20 1GB kretsar, så börjar det allt märkas ändå, och oavsett mängden minneskretsar på kortet, är det något som måste tas med i beräkningen för strömförbrukningen när korten designas.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Medlem

Vad är chansen att det kommer att finnas i fysisk butik i Umeå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Hmmm, du menar TUF-serien? För Strix-korten ligger på strax under/över tio papp enligt Prisjakt iallafall. Huvva ligen!

Ja! Syftade på TUF-serien hos Inet. Där kostar versionen utan OC precis lika som Nvidias FE-kort så där får benchmarks avgöra. Prestandamässigt lär de knappast skilja sig åt särskilt mycket, men på ljudnivå och temperaturmässigt lär de gå isär. ROG Strix-korten har helt klart de mest intressanta kyllösningarna av Asus-korten, större i både bredd, djup och höjd och sannolikt med en lägre ljudnivå till följd. Men priset för det kortet är helt klart över min smärtgräns och med ett premium som jag aldrig skulle kunna motivera för vad som egentligen är samma grafikkort. Där börjar vi närma oss vad ett 3080 Ti "borde" ligga på istället... Man kan hoppas att det är ett preliminärt pris, men antagligen är det inte så.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Ja! Syftade på TUF-serien hos Inet. Där kostar versionen utan OC precis lika som Nvidias FE-kort så där får benchmarks avgöra. Prestandamässigt lär de knappast skilja sig åt särskilt mycket, men på ljudnivå och temperaturmässigt lär de gå isär. ROG Strix-korten har helt klart de mest intressanta kyllösningarna av Asus-korten, större i både bredd, djup och höjd och sannolikt med en lägre ljudnivå till följd. Men priset för det kortet är helt klart över min smärtgräns och med ett premium som jag aldrig skulle kunna motivera för vad som egentligen är samma grafikkort. Där börjar vi närma oss vad ett 3080 Ti "borde" ligga på istället... Man kan hoppas att det är ett preliminärt pris, men antagligen är det inte så.

Resonerar lite lika angående 3090, 4000kr extra för bättre kylning och vrm är en hel del, kan få en komplett custom loop för den slanten. Så länge Nvidias egna kort inte är total skit så tror jag det får bli ett sådant faktiskt. Eller rent av Nvidias 3080, plånboken får avgöra närmare släpp.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Resonerar lite lika angående 3090, 4000kr extra för bättre kylning och vrm är en hel del, kan få en komplett custom loop för den slanten. Så länge Nvidias egna kort inte är total skit så tror jag det får bli ett sådant faktiskt. Eller rent av Nvidias 3080, plånboken får avgöra närmare släpp.

Exakt så har jag resonerat också. Ska man gå upp från 3090 FE till Asus ROG Strix så får man lägga på 3000 kr. Det blir ett bra moderkort, en bra summa minne eller snabb NVMe-disk till en ny burk i mitt fall. Får boosta bra högre och hålla den nivån hela tiden för att vara värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

Det står på deras hemsida. Deras lager system är för avancerat för att dem ska kunna gå in och dölja det. Så med 99% säkerhet stämmer dem siffrorna på alla produkter.

Ser du på hypes som om det vore lagerstatus?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Vet vi om NDA lyfts den 17/9 för alla kort? Dvs att vi kan hoppas på tester med alla tre kort jämförda med varandra då?
Vore surt att vänta på en recension på 3090 medans 3080 säljer slut.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Vet vi om NDA lyfts den 17/9 för alla kort? Dvs att vi kan hoppas på tester med alla tre kort jämförda med varandra då?
Vore surt att vänta på en recension på 3090 medans 3080 säljer slut.

Det enda som verkar vara känt är att NDA för 3080 lyfts den 14/9 för 3080 FE och den 17/9 för 3080 tredjepart (källa), men ingen verkar veta om det gäller de andra korten också. Eftersom 3090 inte släpps förrän en vecka efter 3080 så är nog risken ganska stor att vi får vänta. Och datumet för 3070 är ju fortfarande bara "oktober", så det kortet ska man nog inte förvänta sig några recensioner på nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Om rtx 3090 är pci express 4.0 är man tvungen å byta till amd kan inte hitta 4.0 på nån intel modell

Visa signatur

Sapphire Toxic LC 6900x
Amd 5950x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Natas666:

Om rtx 3090 är pci express 4.0 är man tvungen å byta till amd kan inte hitta 4.0 på nån intel modell

Man behöver inte uppdatera överhuvudtaget.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Resonerar lite lika angående 3090, 4000kr extra för bättre kylning och vrm är en hel del, kan få en komplett custom loop för den slanten.

4000? Låter entusiastiskt... Realiteten blir väl cirkus 8000 extra eller kanske lite mer tillochmed... (Cirkus 13000kr USA-pris + mums + kemikalietjosan = mer än 16 papp sannolikt)

Skrivet av Natas666:

Om rtx 3090 är pci express 4.0 är man tvungen å byta till amd kan inte hitta 4.0 på nån intel modell

Bara om man är "tvungen" på grund av någon slags dator-OCD, där man inte klarar att blanda produkter med olika generationer av kapabiliteter. PCIe är bakåtkompatibel, så rent tekniskt skulle du kunna sätta i ett Geforce 6800 med PCIe 1.0 i en AMD Ryzen 3000-serie PC...

(Erkänner dock att jag själv har lite sådana problem... Men att byta min Intel-CPU/moderkort bara för att få PCIe 4.0 blir lite väl överdrivet och dyrt tyvärr.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

4000? Låter entusiastiskt... Realiteten blir väl cirkus 8000 extra eller kanske lite mer tillochmed... (Cirkus 13000kr USA-pris + mums + kemikalietjosan = mer än 16 papp sannolikt)

Bara om man är "tvungen" på grund av någon slags dator-OCD, där man inte klarar att blanda produkter med olika generationer av kapabiliteter. PCIe är bakåtkompatibel, så rent tekniskt skulle du kunna sätta i ett Geforce 6800 med PCIe 1.0 i en AMD Ryzen 3000-serie PC...

(Erkänner dock att jag själv har lite sådana problem... Men att byta min Intel-CPU/moderkort bara för att få PCIe 4.0 blir lite väl överdrivet och dyrt tyvärr.)

Nu menar jag skillnaden mellan Nvidias fe modell och de dyraste korten från aorus och Asus, inte 3080 och 3090

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Natas666:

Om rtx 3090 är pci express 4.0 är man tvungen å byta till amd kan inte hitta 4.0 på nån intel modell

Om det underlättar så hävdar Nvidia åtminstone att skillnaden mellan PCIe 3.0 och 4.0 endast är ett fåtal procent.

https://wccftech.com/nvidia-details-geforce-rtx-30-series-gra...

”Will PCIe 3.0 bottleneck the RTX 3090? Concerned because my Intel system does not support 4.0.

Tony Tamasi – System performance is impacted by many factors and the impact varies between applications. The impact is typically less than a few percent going from a x16 PCIE 4.0 to x16 PCIE 3.0. CPU selection often has a larger impact on performance.We look forward to new platforms that can fully take advantage of Gen4 capabilities for potential performance increases.”

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Nu menar jag skillnaden mellan Nvidias fe modell och de dyraste korten från aorus och Asus, inte 3080 och 3090

Åhå! Åkej! Jaja, du får ursäkta en gaggig gammal gubbe då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Åhå! Åkej! Jaja, du får ursäkta en gaggig gammal gubbe då...

heh, ingen fara, jag som var en smula otydlig

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Vad anser ni om ryktena att det inte kommer finnas en så stor mängd kort vid release?

Måste man köpa grisen i säcken eller hinner man vänta in lite olika tester på olika modeller (lär ju knappast finnas andra tester än FE vid release antar jag?) utan att behöva vänta flera månader innan man har chans att få ett?

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem

Nån som vet om svenska butiker tar in evga xc3 modeller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norzma:

Vad anser ni om ryktena att det inte kommer finnas en så stor mängd kort vid release?

Måste man köpa grisen i säcken eller hinner man vänta in lite olika tester på olika modeller (lär ju knappast finnas andra tester än FE vid release antar jag?) utan att behöva vänta flera månader innan man har chans att få ett?

Priset pekar på stor tillgång

Permalänk
Medlem
Skrivet av norzma:

Vad anser ni om ryktena att det inte kommer finnas en så stor mängd kort vid release?

Måste man köpa grisen i säcken eller hinner man vänta in lite olika tester på olika modeller (lär ju knappast finnas andra tester än FE vid release antar jag?) utan att behöva vänta flera månader innan man har chans att få ett?

Jag tänker likadant, OM det hinner komma några tester, så det är svårt att avgöra om det är värt att lägga 2k extra för något fint namn och en något bättre kylare.

Jag hade önskat att man kunde vänta någon månad så man har alla tester, men frågan är om det gör att man får vänta månader innan dessa kommer i lager igen...

Permalänk
Medlem

@Fac31: Jag tycker de höga priserna på partnerkort vs FE från nvidia snarare talar för en mycket liten tillgång, iaf när det gäller partnerkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

@Fac31: Jag tycker de höga priserna på partnerkort vs FE från nvidia snarare talar för en mycket liten tillgång, iaf när det gäller partnerkort.

Äah dem tar bara ut extra för att dem kan. Jag tror inte man behöver vänta så länge på kort iaf.

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade nyligen allt förutom mitt GPU och PSU till en Ryzen 3700X osv.

Sitter kvar på en GTX 1080 (utan TI, Asus Strix) så vill uppgradera nu till antingen RTX 3070 eller RTX 3080 för 1440p 144 hz gaming.

Har dock ett PSU som är över 6 år gammalt, ett Seasonic X-Series "Go for Gold", som är minst 750W - minns inte styrkan exakt om jag tog ett starkare... Tänkte ge det ett försök iaf innan jag bytar ut det också.

Om man vill köpa Nvidias FE, är det bara via deras hemsida? Blir det inklusive moms osv om det skickas från utlandet?

Jag vill gärna ha ett kort som är tyst under load MEN också prisvärt (prestanda per krona), är helt OK nöjd med mitt kort idag överklockat - byggt en bra kurva i MSI Afterburner som håller det på ca 80C och utan att det stör när jag väl spelar.

Är väl bara att avvakta på hands-on recensioner på de olika korten, vet man om det kommer ut innan releasen?

Permalänk
Medlem

Ursäkta om det är en korkat fråga..

Min dators nätaggregat (600 W 80) verkar vara för svagt för RTX 3080.

Men enligt en sida jag kalkylerade på så verkar den komma klara av RTX 3070. Jag har i dagsläget RTX 2070 Super vilker ju drar nästan samma som 3070.

Min fråga är om ni tror att jag helt enkelt kan när 3070 släpps, byta grafikkort rakt av från 2070 Super till 3070?

Jag är övertygad om att datorn pallar bytet men är inte kunnig om själva monteringen av grafikkort och läste nånting om att 3000-serien kommer ha någon slags annan anordning?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt det med OC och non OC.
Jag menar, om jag köper en non OC och överklockar den till samma mhz som den som är OC redan, då är väl det samma sak?
Bara att jag måste göra det själv?

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Jag förstår inte riktigt det med OC och non OC.
Jag menar, om jag köper en non OC och överklockar den till samma mhz som den som är OC redan, då är väl det samma sak?
Bara att jag måste göra det själv?

svar ja! "OC" modellerna finns till för folk som köper det "bästa" läs dyraste. och sätter in i burken och aldrig rör något. det finns inga skillnader på korten i grunden. du kan göra ditt eget OC kort och spara ett par hundra om du orka dra en slider lite till höger i Afterburn