Skicka bilder/videos på Messenger "kraschar" internet?

Permalänk

Skicka bilder/videos på Messenger "kraschar" internet?

Tjenare!

Jo som rubriken lyder. Vi sitter på en VDSL uppkoppling, där vi har 27-29 mbit ner och 4-4.2 mbit upp. Det funkar normalt sett utan problem, men när jag sitter och spelar och sambon skickar bilder/videos på t.ex. Messenger eller Snapchat, så är det som att internet kraschar, men bara i spelen. Spelen liksom antingen fryser eller så blir uppkopplingen jätte dålig under den tiden hon skickar bilderna/videorna. Men som sagt så fungerar själva internet utan problem. När detta händer, så går jag direkt och hoppar runt på t.ex. Youtube mellan olika videos och allting laddar utan problem.

Händer detta pga att Messenger och Snapchat använder hela uppladdningen och därför finns ingenting kvar till spelet? Eller hur fungerar det? Går det att ställa in att det inte använder sig av hela?

Permalänk
Medlem

Antar att både spelet och videos transporteras via UDP i alla fall, men vet inte om det har med saken att göra, ifall det blir "konkurrens".
Blir intressant att se svaret ifrån någon mer kunnig här

Permalänk
Skrivet av ChrisDev:

Antar att både spelet och videos transporteras via UDP i alla fall, men vet inte om det har med saken att göra, ifall det blir "konkurrens".
Blir intressant att se svaret ifrån någon mer kunnig här

Så skulle det nog kunna vara. Vet att det är 100% när sambon skickar något på Messenger. Känns som att Messenger använder sig utav hela uppladdningshastigheten för att skicka så snabbt som möjligt och det då inte finns något kvar till spelen, som kräver konstant anslutning. Om något streamas på tvn eller ifall jag som sagt går in på youtube eller olika sidor samtidigt som det händer, så är det inga problem där. 4-4.2 mbit i uppladdning är ju knappast fiber, men det borde väl vara tillräckligt för att åtminstone kunna skicka en bild utan att internet kraschar under den tiden bilden skickas.