Permalänk
Medlem
Skrivet av ryggbiff:

Det är en alpenfohn black ridge. Tycker att den funkar riktigt bra med en noctuafläkt i pushkonfiguration mellan chassit och kylaren. Har en noctua L12 också som jag inte har testat än, men har fått uppfattningen att den inte är bättre om man inte får plats med en 120 mm-fläkt i pull. Någon som har jämfört dessa två?

Nu mind jag inte alls siffror, men har för mig att när jag testade BR med två noctuafläktar i push-pull så blev det närmaste 15degC bättre än en L12 med originalfläkten.

Nu kör jag en tillplattad L12s med en 120x25mm i pull o har ungefär samma Temp som BR men mycket bättre fläktljud (enligt mitt tycke). Kanske inte helt jämförbart men get ju en indikation iallafall.

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryggbiff:

Det är en alpenfohn black ridge. Tycker att den funkar riktigt bra med en noctuafläkt i pushkonfiguration mellan chassit och kylaren. Har en noctua L12 också som jag inte har testat än, men har fått uppfattningen att den inte är bättre om man inte får plats med en 120 mm-fläkt i pull. Någon som har jämfört dessa två?

Ah! Jag har en L12 Ghost Edition, dock inte med en 120mm och tycker attdet är rätt varmt dock tyst. Har alltid funderat på ifall det är bättre att köra med en BR. Men följer upp

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

FE 3080 blir ju lite varmt som väntat. Väntar med spänning på om EVGA XC3 går att klämma in eller inte.

https://www.reddit.com/r/Louqe/comments/ix7th0/3080_fe_in_a_g...

Permalänk
Medlem

@Rixard: Han kör utan chassifläkt och har ~82C. Borde komma ner en del med en fläkt installerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryggbiff:

@Rixard: Han kör utan chassifläkt och har ~82C. Borde komma ner en del med en fläkt installerad.

Yes vi får vänta och se hur en tophat med fläktar samt med en fläkt under PSU'n ger för resultat.

Permalänk
Medlem

@Rixard: BAAAM!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Försöker få tag på ett FE 3080 till min G1:a.

Någon som har tips på det från någon firma som säljer till företag med faktura (skall vara till firman, så fungerar inte med Tradera, Ebay, etc. som inte har fakturor, då de inte är gjorda för B2B)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Försöker få tag på ett FE 3080 till min G1:a.

Någon som har tips på det från någon firma som säljer till företag med faktura (skall vara till firman, så fungerar inte med Tradera, Ebay, etc. som inte har fakturor, då de inte är gjorda för B2B)?

Återigen, Nvidias FE-modeller köper man endast från Nvidia själva och kan göras här ifrån Nvidia store. Och man kan bara hoppas på att svenska återförsäljare kan lyckas ta in dom.

Permalänk

Ghost S1 MK III byggplan

Hej! Jag har planer på ett SFF-bygge med Ghost S1 MK III som chassi. Postar den nuvarande byggplanen här och hoppas att någon kan välsigna mig med input och råd om det ser ut som ett vettigt bygge. Är speciellt inresserad av om komponenterna är kompitabla tillsammans med chassit, och vad ni tror om kylning och ljudnivå – all feedback är välkommen!

Chassi: Loque Ghost S1 MK III (XS)
CPU: Intel Core i7-9700K 3.6 GHz 8-Core
CPU-Kylare: Noctua NH-L12 Ghost S1
Moderkort: Gigabyte z390-I Aorus Pro WiFi
RAM-minne: Corsair Vengeance 32GB LPX DDR-4 3200 MHz
PSU: Corsair SF600 Platinum (V2)
GPU: Sapphire Radeon Pulse RX 5700 XT 8GB
Lagring: ADATA XPG SX8200 Pro 1 TB M.2-2280 NVME

Har också planer på att lägga till ett till NVMe SSD och installera Mac OS på den, därför har jag valt komponenter som ska vara kompitablia med Mac OS. Om någon har input på det ämnet är jag evigt tacksam!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skathinawjo:

Hej! Jag har planer på ett SFF-bygge med Ghost S1 MK III som chassi. Postar den nuvarande byggplanen här och hoppas att någon kan välsigna mig med input och råd om det ser ut som ett vettigt bygge. Är speciellt inresserad av om komponenterna är kompitabla tillsammans med chassit, och vad ni tror om kylning och ljudnivå – all feedback är välkommen!

Chassi: Loque Ghost S1 MK III (XS)
CPU: Intel Core i7-9700K 3.6 GHz 8-Core
CPU-Kylare: Noctua NH-L12 Ghost S1
Moderkort: Gigabyte z390-I Aorus Pro WiFi
RAM-minne: Corsair Vengeance 32GB LPX DDR-4 3200 MHz
PSU: Corsair SF600 Platinum (V2)
GPU: Sapphire Radeon Pulse RX 5700 XT 8GB
Lagring: ADATA XPG SX8200 Pro 1 TB M.2-2280 NVME

Har också planer på att lägga till ett till NVMe SSD och installera Mac OS på den, därför har jag valt komponenter som ska vara kompitablia med Mac OS. Om någon har input på det ämnet är jag evigt tacksam!

Hej!

Radeon Pulse ryms inte i chassit! Kylaren är just för bred för det. Ifall inte något har ändrats från MK I till MK III förstås. Men jag har ett MK I och jag fick inte in det kortet i chassit.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Hej!

Radeon Pulse ryms inte i chassit! Kylaren är just för bred för det. Ifall inte något har ändrats från MK I till MK III förstås. Men jag har ett MK I och jag fick inte in det kortet i chassit.

också testat detta kortet i min MK2a , passar ej.

Visa signatur

PC: Loque Ghost S1 MK2 || Intel i5 10600k || ASUS Z-490-I Gaming || Corsair 32GB @ 3400MHZ ||EVGA 2080ti BLACK || Intel 660p Series M.2 2280 SSD 2TB || Samsung 970 EVO 512SSD M2 || Samsung C49RG90 ||

Permalänk
Skrivet av UnkeN:

Hej!

Radeon Pulse ryms inte i chassit! Kylaren är just för bred för det. Ifall inte något har ändrats från MK I till MK III förstås. Men jag har ett MK I och jag fick inte in det kortet i chassit.

Skrivet av retrocc:

också testat detta kortet i min MK2a , passar ej.

Tack för hjälpen, har ni eller någon annan rekommendationer om ett Radeon RX 5700 XT kort som ryms i Ghost S1 MK III?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skathinawjo:

Hej! Jag har planer på ett SFF-bygge med Ghost S1 MK III som chassi. Postar den nuvarande byggplanen här och hoppas att någon kan välsigna mig med input och råd om det ser ut som ett vettigt bygge. Är speciellt inresserad av om komponenterna är kompitabla tillsammans med chassit, och vad ni tror om kylning och ljudnivå – all feedback är välkommen!

Chassi: Loque Ghost S1 MK III (XS)
CPU: Intel Core i7-9700K 3.6 GHz 8-Core
CPU-Kylare: Noctua NH-L12 Ghost S1
Moderkort: Gigabyte z390-I Aorus Pro WiFi
RAM-minne: Corsair Vengeance 32GB LPX DDR-4 3200 MHz
PSU: Corsair SF600 Platinum (V2)
GPU: Sapphire Radeon Pulse RX 5700 XT 8GB
Lagring: ADATA XPG SX8200 Pro 1 TB M.2-2280 NVME

Har också planer på att lägga till ett till NVMe SSD och installera Mac OS på den, därför har jag valt komponenter som ska vara kompitablia med Mac OS. Om någon har input på det ämnet är jag evigt tacksam!

Rekommenderar även custom cables från https://www.etsy.com/hk-en/shop/DreambigByRay
380kr fick jag betala med unsleeved clear. Tog 2 veckor från att de skickade det. Kommer att lägga in en till beställning framöver då jag ska bygga ytterligare en Ghost

Jag har L12 Ghost edition och tycker att den är fruktansvärt tyst! Har ingenting att jämföra med. Jag hamnar på runt 70-75 på CPU och 65 på GPU och har jag inte undervoltat utan bara kört allting stock.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Rekommenderar även custom cables från https://www.etsy.com/hk-en/shop/DreambigByRay
380kr fick jag betala med unsleeved clear. Tog 2 veckor från att de skickade det. Kommer att lägga in en till beställning framöver då jag ska bygga ytterligare en Ghost

Jag har L12 Ghost edition och tycker att den är fruktansvärt tyst! Har ingenting att jämföra med. Jag hamnar på runt 70-75 på CPU och 65 på GPU och har jag inte undervoltat utan bara kört allting stock.

SF600 Platinum har sleeve'ade kablar, finns det behov av att byta dem?

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skathinawjo:

Tack för hjälpen, har ni eller någon annan rekommendationer om ett Radeon RX 5700 XT kort som ryms i Ghost S1 MK III?

Asrock Challenger är ett som passar. Här har du SweC's test, finns även som 5700XT. Men att köpa nytt nu är lite dumt. Om 5 veckor är AMD-s nya kort ute. Ryktas bli så att 6700 kommer vara 15-20% snabbare men till ett förmodat lägre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

SF600 Platinum har sleeve'ade kablar, finns det behov av att byta dem?

Det är dom, men ganska styva vilket kan göra det trixigt att få plats med fläkten under. Ska testa flippa chassit som folket ovan och se om jag klarar mig utan att ordna nya kablar.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

SF600 Platinum har sleeve'ade kablar, finns det behov av att byta dem?

Storheten med specialbeställa kablar är att de kan göras i olika längder. På så sätt slipper man en massa kabelhantering för att stnadardkablaget är flera decimeter för långt.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

SF600 Platinum har sleeve'ade kablar, finns det behov av att byta dem?

De är onödigt långa tycker jag och lämnar väldigt mycket luftutrymme. Men smaken är som baken antar jag
Jag fick också sleevade och det är nice men det är väldigt mekiga att böja tycker jag.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Skrivet av Skathinawjo:

Tack för hjälpen, har ni eller någon annan rekommendationer om ett Radeon RX 5700 XT kort som ryms i Ghost S1 MK III?

Undrar det här också.
Upptäckte precis att varken RX580 eller någon 5600xt passar i chassit.

Någon AMD GPU som faktiskt passar?
Alla verkar bara vara för tjocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CakelyBakely:

Undrar det här också.
Upptäckte precis att varken RX580 eller någon 5600xt passar i chassit.

Någon AMD GPU som faktiskt passar?
Alla verkar bara vara för tjocka.

Inge gpu shaming här snälla. Skämt åsido..
Testa prisjakt. Filtrera på 2 slot. Testa denna prisjakt amd 2slot och kolla om något funkar?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har ett Powercolor RX5600XT i mitt S1. Den har en 2-slot kylare med två fläktar. Inga problem att rymma det kortet. Det kanske inte är den bästa kylaren men det räcker för mig.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Kanske får mitt 3080FE tidigt nästa vecka, ska bli intressant att se om man klarar sig utan tophats eller chassibyte med lite undervolt.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Kanske får mitt 3080FE tidigt nästa vecka, ska bli intressant att se om man klarar sig utan tophats eller chassibyte med lite undervolt.

Var lyckades du köpa kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Kanske får mitt 3080FE tidigt nästa vecka, ska bli intressant att se om man klarar sig utan tophats eller chassibyte med lite undervolt.

Du får ge en väldigt ingåend beskrivning och test då! Var beredd på en mängd mer eller mindre dumma frågor och variationer på tester som vi vill ha koll på!

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryggbiff:

Var lyckades du köpa kortet?

Det kom upp några imorse hos Nvidia, endast tur att jag hann beställa.

Skrivet av Shinzou:

Du får ge en väldigt ingåend beskrivning och test då! Var beredd på en mängd mer eller mindre dumma frågor och variationer på tester som vi vill ha koll på!

Skall försöka! Setupen = deliddad 8700K @ 1.15V, SF600 och Noctua L12 (med 'lilla' fläkten, 92mm?) och tanken är att flippa chassit och montera en Noctua NF-A12x25 för att få lite snurr på luften. Och att undervolta 3080FE, primärt för att få ner ljudnivån (verkar inte ge så mycket temp.skillnad vad jag sett på reddit)

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Vi kommer nog få se lite fler tester snart, en kille på Loque discorden som fick sitt 3080 FE idag och sagt han skall testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Asrock Challenger är ett som passar. Här har du SweC's test, finns även som 5700XT. Men att köpa nytt nu är lite dumt. Om 5 veckor är AMD-s nya kort ute. Ryktas bli så att 6700 kommer vara 15-20% snabbare men till ett förmodat lägre pris.

Skrivet av CakelyBakely:

Undrar det här också.
Upptäckte precis att varken RX580 eller någon 5600xt passar i chassit.

Någon AMD GPU som faktiskt passar?
Alla verkar bara vara för tjocka.

Se mitt eget citat ovan CakelyBakely. Finns även som 5600xt. Annars har du Powercolors Red Dragon som också kan passa, men där kan det behövas en lågprofilsadapter till strömförsörningen. Men har dom inte sänkt monteringen för grafikkortet lite i MK III? Det kanske passar bättre nu?
Men Asrock Challenger passar, jag har den själv. Det enda jag behöver göra är att sprida ut och platta till kablarna på strömkontakterna lite för att grillen ska ligga helt plant.

Men som i mitt tidigare inlägg. Köp inget nu. 6700, 6800 och 6900(?) kommer snart. 60% bättre prestanda per watt bör göra dom korten mindre då behovet att biffigare kylare inte lär behövas. Är nog mest sant för 6700, tror att de andra uppskrämda till högre nivåer = fetare kylare.

Permalänk
Medlem

@KniFF: En dum fråga till; från Nvidias svenska sida? Om inte; vilket land?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryggbiff:

@KniFF: En dum fråga till; från Nvidias svenska sida? Om inte; vilket land?

Det stämmer, det var fler i denna tråd som lyckades https://www.sweclockers.com/forum/trad/1605881-traden-for-oss...

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Se mitt eget citat ovan CakelyBakely. Finns även som 5600xt. Annars har du Powercolors Red Dragon som också kan passa, men där kan det behövas en lågprofilsadapter till strömförsörningen. Men har dom inte sänkt monteringen för grafikkortet lite i MK III? Det kanske passar bättre nu?
Men Asrock Challenger passar, jag har den själv. Det enda jag behöver göra är att sprida ut och platta till kablarna på strömkontakterna lite för att grillen ska ligga helt plant.

Men som i mitt tidigare inlägg. Köp inget nu. 6700, 6800 och 6900(?) kommer snart. 60% bättre prestanda per watt bör göra dom korten mindre då behovet att biffigare kylare inte lär behövas. Är nog mest sant för 6700, tror att de andra uppskrämda till högre nivåer = fetare kylare.

Fint, tack för tipsen! Då kör jag bara på samma chassi som jag har nu och låter Ghost S1 ligga ett tag tills AMD släppt nya generationen.