SweGolfers - tråden om allt golfrelaterat

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacAllan:

@vargeEEEEn: Det blir Lakes i oktober på DM, hoppas dom presenterar den på samma sätt då
Blir alltid någon/några rundor per år på PGA, är annars medlem på grannklubben Bokskogen.

Just det, DM har jag inte anmält mig till än. Får fixa det i helgen!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Inaktiv

Spelade min 95:e runda för året på Johannesberg Golf i strålande septembervänder.

Andra saker jag har haft för mig är att jag experimenterat med counter balancing av järnen. Jag vill känna mer tyngd under greppet. Har på sistonde känt att händerna tappar lite kontrollen när klubhuvudet känns tungt. Klubbhuvudet har kontrollerat händerna. Det är ju trotts allt händerna man vill ha kontrollen i. iaf jag vill det. Jag började tejpa olika mycket vikt i greppänden och kom fram till att 80 gram var "sweetspot". Googlade upp Tour lock pro counter plug som Nordica säljer. Men priserna var en chock. 80 gram för 319 kr. Så ringde min lokala butik och dom kunde få tag på 80 grams vikter och dessa kostade bara 150 kr. Passade då på att beställa nya grepp till järnen också, så jag har samma. Blev Tour Velvet Ribbed. Jag gillar känslan i dessa grepp. Så på måndag blir det till att lämna in klubborna för att få dom fixade.

Permalänk
Medlem

Vill bara skryta lite, för jag e så jäkla glad.

Vann en tävling (i min hcp grupp), den andra jag deltagit i sedan jag började spela Golf i April.
Slaggolf över 18 hål, där jag gick på 85 Brutto, 56 Netto med ett spel hcp på 29

Spelar listor
Skrolla ner en liten bit, klicka på resultatlista o välj "C klass" för att se mitt scorekort.

Så jäkla kul o pricka in en formtopp o göra min bästa runda någonsin just idag.

Förra Söndagen var inte mycket sämre då det var en Greensome tävling där det blev en 3:e plats...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Vill bara skryta lite, för jag e så jäkla glad.

Vann en tävling (i min hcp grupp), den andra jag deltagit i sedan jag började spela Golf i April.
Slaggolf över 18 hål, där jag gick på 85 Brutto, 56 Netto med ett spel hcp på 29

Spelar listor
Skrolla ner en liten bit, klicka på resultatlista o välj "C klass" för att se mitt scorekort.

Så jäkla kul o pricka in en formtopp o göra min bästa runda någonsin just idag.
https://i.ibb.co/L867yvw/Golfscore.png

Förra Söndagen var inte mycket sämre då det var en Greensome tävling där det blev en 3:e plats...

/Homer_S

Grattis, det är alltid kul att spela bra
Kan gissa att det var många som morra "handikapp myglare" när dom såg resultatet

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Kan gissa att det var många som morra "handikapp myglare" när dom såg resultatet

Får hoppas på att de var med på att han började spela i April. Det förklarar ju saken.

Skrivet av Homer_S1:

Vann en tävling (i min hcp grupp), den andra jag deltagit i sedan jag började spela Golf i April.
Slaggolf över 18 hål, där jag gick på 85 Brutto, 56 Netto med ett spel hcp på 29

Grattis till en riktigt fin ronda!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Provade att klicka hem en uppsättning från arccos caddie, men dom är knutna till prenumeration och ska inte fungera utan den årliga avgiften. får se om man ska göra sig av med dom eller om man ska göra ett försök med dom till våren

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mental träning?

Ja, vad kan man säga.. 3 senaste rundorna.

Börjar bli så less på att inte kunna hålla ihop en hel runda.
När jag spelar bra golf är det som att jag går och väntar på att krascha i princip. Har jag börjat dåligt så kan jag gå sista 9 runt par allt som oftast och jag har tidigare spelat rundor under par men det var ett par år sedan sist det skedde även om jag vet att jag egentligen har spelet för det fortfarande.
Poängmässigt är det ok men det är ju p.g.a. att jag gör såna här rundor som jag har högt nog hcp för att dessa rundor ska bli ok i det avseendet.

Hur gör ni andra med mental träning? Är det något ni aktivt tränar eller får det bara vara som det är?
Har läst en del av Bob Rotella och Kjell Enhager ang. mental träning men tycker inte att det ger något att bara läsa om det och framför allt Bob är lite väl luddig. Jag behöver mer praktiska sätt att öva på det, rena övningar i den mån det är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

https://forumbilder.com/images/2020/09/21/j-a_skit.md.png

Ja, vad kan man säga.. 3 senaste rundorna.

Börjar bli så less på att inte kunna hålla ihop en hel runda.
När jag spelar bra golf är det som att jag går och väntar på att krascha i princip. Har jag börjat dåligt så kan jag gå sista 9 runt par allt som oftast och jag har tidigare spelat rundor under par men det var ett par år sedan sist det skedde även om jag vet att jag egentligen har spelet för det fortfarande.
Poängmässigt är det ok men det är ju p.g.a. att jag gör såna här rundor som jag har högt nog hcp för att dessa rundor ska bli ok i det avseendet.

Hur gör ni andra med mental träning? Är det något ni aktivt tränar eller får det bara vara som det är?
Har läst en del av Bob Rotella och Kjell Enhager ang. mental träning men tycker inte att det ger något att bara läsa om det och framför allt Bob är lite väl luddig. Jag behöver mer praktiska sätt att öva på det, rena övningar i den mån det är möjligt.

Se det positiva, att du har ett betydligt bättre spel i kroppen, detta kan ingen ta ifrån dig oavsett nuvarande score.

Golf är en exceptionellt tuff sport rent mentalt men det finns grejer som kan underlätta, tex att ta det lugnare samt spela mera taktiskt (du kan kalla det för "fegspel" om du vill), då blir det lite lättare att spela helt enkelt. Jag jobbar själv på detta nu och det ser väldigt positivt ut på utslagen hittills men i övrigt har jag en del att jobba på (i synnerhet puttning), ser dock lovande ut totalt sett.

Jag vet själv att jag har en viss talang i mig, jag har bestämt mig för att ge f-n i om jag är sämre än mina golfpolare nu, jag vet mycket väl vad jag går för och det kommer visa sig över tiden. Jag ska under 10 på två-tre års sikt, den saken är helt klar.

Orosmomentet är väl puttningen där jag spänner mig något för dj-vligt på green, enormt hjärnspöke på green men i övrigt är jag inte så orolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

https://forumbilder.com/images/2020/09/21/j-a_skit.md.png

Ja, vad kan man säga.. 3 senaste rundorna.

Börjar bli så less på att inte kunna hålla ihop en hel runda.
När jag spelar bra golf är det som att jag går och väntar på att krascha i princip. Har jag börjat dåligt så kan jag gå sista 9 runt par allt som oftast och jag har tidigare spelat rundor under par men det var ett par år sedan sist det skedde även om jag vet att jag egentligen har spelet för det fortfarande.
Poängmässigt är det ok men det är ju p.g.a. att jag gör såna här rundor som jag har högt nog hcp för att dessa rundor ska bli ok i det avseendet.

Hur gör ni andra med mental träning? Är det något ni aktivt tränar eller får det bara vara som det är?
Har läst en del av Bob Rotella och Kjell Enhager ang. mental träning men tycker inte att det ger något att bara läsa om det och framför allt Bob är lite väl luddig. Jag behöver mer praktiska sätt att öva på det, rena övningar i den mån det är möjligt.

Känner igen det där.

Nånting som fungerade för mig, eller, två saker faktist. Bägge tagit från Pro's och hur dom tänker i svåra Majors. Ha fokus på tre hål, alltså sex tre-hålsslingor, och UNDGÅ dubbelbogey eller värre. Just den med dubbebogey innebar kort och gott att chippa sig ut från rough, eller slå sig kort om green i dom flesta fall, i stället för att "go for gold". Bägge är 100% mentala grejor.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Salcin74:

https://forumbilder.com/images/2020/09/21/j-a_skit.md.png

Ja, vad kan man säga.. 3 senaste rundorna.

Börjar bli så less på att inte kunna hålla ihop en hel runda.
När jag spelar bra golf är det som att jag går och väntar på att krascha i princip. Har jag börjat dåligt så kan jag gå sista 9 runt par allt som oftast och jag har tidigare spelat rundor under par men det var ett par år sedan sist det skedde även om jag vet att jag egentligen har spelet för det fortfarande.
Poängmässigt är det ok men det är ju p.g.a. att jag gör såna här rundor som jag har högt nog hcp för att dessa rundor ska bli ok i det avseendet.

Hur gör ni andra med mental träning? Är det något ni aktivt tränar eller får det bara vara som det är?
Har läst en del av Bob Rotella och Kjell Enhager ang. mental träning men tycker inte att det ger något att bara läsa om det och framför allt Bob är lite väl luddig. Jag behöver mer praktiska sätt att öva på det, rena övningar i den mån det är möjligt.

Det jag har gjort i ganska många år som hjälpt mig att köra på hela rundan är att inte förändra det jag gör. Det är väldigt lätt att börja spela på resultat och försöka försvara sin score när man öppnat bra när det i själva verket är ditt aggressiva spel som fungerat bra och uppenbart gett utdelning hittills. Därmed inte sagt att man bara ska stå och tokbomba och gå superagressivt utan snarare fortsätta på utsatt spår.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Vill bara skryta lite, för jag e så jäkla glad.

Vann en tävling (i min hcp grupp), den andra jag deltagit i sedan jag började spela Golf i April.
Slaggolf över 18 hål, där jag gick på 85 Brutto, 56 Netto med ett spel hcp på 29

Spelar listor
Skrolla ner en liten bit, klicka på resultatlista o välj "C klass" för att se mitt scorekort.

Så jäkla kul o pricka in en formtopp o göra min bästa runda någonsin just idag.
https://i.ibb.co/L867yvw/Golfscore.png

Förra Söndagen var inte mycket sämre då det var en Greensome tävling där det blev en 3:e plats...

/Homer_S

Stort grattis då, snart nere på B-klassen gruppen då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Grattis, det är alltid kul att spela bra
Kan gissa att det var många som morra "handikapp myglare" när dom såg resultatet

Bara härliga människor man har o göra med ute på klubben så inga sura miner på nått vis o alla vet att jag e ny för i år.

Skrivet av MoNkeY-05:

Får hoppas på att de var med på att han började spela i April. Det förklarar ju saken.

Grattis till en riktigt fin ronda!

Tack!

Skrivet av busolof:

Stort grattis då, snart nere på B-klassen gruppen då.

Ja, det är det jag siktar på iaf. 🙂

Får ju känna på de duktiga grabbarna o brudarna om nån vecka.
Iom min vinnst får jag vara med i det dom kallar mästarnas mästare.
Säsongsavslutande tävling där alla tävlingsvinnare under året möts.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Försökte söka här i tråden då det var någon som rekommenderade PRW products i något sammanhang. Gjorde ett köp från dom på 25€, jag har fått bekräftelse och pengarna har dragits. Men det är tre veckor sen! Jag har försökt ringa och maila men dom svarar inte.

Vill varna för denna skojarfirma! Är det någon som bor i Helsingborg som kan köra dit på lunchen och banka lite vett i dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Försökte söka här i tråden då det var någon som rekommenderade PRW products i något sammanhang. Gjorde ett köp från dom på 25€, jag har fått bekräftelse och pengarna har dragits. Men det är tre veckor sen! Jag har försökt ringa och maila men dom svarar inte.

Vill varna för denna skojarfirma! Är det någon som bor i Helsingborg som kan köra dit på lunchen och banka lite vett i dom?

PRW ?
Har du länk till deras sida ?

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

PRW ?
Har du länk till deras sida ?

/Homer_S

Prwproducts. com
Hur så?

Edit. Tack för PM. Ska prova.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av napahlm:

Försökte söka här i tråden då det var någon som rekommenderade PRW products i något sammanhang. Gjorde ett köp från dom på 25€, jag har fått bekräftelse och pengarna har dragits. Men det är tre veckor sen! Jag har försökt ringa och maila men dom svarar inte.

Vill varna för denna skojarfirma! Är det någon som bor i Helsingborg som kan köra dit på lunchen och banka lite vett i dom?

Jag har köpt lite grejer av de förr, har aldrig varit några konstigheter. De är dock ett väldigt litet företag så skulle de bli sjuka, speciellt i dessa tider kan det nog vara lite svårt att få tag i de. Hoppas att dina produkter kommer fram och att det löser sig för dig!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Efter en lång (2.5 vecka) väntan efter min custom fit kom mina järn igår! Idag var jag ute på rangen och slog. Blev nästan överhypad och började ta i för kung och fosterland. När jag väl lugnat ner mig lite och kunde fokusera på svingen blev det bättre. Slagen gick rakare och längre (en del ungefär 1.5 klubbor). Framförallt blev missarna mer förlåtande och det blev mindre spridning vid off-center hits. Jag gillade också skarpt att bollflykt har blivit mindre hög. Nu har de en mer penetrerade flykt och bygger sakta höjd. Innan gick bollbanan bara högt direkt utan någon vidare fart. Största skillnaderna (förutom i längd) märkte jag vid 7-4, mer skillnad ju längre upp i bagen man kommerl, och särskilt järn 4. Här märks det det att rytmen behöver bli annorlunda jämfört med mitt gamla längsta järn (en pin i3+ järn 3a, hade ingen 4a). Den nya är betydligt lättare att slå. Men skam den som ger sig. Jag går lite lektioner parallelt med min egen träning och vi ska börja jobba på de långa järnen/driver strax.

Det som kommer ta längst tid att vänja sig vid är nog längden.När jag stod och slog mot de olika målen på rangen blev det ungefär 2 klubbor längre än jag brukar slå, så det får bli många bollar för att vänja in sig.

Jag kollade runt lite kring stockholmsområdet. Har någon varit på Golflab och hyrt en trackman? Eller har någon varit på Top tracer rangen i Kista? Skulle nämligen vilja åka dit någon gång och mäta upp längderna så man får ett ungefär. Sen är det absolut bäst att få upp känslan på banan, men kan vara kul att veta ett ungefär.

Allt som allt är jag mycket nöjd och ser fram emot många golftimmar frammåt hösten och vintern! Nu får vi hoppas på fint väder i helgen så jag kan ut och lira!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Efter en lång (2.5 vecka) väntan efter min custom fit kom mina järn igår! Idag var jag ute på rangen och slog. Blev nästan överhypad och började ta i för kung och fosterland. När jag väl lugnat ner mig lite och kunde fokusera på svingen blev det bättre. Slagen gick rakare och längre (en del ungefär 1.5 klubbor). Framförallt blev missarna mer förlåtande och det blev mindre spridning vid off-center hits. Jag gillade också skarpt att bollflykt har blivit mindre hög. Nu har de en mer penetrerade flykt och bygger sakta höjd. Innan gick bollbanan bara högt direkt utan någon vidare fart. Största skillnaderna (förutom i längd) märkte jag vid 7-4, mer skillnad ju längre upp i bagen man kommerl, och särskilt järn 4. Här märks det det att rytmen behöver bli annorlunda jämfört med mitt gamla längsta järn (en pin i3+ järn 3a, hade ingen 4a). Den nya är betydligt lättare att slå. Men skam den som ger sig. Jag går lite lektioner parallelt med min egen träning och vi ska börja jobba på de långa järnen/driver strax.

Det som kommer ta längst tid att vänja sig vid är nog längden.När jag stod och slog mot de olika målen på rangen blev det ungefär 2 klubbor längre än jag brukar slå, så det får bli många bollar för att vänja in sig.

Jag kollade runt lite kring stockholmsområdet. Har någon varit på Golflab och hyrt en trackman? Eller har någon varit på Top tracer rangen i Kista? Skulle nämligen vilja åka dit någon gång och mäta upp längderna så man får ett ungefär. Sen är det absolut bäst att få upp känslan på banan, men kan vara kul att veta ett ungefär.

Allt som allt är jag mycket nöjd och ser fram emot många golftimmar frammåt hösten och vintern! Nu får vi hoppas på fint väder i helgen så jag kan ut och lira!

Kul med ny hårdvara!
Vad blev det för klubbor?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Jag gissar Ping i500 med tnake på 1,5 klubbor extra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Kul med ny hårdvara!
Vad blev det för klubbor?

Det blev Mizuno JPX 921 Hot metal pro! Betydlig skillnad som sagt mot mina 12+ år gammla voit. Verkar luta mot fint väder i helgen så det blir ut och spela

Synd bara att man inte hade semester och kan spendera all vaken tid på rangen eller golfbanan

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Hur kommer ni göra i vinter? Finns ju vinterträningar här och där, kanske inomhushallar där ni bor? Eller är det bara att stuva undan klubborna och vänta på våren?

Funderar på vad man kan göra i vinter för att hålla svingen färsk..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ardocc:

Hur kommer ni göra i vinter? Finns ju vinterträningar här och där, kanske inomhushallar där ni bor? Eller är det bara att stuva undan klubborna och vänta på våren?

Funderar på vad man kan göra i vinter för att hålla svingen färsk..

Jag brukar vanligtvis vara dålig på att åka på inomhushallar. Men i vinter har jag en känsla att jag kommer vara betydligt mer aktiv. Jag tycker inomhushallar är bra när man är sugen på att svinga lite. Brukar köra lite golfsimulator några gånger per vinter också. De bra simulatorerna gillar jag.

Varför jag tror jag är mer aktiv i vinter är för att jag har lyckats få sambon att börja spela ganska mycket så förhoppningsvis fortsätter det så och därför är jag lite sugen på att hålla ner handicapet med lite extra träning eftersom det finns chans till en hel del spel nästa sommar.

Permalänk
Medlem

Appropå inomhushall. Någon som har något tips på sådan i stockholm söderort med tracker? Var ett tag sedan jag var i den som ligger i jordbro, men dom hade ingen tracker då i alla fall.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Efter en lång (2.5 vecka) väntan efter min custom fit kom mina järn igår! Idag var jag ute på rangen och slog. Blev nästan överhypad och började ta i för kung och fosterland. När jag väl lugnat ner mig lite och kunde fokusera på svingen blev det bättre. Slagen gick rakare och längre (en del ungefär 1.5 klubbor). Framförallt blev missarna mer förlåtande och det blev mindre spridning vid off-center hits. Jag gillade också skarpt att bollflykt har blivit mindre hög. Nu har de en mer penetrerade flykt och bygger sakta höjd. Innan gick bollbanan bara högt direkt utan någon vidare fart. Största skillnaderna (förutom i längd) märkte jag vid 7-4, mer skillnad ju längre upp i bagen man kommerl, och särskilt järn 4. Här märks det det att rytmen behöver bli annorlunda jämfört med mitt gamla längsta järn (en pin i3+ järn 3a, hade ingen 4a). Den nya är betydligt lättare att slå. Men skam den som ger sig. Jag går lite lektioner parallelt med min egen träning och vi ska börja jobba på de långa järnen/driver strax.

Det som kommer ta längst tid att vänja sig vid är nog längden.När jag stod och slog mot de olika målen på rangen blev det ungefär 2 klubbor längre än jag brukar slå, så det får bli många bollar för att vänja in sig.

Jag kollade runt lite kring stockholmsområdet. Har någon varit på Golflab och hyrt en trackman? Eller har någon varit på Top tracer rangen i Kista? Skulle nämligen vilja åka dit någon gång och mäta upp längderna så man får ett ungefär. Sen är det absolut bäst att få upp känslan på banan, men kan vara kul att veta ett ungefär.

Allt som allt är jag mycket nöjd och ser fram emot många golftimmar frammåt hösten och vintern! Nu får vi hoppas på fint väder i helgen så jag kan ut och lira!

Har kört en del på Golflab då jag bor i närheten. Mycket trevligt ställe, är ju inte gratis men vill man använda en trackman kostar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Har kört en del på Golflab då jag bor i närheten. Mycket trevligt ställe, är ju inte gratis men vill man använda en trackman kostar det.

Nej precis. Det är kanske inget man står timtals vid. Men vore kul att få en första generell uppfattning

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ardocc:

Hur kommer ni göra i vinter? Finns ju vinterträningar här och där, kanske inomhushallar där ni bor? Eller är det bara att stuva undan klubborna och vänta på våren?

Funderar på vad man kan göra i vinter för att hålla svingen färsk..

Rangen är öppen året om här även om man får plocka bollar själv ett tag under vintern.
9-hålsbanan med så har tänkt se till att nyttja den i år när det inte är för blött.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ardocc:

Hur kommer ni göra i vinter? Finns ju vinterträningar här och där, kanske inomhushallar där ni bor? Eller är det bara att stuva undan klubborna och vänta på våren?

Funderar på vad man kan göra i vinter för att hålla svingen färsk..

Nu bor ju jag i Skåne så vi är rätt bortskämda, men här brukar vi kunna spela sommaregreener nästan hela vintern så länge inte tjälen sätter sig. Sen jag flyttade ner för 4 år sen är längsta uppehållet 5-6 veckor tror jag. Om ordinarie bana är stängd blir det lite träning på range, kanske korthålsbana och om det finns något annat öppet så brukar vi sticka iväg och lira greenfee. Kalla mig dum i huvudet men golf i 2-6 plusgrader är riktigt härligt!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ardocc:

Hur kommer ni göra i vinter? Finns ju vinterträningar här och där, kanske inomhushallar där ni bor? Eller är det bara att stuva undan klubborna och vänta på våren?

Funderar på vad man kan göra i vinter för att hålla svingen färsk..

Skrivet av vargeEEEEn:

Nu bor ju jag i Skåne så vi är rätt bortskämda, men här brukar vi kunna spela sommaregreener nästan hela vintern så länge inte tjälen sätter sig. Sen jag flyttade ner för 4 år sen är längsta uppehållet 5-6 veckor tror jag. Om ordinarie bana är stängd blir det lite träning på range, kanske korthålsbana och om det finns något annat öppet så brukar vi sticka iväg och lira greenfee. Kalla mig dum i huvudet men golf i 2-6 plusgrader är riktigt härligt!

Jag tänkte också först, vadå vi spelar på som vanligt? Enda skillnaden är att ena banan stänger helt under vintern, ibland skiftar dom vilken bana som är öppen efter nyår. Och så om greenerna är frostiga så får man sikta på "barnflagg".

Alltså en vinterdag med fyra-fem plusgrader och sol är riktig härligt att spela golf. Ge fan i att toppa järnen bara för det känns...
Tar nästan hellre det än en stekhet sommardag med 30 plus, för det är vidrigt.

Permalänk
Medlem

Ett slag från att bryta 100-gränsen idag, gaaah. Eller två? 101 slutade det på, tog mig ner till 30,3 i HCP.

Rydö GK I Rydöbruk, kan rekommendera den banan som "helt ok". Breda fairways (som jag lyckades missa ibland) och väldigt utmanande och roliga greener med lutning åt alla håll och kanter.

Permalänk
Medlem

Ang. vinterträning
Jag skaffade en Skytrak launch monitor förra året som kan kopplas till telefon eller platta för en hyfsat mobil uppsättning.
Jag använder den både när jag slår mot nät på baksidan eller en inomhushall vilket jag annars tycker ger väldigt lite i träningsväg utan någon slags feedback.

Nu får jag både siffror och en visualisering av bollflykten, det går även att låsa upp lite utmaningar/tävlingar och kopling till simulator om man betalar för ett abonnemag. Den ger de flesta siffrorna som jag tycker är intressanta och ligger tillräckligt nära en Trackman utan att kosta som en bil.
Med det sagt så är den inte gratis men mitt tips är att skaffa en billig (gör lite research först) launch monitor för lite mer rolig/givande inomhusträning.

Många av anläggningarna med simulatorer har även ett driving range läge som brukar vara lite billigare, den är bra om du vill träna med riktiga siffror och visuell feedback för hela slaget och inte enbart innan den slår in i väggen som på en hall.
En kompis hade tränat in vad som såg ut som ett riktigt bra sving och tillslag under en vinter men när han kom ut på banan visade det sig vara en kronhook som tog nästa hela säsongen att räta ut.

@ASSSOR JS golf i Södertälje har driving range-läge med Trackman men det är inte en hall utan en lokal med ett par simulatorer.