ISP påstår att Discord och spel tar mycket på upload?

Permalänk

ISP påstår att Discord och spel tar mycket på upload?

Tjenare!

Har haft ett problem med min uppkoppling i ca 1 månad. Det är så att medans jag spelar, i det här fallet Heroes of the Storm, samtidigt som min sambo skickar en video eller en bild på Messenger, så fryser spelet och jag tappar anslutningen. Sitter jag på Discord, så hoppar pingen ifrån ~30ms till 2000ms. Det skumma är att jag provade att skicka bilder ifrån min mobil till min sambo medans jag var inne i spelet samt satt i Discord. Provade att skicka 1 bild och ingenting hände. Sen provade jag att skicka 2 bilder. Ingenting hände då heller. Men när min sambo skickade 2 bilder till mig, så frös spelet och anslutningen tappades.

Var precis i kontakt med Telenor och snubben där påstod att det är pga min uppladdningshastighet. Vi har ADSL och får ut mellan 27-29 mbit/s ner och 4-4.25 mbit/s upp vanligtvis. När han sa detta, så provade jag att hoppa in i spelet och hoppa in i Discord och sen göra ett test på Bredbandskollen. Där såg det ut såhär:

https://i.gyazo.com/5960213a99235d1ddab8e57a44454d84.png

Jag har alltid fått för mig att spel och voicechat-klienter knappt tar något på internet, vare sig download eller upload. Är detta korrekt som han påstod? Han menar på att spel och Discord tar mycket på upload, men att skicka bilder och videos inte gör det, men att det är tillräckligt för att det inte ska finnas någon upload kvar och internet "fryser".

Permalänk
Medlem

Det är korrekt att spel inte tar någon nämnvärd data, och ip telefoni tar mycket lite.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Kör ni båda trådlöst? Misstänker det är problemet

Permalänk
Skrivet av ajn:

Kör ni båda trådlöst? Misstänker det är problemet

Jag kör trådat på datorn och sen är det ju såklart wifi på mobilerna. TV:n är ju också wifi.

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Det är korrekt att spel inte tar någon nämnvärd data, och ip telefoni tar mycket lite.

Jo det jag tänkte när han sa det. Frågan är ju vad problemet då skulle vara. Att skicka ett par bilder på Messenger lär väl inte ta upp hela uppladdningen? Om inte Messenger gör så för att skicka så snabbt som möjligt.

Permalänk
Medlem

ADSL är ju single duplex, om du laddar upp snor det hastighet nedåt. Att skicka en film kan utan problem maxa ut upload och då blir download lidande. Så var det iaf när jag körde ADSL sist, men det var ju på 90-talet, så det kanske inte stämmer nu

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara något med hur din router hanterar de olika strömarna i quality of service prioriteringen som gör att det blir som det blir?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

Det kan inte vara något med hur din router hanterar de olika strömarna i quality of service prioriteringen som gör att det blir som det blir?

Kan ha något med det att göra. Är inte så insatt haha. Konstiga är som sagt att när jag skickar 1 eller 2 bilder samtidigt till min sambo, så händer ingenting. Spelet fortsätter som vanligt. Men när hon skickar 1-2 bilder till mig, så fryser det.

Permalänk
Medlem

Ja det är ADSL så spelar man blir det megalagg om någon annan gör nåt. Bara se på Youtube får pingen att rusa och det är ospelbart.

Skicka bilder kommer mest troligtvis försöka skicka på högsta möjliga hastighet och bilder kan ju vara 4mb+ så en 4mbit lina skickar man då med så tar det 8 sek att skicka 32mbit data.
Whatsapp till exempel komprimerar bilderna så det blir nåt 200kb. Mem skicka videor blir ju jobbigt.

Det kan hjälpa att försöka med en bättre adsl-modem.

Du kan ju skriva modellnamnet på ditt adsl-modem.

Vilken telefon tar du bilden med? Din sambos telefon. Alternativt skicka lika stora bilder. Bättre du skickar en 1 minuts video och kollar om linan storknar. Tänk på att din telefon måste vara uppkopplad till wifi så den inte använder dataanslutningen via telefonen.

Permalänk
Medlem

Vad har du för router? Det låter som att routern prioriterar din flickväns överföring till 100%, och eftersom en uppladdning kan använda all tillgänglig bandbredd så stryps din uppkoppling.

Samma kan hända på sin egen dator om man exempelvis laddar ner ett spel och samtidigt försöker titta på en stream (fast då beror det inte på routern utan datorns egna prioritering).

Permalänk
Medlem

Kolla om du har QoS funktionalitet i din router. Och om så är fallet aktivera den och prioritera ner filöverföringar.

Permalänk
Medlem

Inte så att sambon skickar mycket större bilder som tar mer bandbredd? Lite skillnad på en liten jpg och en stor psd t.ex.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikaknugz:

Jag kör trådat på datorn och sen är det ju såklart wifi på mobilerna. TV:n är ju också wifi.

Kontrollfråga, det är inte en egenpressad nätverkskabel du använder?

Utifrån vad jag kan läsa mig till från dina inlägg så skulle jag inte utesluta att du har problem med din router. ADLS är inte cutting edge idag men att trafiken helt verkar strypas vid relativt låg belastning kan betyda andra problem med förbindelsen, bl a defekt kablage, router eller extern AP om sådan finns. Ett första steg vore kanske att få den utbytt om du inte har möjlighet att felsöka med annan utrsutning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Kontrollfråga, det är inte en egenpressad nätverkskabel du använder?

Utifrån vad jag kan läsa mig till från dina inlägg så skulle jag inte utesluta att du har problem med din router. ADLS är inte cutting edge idag men att trafiken helt verkar strypas vid relativt låg belastning kan betyda andra problem med förbindelsen, bl a defekt kablage, router eller extern AP om sådan finns. Ett första steg vore kanske att få den utbytt om du inte har möjlighet att felsöka med annan utrsutning.

Har inte egenpressad nätverkskabel. Routern byttes för ca 1 år sedan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ernesto:

ADSL är ju single duplex, om du laddar upp snor det hastighet nedåt.

Mja, ADSL är full duplex, ned- och uppströmmarna ligger på separata frekvensband i koppartrådarna. På nittiotalet hade du förmodligen ISDN, som enligt vad jag åminner mig så här långt bak i tiden fanns i en enkel duplex-variant med bara en kanal (med en rasande hastighet på hela 64kbit/s) där ned och uppström fick trängas på samma, och en dubbel kanal-variant som var full duplex, och som var dubbelt så jättedyr också såklart...

Osäker på exakt när ADSL kom till sverige, men jag hörde inget tal om det före 2000, så som jag minns det. Fick själv min första ADSL-lina i december 2000; det var skriande 256kbit ned/64kbit upp!

Permalänk
Medlem

Jag skulle föreslå att du tar och tittar på inställningarna i routern angående quality of service (QOS) och ser efter hur de ser ut

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikaknugz:

Tjenare!

Har haft ett problem med min uppkoppling i ca 1 månad. Det är så att medans jag spelar, i det här fallet Heroes of the Storm, samtidigt som min sambo skickar en video eller en bild på Messenger, så fryser spelet och jag tappar anslutningen. Sitter jag på Discord, så hoppar pingen ifrån ~30ms till 2000ms. Det skumma är att jag provade att skicka bilder ifrån min mobil till min sambo medans jag var inne i spelet samt satt i Discord. Provade att skicka 1 bild och ingenting hände. Sen provade jag att skicka 2 bilder. Ingenting hände då heller. Men när min sambo skickade 2 bilder till mig, så frös spelet och anslutningen tappades.

Var precis i kontakt med Telenor och snubben där påstod att det är pga min uppladdningshastighet. Vi har ADSL och får ut mellan 27-29 mbit/s ner och 4-4.25 mbit/s upp vanligtvis. När han sa detta, så provade jag att hoppa in i spelet och hoppa in i Discord och sen göra ett test på Bredbandskollen. Där såg det ut såhär:

https://i.gyazo.com/5960213a99235d1ddab8e57a44454d84.png

Jag har alltid fått för mig att spel och voicechat-klienter knappt tar något på internet, vare sig download eller upload. Är detta korrekt som han påstod? Han menar på att spel och Discord tar mycket på upload, men att skicka bilder och videos inte gör det, men att det är tillräckligt för att det inte ska finnas någon upload kvar och internet "fryser".

Som redan nämnts i tråden så är problemet just ADSL och upload. Du kan inte använda adsl till något annat om du spelar för då rusar pingen iväg. Specillt om du uploadar något då sänker du borde download med >90 % samt pingen går upp till 1000-tals ms. Därför man kör fiber eller liknande som kan hantera full duplex.

Du kan ev påverka det med QoS i routern där du begränsar upload till typ 10 % av max. Då kanske det funkar.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

ADSL, asynkront, dvs den haternar inte duplex.
Så lirar du, se till att inget skickas under tiden.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb