3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Scalpa? Jag ska ha Asus kort till mig.

Jag har hört att tradera har några Asus kort till försäljning. Du kanske ska testa där?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Spelar ju ingen större roll vilken köplats du har.
Om du har köplats 10 på ett kort som knappt kommer in kanske du får kortet senare än någon som har köplats 100 på ett kort med betydligt bättre flöde.

Så då menar du det är bättre att inte veta något alls och samma supporten? Vet du att du är 10 så vet du ju att det är nära, när nästa batch kommer in. Sitter du på 200 i två veckor så vet du också att det kommer gå långsamt. Att ha ett datum som skjuts upp ala Elgiganten är ju det sämsta, du vet inget och blir matad med lögner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Jag har hört att tradera har några Asus kort till försäljning. Du kanske ska testa där?

Tyvärr inte så pass beroende, det lämnar jag åt andra 😉

Skrivet av ImFoze:

Det var ju fullt ös på dem ibörjan och ett par leveranser.
STRIX leveranserna är det första som kommer ut varav 30 kort hos webhallen och 40+ hos inet.

TUF kom i betydligt större batcher från start samt några leveranser av dessa.
Som många har sagt lär det dra igång stora leveranser av dessa inom kort eftersom det verkar ha varit TUF serien som ASUS sålt mest samt mest bokningar runtom de mesta ÅF.

Är ju vara OC varianten av TUF tyvärr då Asus valde att underprioritera icke-oc modellerna av någon dum anledning så alla som beställde icke oc får bara sitta och vänta på inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Så då menar du det är bättre att inte veta något alls och samma supporten? Vet du att du är 10 så vet du ju att det är nära, när nästa batch kommer in. Sitter du på 200 i två veckor så vet du också att det kommer gå långsamt. Att ha ett datum som skjuts upp ala Elgiganten är ju det sämsta, du vet inget och blir matad med lögner.

Fast du har ju ett beräknat leveransdatum hos t.ex Komplett? Jag förstår inte varför man kontaktar support om detta överhuvudtaget. Särskilt inte Elgigantens som ju typ 500 gånger eller mer redan konstaterats att de inte kan ge det svar folk söker.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Fast du har ju ett beräknat leveransdatum hos t.ex Komplett? Jag förstår inte varför man kontaktar support om detta överhuvudtaget. Särskilt inte Elgigantens som ju typ 500 gånger eller mer redan konstaterats att de inte kan ge det svar folk söker.

Beräknat leveransdatum säger ju dock ingenting om vad man kan förvänta sig angående sin egen beställning.

T.ex för min del nu när Webhallen la korten på bordet så vet jag att jag ligger på plats 250-300 på att få ett Strix därifrån och behöver inte kontakta deras support utan får en uppfattning om ungefär hur länge jag kan behöva vänta. Som jag ser det finns det ingenting negativt alls med det. Snarare tvärtom.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickers:

Nej det har jag inte. Beställde ett Zotac från Webhallen 7/10 kl. 00:02 och han beställde 00:08. Men är inte orolig än, bara det skickas någon gång idag så är jag nöjd.

Du ska nog se att det är skeppat när som helst

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Fast du har ju ett beräknat leveransdatum hos t.ex Komplett? Jag förstår inte varför man kontaktar support om detta överhuvudtaget. Särskilt inte Elgigantens som ju typ 500 gånger eller mer redan konstaterats att de inte kan ge det svar folk söker.

Jag har aldrig kontaktat support om kö, men uppenbarligen för ju folk det. Jag har ett datum som skjutits fram 2 månader, jag var ganska snabb på knappen. Hade varit intressant att veta om jag ligger på plats 20 eller 200. Ligger jag på 20 så kan jag kanske förvänta mig ett kort snabbare då de inte vet när de får in kort men borde komma med nästa batch. Let jag på 200 så är det ju bara vänta och se när det tickar neråt.

Permalänk
Skrivet av Nickers:

Nej det har jag inte. Beställde ett Zotac från Webhallen 7/10 kl. 00:02 och han beställde 00:08. Men är inte orolig än, bara det skickas någon gång idag så är jag nöjd.

Jag tog Instabox, de kanske har postupphämtning senare idag (säkert en fast tid).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Beräknat leveransdatum säger ju dock ingenting om vad man kan förvänta sig angående sin egen beställning.

T.ex för min del nu när Webhallen la korten på bordet så vet jag att jag ligger på plats 250-300 på att få ett Strix därifrån och behöver inte kontakta deras support utan får en uppfattning om ungefär hur länge jag kan behöva vänta. Som jag ser det finns det ingenting negativt alls med det. Snarare tvärtom.

Det är det närmsta du kommer eftersom vi trots allt pratar om ett beräknat ankomstdatum för din leverans. På vilket sätt ska support kunna ge dig en bättre info än så?

Alla snackar om bristfällig info men jag tycker nog det finns ganska gott om info numer som säger att det är ofantligt högre efterfrågan än tillgång och kommer vara under en tid framöver. Det kommunicerades av Nvidia för veckor sedan. Har man ett leveransdatum långt bort, jag har t.ex 27e oktober enligt Komplett, så får man väl helt enkelt räkna med ett det är minst den tiden det kommer ta innan man får sitt kort.

Jag ser inte riktigt vad jag skulle få ut av att kontakta supporten dagligen som vissa tycks göra för att fråga om de vet något nytt om mitt korts leverans, eller att det skulle stå i en tabell att jag har beställt ett kort med 2000 ordrar på, där det kommit 53 st och det är inga påväg i skrivande stund. Säger liksom inte mig något ytterligare.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Du ska nog se att det är skeppat när som helst

Fick precis mailet nu om att det skickats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Beräknat leveransdatum säger ju dock ingenting om vad man kan förvänta sig angående sin egen beställning.

T.ex för min del nu när Webhallen la korten på bordet så vet jag att jag ligger på plats 250-300 på att få ett Strix därifrån och behöver inte kontakta deras support utan får en uppfattning om ungefär hur länge jag kan behöva vänta. Som jag ser det finns det ingenting negativt alls med det. Snarare tvärtom.

Bara av ren nyfikenhet, vilken uppfattning får du av att veta att du ligger på 250-300 på strix?
Vilket leveransdatum ungefär får du då i runda slängar?

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag har aldrig kontaktat support om kö, men uppenbarligen för ju folk det. Jag har ett datum som skjutits fram 2 månader, jag var ganska snabb på knappen. Hade varit intressant att veta om jag ligger på plats 20 eller 200. Ligger jag på 20 så kan jag kanske förvänta mig ett kort snabbare då de inte vet när de får in kort men borde komma med nästa batch. Let jag på 200 så är det ju bara vänta och se när det tickar neråt.

Förstår att det suger. Det hade jag tyckt med. Men om datumet skutits upp 2 mån så borde det väl rimligen ta någonstans den tiden för ditt kort att komma? En del partnerkort har ju liksom inte kommit överhuvudtaget än.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Det är det närmsta du kommer eftersom vi trots allt pratar om ett beräknat ankomstdatum för din leverans. På vilket sätt ska support kunna ge dig en bättre info än så?

Alla snackar om bristfällig info men jag tycker nog det finns ganska gott om info numer som säger att det är ofantligt högre efterfrågan än tillgång och kommer vara under en tid framöver. Det kommunicerades av Nvidia för veckor sedan. Har man ett leveransdatum långt bort, jag har t.ex 27e oktober enligt Komplett, så får man väl helt enkelt räkna med ett det är minst den tiden det kommer ta innan man får sitt kort.

Jag ser inte riktigt vad jag skulle få ut av att kontakta supporten dagligen som vissa tycks göra för att fråga om de vet något nytt om mitt korts leverans, eller att det skulle stå i en tabell att jag har beställt ett kort med 2000 ordrar på, där det kommit 53 st och det är inga påväg i skrivande stund. Säger liksom inte mig något ytterligare.

Okej, men väldigt många andra vill ha ett hum om sin order och då är det skönt att ha mer att gå på. Ingen förlorar på det så det är la lika bra att ha det där I grund och botten handlar det nog om psykologi och många känner nog en trygghet i att kunna bygga upp en realistisk förväntan. För många, inklusive mig själv, är total ovisshet mycket jobbigare än att veta om att jag behöver vänta några månader.

Det är ju bara att titta på forumet här så är det bara att konstatera att väldigt många människor vill ha mer information om sina ordrar. Sen om man är för eller emot det spelar ingen roll, folk vill fortfarande ha mer info. Min filosofi är att om man har en lösning som ingen förlorar på och som kommer underlätta för kundtjänst så är det bara att tuta och köra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Bara av ren nyfikenhet, vilken uppfattning får du av att veta att du ligger på 250-300 på strix?
Vilket leveransdatum ungefär får du då i runda slängar?

Baserat på tabellen Webhallen lagt upp på den modellen + tiden min order gick igenom. Leveransdatum och köplats är inte samma sak i min mening eftersom det beror på hur många kort som kommer med varje leverans. Mer kort = längre fram i kön.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Förstår att det suger. Det hade jag tyckt med. Men om datumet skutits upp 2 mån så borde det väl rimligen ta någonstans den tiden för ditt kort att komma? En del partnerkort har ju liksom inte kommit överhuvudtaget än.

Jo, det är jag väl medveten om. Men jag vet ju inte om jag ligger bra till i kön = nästa batch som kanske kommer imorgon, eller om jag ligger så långt bak att det krävs flera leveranser i 2 månader. Jag har som sagt inte påstått att de ska ta bort estimerade tider, men ibland är de bara galet uträknade.

Tänk gamla goda Windows tiden: "Din överföring är klar om 3000 år". Tänk om det var allt du såg, yippiee! Webhallen har liknande kasst system för deras chatt-kö. Jag kom in som 52 eller något och det stod 20 minuter. Den vandrade sedan upp till 50 minuter och kön försvann långsamt, efter ett tag var den nere på 20-30 minuter igen. Allt som allt tog det 100+ minuter, uträkningen var helt värdelös men jag kunde med hjälp av kö-platsen estimera mycket bättre själv.

Permalänk

varför får Dustin inte in ett endaste kort? de e ingen liten aktör i sammanhanget, o varför fick elgiganten så få? om de ens fick? är Inet, Webhallen ,komplett ,proshop viss mån även Netonnet , prioriterade? "sammarbetspartners/mutor"

Nog fan borde några andra firmor kunna skramla fram några kort än de nämda ovan

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Baserat på tabellen Webhallen lagt upp på den modellen + tiden min order gick igenom. Leveransdatum och köplats är inte samma sak i min mening eftersom det beror på hur många kort som kommer med varje leverans. Mer kort = längre fram i kön.

Och var fick du fram en tabell??

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit | ASUS ROG STRIX B550-A GAMING | AMD
AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC WHITE V2 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666MHz CL16 | Corsair Hydro H150i PRO RGB 360

Permalänk
Medlem

Många återförsäljare har ju börjat ge mer och vettig info nu så förhoppningsvis gör väl komplett det med snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstrom:

Och var fick du fram en tabell??

Varje modell har fått en tabell med estimerad leverans, hur många kunder som beställt osv.

https://www.webhallen.com/se/product/324099-ASUS-ROG-STRIX-Ge...

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

varför får Dustin inte in ett endaste kort? de e ingen liten aktör i sammanhanget, o varför fick elgiganten så få? om de ens fick? är Inet, Webhallen ,komplett ,proshop viss mån även Netonnet , prioriterade? "sammarbetspartners/mutor"

Nog fan borde några andra firmor kunna skramla fram några kort än de nämda ovan

Nvidias samarbetspartners är Inet, Komplett Proshop och övriga partners är Webbhallen, Elgiganten och Shark gaming enligt https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/30-series...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jo, det är jag väl medveten om. Men jag vet ju inte om jag ligger bra till i kön = nästa batch som kanske kommer imorgon, eller om jag ligger så långt bak att det krävs flera leveranser i 2 månader. Jag har som sagt inte påstått att de ska ta bort estimerade tider, men ibland är de bara galet uträknade.

Tänk gamla goda Windows tiden: "Din överföring är klar om 3000 år". Tänk om det var allt du såg, yippiee! Webhallen har liknande kasst system för deras chatt-kö. Jag kom in som 52 eller något och det stod 20 minuter. Den vandrade sedan upp till 50 minuter och kön försvann långsamt, efter ett tag var den nere på 20-30 minuter igen. Allt som allt tog det 100+ minuter, uträkningen var helt värdelös men jag kunde med hjälp av kö-platsen estimera mycket bättre själv.

Alltså jag vill inte låta dryg men jag förstår inte resonemanget här.

Om vi tar ditt egna exempel här. Du får en köplats (tex supportkö). Din tid kommer troligen baseras på en genomsnittlig tid för ett supportärende * antalet som sitter i kö framför dig. Om de ärenden som är framför dig tar ovanligt lång tid kommer det så klart att justera upp din förväntade kötid för annars står det ju att du har 0 minuter kvar fastän det är massvis före dig. Dvs tiden som är kvar med de förutsättningar som råder, är ju det relevanta här.

Exakt samma princip kan man ju överföra till grafikkortsleveranserna.

Om ordrar som borde kommit, inte kommer. Om produktion som skulle gått på högvarv, stoppats eller inte gått lika snabbt som beräknat, om konkurrensen mellan leveranser från producenten är så stor att man inte kan få det man hade förväntat sig osv osv, så kommer ju det att påverka leveranstiden till dig som slutkund, negativt. Dvs din förväntade leveranstid för kortet förflyttas framåt, så som det blivit för mer eller mindre alla.

För de som lagt order runt kl 15 på releasedagen tror jag att många justeringar handlat om att vid det tillfället fanns ingen relevant data överhuvudtaget för butikerna att luta sig emot för att beräknat ett slutligt levdatum för kund. Därför har det justerats hej vilt strax inpå det.

Dock, jag förstår att väldigt många (det är ju helt uppenbart när man läser rtx 30**-trådarna på detta forumet) är ute efter den info som finns hos support, den "transparens" som syns hos en del ÅF nu osv. Så det är inte så att jag menar att det inte verkar finnas ett önskemål om att det ska redovisas köplatser etc. Jag har bara lite svårt personligt att se vad folk egentligen tror att de ska få ut av det rent praktiskt.

Jag jobbar själv inom handel och ser troligtvis saken ur andra ögon än de som inte gör det dock.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yasko:

Verkar vara ovanligt tyst på 3080 TUF OC fronten. Känns som allt annat än TUF levereras.

Instämmer, verkar vara mer fokus på Strix OC från Asus nu, av det lilla man ser.

Inet verkar det inte hända så mycket hos överlag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Alltså jag vill inte låta dryg men jag förstår inte resonemanget här.

Om vi tar ditt egna exempel här. Du får en köplats (tex supportkö). Din tid kommer troligen baseras på en genomsnittlig tid för ett supportärende * antalet som sitter i kö framför dig. Om de ärenden som är framför dig tar ovanligt lång tid kommer det så klart att justera upp din förväntade kötid för annars står det ju att du har 0 minuter kvar fastän det är massvis före dig. Dvs tiden som är kvar med de förutsättningar som råder, är ju det relevanta här.

Exakt samma princip kan man ju överföra till grafikkortsleveranserna.

Om ordrar som borde kommit, inte kommer. Om produktion som skulle gått på högvarv, stoppats eller inte gått lika snabbt som beräknat, om konkurrensen mellan leveranser från producenten är så stor att man inte kan få det man hade förväntat sig osv osv, så kommer ju det att påverka leveranstiden till dig som slutkund, negativt. Dvs din förväntade leveranstid för kortet förflyttas framåt, så som det blivit för mer eller mindre alla.

För de som lagt order runt kl 15 på releasedagen tror jag att många justeringar handlat om att vid det tillfället fanns ingen relevant data överhuvudtaget för butikerna att luta sig emot för att beräknat ett slutligt levdatum för kund. Därför har det justerats hej vilt strax inpå det.

Dock, jag förstår att väldigt många (det är ju helt uppenbart när man läser rtx 30**-trådarna på detta forumet) är ute efter den info som finns hos support, den "transparens" som syns hos en del ÅF nu osv. Så det är inte så att jag menar att det inte verkar finnas ett önskemål om att det ska redovisas köplatser etc. Jag har bara lite svårt personligt att se vad folk egentligen tror att de ska få ut av det rent praktiskt.

Jag jobbar själv inom handel och ser troligtvis saken ur andra ögon än de som inte gör det dock.

Jag kan bara tala för mig själv.
Men jag som fortfarande inte beställt ser en väldigt stor vinning i att se köplats per kort, då får jag ändå en liten känsla över hur "nära" jag kan vara en leverans vid en beställning. Jag skulle t.ex. inte lägga en beställning på ett kort som har 700+ i kö, om det finns andra leverantörer eller kort med 10+ i kö.
Och likväl som man kan få ett förväntat leveransdatum kan väl en köplats vara befogad? Båda i kombination ger ju den helhetsbild jag som kund vill ha. Ska order läggas hos annan leverantör? Ska jag välja annat fabrikat? osv osv.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Instämmer, verkar vara mer fokus på Strix OC från Asus nu, av det lilla man ser.

Inet verkar det inte hända så mycket hos överlag med.

Ni kan skatta er lyckliga att det skickats ut några TUF alls, finns grafikkort som inte fått sin första batch ännu, som tex strix non oc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Jag kan bara tala för mig själv.
Men jag som fortfarande inte beställt ser en väldigt stor vinning i att se köplats per kort, då får jag ändå en liten känsla över hur "nära" jag kan vara en leverans vid en beställning. Jag skulle t.ex. inte lägga en beställning på ett kort som har 700+ i kö, om det finns andra leverantörer eller kort med 10+ i kö.
Och likväl som man kan få ett förväntat leveransdatum kan väl en köplats vara befogad? Båda i kombination ger ju den helhetsbild jag som kund vill ha. Ska order läggas hos annan leverantör? Ska jag välja annat fabrikat? osv osv.

Förstår din tanke. Vilket kort beställer du?

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Undrar egentligen var "flaskhalsen" är. Är det Nvidia som inte kan pumpa ut fler GPU:er eller har AIB:er massor med GPU:er men har har inte fått igång fabriken än - eller en kombination kanske. Kanske supply-chainen allmänt också. Och såklart den sjuka efterfrågan world-wide vet vi ju redan om ...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Undrar egentligen var "flaskhalsen" är. Är det Nvidia som inte kan pumpa ut fler GPU:er eller har AIB:er massor med GPU:er men har har inte fått igång fabriken än - eller en kombination kanske. Kanske supply-chainen allmänt också. Och såklart den sjuka efterfrågan world-wide vet vi ju redan om ...

Om du tex är ASUS just nu. Vad hade du hellre tillverkat just nu? Svindyra Strix för 10500+ kr eller kraftigt rabatterade TUF korter för 7999 kr när du vet att det är ändå lika stora beställningar på båda två. I bästa fall tröttnar TUF beställarna och du kan fortsätta kränga på de svindyra Strix. Konkurrenterna har ju lika svårt att pumpa ut kort i slutändan....

Tror att även partnerföretagen är en flakshals.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Alltså jag vill inte låta dryg men jag förstår inte resonemanget här.

Om vi tar ditt egna exempel här. Du får en köplats (tex supportkö). Din tid kommer troligen baseras på en genomsnittlig tid för ett supportärende * antalet som sitter i kö framför dig. Om de ärenden som är framför dig tar ovanligt lång tid kommer det så klart att justera upp din förväntade kötid för annars står det ju att du har 0 minuter kvar fastän det är massvis före dig. Dvs tiden som är kvar med de förutsättningar som råder, är ju det relevanta här.

Exakt samma princip kan man ju överföra till grafikkortsleveranserna.

Om ordrar som borde kommit, inte kommer. Om produktion som skulle gått på högvarv, stoppats eller inte gått lika snabbt som beräknat, om konkurrensen mellan leveranser från producenten är så stor att man inte kan få det man hade förväntat sig osv osv, så kommer ju det att påverka leveranstiden till dig som slutkund, negativt. Dvs din förväntade leveranstid för kortet förflyttas framåt, så som det blivit för mer eller mindre alla.

För de som lagt order runt kl 15 på releasedagen tror jag att många justeringar handlat om att vid det tillfället fanns ingen relevant data överhuvudtaget för butikerna att luta sig emot för att beräknat ett slutligt levdatum för kund. Därför har det justerats hej vilt strax inpå det.

Dock, jag förstår att väldigt många (det är ju helt uppenbart när man läser rtx 30**-trådarna på detta forumet) är ute efter den info som finns hos support, den "transparens" som syns hos en del ÅF nu osv. Så det är inte så att jag menar att det inte verkar finnas ett önskemål om att det ska redovisas köplatser etc. Jag har bara lite svårt personligt att se vad folk egentligen tror att de ska få ut av det rent praktiskt.

Jag jobbar själv inom handel och ser troligtvis saken ur andra ögon än de som inte gör det dock.

Hela syftet är väl just att den som väntar får se att någonting händer och i bästa fall en grov uppfattning om hur långt bort leveransen kan tänkas vara. Kanske även en indikation om man "står i fel kö" och skulle få en leverans snabbare om man idag köpte något annat kort än det man köpte 2020-09-17 15:xx.

Man kan förstås argumentera att det inte fyller något syfte och att "ditt kort levereras när vi har ett kort att leverera, oroa dig inte för det", men om nu folk är lite otåliga (vilket många är) så är ju ett sådant uttalande till föga hjälp för att stilla kundens sinne.

Den liknelse jag skulle göra är väl snarare det här att det anses normalt att visa något slags indikator i mjukvara när användaren får vänta på något.
Den fyller heller inget syfte i den meningen, det ju blir klart när det blir klart oavsett om användaren får veta något om det. Men det känns bättre för användaren att se att något händer och i bästa fall får en uppfattning om ungefär hur lång tid det är kvar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Verkar som jag kommer kunna hämta ut mitt Asus Strix 3080 OC på Webhallen nu på lördag!

2020-09-17 15:08
Din order inväntar följande produkter.
Transporteras till Webhallen Hötorget, Sveavägen. Beräknat leveransdatum är Lördag 2020-10-10.

Så glad jag blev nu!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Förstår din tanke. Vilket kort beställer du?

Kan ärligt säga att jag kommer vänta tills de kommer i lager, avskyr att beställa och vara oviss när leverans sker.
Men helst av allt så önskar jag att nvidia får upp sina egna leverans och jag lyckas norpa ett FE.

Något jag inte förstår, det är varför man inte kan ställa sig i kö på ett "RTX 3080", tror ganska många krasst struntar i vilket märke på kortet så länge de får ett kort. Hade varit ganska trevligt om man var snabb på knappen på ett ASUS som trots att man var snabb har X antal i köplats, ändå få möjligheten att ta ett utav Gigabyte som kommer tidigare, om ni förstår hur jag menar :D(Detta scenario tänker jag alltså enbart hos samma återförsäljare). Tror vi hade sluppit många dubbel och trippel beställningar som gjorts.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090