3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Nu försvann kortet .... rip xD

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X |ASUS ROG STRIX X570 Gaming-F | G-Skill Trident Z 3600 MHz | ROG STRIX OC 3080 | KRAKEN Z73 360 AIO | Samsung 980 Pro 512GB M.2 NVMe SSD | Samsung 970 EVO 1TB | 1x Asus ROG Swift PG279QZ 27" 165Hz 1440p | Asus ROG PG259Q 360Hz 1080p | LIAN LI O11 Dynamic | ROG THOR 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Alltså jag vill inte låta dryg men jag förstår inte resonemanget här.

Om vi tar ditt egna exempel här. Du får en köplats (tex supportkö). Din tid kommer troligen baseras på en genomsnittlig tid för ett supportärende * antalet som sitter i kö framför dig. Om de ärenden som är framför dig tar ovanligt lång tid kommer det så klart att justera upp din förväntade kötid för annars står det ju att du har 0 minuter kvar fastän det är massvis före dig. Dvs tiden som är kvar med de förutsättningar som råder, är ju det relevanta här.

Exakt samma princip kan man ju överföra till grafikkortsleveranserna.

Om ordrar som borde kommit, inte kommer. Om produktion som skulle gått på högvarv, stoppats eller inte gått lika snabbt som beräknat, om konkurrensen mellan leveranser från producenten är så stor att man inte kan få det man hade förväntat sig osv osv, så kommer ju det att påverka leveranstiden till dig som slutkund, negativt. Dvs din förväntade leveranstid för kortet förflyttas framåt, så som det blivit för mer eller mindre alla.

För de som lagt order runt kl 15 på releasedagen tror jag att många justeringar handlat om att vid det tillfället fanns ingen relevant data överhuvudtaget för butikerna att luta sig emot för att beräknat ett slutligt levdatum för kund. Därför har det justerats hej vilt strax inpå det.

Dock, jag förstår att väldigt många (det är ju helt uppenbart när man läser rtx 30**-trådarna på detta forumet) är ute efter den info som finns hos support, den "transparens" som syns hos en del ÅF nu osv. Så det är inte så att jag menar att det inte verkar finnas ett önskemål om att det ska redovisas köplatser etc. Jag har bara lite svårt personligt att se vad folk egentligen tror att de ska få ut av det rent praktiskt.

Jag jobbar själv inom handel och ser troligtvis saken ur andra ögon än de som inte gör det dock.

Eftersom du inte förstår så gör jag det så lätt jag kan: Uppskattade tider som hoppar hejvilt är ibland helt meningslösa och speglar ibland inget mot verkligheten, denna kan stämma, vara snabbare eller långsammare. En köplats är en köplats, den säger var i kön jag är och jag vet om jag är nära eller långt bort, detta är fakta.

Permalänk
Medlem

@Asus.David

Hur ser leveranserna ut? Tänker mig att skeppa allt via flyg inte är så billigt. Finns det någon båtcontainer på väg kanske. Jag killgissar att det är först när det kommer in ett par sådana containrar som det blir lite avtryck i beställningarna. Någon info att delge till nyfikna forummedlemmar :P?

Permalänk
Skrivet av Ultranova:

För mig var den gul i början, vet dock inte vad det innebär

Har du fått ditt kort skickat och när beställde du? Jag har tiden 00:18 och en grön markering

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisism8:

@Asus.David

Hur ser leveranserna ut? Tänker mig att skeppa allt via flyg inte är så billigt. Finns det någon båtcontainer på väg kanske. Jag killgissar att det är först när det kommer in ett par sådana containrar som det blir lite avtryck i beställningarna. Någon info att delge till nyfikna forummedlemmar :P?

Inget illa menat men ni spammar fan sönder honom. (eller ja tekniskt sett inte eftersom de flesta skriver fel i @:en)

Jag kan garantera att han kommer delge oss information så fort han har den och får dela ut den.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Inget illa menat men ni spammar fan sönder honom. (eller ja tekniskt sett inte eftersom de flesta skriver fel i @:en)

Jag kan garantera att han kommer delge oss information så fort han har den och får dela ut den.

Haha. Du fick mig att ångra att jag skrev till honom, men så upptäcker jag ju att precis som du säger så har jag failat med @:en. Så då spammade jag ju inte. Task failed successfully!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Inget illa menat men ni spammar fan sönder honom. (eller ja tekniskt sett inte eftersom de flesta skriver fel i @:en)

Jag kan garantera att han kommer delge oss information så fort han har den och får dela ut den.

men jag måste veta NU! Annars måste jag scalpa mer, abstinensen är total

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Du ska nog se att det är skeppat när som helst

Jag har en bokad order 6/10 23:47 och för mig står det ej i lager bekräftat leveransdatum saknas.....

Visa signatur

Intel I9 10850K - Corsair H100 RGB PRO XT
MSI Z490 MPG GAMING PLUS - HyperX Fury RGB 8bg x 4 @3200 mhz
Zotac Gaming GeForce RTX 3080 Trinity 10GB OC - Corsair rm850 W
Bequiet purebase 500DX - 3x Noctua 120MM + 3x Corsair QL120 Icue RGB
SSD Samsung 970 @ 250GB - SSD Kingston A2000 @1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nettzor:

Jag har en bokad order 6/10 23:47 och för mig står det ej i lager bekräftat leveransdatum saknas.....

Är du säker på att det är Zotac Gaming GeForce RTX 3080 Trinity 10GB OC som du har bokat och inte den vanliga icke OC modellen? Kicka på länken i orderbekräftelsen och nere vid bilden av kortet så borde det stå en grön bock om du blivit tilldelad ett kort. Väldigt konstigt om du inte fått något alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickers:

Är du säker på att det är Zotac Gaming GeForce RTX 3080 Trinity 10GB OC som du har bokat och inte den vanliga icke OC modellen? Kicka på länken i orderbekräftelsen och nere vid bilden av kortet så borde det stå en grön bock om du blivit tilldelad ett kort. Väldigt konstigt om du inte fått något alls.

Yes, det är OC modellen det gäller.

Har hela tiden stått att det fraktades till centrallagret för att sedan skickas ut till mig på måndag tills för en stund sen då det ändrades till ej i lager..

Visa signatur

Intel I9 10850K - Corsair H100 RGB PRO XT
MSI Z490 MPG GAMING PLUS - HyperX Fury RGB 8bg x 4 @3200 mhz
Zotac Gaming GeForce RTX 3080 Trinity 10GB OC - Corsair rm850 W
Bequiet purebase 500DX - 3x Noctua 120MM + 3x Corsair QL120 Icue RGB
SSD Samsung 970 @ 250GB - SSD Kingston A2000 @1 TB

Permalänk
Skrivet av pusslarnh:

Har du fått ditt kort skickat och när beställde du? Jag har tiden 00:18 och en grön markering

Jag beställde 00.19 en minut efter dig 🙃
Nej har inte fått någon mejl? Har du fått?

Permalänk
Medlem

Själv har jag gett upp, det kommer när det kommer. Om inte annat får man kolla på vad AMD kommer med senare i oktober. Kan ju bli ett sånt istället nu när Nvidia inte kan leverera.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk

Fick veta tidigare att Inet skulle få in EVGA kort denna veckan, någon som fått något skickat eller hört något mer?
Sitter och väntar på en 3080 FTW (ej ultra) som det står förväntad leverans 21okt på. Fick orderbekräftelsen 15.34 på lanseringsdagen efter att svettigt ha försökt checkat ut sen 15.00

Permalänk
Skrivet av Ultranova:

Jag beställde 00.19 en minut efter dig 🙃
Nej har inte fått någon mejl? Har du fått?

Har inte heller hört något mer tyvärr. Andra som fått grön att bli orange på andra kort så man skall inte vara allt för hoppfull tror jag

Permalänk
Medlem

Jag väntar på ett MSI Gaming X Trio från Webhallen beställt 16.39 och med en köplats mellan 200-340... Någon som fått ett sådant och med ungefärlig beställningstid?

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit | ASUS ROG STRIX B550-A GAMING | AMD
AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC WHITE V2 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666MHz CL16 | Corsair Hydro H150i PRO RGB 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Jag fick precis mail om att mitt MSI Ventus 3080 OC fanns för upphämtning på Webhallen i Sickla i Nacka/Stockholm, beställt 15:06 på releasedagen. Har dock en order på ett Asus TUF OC som jag tänker vänta på då jag hellre vill ha det kortet efter att ha läst reviews.

Är det någon som vill ta över bokningen (8149 kr - så intropriset) och gå och hämta det istället för mig så skicka ett PM vetja innan jag avbokar det - ligger inte för mig att börja ta pengar mellan och liknande även om man såklart gärna får skänka en peng till prostatacancerfonden som tack om man nu känner för det.

EDIT: Kortet preliminärt bortlovat, ni kan sluta DDoS:a min PM-lådda..

Tack för det. 😊

Permalänk
Medlem

Scan har nu lagt till en disclaimer att Golden Week påverkar de leveranser som skulle/ska komma nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Fick spårningsnummer på mitt Zotac 3080 från Webhallen idag, helt orimligt pepp!

Permalänk
Medlem

Hoppas det fungerar bra och tack för donationen!

Nu vill jag bara ha leverans av mitt Asus också!

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thinasy:

Fick spårningsnummer på mitt Zotac 3080 från Webhallen idag, helt orimligt pepp!

Vad har du för orderdatum och tid?

Visa signatur

Intel I9 10850K - Corsair H100 RGB PRO XT
MSI Z490 MPG GAMING PLUS - HyperX Fury RGB 8bg x 4 @3200 mhz
Zotac Gaming GeForce RTX 3080 Trinity 10GB OC - Corsair rm850 W
Bequiet purebase 500DX - 3x Noctua 120MM + 3x Corsair QL120 Icue RGB
SSD Samsung 970 @ 250GB - SSD Kingston A2000 @1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nettzor:

Vad har du för orderdatum och tid?

6 Oktober 23:59

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nettzor:

Vad har du för orderdatum och tid?

Kolla din PM

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

Mitt Gigabyte GeForce RTX 3080 GAMING OC från Komplett.se ändrades precis till grönt och Reserverad (I lager)
Beställt 17/09/2020 15:38

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Ingen som hört något om Asus 3090 strix OC?
Jag frågade Inet men dem kunde inte säga något mer än att dem skulle informera alla som har beställt ett kort ska bli informerade då dem första kommer.

Permalänk
Medlem

Beställde Asus 3080 oc tuf på komplett kl 17 den 17:e September. Vad är konsensus i tråden, förefaller det sig sannolikt att jag kommer tilldelas något kort denna månaden? Intressant tråd att följa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

Ingen som hört något om Asus 3090 strix OC?
Jag frågade Inet men dem kunde inte säga något mer än att dem skulle informera alla som har beställt ett kort ska bli informerade då dem första kommer.

Första Strix 3090 OC borde landa sent nästa vecka eller veckan därpå som tidigast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatpala:

Första Strix 3090 OC borde landa sent nästa vecka eller veckan därpå som tidigast

Har du någon källa eller är de antagande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av terras:

Beställde Asus 3080 oc tuf på komplett kl 17 den 17:e September. Vad är konsensus i tråden, förefaller det sig sannolikt att jag kommer tilldelas något kort denna månaden? Intressant tråd att följa!

Asus sa för nån vecka sedan att det var ganska troligt att de som redan hade beställt (dvs vid den tidpunkten) skulle få kort iaf under senare halvan av oktober.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

Har du någon källa eller är de antagande?

https://www.webhallen.com/se/product/324101-ASUS-ROG-STRIX-Ge...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

Vart kan man få tag i ett kort nu?
Är det säkrast att "boka" och därmed ställa sig i kö eller ska man hålla utkik och köpa så fort det kommer i lager?