Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyrox:

Det var verkligen ruggigt dåligt av Komplett. Sjukt tråkigt att höra.

Skrivet av mastrovious:

Vilken skärm om man får fråga?

Det är LG 27GN950!

Det roliga är att jag har kikat på den i flera veckor, och det beräknade leveransdatumet har inte ändrats ett skvatt, men så fort jag lägger beställningen så ändrar de. Det är ju som det är såklart, den verkar vara slut på alla andra ställen också. Trist bara, känns som att de drar en fuling för att håva in några beställningar trots att de vet att den inte kommer att finnas tillgänglig på ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oasys:

Det är LG 27GN950!

Det roliga är att jag har kikat på den i flera veckor, och det beräknade leveransdatumet har inte ändrats ett skvatt, men så fort jag lägger beställningen så ändrar de. Det är ju som det är såklart, den verkar vara slut på alla andra ställen också. Trist bara, känns som att de drar en fuling för att håva in några beställningar trots att de vet att den inte kommer att finnas tillgänglig på ett bra tag.

Vissa har lockpris andra lockdatum..

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Känns inte som det var bästa draget att beställa från proshop trots att jag gjorde det den 18:e.
Nuvarande prognos är att jag får det efter nyår. Hade jag beställt från webhallen hade jag kunnat beställa flera dagar senare och vart mycket mindre kö framför mig ändå.

Permalänk
Medlem

Fler än jag med 3090 som också kör på 750W nätagg? Var en del som påstod att jag i princip "behövde" mer än 750W för att jag skulle klara mig, men har inte haft några problem ännu.. Men ja, 3900X, AIO med tre fläktar, plus fyra i chassit, fyra mekaniska SATA-diskar, en SATA SSD, två M.2, alla fyra RAM-slottar upptagna etc, det kanske är på gränsen?

Tänker nog också byta ut 3900X:en mot en 5950X, antar dock att den är lite törstigare än 3900X eftersom den har fler kärnor..

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hondaxl:

LoL..frågade komplett idag när mitt kort från zotac ska dyka upp som fortfarande står som 26 september.
Fick svaret "Vet ej" hehe

26 september, 2021 kanske. Men jo... känner igen det datumet med, var vad jag hade på mitt avbokade Zotac Trinity.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Fler än jag med 3090 som också kör på 750W nätagg? Var en del som påstod att jag i princip "behövde" mer än 750W för att jag skulle klara mig, men har inte haft några problem ännu.. Men ja, 3900X, AIO med tre fläktar, plus fyra i chassit, fyra mekaniska SATA-diskar, en SATA SSD, två M.2, alla fyra RAM-slottar upptagna etc, det kanske är på gränsen?

Tänker nog också byta ut 3900X:en mot en 5950X, antar dock att den är lite törstigare än 3900X eftersom den har fler kärnor..

Citerar mig själv där jag mätt effekten under load vid väggen, även en del omräknat i effekt ut från agget med när man vet effektiviteten vid sagda effekt, betänk att ett 750 agg som exempel mitt RM750x faktiskt kan lämna 750W ut, vid full belastning drar det ca ~835W & lämnar 750W ut till komponenter. Tänk också på att cpu, ram och grafikkort var klockade här.

Skrivet av tellus82:

Lyckades hitta ett par, under boot toppar det max 250w från väggen, vid time spy extreme toppar det 576W från väggen som mest, ska fortsätta testa lite olika program & scenarion.

Edit:
Under Boot: 250W vid vägg
Windows: 40-60W vid vägg
Time Spy Extreme: 576W vid vägg
Firestrike ultra: peak 589W vid vägg, ~530w ut från agget
Port Royal: 573W vid väggen, ~516W ut från agget
Aida64 system stability med alla test: 668W vid väggen, ~600W ut från agget (full load cpu & gpu & ram & diskar)
Prime95 i bakgrund med unigine heaven extreme i förgrund, 18 trådar till prime & resten till heaven: 670W vid väggen
Tyngsta spelet ström mässigt jag testat hitinills Horizon Zero Dawn: 610W vid väggen, ~550w ut från agget.

Detta är alltså som nämnts tidigare med burken i signaturen med Corsair RM750x
3900x som jag kör PBO på med x570 bräda, 3st nvme diskar, 2st sata ssd och 2st sata 7200rpm, ett ljudkort samt en ledlist och klockat 32gb minne, sist men inte minst RTX 3090 klockat med 400W limit.
Alla fläktar på max hastighet inklusive grafikkortets och på aio'n, 3st 140mm chassiefläktar och 3st 120mm på radiatorn

Det ser ut som jag toppar 600W rätt precis på total full load av grejerna när de är klockade, processorn har upplåst strömbudget och ökad boost genom pbo, gpu'n har 400w limit samt 50MHz ökad core med 650MHz ökat på minnet, internminnet är påställt till 3800MT/s med 1.45V. GPUn har under äldre spel en snittfrekvens över 2GHz med peak på 2.1GHz och i nyare kan den droppa så långt som 1875MHz, speciellt i raytracing spel/test.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Sådär. Nu var chassit bytt så man faktiskt får plats med kortet, när det väl kommer.
Lagom kul att fixa kablarna kring 9 RGB fläktar, hubs och tre vanliga fläktar bakom radiatorn.
( https://imgur.com/TEFKbrP varning för känsliga tittare.)
Fick tillslut igång det iaf.

Inte helt nöjd, skulle nog satt radiatorn i taket istället, det är precis så att slangarna räcker, men men, den rullar på för tillfället.
USB 3.0 sladden är fortfarande den näst sämsta sladden efter molex. Blir aldrig bra. USB C porten sitter också rätt dumt. Kanske kopplar ur dem senare om jag inte använder dem.

(Sorry for att man går lite off-topic )

Visa signatur

I9 10900k, Gigabyte 3080 Aorus Master, Corsair 32GB 3200MHz CL16, 1TB Samsung M.2 SSD, Asus Rog Strix Z490F, NZXT Kraken Z73 360mm, Lian-Li O11 Dynamic. Men viktigast av allt, svinmånga RGB fläktar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muppetlord:

Sådär. Nu var chassit bytt så man faktiskt får plats med kortet, när det väl kommer.
Lagom kul att fixa kablarna kring 9 RGB fläktar, hubs och tre vanliga fläktar bakom radiatorn.
( https://imgur.com/TEFKbrP varning för känsliga tittare.)
Fick tillslut igång det iaf.

Inte helt nöjd, skulle nog satt radiatorn i taket istället, det är precis så att slangarna räcker, men men, den rullar på för tillfället.
USB 3.0 sladden är fortfarande den näst sämsta sladden efter molex. Blir aldrig bra. USB C porten sitter också rätt dumt. Kanske kopplar ur dem senare om jag inte använder dem.

https://i.imgur.com/U0fOSPB.jpg

(Sorry for att man går lite off-topic )

Du kan ju testa att kika på vinklade förlängningskablar till båda Ett exempel är denna till USB3,
CableMod ModFlex Right Angle Internal USB 3.0 Extension 50cm

Inte det billigaste man kan få tag på kanske, men det går att kika på kinesiska sidor där sådant säljs ganska billigt så länge designen är struntsamma, finns bland annat slimmade varianter som denna. Räkna med tull + moms däremot.

Ber om ursäkt för off-topic

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Skrivet av aleves:

Du kan ju testa att kika på vinklade förlängningskablar till båda Ett exempel är denna till USB3,
CableMod ModFlex Right Angle Internal USB 3.0 Extension 50cm
https://i.imgur.com/eMP5lPh.png

Inte det billigaste man kan få tag på kanske, men det går att kika på kinesiska sidor där sådant säljs ganska billigt så länge designen är struntsamma, finns bland annat slimmade varianter som denna. Räkna med tull + moms däremot.

Ber om ursäkt för off-topic

Oh nice! Visste inte ens att det fanns. Ja det får nog bli något sånt. När min plånbok har återhämtat sig efter alla köp iaf.

Visa signatur

I9 10900k, Gigabyte 3080 Aorus Master, Corsair 32GB 3200MHz CL16, 1TB Samsung M.2 SSD, Asus Rog Strix Z490F, NZXT Kraken Z73 360mm, Lian-Li O11 Dynamic. Men viktigast av allt, svinmånga RGB fläktar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muppetlord:

Oh nice! Visste inte ens att det fanns. Ja det får nog bli något sånt. När min plånbok har återhämtat sig efter alla köp iaf.

Denna kör jag https://www.moddiy.com/products/USB-3.0-20-Pin-Internal-Heade...

Absolut mest diskreta som finns vad jag hittat. och man slipper den tråkiga stora kontakten helt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

@muppetlord Kan du lägga upp nån mer bild på ditt bygge, eller skicka i pm? Jag är ute efter nåt liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muppetlord:

Sådär. Nu var chassit bytt så man faktiskt får plats med kortet, när det väl kommer.
Lagom kul att fixa kablarna kring 9 RGB fläktar, hubs och tre vanliga fläktar bakom radiatorn.
( https://imgur.com/TEFKbrP varning för känsliga tittare.)
Fick tillslut igång det iaf.

Inte helt nöjd, skulle nog satt radiatorn i taket istället, det är precis så att slangarna räcker, men men, den rullar på för tillfället.
USB 3.0 sladden är fortfarande den näst sämsta sladden efter molex. Blir aldrig bra. USB C porten sitter också rätt dumt. Kanske kopplar ur dem senare om jag inte använder dem.

https://i.imgur.com/U0fOSPB.jpg

(Sorry for att man går lite off-topic )

Fint chassi! Kostade och var köpte du den?

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Skrivet av Oasys:

Kan inte annat än instämma ang. Komplett. Ej grafikkortsrelaterat, men igår, utöver 3080 som jag väntar på sedan innan, beställde jag en 4K LG-skärm. Stod som beräknat att de skulle få in sådana igår när jag beställde, men nu dagen efter ändrades det direkt till 19:e december... Herregud.

Jo, de gör sånt ibland.. De gjorde liknande med en Vega56 beställning 2017, försenade gång på gång, för att sedan avbryta ordern pga produkt utgått ur sortiment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantz3n:

Fint chassi! Kostade och var köpte du den?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4805982
(Se till att vara inloggad när du trycker på Webhallen )

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

Synd att det drar iväg på priset när man ska in med 9 fläktar sen (om man nu vill det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oasys:

Det är LG 27GN950!

Det roliga är att jag har kikat på den i flera veckor, och det beräknade leveransdatumet har inte ändrats ett skvatt, men så fort jag lägger beställningen så ändrar de. Det är ju som det är såklart, den verkar vara slut på alla andra ställen också. Trist bara, känns som att de drar en fuling för att håva in några beställningar trots att de vet att den inte kommer att finnas tillgänglig på ett bra tag.

Jag beställde två av dessa för några veckor sedan, men är faktiskt glad att det sköts upp till 18 december (beställde på Inet, de har 18e). Då har jag FÖRHOPPNINGSVIS ett grafikkort så jag kan testa 4Kn på riktigt. När det gäller skärmar vet man fan aldrig vad man får, så det hade varit jobbigt att inte kunna testa allt om jag fått dem innan jag fått kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Min asus tuf på komplett flyttades till 3 oktober sen 12 oktober och nu 17 oktober..

De har ingen jävla aning när de får fler kort och bara sätter random datum. Kunde lika bra satt TBA och återkomma när de vet.

Förväntar mig inte den innan cyberpunk...

Du kan trösta dig med att förmodligen ingen lär ha fått 3080 tuf från komplett, min order är från releasedagen 14.57 och har flyttats 5-6 ggr, från omedelbar leverans till nu senast 12 okt -> 17 okt..

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av tse1:

Du kan trösta dig med att förmodligen ingen lär ha fått 3080 tuf från komplett, min order är från releasedagen 14.57 och har flyttats 5-6 ggr, från omedelbar leverans till nu senast 12 okt -> 17 okt..

Hade de inte fått en massa leverans inte för länge sen? Typisk att man beställt från skojarföretag som scamgiganden och komplett...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Hade de inte fått en massa leverans inte för länge sen? Typisk att man beställt från skojarföretag som scamgiganden och komplett...

Bara OC, ingen återförsäljare har fått TUF icke-OC sen launch om jag förstått det rätt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yasko:

Hade de inte fått en massa leverans inte för länge sen? Typisk att man beställt från skojarföretag som scamgiganden och komplett...

Komplott!

Skämt åsido, knepigt att de inte verkar ha fått iväg några TUF OC.

Permalänk
Medlem

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-...

Droppar denna länk i den här tråden också. Det kommer fler FE. Men kanske inte många fler. Och vem vet du kanske kommer kunna köpa dem via amazon/inet/komplett(/elgiganten?).

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Skrivet av Frantz3n:

Fint chassi! Kostade och var köpte du den?

Köpte den från Inet. Gav 1490kr för det. Dock ingår inga fläktar så det måste man räkna in i priset.

Visa signatur

I9 10900k, Gigabyte 3080 Aorus Master, Corsair 32GB 3200MHz CL16, 1TB Samsung M.2 SSD, Asus Rog Strix Z490F, NZXT Kraken Z73 360mm, Lian-Li O11 Dynamic. Men viktigast av allt, svinmånga RGB fläktar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

Har vi en annan tråd för människor som försöker få en 3080 FE?

Hade helt klart varit önskvärt. Dränks lätt bland allt annat här.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Citerar mig själv där jag mätt effekten under load vid väggen, även en del omräknat i effekt ut från agget med när man vet effektiviteten vid sagda effekt, betänk att ett 750 agg som exempel mitt RM750x faktiskt kan lämna 750W ut, vid full belastning drar det ca ~835W & lämnar 750W ut till komponenter. Tänk också på att cpu, ram och grafikkort var klockade här.

Fan vad fint med lite real world data! Då är det ju lugnt med mitt agg Tack för info!

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Fler än jag med 3090 som också kör på 750W nätagg? Var en del som påstod att jag i princip "behövde" mer än 750W för att jag skulle klara mig, men har inte haft några problem ännu.. Men ja, 3900X, AIO med tre fläktar, plus fyra i chassit, fyra mekaniska SATA-diskar, en SATA SSD, två M.2, alla fyra RAM-slottar upptagna etc, det kanske är på gränsen?

Tänker nog också byta ut 3900X:en mot en 5950X, antar dock att den är lite törstigare än 3900X eftersom den har fler kärnor..

Du klarar dig nog, med lite snöpligt att behöva ha ett nätagg som går på fullvarv om man i övrigt har tysta komponenter.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Fler än jag med 3090 som också kör på 750W nätagg? Var en del som påstod att jag i princip "behövde" mer än 750W för att jag skulle klara mig, men har inte haft några problem ännu.. Men ja, 3900X, AIO med tre fläktar, plus fyra i chassit, fyra mekaniska SATA-diskar, en SATA SSD, två M.2, alla fyra RAM-slottar upptagna etc, det kanske är på gränsen?

Tänker nog också byta ut 3900X:en mot en 5950X, antar dock att den är lite törstigare än 3900X eftersom den har fler kärnor..

Kör ett Corsair 750w utan några som helst problem, och då kör jag både mitt 3090 och min 9900k (90 grader i prime...) klockade så mycket det går. I övrigt har jag 2 nvme,3ssd och 1 mekanisk hårddisk. 7 chassifläktar och 2st ledslingor.
Sen har jag inte en tanke på ljudnivå då jag alltid har lurar på mig.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Skrivet av Muppetlord:

Köpte den från Inet. Gav 1490kr för det. Dock ingår inga fläktar så det måste man räkna in i priset.

Vilka fläktar köpte du? Sorry för offtopic!
Ingen update på 3080 än. Hålla tummarna innan jul åtminstone..

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Du klarar dig nog, med lite snöpligt att behöva ha ett nätagg som går på fullvarv om man i övrigt har tysta komponenter.

Vid 600w ut från agget så är agget tystare än resten av burken, har inte möjlighet att se exakt varvtal men av ljudet i sig uppskattar jag det till mellan 630 och 680rpm, detta genom att slå av alla andra fläktar i några sekunder med endast aio pumpen rullande och genom gamla hederliga nagel mot fläktblad tricket.

Nu är Rm750x ett av de tystaste aggen på marknaden så det kanske är dumt att utgå från om man ska ge andra råd men för just detta agg är det inga problem alls att plocka ut höga effekter vad beträffar temp och ljudnivå.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Komplott!

Skämt åsido, knepigt att de inte verkar ha fått iväg några TUF OC.

Fast just OC-modellen har Komplett börjat att skicka, det kan jag själv intyga om då jag fick mitt i måndags.

Du kan även se fler med OC-modellen i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Fler än jag med 3090 som också kör på 750W nätagg? Var en del som påstod att jag i princip "behövde" mer än 750W för att jag skulle klara mig, men har inte haft några problem ännu.. Men ja, 3900X, AIO med tre fläktar, plus fyra i chassit, fyra mekaniska SATA-diskar, en SATA SSD, två M.2, alla fyra RAM-slottar upptagna etc, det kanske är på gränsen?

Tänker nog också byta ut 3900X:en mot en 5950X, antar dock att den är lite törstigare än 3900X eftersom den har fler kärnor..

Ja kör me evega 1300 watt men kommer köra sli men bara beställt ett strix oc än så länge å sen blir det z3 5950x om 1300 räcker det vet ja dock ej