Råd om datorkomponenter till uppgradering.

Permalänk

Råd om datorkomponenter till uppgradering.

Hej!

Jag funderar på att köpa nya delar till min dator men vet inte riktigt vad som är bra/prisvärt. Jag ska ha den till spel och streaming.
Budgeten ligger runt 8-9k utan grafikkort, (tänker köpa 3070 någon gång nästa år) och utan skärm. Tänkte uppgradera till en 1440p skärm från dom 1080p jag har nu. Kollar på: LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz men det blir med först nästa år eller i jul.
Jag har blivit rekomenderad en Intel Core i5 9600K som processor för enkel tråd prestanda för jag använder vissa program som behöver det men finns kanske något bättre/prisvärdare? Jag blev okså rekomenderad Gigabyte Z390 AORUS ELITE som moderkort men vet inte om det finns att köpa mer. Någon M.2 ssd hade varit trevlig att ha med.

Det jag har nu är: i5 2500k oc 4,2GHz, Amd R9 390, 8Gb ram, 650w psu.

Permalänk
Medlem

Vänta!
AMD släpper nya CPU'er på torsdag, köp inget innan vi ser vad dom kommer med! OM du nu vill ha Intel, så kan jag inte hålla med rekommendationerna du har fått, med tanke på att både CPU och Moderkort är 1 generation "gammal". När du nu ska köpa nytt, så rekommenderar jag givetvis att köpa senaste generationen, och då är det i5-10600K och Z490 som gäller. M.2 stöd har du på ALLA nyare produkter, även Z390 (jag har det på mitt Z170 som är 5 år gammalt). Nya AMD moderkorten (B550 eller X570) har även stöd för PCIe Gen4, vilket ger stöd för mycket snabbare M.2 SSD'er (som du säkerligen inte behöver, men bra att vara framtidssäker känner jag). Det är också bara AMD-moderkorten som har stöd för grafikkort med PCIe Gen4 (dock funkar givetvis Gen4 grafikkort på Gen3 moderkort och vice versa).

Lycka till!

Permalänk

Tack för svar! Väntar då tills dom nya AMD cpuerna är ute och ser vad ni säger.
Vilken variant ska man ha av B550 eller X570 då?
Kommer jag att behöva ett nytt psu eller räcker 650w?

Permalänk
Medlem

X570 är mer åt entusiast hållet medan B550 breda massan

Permalänk
Medlem

B550 är nyare, men mer "budget-inriktat". Det var tanken i alla fall, men nu finns det rätt dyra B550 kort också. Vad du går för beror helt och hållet på dina behov/krav/önskemål, men jag gissar att ett B550 skulle räcka gott och väl!

650W nätagg BORDE räcka, i alla fall om du kör RTX 3070, men igen, det bror lite på kvaliteten på nätagget också, om det är Bronze, Silver, Gold osv, och om det är nytt eller gammalt!

Permalänk

Så jag tänkte något sånt här:

och hoppas att Cooler Master G650M 650W och fractal design define r4 funkar till den. Men det kommer att ta mig minst 4 månader att köpa allt så det är ett projekt.